Uskosta luopuminen vahingossa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskosta luopuminen vahingossa

ViestiKirjoittaja Janne » 07. Syys 2014 14:46

Sen verran vielä sanon, että ihan ensiksi meidän tulee tietää jotain että edes voimme siihen uskoa.

Eli aluksi meidän tulee saada tieto, että voimme edes uskoa.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 07. Syys 2014 14:52

JHK kirjoitti:Uskoa on monenlaista - kaikki mitä me tiedämme, on lopuksi vain uskoa. Osa siitä on totta, osa siitä on valetta.

Tätä itsekin tarkoitin. Sanomme "tietävämme" asioita mutta loppujen lopuksi kaikki "tietäminen" on uskomista. Jokaisella on jonkunlaiset kriteerit sille milloin he eivät enää sano "uskon" vaan sanovat "tiedän". Tällä perusteella Jeesukseen uskomista voi sanoa jopa tietämiseksi sillä ainakin itse olen kokenut niin monta kertaa ja vakuuttavilla tavoilla sen että Jumala on todellinen että en enää sano sitä uskomiseksi vaan tietämiseksi. Mutta Raamatun mukainen usko tarkoittaa paljon enemmän kun vain tietämistä, se tarkotitaa myös luottamista ja uskon mukaan elämistä yms.
Appaloosa

ViestiKirjoittaja pekka » 07. Syys 2014 14:55

JoKi kirjoitti:Mietin tätä asiaa siitä syystä erittäin monelta kannalta, että:

Jos uskon olevani uskossa, ja uskon Evankeliumin, mutta en tiedä näitä, niin olenko ollenkaan uskossa.

Jos Jumala on tarkoittanut, että Pelastuksen saa pelkästään uskolla jossa ei ole tietoa (ja väitän tietäväni vaikka en tiedä koska pelkään kadotusta), niin olenko ollenkaan uskossa.

En siis tiedä miten minun pitäisi ajatella, että uskoisin oikein ja pääsisin rauhaan.

JoKi, oletko tunnustanut kaikki syntisi Herralle Jeesukselle eli oletko nöyrtynyt sydämessäsi Jumalan edessä ja pyytänyt Isältä Jumalalta Herramme Jeesuksen nimessä kaikkia syntejäsi anteeksi ja oletko sanonut sydämessäsi Kaikkivaltiaalle Jumalalle halusi seurata Jeesusta Kristusta minne Hän meneekin? Herramme Jeesuksen Kristuksen armoa sinulle JoKi.

Johannes 3:

6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"

10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!

11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.

12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?

13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.

14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,

15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.

Mark. 1:15

ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja niika » 07. Syys 2014 15:40

Paljon olen itsekin asiaa väillä pohtinut. Loppuviimein kun oikeen on ahdistanut, olen vain laittanut epäilyni Jeesuksen päälle ja ajatellut että vaikka minulla ei olisi uskoa eikä rakkautta, kuitenkin minulla on toivo, jota kukaan ei voi pois ottaa. Pelastukseni ja kaikki muukin on sitten Jeesuksen käsissä.
niika

ViestiKirjoittaja JoKi » 07. Syys 2014 18:49

Janne kirjoitti:Sen verran vielä sanon, että ihan ensiksi meidän tulee tietää jotain että edes voimme siihen uskoa.

Entä jos uskoo asiaan mikä ei ole tosi?
JoKi

ViestiKirjoittaja paa » 07. Syys 2014 18:53

JoKi kirjoitti:
Janne kirjoitti:Sen verran vielä sanon, että ihan ensiksi meidän tulee tietää jotain että edes voimme siihen uskoa.

Entä jos uskoo asiaan mikä ei ole tosi?

Et voi uskoa asiaan, ellet usko sen olevan tosi.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja JoKi » 07. Syys 2014 18:55

En tarkoittanut sitä, on asioita jotka on tosia vaikka niihin ei uskoisi. Ja on asioita jotka ei ole tosia vaikka niihin uskoisi.
JoKi

ViestiKirjoittaja pekka » 07. Syys 2014 19:11

JoKi, saanko kysyä sinulta kuinka paljon/usein rukoilet?

Olet ilmeisesti kirjoituksistasi päätellen jonkinlaisessa epäuskon tilassa ja olisi helpompi auttaa sinua jos avautuisit hiukan enemmän tilanteestasi.

Siunausta sinulle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Syys 2014 19:17

*
Minä jokin aika sitten eksyin uskomaan epäraamatulliseen oppiin niin Jumala pudotti verkon päälleni ja putosin pohjaan. Jumala sai uskoni raukeamaan. Ensin Jumala pani uskoani ahtaalle ja ahdistuneena rukoilin Jumalaa. Ja siten Jumala taas pani uskoani ahtaalle ja sai raukeamaan tyhjään. Mutta siinä oli toinen juttu vielä. Jumala oli kokoajan läsnä. Olin ihan hämilläni ja mietin ihmetellen kuinka Jumala on yhä siinä läsnä vaikka minulla ei ole uskoa?!? Kuitenkin Jumala oli uskollisesti läsnä. Se ihmetytti minua enkä aluksi tajunnut mitään.

Rukoilin Jumalaa johdatusta että minä saisin uskon. Ja siten törmäsin yhteen opetusaiheeseen netin kautta ja se tuntui johdatukselta törmätä siihen aiheeseen. Luettuani tajusin paremmin Jumalaa että minä eksyin uskomaan epäraamatulliseen oppiin niin siksi Jumala halusi ottaa se usko pois eli tällä uskolla uskoin väärään oppiin. Raamatun mukaan Jumala repii väärän istutuksen juurineen jonka Hän ei itse istuta. Eli väärän opetuksen Jumala on revittävä pois. Niin olin ja olen yhä kiitollinen Jumalalle että Hän pudotti verkon päälleni pelastaakseen minut väärältä tieltä. Jättäkäämme tiemme Hänelle sillä Jumala kyllä pitää huolen tiestämme.

Matt. 15:13 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.

Hoos. 7:12 Juuri kun ovat menossa, minä levitän verkkoni heidän päällensä ja pudotan heidät alas kuin taivaan linnut; minä kuritan heitä, niinkuin on julistettu heidän seurakunnallensa.

Ps. 37:5 Anna tiesi Herran haltuun ja turvaa häneen, kyllä hän sen tekee.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja JoKi » 07. Syys 2014 19:26

Pekka, rukoilen päivittäin, usein useita kertoja päivässä.

Itse oletan, että olen aiemmin ollut epäterveemmässä uskossa ja olen ajatellut tietäväni asioita pelosta johtuen ja nyt vasta huomannut asian ja siirtynyt pelkästään uskomaan.

Olen ainakin Raamatusta löytänyt tukea tälle ajatukselle että tulee vain lujasti luottaa eli uskoa, ei ajatella että tietää asian, mutta niinkuin alussa pyysin, jos olen ymmärtänyt väärin niin toivon että Sanalla kerrotte mikä on oikein.
JoKi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu