Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

ViestiKirjoittaja kalamos » 24. Elo 2014 19:54

Voi, kunpa joku kirjoittaisi tähän avaamaani ketjuun jotain
herätysten tulien syttymisestä ja leviämisestä!
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
kalamos

Re: Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

ViestiKirjoittaja Lily » 24. Elo 2014 20:09

Voiko herätyksen syttyminen tapahtua tämän hetkisessä eri kirkkokuntien sisällä pysyen siellä?

Eikö herätys ole parannuksen tekoa joka ensin alkaa meistä uskovista, niin että nöyrrymme ja haluamme olla kuuliasia, taivumme sanan mukaiseen uskoon ja alamme myös elämään sitä todeksi?

Jos seurakunnassa tapahtuu herätystä, niin silloinhan se palaa takaisin juurilleen eli siihen tapaan kokoontua ja elää, eli apostolien aikaiseen tapaan, uudenliiton seurakuntayhteyteen. Silloin alkaa Jumala lisätä joukkoomme niitä jotka tulevat pelastukseen. :D :thumbup:

Kalamos, sinun topicci on mielettömän hyvä :thumbup: , mutta siihen nivoutuu täysin yhteen seurakunta malli. Herätystä ja seurakuntamallia ei voi erottaa toisistaan...

Tämän hetkiset kirkkokunnat ovat yhdessä menossa ekumeenian hengessä kohti porttokirkkoa, se ei ole, eikä voi tukea aitoa Jumalan lähettämää herätystä, vaan on valhetta ja eksytystä :thumbdown:
Lily

ViestiKirjoittaja paa » 24. Elo 2014 20:50

kalamos kirjoitti:
Ansaitsematon rakkaus meidän osaksemme.

Sydäntä lämmittävä tuo sinun allekirjoituksesi.
Siellä missä tuota sanomaa julistetaan, siellä ollaan herätyksen lähteillä.

A nsaitsematon
R akkaus
M eidän
O saksemme

Kiitos. Se jäi mieleen pyörimään vuosiksi vaikken sen ensi kertaa kuullessa ollut edes uskossa.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja paa » 24. Elo 2014 21:00

Joo minustakin tämä on tosi hyvä ketju ja vaikka meillä erilaisia mielipiteitä joistain asioista onkin, niin pysytäänhän kaikki sovussa ja rauhassa toistemme kanssa. Pyydän anteeksi jos olen kirjoittanut liian kärkkäästi, sillä tiedän sortuvani välillä siihen(kin). On kuitenkin hyvä, että ns. herkistäkin asioista voidaan puhua.

Aika mielenkiintoinen yksityiskohta tuo katolisen kirkon ehtoollisleipäkirjainjuttu. Ja aika kamalaa :cry:

Osaako joku sanoa mistä juontaa sellaiset puheet, että Hilja Aaltosen kuoleman jälkeen (?) Suomeen tulisi voimakkaita herätyksiä. Tai jotenkin näin se juttu meni. Aaltonenhan kuoli viime vuonna. Elämme jänniä aikoja!
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja kalamos » 25. Elo 2014 10:19

Voiko herätyksen syttyminen tapahtua tämän hetkisessä eri kirkkokuntien sisällä pysyen siellä?

Syttyminen voi tapahtua missä tahansa, vaikka pienessä rukouspiirissä.
Mutta jos siitä tulee herätys, niin se tietenkin leviää yli kaikkien rajojen.

Esimerkiksi Niilo Yli-Vainion aikainen herätys kosketti kaikkea kansaa.
Hilja Aaltonen sanoi, että herätys alkaisi isosta kirkosta.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
kalamos

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 25. Elo 2014 10:42

Epäilenpä ettei tämä kovakorvainen ja maallistunut siion suomessa herää, ellei Jumala ravistele sitä jotenkin vähän rajummin.

Hilja oli jo vanha nainen kun sanoi, että herätys alkaisi isosta kirkosta. Eikös hän jotenkin myöhemmin vähän perunut sanomaansa?

Joskus säälitti kun vanhaa naista vielä riepoteltiin ja hänen luonaan tungeksittiin loppuun saakka päivittäin. Ei saanut hetken rauhaa. :roll: Tämä kokemusten ja profetioitten perässä juokseva seurakunta pyörii vaan oman napansa ympärillä enimmäkseen. On tietysti niitäkin, jotka eivät juokse, vaan ammentavat Sanasta ravintonsa ja valvovat itse Hengessä ja ihmeet ja merkit seuraavatkin heitä. Anteeksi kun isoäiti vähän avautui. :D

Ja varmaan Hiljan luona kävi myös sellaisia, jotka menivät sinne Hiljan itsensä takia. Rohkaisemaan ja lohduttamaan. Ettei tule yleistettyä.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 25. Elo 2014 12:05

kalamos kirjoitti:

Syttyminen voi tapahtua missä tahansa, vaikka pienessä rukouspiirissä.
Mutta jos siitä tulee herätys, niin se tietenkin leviää yli kaikkien rajojen.

Esimerkiksi Niilo Yli-Vainion aikainen herätys kosketti kaikkea kansaa.
Hilja Aaltonen sanoi, että herätys alkaisi isosta kirkosta.

Syttymiseen ei tarvita, kuin yksi palava lastu, joka saa syttymään vierellä
olevan toisen lastun ja siitä leviten koko "pesälliseen" puita ja ellei tuota
tulta rajoiteta, se laajenee ja laajenee ja näin voi tapahtua hengelliselläkin
rintamalla.

Kunpa me jokainen voisimme olla vaikka vain pieninä tuikkuina kaikkialla
siellä, missä liikumme ja jos mahdollista, sytyttää tulta ympärillemmekin.

"Tulta" sana on kokenut tänä aikana aika ikävän inflaation, mutta koska
Jumalan Sana on iätikestävä, -muuttumaton ja sama, uskallan tuoda esille
sieltä tämän:

Luuk. 12
49. Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan,
että se jo olisi syttynyt!

Uskon, että tämä on Jumalan tahto tänäkin päivänä ja jospa voisimme
"tulta" sanan inflaatiosta huolimatta laulaa rukouksin tänäänkin:

Oi, Herra anna tultasi, ja puhdista sun kultasi,
polta kaikki kuona pois, et Sinun kuvas meissä ois.
Älä anna sammua, vaan lisää yhä enemmän,
tulta meidän sydämiin, alttarille palamaan.

:,: Tulta, tulta kaipaamme, tulta taivahan,
sieluja me voitamme, hengen voimalla.
Isä anna tultasi, sydämihimme,
polta kaikki tuhkaksi, oma voimamme.:,:

Oi, käsky kuuluu: "Oottakaa, nyt tulta teille annetaan"
Voiman saatte ylhäältä, Hän kastaa teidät tulella.
Oi, kuka uskoo sanahan, saa tulen voiman kokea.
Tulta, tulta taivahan alttarille palamaan.

Oi sielu kulje polvillas, ja ole yläsalissas,
liekki taivaan lankeaa, ja kielen siteet aukeaa.
Saat uusin kielin ylistää, sä taivaallista ystävää,
sullekkin oi lahjanaan, tuli taivaan annetaan.

Oi, Herra, Herra Elian. Sä olet tulen Jumala,
tulta anna ylhäältä, se kirkastaa Sun nimeäs,
Me emme elä savussa, vaan tulta sydän halajaa.
Tulta, tulta enemmän, alttarille palamaan.

Ilman sitä, että Pyhän Hengen tuli poltaa meistä
itsestämme pois kaiken kuinan, me emme voi olla
Hyvän Sanoman viejinä muille.
Ensiksi on kunnostettava oma alttari ja saatava siellä
tuli palamaan, ennen kuin voimme olla viemässä sitä
muille, sillä tyhjästä on paha nyhjästä.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 25. Elo 2014 15:54

Niilon toimintaa ennenhän tapahtui patruunatehtaan räjähdys. Niilon toiminnasta nyt on sitten oltu montaa mieltä, ja on pohdittu oliko se Herrasta vai mistä se oli. Mutta uskovia se synnytti suomessa. Heistä joitain minäkin tunnen. Väkeviä Herran veljiä ja siskoja jotka toimivat tänäkin päivänä Jeesuksen omina.

Mutta tuota tulta olen miettinyt, että mitä se on. Uskovat ovat viime vuosina hyvin kevyesti kädet pystyssä odottaneet ja anoneet tulta, ajattellen, että se on jotain ihanaa ja valtavaa. Ylistyslauluja on laulettu kuin mantroja ja odotettu, että ihana humaus tulee ja tekee eläväksi ja puhdistaa. Mutta kun mietin, niin eikö tuli ole kuluttavaista ja polttavaa? Ja se polttaa kuonan sisimmästämme ja se ei tunnu hyvältä, vaan se on välillä ahjoa ja työpöydällä olemista, että Herra saa muovata. Ellei nisunjyvä ensin putoa maahan ja kuole niin ei se voi tuottaa hedelmää.

Tarkennus, että en ole ylistämistä vastaan. Sitä voi tehdä rukouksella tai laululla. Mutta motiivi siihen pitäisi olla linjassa Sanan kanssa. Ei ostamista Jumalalta, vaan pyyteetöntä sydämestä nousevaa huulten hedelmää Jumalalle ja Hänen suurille teoilleen Jeesuksessa Kristuksessa.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 25. Elo 2014 16:10

John Fenn...Herralta kuulleena sanoi ,että herätys alkaa ,mutta ei niinkuin ollaan luultu .....se alkaa niistä pienemmistä eikä suurista .Se alkaa ja jatkuu voimana ,jolla suu avautuu puhumaan rohkeasti Herran sanaa ja se pelko väistyy.Siis toiminta tulee pienten tavallisten arki uskovaisten kautta ...Hmm saas nähdä ??
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 25. Elo 2014 17:51

Mr Kerimäki kirjoitti:John Fenn...Herralta kuulleena sanoi ,että herätys alkaa ,mutta ei niinkuin ollaan luultu .....se alkaa niistä pienemmistä eikä suurista .Se alkaa ja jatkuu voimana ,jolla suu avautuu puhumaan rohkeasti Herran sanaa ja se pelko väistyy.Siis toiminta tulee pienten tavallisten arki uskovaisten kautta ...Hmm saas nähdä ??

Onko tämä John Fenn profeetta? olisi kiva lukea koko juttu mikäli sinulla on mahdollista tänne se laittaa :thumbup:
iinuliinu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu