Arkista elämää-mitä Raamattu opettaa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Arkista elämää-mitä Raamattu opettaa?

ViestiKirjoittaja paa » 07. Syys 2014 17:58

Isoäiti kirjoitti:Kyllä olen jutussa mukana. Mutta viinipuun anti voi olla myös alkoholitonta rypälemehua vaihtoehtoisesti. Siis viinmarja ja viinirypäle eri juttuja.

Aivan. Anteeksi, minun moka.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Siivetön » 08. Syys 2014 07:19

Joel.A kirjoitti:Niin aika jännä ajatus se, että ehtoollista voisi ottaa yksinkin, koska sehän on nimen omaan rakkausateria muitten veljien ja sisarien kanssa. Ei se mielestäni mikään synti tai vääryys ole, jos ehtoollinen jää ottamatta siitä syystä jos ei vain ole ketään kenen kanssa sitä nauttia.

Tätä olen kauan itsekin pohtinut, sillä mielestäni tämä Apt. kohta tuon asian hyvin selvästi esille:

Apt. 2
44. Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
45. ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
46. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
47. kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

Samoin 1 Kor.kirj. kohtaa puhuu kokoontumisesta yhteen ehtoolliselle:
1 Kor. 11
26. Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
27. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29. sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
30. Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
31. Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
32. mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
33. Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
34. Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kuin tulen.
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Syys 2014 12:13

*
No uteliaisuus pakottaa minut kirjoittamaan koska haluaisin tietää tuliko sisäinen ääni myös teistä siis sisimmästänne kuten minulle tapahtui? Se tuli suoraan rintakehästäni ja ihmeellisen rauhallinen mutta pasuunan tuntuinen voimakasääninen niinkuin vihellys. Tänään luin Raamattua niin yksi lause pisti silmään 'Jumala viheltää heille'. :shock: Mitä tarkoittaa että rintakehässäni oli Jumalan viheltävä ääni? :roll: :?: Olitteko kans jäädä ymmälle mitä teille tapahtui? Mitä ajattelitte silloin...?

Sak. 10:8 Minä vihellän heille ja kokoan heidät, sillä minä olen heidät lunastanut. Heistä tulee yhtä lukuisa kansa kuin he olivat ennen. RK :shock:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Syys 2014 12:20

Eikö ehtoollista nautita Herra Jeesuksen muistoksi? Minä pystyn muistelemaan Herra Jeesusta ehtoollisen äärellä yksinkin siinä missä sisarusten joukossakin.

Ehtoollinen nautitaan siis Herra Jeesuksen muistoksi, ja missään ei sanota , vaikka yleinen tapa tuohonaikaan olikin, että on kielletty/halventavaa/paha/huono muistella Herra Jeesusta yksin.

En keksi mitään estettä miksi siis ei saisi yksin nauttia ehtoollista, kenenkään ei ole pakko uskoa samoin, mutta minä uskon tällähetkellä näin.

1.kor.11

23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 09. Syys 2014 13:00

Kyllä! Jeesusta voi muistella yksinkin, mutta ajattelisi, että jos tuollainen yksin ehtoollisen nauttiminen, yhteysaterian viettäminen olisi Raamatullisestikin ihan ok, siellä olisi edes yksi sellainen tilanne kerrottu?

Tämä ei nyt ole omalla kohdallani se ykkösbointtini ja perusteluni, vaan tuli vain mieleeni tuossa, että tällaisella perustelulla täällä on tyrmätty monia muitakin asioita. :)

Raamattu puhuu aina, miten kokoonnuttiin yhteiselle aterialla, kun kokoonnuttiin ehtoolliselle, niin Jeesus opetuslastensa kanssa ja samoin asia tuodaan esille tuossa Apt. tekojenkin kohdalla, minkä toin tuossa edellä jo esille.

Minusta tuollaisella yksin ehtoollista nauttimisella on niin monen monituisia mahdollisuuksia väärinkäyttöön ja sielunvihollisen hyväksikäyttöön ja aina kun olen yrittänyt itselleni uskotella, että se on ihan Raamatullista, on mieleeni nostettu jokin Raam.kohta, joka on tuon ajatukseni kumonnut.

Harmittaa, kun en ole aina laittanut muistiini niitä Raam.kohtia, jotka mieleeni on nostettu noissa tilanteissa.

Mutta tästä asiasta on hyvin vaikea keskustella kokonaisvaltaisesti, koska tämän asian ymmärtäminen liittyy nähdäkseni laajempaan kokonaisuuteen, eli myöskin seurakuntaoppiin ja koska tästäkin meillä on erilainen näkemys, ei kai sitten ihme, että se on myöskin yhteysaterian nauttimisestakin.

Eli tämän pohjalta näemme, että Raamatullinen oppi on sellainen, että jos astumme yhdenkin askeleen sivuraiteille, kyseinen askel kertautuu monessa muussakin kohdin ja nyt en tällä ota kantaa tähän seurakunta-asiaan siten, että tatkoittaisin sitä tuona sivuraiteena, vaan otin vain esimerkiksi siitä, miten yksittäinen oppinäkemys vaikutta moneen muhunkin siihen liittyvään asiaan.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Joel.A » 09. Syys 2014 18:04

Niin aika erikoista on kyl nauttia yksin yhteis/rakkausateria Herran muistoksi, kun Herra kuitenkin vietti sitä opetuslastensa kanssa ja muutenkin Raamattu puhuu monikossa aterian nauttimisesta. Ajattelisin, että kyllä Jeesus olisi opastanut ja neuvonut eri tavalla (vähän samalla tavalla kuin esim, rukouksesta tai paastosta) lapsiaan jos sitä yksin olisi tarkoitus myös viettää. No ei minulla tästä tän enempää tähän aiheeseen...
Joel.A

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 09. Syys 2014 18:42

itse pidän ajatuksesta ,että kokoontujat /srk väki ..keitä uskovia ovatkaan niin Jeesuksen nimessä kun ovat yhdesssä kokoontuneet niin se useamman ihmisen läsnäolo tekee sellaisen hyvän tunnelman ja Pyhyyden ja tottakai jos kaikki hiljentyy ja sydämmet Herralle antaneena nauttii ehtoollisen.Kunnioitus ..Pyhyys...Hiljentyminen ...Hänen muistoksi....Kaunista ja herkkää .

Ruokailu kannattaa melkein pitää jos mahdollista ihan kokonaan pois tai erillään...mielummin pois.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Syys 2014 08:36

Arkkipiispa tukee turkupride -homojen tapahtumaa julkisesti twitterissä.

Arkkipiispa edustaa ev.lut kirkkoa, joten ev.lutkirkko tukee turkupride homoseksuaalisten tapahtumaa edustajansa kannanotolla.

LÄHDE:

https://twitter.com/turkupride/status/5 ... 7697305600

"Iloitsen kanssanne Jumalan antaman elämän rikkaudesta ja moninaisuudesta." Kari Mäkinen, Arkkipiispa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 10. Syys 2014 09:09

Pohjanmaan alueella on mahdoton häly, jopa Tv-n uutiskynnyksen ylittävä, siitä että uskovien omistama ympäri Suomea 30 tavarataloa käsittävä Kokkolan Halpa-Halliketju ei ole ottanut myyntiin homopostimerkkiä.

Saas nähdä, löytyykö jokin syrjintälaki, jolla pyritään pakottamaan heidät niiden myyntiin.

Ja vähintäänki H-H boikotointia voi hyvinkin odottaa sateenkaariporukoilta.

On hienoa, että on vielä olemassa liike-elämässä periaattelisia uskovia, jotka pitävät kiinni Sanan opetuksista, sillä H-H ketjussa ei myydä myöskään tupakkaa, alkoholia, eikä heillä ole myöskään lehtimyyntiä, ei Iltasanomia tms. eivätkä edes joulun aikoina ole auki sunnuntaisin, eli rahanhimo on ainakin hallinassa kyseisen ketjun johtoportaassa. Rukoillaan, että nuorempi sukupolvi tuossa perheessä pysyisi perustajan, Esko-isän jalanjäljillä senkin jälkeen, kun Eskosta aika jättää.

Ketjun johtaja, Esko Ylinen on entinen alkoholisti, jonka Jumala pelasti ja tänään suuren kauppaketjun "omistaja", jolle Jumala on antanut ihmeellisen siunauksensa, vaikka monin eri tavoin on kyseistä ketjua koeteltu.
Siivetön

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu