Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 24. Elo 2014 14:20

:wtf: :sick: :silent: :crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 02:37, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja paa » 24. Elo 2014 17:16

Niin, tarkoitukseni ei ole halventaa ketään tai mitään, kunhan mietin miksi ihmiset tekevät niin kuin tekevät, eli tässä tapauksessa kuuluvat eri kirkkokuntiin, joiksi ryhmittymistä Raamattu ei opeta. Kyllä minäkin voisin käydä kuuntelemassa sanaa vaikkapa vapaaseurakunnassa ja rakentua siellä, mutta ei Jumala ole silti meitä kehottanut perustamaan omia soppejamme, vaan me uskovat ollaan kaikki yksi Jumalan seurakunta.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja paa » 24. Elo 2014 17:22

Lily kirjoitti:Uskon ja olen itse todistanut, että Herra käyttää omiaan myös kirkkokunnissa ja yhdistyksissä vaikkakin tuo tapa kokoontua ja erottautua omaksi porukaksi ei olekkaan Hänen tahtonsa.

Niin minäkin uskon.
Erottautuminen omaksi porukaksi oli hyvin ilmaistu, koska erottautumalla helposti kasvatetaan muureja oman porukan ja ulkopuolella olevien uskovien välillä.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja kalamos » 24. Elo 2014 17:34

Isoäiti kirjoitti:Herätyksen syntyminen maksaa aina 'hintaa'.

Kiitos Isoäiti,
kun vastasit ketjun aiheeseen.

Herätys todellakin aina maksaa - vähintäänkin sen, että jossain joku tai jotkut ovat rukoilleet.
Herätystä ei synny omin ihmisvoimin vaan Hengellä Jumalan.
Vain Pyhä Henki voi sytyttää Herätyksen Tulen.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
kalamos

ViestiKirjoittaja paa » 24. Elo 2014 17:39

Lisään vielä tämän, ettei kukaan erehdy muuta luulemaan: jokainen ihminen saa kuulua ihan mihin tahansa kirkkokuntaan tai herätysliikkeeseen, jos kerta koette sen oikeaksi. Ei mulla ole mitään pakkomieltä saada ketään jättämään kirkkoaan, mutta se miksi kuulostan niin jyrkältä tämän asian kanssa on se, että koen totuuden valjenneen vihdoin mullekin. Uskoon tullessa kuuluin vielä ev.lut.kirkkoon enkä olisi ikinä kuvitellut siitä eroavani, kunnes tulin siihen tulokseen, että ei ainakaan näin. Kipuilin kyllä aikani, että mitäs nyt, mutta Herra on ollut kärsivällinen ja opettanut ja rohkaissut.

Pakko muuten sanoa, että kun on kersasta asti luterilaisuuteen kasvatettu, niin ne tavat istuvat sitkeästi :shock: Joskus alkuvaiheina saatoin jopa miettiä, että mitä tää Raamattu tällaista puhuu kun kirkossa tehdään niin tai näin. Kunnes muistin taas, että Raamatussa on totuus, ei ihmisten tavoissa ja perinteissä.

Mutta se siitä.
paa

Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

ViestiKirjoittaja kalamos » 24. Elo 2014 17:46

Ansaitsematon rakkaus meidän osaksemme.

Sydäntä lämmittävä tuo sinun allekirjoituksesi.
Siellä missä tuota sanomaa julistetaan, siellä ollaan herätyksen lähteillä.

A nsaitsematon
R akkaus
M eidän
O saksemme
kalamos

ViestiKirjoittaja Siivetön » 24. Elo 2014 18:11

Lily kirjoitti:Minä ainakin tunnen hengen yhteyttä ihan arjessa muiden uskovien kanssa ollessa, en ole koskaan ajatellut että hengen yhteyden ja ykseyden merkkeinä pidetään ehtoollista ym. herätyskristiilisyydessä imeneviä tapoja( jotka muuten ovat paljolti samanlaiset tänä päivänä kuin katolilaisuudessa, esim. Ehtoollinen ja näin ollen eivät ole raamatunmukaiset tavat toimia) Täytyyhän meillä olla yhteys hengessä koko ajan muiden uskovien kanssa, ei se minulla ole vaan kokouksissa tai yhteisissä hengellisissä tapahtumissa...

Uskon ja olen itse todistanut, että Herra käyttää omiaan myös kirkkokunnissa ja yhdistyksissä vaikkakin tuo tapa kokoontua ja erottautua omaksi porukaksi ei olekkaan Hänen tahtonsa.

Onko Herran ehtoollinen Sinulle "herätyskristillisyydessä ilmenevä tapa"? :(
Viimeksi muokannut Siivetön päivämäärä 24. Elo 2014 19:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 24. Elo 2014 18:20

Jasmiini kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:
paa kirjoitti:Siis mulle on ihan sama kuuluuko joku kirkkoon tai herätysliikkeeseen, ihan samalla tavalla yritän kohdella kaikkia. Sitä en vaan ymmärrä miksi juosta ihmisten keksimien perinteiden perässä eikä kuunnella Jumalaa tässäkin asiassa, mutta kuten Kalamos jo sanoikin, niin tämä aihe taitaa mennä otsikon ohi, joten ei tästä sen enempää.

Tiedätkö Paa, että meille kaikille hengellinen seurakuntakoti ei ole vain ihmisten keksimien perinteiden perässä juoksemista, vaan Raamatun opettamaa totuutta.

Me olemme Raamatusta ymmärtäneet, että jokaisella tulee olla seurakuntayhteys myöskin tällä tasolla, eli minusta tämä lausuntosi; "...Sitä en vaan ymmärrä miksi juosta ihmisten keksimien perinteiden perässä eikä kuunnella Jumalaa tässäkin asiassa..." oli aika halveksuva meille merkitykseksellisestä seurakuntakodistamme, johon kuulumisen me näemme Jumalan tahdon kuuntelemisena, ei vain ihmisten keksimien perinteiden perässä juoksemisena. :(

Jos toinen ihmettelee jotakin asiaa, niin eihän se ole halveksumista. Kyllä minäkin olen samaa mieltä kuin paa. Kyllä uskovat ovat sisaria ja veljiä,
kuuluivatpa sitten mihin tahansa. Mutta miksi pitää kiinni sellaisesta, mikä on ihmisen keksintöä, eikä Jumalan. Saahan tuota ihmetellä.

https://www.youtube.com/watch?v=aILQ7CTOflE

Olenko Jasmiini sanonut jossain, että jonkun asian ihmetteleminen on halveksumista??

Kerrotko missä??
Siivetön

ViestiKirjoittaja kalamos » 24. Elo 2014 19:21

Isoäiti kirjoitti:Uskon kylläkin, että myös täällä meilläkin alkaa vielä vaikeat ajat, mutta samalla uskon jotenkin hengessäni vielä tulevaan herätykseen. Jotenkin sellainen odotuksen tunne sisimmässä. Ja Herra on puhunut minulle jotain siitä ajasta. Sen näkee sitten, että toteutuuko se mitä olen hengessäni kokenut.

Tuo toisesta ketjusta lainaamani tekstisi liittyy tämän ketjun aiheeseen.
Isoäiti haluaisitko ehkä kertoa jotain siitä, mitä olet hengessäsi kokenut!
kalamos

ViestiKirjoittaja Lily » 24. Elo 2014 19:50

Siivetön: kirkkokunnissa vietetään Herran ehtoollista eri tavalla kuin mitä Jeesus sen asetti vietettäväksi. Ehtoollisen kuuluisi olla rakkausateria, hänen sovitustyönsä muistoksi. Se kuuluisi nautti yhdessä perheenjäsenten (uudestisyntyneiden uskonveljen ja -sisarien kanssa). Ehtoollisleipä ja viini kuuluisi erottaa muusta ateriasta ja siunata. Jokaisen tulisi tutkia sydämmensä ja sen tulisi olla puhdas muita veljiä ja siskoja ja lähimmäisiään kohtaan, muuten nauttii ehtoollista turmioksensa.

Kirkkokunnissa nautitaan ehtoollista niin, että yleensä paimen/vanhemmistoveli siunaa ja jakaa leivän ja viinin... Onko siis raamatunmukainen ehtoollisen nauttiminen se mikä tapahtuu kirkkokunnissa? Se on enemmänkin samanlainen kuin mitä katolilaisilla. EV.lut kirkossa on jopa samanlaisia ehtoollisleipä käytössä kuin katolilaisilla ilman kirjaimia. Katolilaisilla on pyöreässä ohuessa pienessä "leivässä" monesti kirjaimet I H S, mikä tarkoittaa Isis Horus Sep, epäjumalan nimiä nuo kaikki. Kirkkokunnissa nautitaan ehtoollinen aika samalla tavalla kuin katolilaisessa kirkossa. Eli ei raamatunmukaisesti. Sen takia sanon sitä vaan tavaksi, koska se ei tapahdu raamatunmukaisesti ja on perintöä katolilaisessa sakramentista... Ikävä kyllä sen, että se on enemmänkin uskonnollinen tapa, aistii kokouksissa ja tositaahan raamattukin sen vääränlaiseksi tavaksi viettää ehtoollista. Miksi kirkkoisät ovat muuttaneet ehtoollisen vieton erilaiseksi kuin raamatussa?
Lily

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu