Kymmenykset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja paa » 14. Elo 2014 10:05

No niin, Siivetön tiiviisti kaiken ymmärrettäväksi paketiksi :thumbup:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Joel.A » 14. Elo 2014 16:32

JHK kirjoitti:Paavali taitaa todeta että jos lakia noudattamalla tulisi vanhurskaaksi, on Kristus kuollut turhaan...
Galatalaisille 2:
21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

Minusta se ainoa syy, miksi kukaan pelastuu, on se, että Jumala armahtaa ketä armahtaa, antamalla uudestisyntymän ja pelastavan uskon.

Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette; mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia. Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin. Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja. Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva. Sillä tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupeutta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi. Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa? Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on? Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon. Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton? Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille? Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi; ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi. Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta. Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois? Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut. Jaakobin kirje‬ ‭2‬:‭8-26‬

Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.' Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?' Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.' Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?' Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." Matteus‬ ‭25‬:‭31-46
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 14. Elo 2014 16:38

paa kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:
paa kirjoitti:Jaa, että kaikki vanhan liiton aikana eläneet pakanat menevät kadotukseen?

Eikä tullut kyllä mieleen, että tässä kukaan rahalla yrittää ketään pelastukseen viedä.

Nyt taidat haluta ymmärtää kaiken sanomani väärin?

Minnes muuallekaan kuin kadotukseen? Miksi pakana pääsisi ilman Jumalan lakia taivaaseen ja Israelin kansalainen ei pääse kuin lain kautta taivaaseen?

Tietysti Jumala armahtaa kenet armahtaa...

Ei, minä en halua ymmärtää väärin kaikkea sanomaasi, koska sellainen synnyttää vaan riitaa ja riidasta tulee pahaa mieltä kaikille. Minä ymmärrän juttusi niin kuin ne on kirjoitettu ja haluan niistä keskustella. Juuri tällaisissa keskusteluissa voi oppia uusia juttuja Jumalasta ja Raamatusta, kun tarjolla on erilaisia näkökulmia. Koita kestää, vaikka joku ei olisi samaa mieltä kanssasi.

Koitan, eikä tarvitsekaan olla juuri ja nyt samaa mieltä, mutta välillä tuntuu, että joko ihmiset tahattomasti ymmärtävät väärin tai sitten ymmärtävät tahallisesti jonkun asian väärin vaan päästäkseen provosoimaan toista osapuolta. En ole sellainen, että juuri minun tavalla täytyy uskoa Jumalaan vaan minua kiinnostaa yksin totuus Jumalan sanasta ja sitä tietysti toivon muiltakin :)
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 14. Elo 2014 16:45

Siivetön kirjoitti:
Pysytäänhän nyt kuitenkin realismissa Jumalan Sanankin kohdalla,
sillä Jeesuskin toimi hyvin realistisesti ja ihmisläheisesti.

Ihmiset eivät olleet tulleet kyseiseen tilanteeseen nälkäisinä, vaan kuten
huomaamme, joillakin oli jopa eväitä mukanaan, eli olivat varautuneet
pitkään saarnaan, mutta siitä huolimatta, koska saarna oli pitkä,
Jeesus ei halunnut ohittaa ihmisten fyysisiäkään tarpeita.

Muistathan, mitä Jeesus opetti:

Matt. 25
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.
'
37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
42. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43. minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.
'
44. Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
45. Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.

Toivottavasta meistä kukaan ei ole niiden kaltainen, joille Kuningas joutuu sanomaan eräänä päivänä, TE ETTE antaneet minulle, TE ETTE ruokkineet, TE ETTE vaatettaneet jne.

Toivon, että Jumala avaa JoelA silmäsi näkemään, mitä Jeesus opettaa tässä meille.

Itse supistaisin tuon opetuksensa näihin sanoihin:
"Laupeutta minä tahdon enkä uhria!" Matt 9:13; 12:7.

En kiistä, etteikö pelastus olisi ihmiselle kaikista tärkein asia maailmassa,
mutta voisiko tuo Jeesuksen opetus pitää sisällään jotain siitäkin totuudesta,
miten Jumalallallinen rakkaus tulee meistä esiin?

Onko siis niin, että ellei meillä ole sellaista rakkautta toista ihmistä kohtaan,
joka näkee hänen ajalliset ja fyysiset tarpeensa, voiko meillä olla silloin
sellaistakaan rakkautta, joka voisi välittää sanoman Jeesuksesta Kristuksesta
niin, että toinen kykenee sen vastaanottamaan????

Tossa kohdassa viitataan uskon veljiin ei jumalattomiin, eikö niin?

Lisäys: ja eikö olisi aika kamalaa pitää Jumalatonta omana veljenään tai sisarenaan ja sano vieläpä muille, että kun harrastat Jumalattomalle noita asioita mitä Jeesus tossa luetteli niin sen se olet tehnyt niinkuin Jeesukselle?
Viimeksi muokannut Joel.A päivämäärä 14. Elo 2014 16:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 14. Elo 2014 16:52

Aamu-Usva kirjoitti:"Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin (Luuk.16:9)."

Tämä kohta on kyllä irroitettu asia yhteydestä :roll:
Joel.A

ViestiKirjoittaja paa » 14. Elo 2014 22:05

Joel.A kirjoitti:Koitan, eikä tarvitsekaan olla juuri ja nyt samaa mieltä, mutta välillä tuntuu, että joko ihmiset tahattomasti ymmärtävät väärin tai sitten ymmärtävät tahallisesti jonkun asian väärin vaan päästäkseen provosoimaan toista osapuolta. En ole sellainen, että juuri minun tavalla täytyy uskoa Jumalaan vaan minua kiinnostaa yksin totuus Jumalan sanasta ja sitä tietysti toivon muiltakin :)

En tarkoittanut provosoida. Pyydän anteeksi, jos siltä vaikutti.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja JHK » 15. Elo 2014 07:37

Joel: minkä sinä näet olevan armon merkitys uskovan pelastukselle?
JHK

ViestiKirjoittaja Siivetön » 15. Elo 2014 09:01

Joel.A kirjoitti:Tossa kohdassa viitataan uskon veljiin ei jumalattomiin, eikö niin?

Lisäys: ja eikö olisi aika kamalaa pitää Jumalatonta omana veljenään tai sisarenaan ja sano vieläpä muille, että kun harrastat Jumalattomalle noita asioita mitä Jeesus tossa luetteli niin sen se olet tehnyt niinkuin Jeesukselle?

Anteeksi JoelA etten nyt ymmärrä ollenkaan, mitä haluat sanoa?

Oletko siis sitä mieltä, että jos pakanan (jumalattoman / ei Jeesukseen uskovan) on nälkä taikka jano, tai jos hän on alaston tai koditon, häntä ei tarvitse auttaa ja sekö olisi Jumalan rakastamista, sulkea silmänsä ja sydämensä toisen ihmisen hädältä?

Olit jo välillä sitä mieltä, että et ole tarkoittanut tuota, mutta jälleen uudestaan annat ymmärtää, että jos tekee hyvää pakanoille (jumalattomille), se ei olisi yhtä kuin Jeesukselle rakkauden osoittamista.

Oletko unohtanut tämän Jeesuksen opetuksen:

Luuk. 6
27. Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
28. siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.

29. Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.
30. Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
31. Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
32. Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.
33. Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin tekevät.
34. Ja jos te lainaatte niille, joilta toivotte saavanne takaisin, mitä kiitosta teille siitä tulee? Syntisetkin lainaavat syntisille saadakseen saman verran takaisin.
35. Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
36. Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 15. Elo 2014 11:58

Niin et Joel.A kertonut, että toimiiko tuo 'malli' omassa evankelioinnissasi? Onko seurakunta kasvanut? Eihän se ole kerskaamista, jos nimimerkin takaa täällä kertoo totuuden. :)
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 15. Elo 2014 11:59

Niin ja sehän on vaan kerskaamista Herran kunniaksi, jos se toimii.
Isoäiti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu