Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Huhti 2011 09:31

Minä ymmärrän sen, että tämä kuva asia voi olla vaikea ymmärtää, koska perinne Jumalan kuvien tekemisestä alkoi jo 300 luvulla luopumuksen aikakautena. Katolinen kirkko vahvisti virallisesti vuonna 787 jKr., että Jumalankuvia saa tehdä.

Kristikunta ja uskovat ovat eläneet n. 1700 vuotta siinä luulossa, että Jumalankuvia voi ja saa tehdä, vaikka Raamattu kieltää Jumalan kuvien tekemisen.

Ymmärrän sen että asia voi olla vaikea ymmärtää ja ymmärrän myös senkin, että koska kuvat ovat olleet "sallittuja" kristikunnan enemmistössä (ei kaikkien), niin monet voivat pelätä sitä, että on lakihenkistä tai väärin opettaa, että Jumalan kuvat eivät ole sallittuja.

Kysymys ei kuitenkaan ole lakihenkisyydestä, vaan siitä että Raamatun selkeä opetus on että Jumalan kuvia ei saa tehdä. Tiedän uskovia mm. helluntaiseurakunnissa ja muissa herätysliikkeissä, jotka uskovat että Jumalan kuvia (Jeesuksen kuvia) ei saa tehdä. Eli kyse ei ole mistään muutaman ihmisen marginaali protesti liikkeestä, vaan siitä, että on olemassa uskovia, jotka uskovat että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa.

Ymmärrän myös sen, että joskus tiettyjen asioiden ymmärtäminen sekä niiden poispaneminen voi viedä aikaa. En syyllistä enkä syytä ketään, vaan haluan tuoda esille sen mitä Raamattu opettaa. Tästä saa olla eri mieltä ja Herran Jeesuksen opetuslapsina meidän tulisi mennä yhdessä eteenpäin, vaikka emme olisi kaikesta samaa mieltä.

Otan esille erään tärkeän näkökulman ja todistuksen.

Rooman katolinen kirkko tunnustaa, että arkeologia ei ole löytänyt yhtään Jumalan kuvaa mistään muinaisisraelilaisesta paikasta. Rooman kirkko tunnustaa myös sen, että arkeologia todistaa israelilaisten ymmärtäneen jumalankuvan tekemisen kiellon kirjaimellisesti. Rooman katolisen kirkon mukaan Herran Jeesuksen jälkeen asiat muuttuivat kristittyjen keskuudessa, sillä kolmannella vuosisadalla on alkanut Jeesuksen Kristuksen kuvien tekeminen.

Israelilaiset ymmärsivät Kymmenessä Käskyssä olevan Toisen Käskyn kieltävän jumalankuvan tekemisen. Tämä todistaa tietenkin sen, että Raamattu opettaa ja kieltää jumalankuvien tekemisen. Kolmannella vuosisadalla alkanut Jeesuksen Kristuksen kuvien tekeminen ei todista sitä, että Uusi Liitto kumosi jumalankuvien tekemisen kiellon. Päinvastoin se on todiste, sillä, että kolmannella vuosisadalla alkoi voimakas luopumus Jumalan sanasta, jolloin myös jumalankuvan kieltoa vastaan rikottiin.

Rooman katolinen kirkko opettaa, että Mooseksen kuvien kielto täytyy tulkita eri tavalla, koska Jeesus tuli lihaksi ja Jumala antoi itselleen kuvan Pojassaan. Rooman katolinen kirkko opettaa, että tästä syystä Mooseksen kielto ei voi olla ehdoton. Jumala lähetti Poikansa maailmaan pelastamaan Häneen uskovat ihmiset. Jumala ei lähettänyt Poikaansa siksi, että inhimillinen taide tai ihmisen ajatus piirtäisi tai tekisi patsaan Herrasta Jeesuksesta, kuten Paavali myös sanoi Apt 17:29. Rooman katolisen kirkon opetus Jumalan kuvien tekemisestä on väärä ja epäraamatullinen. Toinen Käsky on voimassa Uudessa Liitossa ja sen todistaa myös Apt 17:29. Herran Jeesuksen lihaksi tuleminen ei poistanut kuvakieltoa eikä kumonnut Kymmentä Käskyä.

Toivon mukaan voimme käydä tästä aiheesta asiallista keskustelua. En syyllistä ketään, joka uskoo toisin kuin minä, tuon vain esille sen miten minä uskon.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 22. Huhti 2011 14:04

PetriFB kirjoitti:Minä ymmärrän sen, että tämä kuva asia voi olla vaikea ymmärtää, koska perinne Jumalan kuvien tekemisestä alkoi jo 300 luvulla luopumuksen aikakautena. Katolinen kirkko vahvisti virallisesti vuonna 787 jKr., että Jumalankuvia saa tehdä.

Kristikunta ja uskovat ovat eläneet n. 1700 vuotta siinä luulossa, että Jumalankuvia voi ja saa tehdä, vaikka Raamattu kieltää Jumalan kuvien tekemisen.

Ymmärrän sen että asia voi olla vaikea ymmärtää ja ymmärrän myös senkin, että koska kuvat ovat olleet "sallittuja" kristikunnan enemmistössä (ei kaikkien), niin monet voivat pelätä sitä, että on lakihenkistä tai väärin opettaa, että Jumalan kuvat eivät ole sallittuja.

Kysymys ei kuitenkaan ole lakihenkisyydestä, vaan siitä että Raamatun selkeä opetus on että Jumalan kuvia ei saa tehdä. Tiedän uskovia mm. helluntaiseurakunnissa ja muissa herätysliikkeissä, jotka uskovat että Jumalan kuvia (Jeesuksen kuvia) ei saa tehdä. Eli kyse ei ole mistään muutaman ihmisen marginaali protesti liikkeestä, vaan siitä, että on olemassa uskovia, jotka uskovat että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa.

Ymmärrän myös sen, että joskus tiettyjen asioiden ymmärtäminen sekä niiden poispaneminen voi viedä aikaa. En syyllistä enkä syytä ketään, vaan haluan tuoda esille sen mitä Raamattu opettaa. Tästä saa olla eri mieltä ja Herran Jeesuksen opetuslapsina meidän tulisi mennä yhdessä eteenpäin, vaikka emme olisi kaikesta samaa mieltä.

Otan esille erään tärkeän näkökulman ja todistuksen.

Rooman katolinen kirkko tunnustaa, että arkeologia ei ole löytänyt yhtään Jumalan kuvaa mistään muinaisisraelilaisesta paikasta. Rooman kirkko tunnustaa myös sen, että arkeologia todistaa israelilaisten ymmärtäneen jumalankuvan tekemisen kiellon kirjaimellisesti. Rooman katolisen kirkon mukaan Herran Jeesuksen jälkeen asiat muuttuivat kristittyjen keskuudessa, sillä kolmannella vuosisadalla on alkanut Jeesuksen Kristuksen kuvien tekeminen.

Israelilaiset ymmärsivät Kymmenessä Käskyssä olevan Toisen Käskyn kieltävän jumalankuvan tekemisen. Tämä todistaa tietenkin sen, että Raamattu opettaa ja kieltää jumalankuvien tekemisen. Kolmannella vuosisadalla alkanut Jeesuksen Kristuksen kuvien tekeminen ei todista sitä, että Uusi Liitto kumosi jumalankuvien tekemisen kiellon. Päinvastoin se on todiste, sillä, että kolmannella vuosisadalla alkoi voimakas luopumus Jumalan sanasta, jolloin myös jumalankuvan kieltoa vastaan rikottiin.

Rooman katolinen kirkko opettaa, että Mooseksen kuvien kielto täytyy tulkita eri tavalla, koska Jeesus tuli lihaksi ja Jumala antoi itselleen kuvan Pojassaan. Rooman katolinen kirkko opettaa, että tästä syystä Mooseksen kielto ei voi olla ehdoton. Jumala lähetti Poikansa maailmaan pelastamaan Häneen uskovat ihmiset. Jumala ei lähettänyt Poikaansa siksi, että inhimillinen taide tai ihmisen ajatus piirtäisi tai tekisi patsaan Herrasta Jeesuksesta, kuten Paavali myös sanoi Apt 17:29. Rooman katolisen kirkon opetus Jumalan kuvien tekemisestä on väärä ja epäraamatullinen. Toinen Käsky on voimassa Uudessa Liitossa ja sen todistaa myös Apt 17:29. Herran Jeesuksen lihaksi tuleminen ei poistanut kuvakieltoa eikä kumonnut Kymmentä Käskyä.

Toivon mukaan voimme käydä tästä aiheesta asiallista keskustelua. En syyllistä ketään, joka uskoo toisin kuin minä, tuon vain esille sen miten minä uskon.

Kiitos Petri asiallisesta ja rakentavasta kirjoituksesta. Juuri siksi meidän on vaikea nähdä Jumalan Sanan Totuutta, koska sitä on vääristelty jo 300-luvulta lähtien ja monia pakannallista uskonnoista peräisin olevia asioita on sekoitettu Jumalan Sanan kanssa katolisen kirkon toimesta ja kristillistetty niin, että ne ovat ikäänkuin Jumalan Sanan Totuuksia, vaikka ovatkin isien perinnäissääntöjä. Tuomiomielellä ei olla liikkeellä ja aikaa sekä kärsivällisyyttä meillä tuleekin olla, jotta jo 1500 vuotta vanhat traditiot aukeavat valheiksi, eivätkä perustu Sanaan. Ei minullekaan ole ollut tietyt asiat uskonelämäni varrella helppoja sisäistää hengellisesti ja luopua sielullisuudesta kasvun kautta. Tätä prosessia me kaikki käymme tässä ajassa loppuun saakka. Itse, jos huomaan opetusta, niin koettelen sen aina. Ojentaudun Sanan mukaan, jos on aihetta tai en ojentaudu, jos ei ole aihetta. En pääse kuitenkaan pakoon Jumalan Tahtoa. Jos pakoilen, ja jätän asian, niin ennen pitkää paadun. Puhun kokemuksesta ja siitä, että tämän tähden olen kompastunut pahastikin. Ei ole kovin kauan aikaa, kun en koetellut kunnolla erästä opetusta. Olin huolimaton, mutta en uskonut kuitenkaan väärään opetukseen, joka minun olisi huolella pitänyt tutkia. Seurauksena olikin se, että väärää opetusta pääsikin muiden veljien ja sisarien käsiin minun kautta. Asia on korjattu kuitenkin. Kuvainteko kielto on minulle selkeä opetus ja se on Sanassa. Siinä onkin turvallisinta pysyä.

Juuri nyt tulee televisiosta ohjelmasarja 'Ikonin tiestä', jossa ortodoksikirkon joku isä Arseni niitä maalaa ja niissä on Jumalan kuva. Uskosta osattomat katsovat ohjelmaa ja monet uskovatkin. Tämä ohjelma jo sinällään ruokkii isien perinnäissääntöjä ja vahvistaa asiasta tietämättömiä, että Jumalan kuvan tekeminen olisi Jumalan Tahto, mitä se ei ole. Menemättä ortodoksikirkon harhoihin enempää, niin sitäkin uskonsuuntaa pidetään ns. kristillisenä, vaikka kirkko on kardinaaliesimerkki yhdessä roomalaiskatolisen kirkon kanssa väärästä evankeliumista, mystiikasta ja traditioista, jotka eivät perustu Raamattuun. Emme voi antaa periksi Jumalan Sanalle, Hänen Tahdolleen, sillä seuraukset ovat meidän kaikkien nähtävissä, mitä siitä voi seurata. Mutta kuten Petri tuossa julkitoi kirjoituksessaan, asiat vaativat aikaa ja erimielisyys ei estä yhdessä kulkemasta ja kasvamasta hengellisesti kohti Kristuksen kaltaisuutta kuuliaisuudessa Jumalan Sanalle. Sielullisuudesta, lihallisuudesta pois kasvaminen on prosessi, joka kestää tässä ajassa loppuun asti meillä kaikilla. Mutta emme voi hyväksyä Jumalan Sanan vastaisuuksia mielessämme. Luetaan Sanaa ja koetellaan opetuksia ja ne avautuvat kyllä muiltakin osin sitä mukaa kuin kasvamme uskossa. Syyllistämisestä ei ole kyse.

Siunausta kaikille Jumalan lapsille, joissa Hän Henkensä kautta asustaa :hearts: :hugehug:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 22. Huhti 2011 14:08

Vielä...voisin kyllä joskus tarkistaa, miten kirjoitan, lauserakenteet yms. Virheitä sielläkin. Kiire oli vaan laittaa kommentti menemään, kun pätkiin kone :think2: Mutta ei maailma tähän kaadu ja toivon mukaan sain tuotua esiin, mitä tarkoitin :oops:

Siunausta :wise3: :thumb:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Huhti 2011 16:03

Amen, teidän kirjoituksillenne. Kiitos Herralle. Olen saanut kokea uudestisyntymän, Jumalan Armosta, ja saanut vaeltaa uskossa reilu kymmenen vuotta. Paljon on tapahtunut ja paljon olen saanut myös hyljättyä kaikenlaista syntiä elämästäni. Kuten tämä kuvantekoasia, vain yhtenä esimerkkinä monista. Perinne on niin vahvana tässäkin asiassa, että en olisi oivaltanut sitä jos sitä ei olisi otettu esiin täällä foorumissa ja Petrin kotisivuilla. Niin, tämä syntien karsiminen omasta elämästään jatkuu viimeiseen hengenvetoon saakka mutta oikealla Tiellä ollaan vaikka retkahduksia varmasti sattuu itse kullakin tämän tästä. Kun lihassamme ei ole mitään hyvää ja se yrityksistä huolimatta kuitenkin pukkaa aina välillä esiin ja tulee sorruttua lihan tekoihin. Pyhän Hengen voimasta saamme kuitenkin aina uutta voimaa jatkaa eteenpäin kun turvaamme rukouksessa Herraamme Jeesukseen Kristukseen. Jumala on meitä syntisiä ihmisiä kohtaan kärsivällinen ja anteeksiantava ja antaa meille paljon aikaa kasvaa kohti Kristuksen kaltaisuutta kuuliaisuudessa Hänen Sanalleen vaikka emme tässä ajassa täydellisiksi tulekaan. Nöyryyttä, ei nöyristelyä, oppii joka päivä lisää ja samoiten anteeksiantamista. Kova ikävä on Herraa Jeesusta mutta onneksi Hän on täällä keskuudessamme Pyhän Hengen kautta/Pyhässä Hengessä ja toisista uskovista saamme rohkaisua ja toivoa paremmasta ja näistä kirjoituksista uskon vahvistusta.

Kiitos Herra Jeesus, että saamme kasvaa Armostasi kuuliaisuudessa Sanalle. Kiitos, että olet pitkämielinen meitä syntisiä ihmisiä kohtaan. Kiitos Pyhästä Hengestä ja kiitos, että olet antanut sydämiimme lahjana rakkauden. Amen.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 22. Huhti 2011 19:43

pekka kirjoitti:Amen, teidän kirjoituksillenne. Kiitos Herralle. Olen saanut kokea uudestisyntymän, Jumalan Armosta, ja saanut vaeltaa uskossa reilu kymmenen vuotta. Paljon on tapahtunut ja paljon olen saanut myös hyljättyä kaikenlaista syntiä elämästäni. Kuten tämä kuvantekoasia, vain yhtenä esimerkkinä monista. Perinne on niin vahvana tässäkin asiassa, että en olisi oivaltanut sitä jos sitä ei olisi otettu esiin täällä foorumissa ja Petrin kotisivuilla. Niin, tämä syntien karsiminen omasta elämästään jatkuu viimeiseen hengenvetoon saakka mutta oikealla Tiellä ollaan vaikka retkahduksia varmasti sattuu itse kullakin tämän tästä. Kun lihassamme ei ole mitään hyvää ja se yrityksistä huolimatta kuitenkin pukkaa aina välillä esiin ja tulee sorruttua lihan tekoihin. Pyhän Hengen voimasta saamme kuitenkin aina uutta voimaa jatkaa eteenpäin kun turvaamme rukouksessa Herraamme Jeesukseen Kristukseen. Jumala on meitä syntisiä ihmisiä kohtaan kärsivällinen ja anteeksiantava ja antaa meille paljon aikaa kasvaa kohti Kristuksen kaltaisuutta kuuliaisuudessa Hänen Sanalleen vaikka emme tässä ajassa täydellisiksi tulekaan. Nöyryyttä, ei nöyristelyä, oppii joka päivä lisää ja samoiten anteeksiantamista. Kova ikävä on Herraa Jeesusta mutta onneksi Hän on täällä keskuudessamme Pyhän Hengen kautta/Pyhässä Hengessä ja toisista uskovista saamme rohkaisua ja toivoa paremmasta ja näistä kirjoituksista uskon vahvistusta.

Kiitos Herra Jeesus, että saamme kasvaa Armostasi kuuliaisuudessa Sanalle. Kiitos, että olet pitkämielinen meitä syntisiä ihmisiä kohtaan. Kiitos Pyhästä Hengestä ja kiitos, että olet antanut sydämiimme lahjana rakkauden. Amen.

Juuri noin Pekka Amen Olet ihan oikeilla linjoilla ja terveessä uskossa ja kasvuprosessissa hengellisesti. Siunausta sinulle ja kaikille ketjuun osallistuneille. Herra Armo sinun kanssasi sekä kaikkien Hänen omiensa kanssa :wise3: :hugehug:
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Huhti 2011 21:28

pekka kirjoitti:Amen, teidän kirjoituksillenne. Kiitos Herralle. Olen saanut kokea uudestisyntymän, Jumalan Armosta, ja saanut vaeltaa uskossa reilu kymmenen vuotta. Paljon on tapahtunut ja paljon olen saanut myös hyljättyä kaikenlaista syntiä elämästäni. Kuten tämä kuvantekoasia, vain yhtenä esimerkkinä monista. Perinne on niin vahvana tässäkin asiassa, että en olisi oivaltanut sitä jos sitä ei olisi otettu esiin täällä foorumissa ja Petrin kotisivuilla. Niin, tämä syntien karsiminen omasta elämästään jatkuu viimeiseen hengenvetoon saakka mutta oikealla Tiellä ollaan vaikka retkahduksia varmasti sattuu itse kullakin tämän tästä. Kun lihassamme ei ole mitään hyvää ja se yrityksistä huolimatta kuitenkin pukkaa aina välillä esiin ja tulee sorruttua lihan tekoihin. Pyhän Hengen voimasta saamme kuitenkin aina uutta voimaa jatkaa eteenpäin kun turvaamme rukouksessa Herraamme Jeesukseen Kristukseen. Jumala on meitä syntisiä ihmisiä kohtaan kärsivällinen ja anteeksiantava ja antaa meille paljon aikaa kasvaa kohti Kristuksen kaltaisuutta kuuliaisuudessa Hänen Sanalleen vaikka emme tässä ajassa täydellisiksi tulekaan. Nöyryyttä, ei nöyristelyä, oppii joka päivä lisää ja samoiten anteeksiantamista. Kova ikävä on Herraa Jeesusta mutta onneksi Hän on täällä keskuudessamme Pyhän Hengen kautta/Pyhässä Hengessä ja toisista uskovista saamme rohkaisua ja toivoa paremmasta ja näistä kirjoituksista uskon vahvistusta.

Amen Kiitos Herralle! ;gladly:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lumina » 26. Huhti 2011 15:15

Tästäkö mun pitäis tää ratkaisu löytää :think2: :)
Tuli yhtäkkiä eilen mieleen seuraava lause ..Kunniaani en minä toiselle anna ja samantien tuli mieleen että liittyykö kuvan tekoon..Jumalan kuvallekko...ihmisen kuvalle???.Etsin Raamatusta että mitä siinä luvussa on ja löytyi kaksikin lukua.

Jes 42:
1 Katso, minun palvelijani, jota minä tuen, minun valittuni, johon minun sieluni mielistyi. Minä olen pannut Henkeni häneen, hän levittää kansakuntiin oikeuden.
2 Ei hän huuda eikä korota ääntään, ei anna sen kuulua kaduilla.
3 Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta. Hän levittää oikeutta uskollisesti.
4 Hän itse ei sammu eikä murru, kunnes on saattanut oikeuden maan päälle, ja merensaaret odottavat hänen opetustansa.
5 Näin sanoo Jumala, Herra, joka on luonut taivaan ja levittänyt sen, joka on tehnyt maan laveuden ja mitä siinä kasvaa, antanut henkäyksensä kansalle, joka siinä on, ja hengen niille, jotka siellä vaeltavat:
6 Minä, Herra, olen vanhurskaudessa kutsunut sinut, olen tarttunut sinun käteesi, varjellut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, pakanoille valkeudeksi,
7 avaamaan sokeat silmät, päästämään sidotut vankeudesta, pimeydessä istuvat vankihuoneesta.
8 Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.
9 Katso, entiset ovat toteen käyneet, ja uusia minä ilmoitan; ennenkuin ne puhkeavat taimelle, annan minä teidän ne kuulla.
10 Veisatkaa Herralle uusi virsi, veisatkaa hänen ylistystänsä hamasta maan äärestä, te merenkulkijat ja meri täysinensä, te merensaaret ja niissä asuvaiset.
11 Korottakoot äänensä erämaa ja sen kaupungit, kylät, joissa Keedar asuu. Riemuitkoot kallioilla asuvaiset, vuorten huipuilta huutakoot ilosta.
12 Antakoot Herralle kunnian ja julistakoot hänen ylistystään merensaarissa.
13 Herra lähtee sotaan niinkuin sankari, niinkuin soturi hän kiihoittaa kiivautensa; hän nostaa sotahuudon ja karjuu, uhittelee vihollisiansa.
14 Minä olen ollut vaiti ikiajoista asti, olen ollut hiljaa ja pidättänyt itseni. Mutta nyt minä huudan kuin lapsensynnyttäjä, puhallan ja puuskun.
15 Minä teen autioiksi vuoret ja kukkulat, ja kuihdutan niiltä kaiken ruohon; minä muutan virrat saariksi ja kuivaan vesilammikot.
16 Minä johdatan sokeat tietä, jota he eivät tunne; polkuja, joita he eivät tunne, minä kuljetan heidät. Minä muutan pimeyden heidän edellään valkeudeksi ja koleikot tasangoksi. Nämä minä teen enkä niitä tekemättä jätä.
17 Mutta ne peräytyvät ja joutuvat häpeään, jotka turvaavat veistettyyn kuvaan, jotka sanovat valetuille kuville: "Te olette meidän jumalamme".
18 Te kuurot, kuulkaa, ja te sokeat, katsokaa ja nähkää.
19 Kuka on sokea, ellei minun palvelijani, ja kuka niin kuuro kuin minun sanansaattajani, jonka minä lähetän? Kuka on niin sokea kuin minun palkkalaiseni, niin sokea kuin Herran palvelija?
20 Paljon sinä olet nähnyt, mutta et ole ottanut varteen; korvat avattiin, mutta ei kuulla.
21 Herra on nähnyt hyväksi vanhurskautensa tähden tehdä lain suureksi ja ihanaksi.
22 Mutta tämä on raastettu ja ryöstetty kansa kaikki nuoret miehet ovat sidotut ja vankihuoneisiin kätketyt; he ovat joutuneet saaliiksi, eikä ole auttajaa, ryöstetyiksi, eikä ole, kuka sanoisi: "Anna takaisin!"
23 Kuka teistä ottaa tämän korviinsa, tarkkaa ja kuulee vastaisen varalta?
24 Kuka on antanut Jaakobin ryöstettäväksi ja Israelin raastajain valtaan? Eikö Herra, jota vastaan me olemme syntiä tehneet, jonka teitä he eivät tahtoneet vaeltaa ja jonka lakia he eivät totelleet?
25 Niin hän vuodatti Israelin päälle vihansa hehkun ja sodan tuimuuden. Se liekehti hänen ympärillään, mutta hän ei ollut tietääksensä; se poltti häntä, mutta hän ei siitä huolinut.

Jesaja 48

1 Kuulkaa tämä, Jaakobin heimo, te, joita kutsutaan Israelin nimellä ja jotka olette lähteneet Juudan lähteestä, jotka vannotte Herran nimeen ja tunnustatte Israelin Jumalan, mutta ette totuudessa ettekä vanhurskaudessa-
2 sillä heitä kutsutaan pyhän kaupungin mukaan ja he pitävät tukenansa Israelin Jumalaa, jonka nimi on Herra Sebaot:
3 Entiset minä olen aikoja ennen ilmoittanut, minun suustani ne ovat lähteneet, ja minä olen ne kuuluttanut. Äkkiä minä panin ne täytäntöön, ja ne tapahtuivat.
4 Koska minä tiesin, että sinä olet paatunut, että sinun niskajänteesi on rautaa ja otsasi vaskea,
5 niin minä ilmoitin ne sinulle aikoja ennen, kuulutin ne sinulle, ennenkuin ne tapahtuivat, ettet sanoisi: "Epäjumalankuvani on ne tehnyt, veistetty kuvani ja valettu kuvani on niin säätänyt".
6 Sinä olet ne kuullut, katso nyt kaikkea: ettekö sitä tunnusta? Tästä lähtien minä kuulutan sinulle uusia, salatuita, joita et ole tietänyt.
7 Ne ovat luodut nyt, eikä aikoja sitten, ennen tätä päivää et ole niistä kuullut, ettet saattaisi sanoa: "Katso, jo minä ne tiesin!"
8 Et ole sinä niistä kuullut etkä tietänyt, ei ole sinun korvasi niille aikaisemmin auennut; sillä minä tiesin, että sinä olet aivan uskoton ja luopioksi kutsuttu hamasta äidin kohdusta.
9 Oman nimeni tähden minä olen pitkämielinen, ylistykseni tähden minä hillitsen vihani, etten sinua tuhoaisi.
10 Katso, minä olen sinua sulattanut, hopeata saamatta, minä olen sinua koetellut kärsimyksen pätsissä.
11 Itseni, itseni tähden minä sen teen; sillä kuinka onkaan minun nimeäni häväisty! Kunniaani en minä toiselle anna.
12 Kuule minua, Jaakob, ja sinä, Israel, jonka minä olen kutsunut: Minä olen aina sama, minä olen ensimmäinen, minä olen myös viimeinen.
13 Minun käteni on perustanut maan, minun oikea käteni on levittänyt taivaan; minä kutsun ne, ja siinä ne ovat.
14 Kokoontukaa kaikki ja kuulkaa-kuka niistä muista on ilmoittanut tämän: että hän, jota Herra rakastaa, tekee hänen tahtonsa Baabelia vastaan, on hänen käsivartenaan kaldealaisia vastaan.
15 Minä, minä olen puhunut, minä olen hänet kutsunut, olen hänet tuonut, ja hän on menestynyt teillänsä.
16 Lähestykää minua, kuulkaa tämä: Alkujaankaan minä en ole puhunut salassa; kun nämä tapahtuivat, olin minä jo siellä. Ja nyt Herra, Herra on lähettänyt minut ynnä oman Henkensä.
17 Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi, Israelin Pyhä: Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka opetan sinulle, mikä hyödyllistä on, johdatan sinua sitä tietä, jota sinun tulee käydä.
18 Jospa ottaisit minun käskyistäni vaarin, niin olisi sinun rauhasi niinkuin virta ja sinun vanhurskautesi niinkuin meren aallot;
19 sinun lastesi paljous olisi niinkuin hiekka, sinun kohtusi hedelmä niinkuin hiekkajyväset, sen nimi ei häviäisi, ei katoaisi minun kasvojeni edestä.
20 Lähtekää Baabelista, paetkaa Kaldeasta; riemuhuudoin ilmoittakaa, kuuluttakaa tämä, viekää tieto siitä maan ääriin asti, sanokaa: "Herra on lunastanut palvelijansa Jaakobin".
21 Eivät he janoa kärsineet, kun hän heitä kuljetti erämaitten halki; hän vuodatti heille vettä kalliosta, hän halkaisi kallion, ja vettä virtasi.
22 Jumalattomilla ei ole rauhaa, sanoo Herra.
Lumina

ViestiKirjoittaja toni t » 28. Huhti 2011 13:48

2.Pie.1:3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee

Uudessa testamentissa lukee siis se miten uudessa liitossa Jumalaa tulee palvella. Uuden testamentin kautta on meille ilmoitettu kaikki mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan. Jos Jumala haluaisi että Häntä palveltaisiin niin että evankeliumia julistettaisiin kuvin esim, kuvaraamatun kautta niin sen tulisi lukea uudessa testamentissa. Tällaista ei kuitenkaan lue vaan uusi testamentti tuo monessa kohtaan esille sen että usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Tämän vuoksi alkuseurakunta ja apostolit eivät tehneet ja opettaneet tekemään Jumalan kuvia, eivät edes opetustarkoitukseen.

Apt 17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.

Uusi testamentti opettaa että ihmiset eivät saa luulla että jumaluutta voitaisiin kuvata minkään inhimillisen taiteen kuvailemana. Uusi testamentti siis kieltää kaiken jumaluuden mitä myös Herra Jeesus lihassaan edustaa kuvauksen minkään taiteen kuva/veistos kautta. Jumaluutta tulee julistaa vain Jumalan sanan eli totuuden kautta ei valheellisten kuvien. Näin ilmoittaa uusi testamentti.

Matt.15:9. Vaan turhaan he minua palvelevat, opettain niitä opetuksia, jotka ovat ihmisten käskyt.

Tässä on todella tärkeä kohta! On aivan turhaa Jumalan palvelusta sellainen jossa opetetaan opetuksia jotka eivät ole Jumalan käskyjä vaan ihmisten. Uudessa testamentissa on siis meille ilmoitettu kaikki mitä me tarvitsemme uudessa liitossa Jumalan palvelemiseen ja Jeesus sanoo että sellainen missä opetetaan ihmisten käskyjä eikä Jumalan sanan on turhaa Jumalan palvelemista.

- Jos joku ei tunnusta, että Jeesus meidän Jumala voidaan kuvata ihmisyydessään, niin hän olkoon kirottu.
- Jos joku ei hyväksy evankelisen tapahtuman taidekuvausta, niin hän olkoon kirottu.
- Jos joku ei kunnioita Herran ja Hänen pyhimyksiensä kuvausta, niin hän olkoon kirottu.
- Jos joku hylkää yhtäkään (katolisen) kirkon kirjoitettua tai kirjoittamatonta perinnettä (traditio), niin hän olkoon kirottu.

Nämä katollisen kirkon käskyt eivät löydy uudesta testamentista vaan opettavat vastoin uuden testamentin opetusta. Nämä käskyt ovat ihmisten opetuksia. Herra Jeesus sanoi että turhaan he minua palvelevat opettain niitä opetuksia jotka ovat ihmisten käskyt. Herran Jeesuksen mukaan on turhaa Hänen palvelusta kuvata Jeesus meidän JUMALA ihmisyydessään sillä sellainen opetus on ihmisten tekemä käsky joka kumoaa Jumalan sanan opetuksen ja käskyn. Ja koska Jumalan sanan kieltää tekemästä Jumalan kuvaa on syntiä tehdä Jumalasta kuva vaikka katollinen kirkko päinvastoin opettaakin.

Kuvilla opettaminen on siis turhaa Jumalan palvelusta koska se perustuu ihmisten opetuksiin ja rikkoo Jumalan sanan opetusta vastaan. Jumalaa tulisi palvella Hänen tahtonsa ja ilmoituksensa mukaan ei ihmisten opetuksien mukaan jotka ovat Jumalan opetusta vastaan.

1.Moos.3:3. Mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä Paradisia, on Jumala sanonut: älkäät syökö siitä, ja älkäät ruvetko siihen, ettette kuolis.
4. Niin kärme sanoi vaimolle: ei suinkaan pidä teidän kuolemalla kuoleman.
5. Vaan Jumala tietää, että jona päivänä te syötte siitä, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala, tietämään hyvän ja pahan.
6. Ja vaimo näki siitä puusta olevan hyvän syödä, ja että se oli ihana nähdä ja suloinen puu antamaan ymmärryksen: ja otti sen hedelmästä ja söi, ja antoi miehellensä siitä, ja hän söi.

Jumala oli käskyllään kieltänyt Aadamia ja Eevaa syömästä sen puun hedelmää joka on keskellä paratiisia etteivät he kuolisi. Käärme eli saatana houkutteli vaimon syömään puusta valehtelemalla vaimolle että ette te kuole vaikka syöttekin puusta. Käärme vääristi vaimolle sen mikä oli Jumalan tahto kyseisessä asiassa ja valheellaan kumosi Jumalan opetuksen ja käskyn joka kielsi syömästä puusta. Käärme houkutteli vaimon lupaamalla tietoa eli kun syötte tulette tietämään hyvän ja pahan. Samanlainen petos on kaupata kuvilla opetusta sillä että siitä lapsi oppii helpommin tietämään hyvän ja pahan.

Vaimo (Eeva) uskoi saatanan valheeseen joka kumosi Jumalan sanan ja tällöin vaimo näki puusta olevan hyvän syödä ja että se oli ihana nähdä ja suloinen puu antamaan ymmärryksen. Vaikka vaimon omasta mielestä puusta oli hyvä syödä ja se oli ihana nähdä ja suloinen puu antamaan ymmärrystä oli se paha asia Jumalan silmissä koska Jumala oli kieltänyt syömästä siitä.

Pointti on se että vaikka jotkin asiat maailmassa näyttäisivät meistä ihmisistä hyviltä ja ihanilta ja suloisilta asioilta niin jos asia on Jumalan sanaa vastaan on se väärin.

Lasten kuvaraamattukin voi tuntua siis hyvältä asialta antamaan lapselle ymmärrystä sillä sen kuvat voivat olla ihania nähdä ja suloisia katsella mutta koska Jumalan on kieltänyt että Hänestä ei saa tehdä minkäänlaista kuvaa niin kuvaraamattu on silloin Jumalan tahdon vastainen ja vääryys.

On tärkeää ymmärtää myös se että käärme petti vaimon sellaisella asialla joka vaimon silmissä oli hyvää ja ihanaa ja suloista mutta Jumalan silmissä väärin. Vaimo ei halunnut uskoa Jumalaa koska asia oli hänen mielestä hyvää ja ihana ja suloinen eikä vaimo enään nähnyt asiaa pahana vaikka Jumala sen oli kieltänyt. Käärme iski vaimon sielullisuuteen.

saatana käyttää tänäkin päivänä samaa taktiikkaa ja pettää ihmisiä sielukkuuden kautta ja saa ihmiset näkemään Jumalan sanan kiellon ikävänä ja huonona asiana. Tässä kuvanteko kiellossa saatana on katollisen kirkon kautta saanut eksytettyä suuren osan ihmisiä näkemään Jumalan sanan opetuksen ja kiellon ikävänä ja huonona asiana opetaa ihmisille evankeliumia ja ymmärrystä evankeliumista ja siksi ihmiset puollustelevatkin esim, kuvaraamattua sillä että sen kautta on kuvilla lapsille helppo opettaa evankeliumia ja lapset ymmärtävät helpommin kuvista kuin sanasta.

On käynyt siis juuri samanlailla kuin kävi paratiisissa että Jumalan sanan kieltoa ei haluta enään uskoa koska ihminen näkee asian erinlailla kuin Jumala sen ilmoitti. Ihminen näkee asian hyvänä ja ihanana ja suloisena asiana antamaan ymmärrystä ja opetusta ja siksi ihmien ajattelee että näin on hyvä opettaa lapsille ymmärrystä kuvien kautta vaikka se on täysin Jumalan tahdon vastainen ja kieltämä asia.

On kyse siitä olemmeko me kuuliaisia Jumalan tahdolle eli Jumalan käskylle. Eihän ihmisen ole homma eikä mikään olla kuuliainen Jumalan käskylle asiassa joka näyttää ihmisenkin silmissä ikävältä. Kuuliaisuuden koetus tuleekin esille siinä haluaako ihminen olla kuuliainen Jumalalle silloinkin kun asia näyttää ihmisen silmissä hyvältä ja ihanalta ja suloiselta mutta on Jumalan käskyä vastaan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lumina » 01. Touko 2011 08:35

Oon miettiny tätä asiaa tosi paljon minkä muulta kiireeltäni oon ehtiny ja oon tullu tulokseen :) Menin eräänä iltana siivoamaan tytön huonetta ja otin lasten Raamatun käteen ja kattoin sen kannessa olevaa kuvaa johon oli kuvattuna Jeesus lapsen kanssa.Katsoin kuvaa ja sen miehen ilme alkoi näyttää jotenkin ihmeelliseltä "typerältä".Tajusin oikeastaan siinä hetkessä että Jumala on niin Pyhä ja Kaikkivaltias että ei häntä voi kuvata tämmösellä miehen kuvalla.Hän ei jaa kunniaansa kuvien kanssa.
Ja vaikka se ei liikuttaisi sen kummemmin mua itseäni, niin en voi hyväksyä sitä koska se johdattaa kansaa harhaan, on samassa "juonessa" mm alttari tauluissa ja ikoneissa olevien kuvien kanssa.
Luin aamulla noita Jesajan paikkoja ja mietin että kun Matt 24 varoittaa eksymästä

4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.

Niin se eksytys kristus on jo sujautettu -92 raamattuun

Matt. 16:18
Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.

Ja koska kirkko ja sen alttaritaulut johdattaa kansaa harhaan uskottelemalla olevansa Kristusruumis niin se vaan vahvistaa tuota että kuvaa ei saa tehdä missään vaiheessa.Näin mä nyt näkisin tään asian.

Luin aamusta myös 1 kor 10...sekin avautui jotenkin uudella tavalla :prayer4: Kiitos Jumalalle!
Lumina

ViestiKirjoittaja Lumina » 01. Touko 2011 08:57

Mutta tunne jonka koin tuossa kun aloin taistella tään asian kans oli kamala.Uskon että se täytyi tapahtua että siitä jotain oppisimme :) Tunsin kuin pimeys olisi ollut päälläni ja "pommitus" käynnissä.Ja toinen tunne että koin olevani kuin ansaan ajettu eläin joka yritti patea pois tilanteesta...mietin että voiko tää olla Jumalasta vai onko tää eksytystä.
Mutta totuus tais olla se että olin jo ansassa ja kun tajusin sen aloin rimpuilla vastaan,vapauttaja oli lähellä joka irroitti mua ansasta.Luulin häntä metsästäjäksi, mutta hän olikin hyvällä asialla :) Sitä todellista Rakkautta ja hellyyttä ja huolenpitoa ihmisiä kohtaan peräänkuulutan todella kun näitä asioita käsitellään...tää voi olla myös erittäin hajottavaa jos ei "viestinviejällä"oo viisauden ja tiedon lisäksi Jumalan antamaa sydämmen Rakkautta ihmisiä kohtaan :hearts:
Tavoitellaan sitä! Kiitos Herralle että pitää huolen...Aamen! Tää vois olla sitä Pyhää vihaa asioita kohtaan joka on Jumalan Suurta Rakkautta ihmistä kohtaan...jonka vuoksi täytyy pysyä myös lujana ja rohkeana!
Lumina

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu