Lumina kirjoitti:Ahha..ok...eli siis piirros tekee Raamatun lasten kertomuksissa Jeesuksesta epäjumalan...miten se on mahdollista??...sama kuin Vanhan liiton vasikka tms.??

Aivina kirjoitti:Hei!
Sydämeni on nyt kovin raskas, koska joudun eroamaan rakkaasta alle kahdensadan jäsenen srk:sta, johon olen kuulunut vähän alle neljäkymmentä vuotta. Seurakuntamme kuorolavan takaseinällä on öljyvärimaalaus: Jeesus Kristus on siihen maalattuna itämaisen miehen näköiseksi. Hän on siinä kuvassa irrottamassa suloista lammaskaritsaa piikkipensaasta. -" Kuva kertoo Raamatun tekstistä, jossa Jeesus jättää ne sata lammasta ja etsii yhden kadonneen."
Olen kuullut tästä kyseisestä taulusta, että 1950-luvulla vaatimaton Herraa palveleva veli sai Jumalalta tehtävän maalata tuon kuvan rukoushuoneen seinälle. Koskaan en ole kenenkään veljen kuullut julistavan tuota kuvaa vastaan, ettei Jeesuksesta saa kuvaa tehdä. Seurakunnassamme on veljiä, joilla on armolahjoja ja tuntevat Jumalan Sanaa vahvasti. "Oikein vanhanaikaisena ravitsevana Jumalan ruisleipänä."!
Miksi Jeesus Kristus uskalsi kulkea täällä maan päällä Ihmisen Poikana, jonka senaikaiset ihmiset näkivät, fyysisenä miehenä?? Seurakunnassamme Isä Jumalasta en ole nähnyt kenenkään tekevän kuvaa. Tulostan seurakuntamme veljille tämän "Kuvan teko kielto" -kirjoitusketjun ennen srk:sta eroamistani.
Siunausta kaikille!
Jasmiini kirjoitti:Olen seuraillut tätä ketjua ja sanompas nyt minäkin sanasen.
En joitain vuosia sitten tiennyt tästä kuvan teko kielto asiasta, enkä ymmärtänyt sitä.
Maalaan itse ja nuorempana maalasin myös enkeleitä. Kuitenkin koin jotenkin oudoksi sen aiheen ja tungin lopulta maalaukseni ja piirrustukseni kiukaan liekkeihin.
Myöhemmin, vain muutama vuosi sitten sain idean maalata Jeesuksen. Vähän samantapaisen kuvan, mistä Aivina kertoi, paitsi että lampaan tilalle meinasin maalata ihmisen.
Silloin Jumala alkoi kirkastaa tätä asiaa mulle ja luovuin ideasta. Se ei ollut Herrasta. Luovuus on Jumalan antama lahja, mutta kaikki ideat eivät kumpua Hengestä, vaan paljon tulee sielusta ja ympäristöstä ja itsestään elämästä, jota elää. Niitä voi helposti luulla Herran antamiksi, vaikkeivat sitä ole. Nekin pitää koetella Sanalla, ja jos eivät ole Sanan mukaisia, niin inspiraation lähde on jokin muu, kuin Jumala.
Kyllä ne taulut seurakunnan seinällä on peräisin kirkon ja sitä kautta taas katolilaisen kirkon tavoista, jotka ovat kulkeutuneet muihinkin suuntiin. Onkos tuo nyt kuitenkaan syy seurakunnasta eroamiseen, eikös asiasta voisi mennä puhumaan seurakunnan vanhimmistolle, jos sellainen on. Kyllä ne vanhemmatkin uskovat voivat väärässä olla. Tavat ovat syvään pinttyneet.
Taiteessa on myös sellainen seikka, että kun astelee museon ovesta sisälle ja katselee hienoja maalauksia, niin ne herättävät tietynlaista kunnioitusta. Ihmisen silmät eivät kylläänsä saa, niin Sanassakin sanotaan. Pitää olla kaikkea kaunista, kimaltavaa, mahtavaa ja kun siihen lisätään uskonnollisuus, aletaan jo kumartamaan jotain muuta, kuin Jeesusta, joka asuu meidän sydämessämme, eikä seinällä olevassa kuvassa. Esineistä ja kuvista tehdään pyhiä, niihin jäädään kiinni. Mutta mitenkähän on, sallisivatko seurakunnan vanhimmat nakata Jeesus-taulun takapihan roskikseen, vai onko se niin tärkeä, ettei siitä voi luopua? Kun tämä uskossa kasvu on kuitenkin luopumista, lihansa haluineen ja himoineen ristille naulaamista. Liha ei sitä halua, ei millään.
Mutta siunausta kaille ja Jeesus kanssanne.

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa