Kymmenykset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Joel.A » 11. Elo 2014 23:50

lonelyrider kirjoitti:Voitko selventää vielä käsitteitäsi, mitä sinulle merkitsee.
Parannus rakkauden ja sävyisyyden hengessä? ja mitä totuus sinulle merkitsee ja miksi se oli tekstissäsi hipsukoissa?

Matt.11
28 "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon.
30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt."

Kysymykset olivat siis joelA:lle...

Hipsukoissa olevalla" totuudella" tarkoitan kaikkea sitä kaikkea mikä Luojamme Jumalisuuteen sisältyy.

Eli minulle totuus merkitsee kaikkea sitä mitä Luojamme Jumalisuuteen kuuluu.

Parannuksen julistamista rakkauden ja sävyisyyden hengessä tarkoitaa minulle sitä, että julistamme evankeliumia ilman vihan kiihkoa, hyötymis tarkoituksessa tai, että yritämme saada taas yhden käännynnäisen.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 11. Elo 2014 23:53

Aloin myös oikein tutkia tätä asiaa. Vaikka aivoni lyövätkin jo tyhjää tähän aikaan. Jeesus puhuu paljon köyhien auttamisesta. Tuskin Hän tarkoittaa vaan uskovia köyhiä?

Tälläinenkin tuli vastaan. Gal.6:
9 Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy.
10 Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 11. Elo 2014 23:57

:crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 02:43, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Joel.A » 12. Elo 2014 00:03

Isoäiti kirjoitti:Aloin myös oikein tutkia tätä asiaa. Vaikka aivoni lyövätkin jo tyhjää tähän aikaan. Jeesus puhuu paljon köyhien auttamisesta. Tuskin Hän tarkoittaa vaan uskovia köyhiä?

Tälläinenkin tuli vastaan. Gal.6:
9 Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy.
10 Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille.

Tämä on totta, mutta sillä edellytyksellä, että otamme Raamatun kokonais ilmoituksen huomioon ja Pyhän Hengen ja rukouksen avulla sulauttamme kaikki kohdat yhteneväiseksi, niin että ei siis synny ristiriita tilannetta.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 12. Elo 2014 00:06

:crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 02:43, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Joel.A » 12. Elo 2014 00:16

Jasmiini kirjoitti:Ei tuossa Matteuksen 15. luvun kohdassa mun mielestä puhuta almuista.

Minusta tuossa on kyse siitä, että tuohon aikaan ei uskottu, että muut kuin juutalaiset tai siis Israelilaiset pelastuisivat,
koska vain he olivat Jumalan kansaa.
Kanaanilaisen, eli ei-Israelilaisen naisen uskoa koeteltiin tuossa, kun Jeesus sanoi, että Häntä ei ole lähetetty muiden kuin Israelilaisten tykö, kun nainen
pyysi Jeesukselta apua.

Mutta Jeesus vastasi naiselle, että ei ole soveliasta ottaa Jumalan kansalle uskottua sanomaa Vapahtajasta ja armosta.
Kyllä minä olen ymmärtänyt, että nainen tuossa vastaa Jeesukselle, että hänkin voi pelastua, jos uskoo niiden murusten perusteella, jotka ovat lapsilta, eli juutalaisten pöydältä tipahtaneet.

Olen törmännyt aiemmin tähän vertaukseen ja väitteisiin, että tämän perusteella pakanat eivät pelastuneet vt:n aikana. Mutta kohta todistaa
kuitenkin päinvastaista, sillä Jeesus lopulta sanoo naiselle, että tapahtukoon sinun uskosi mukaan.
Siksi tätä on vaikea verrata almujen antamiseen ja auttamiseen, koska tämä pakana uskoi Jeesukseen.

Toki on totta, että omiaan tulee auttaa ensin ja kymmenykset oli tarkoitettu seurakunnassa veljien ja siskojen auttamiseen.
Ja tämä asia on vääristynyt kyllä tänä päivänä. Niin köyhät kuin rikkaatkin uskovat antavat almuja ja ne menevät yleensä kirkko- ja seurakuntarakennusten ylläpitoon
ja johtajien taskuihin ja köyhät uskovat elää puutteessa.
Monet uskovat elää yhteiskunnan almujen varassa ja tavallaan antavat almunsa almuista
ja monien mielestä tämä on ihan normaalia ja uskovissa on itsessään vika, jos ovat köyhiä.
Minusta tällainen asetelma on väärä ja ironinen.

Toin ton Mat 15 kohdan siksi, että se näyttää vahvasti sen tosiasian, että Jeesus opetti omaa kansaansa (seurakuntaansa), mutta hän valmisti kokoajan tilannetta jossa luonnollisesta Israelista muuttuu ristintyönsä kautta hengellinen Israel. Eli luonnollisesta seurakunnasta hengellinen seurakunta eli vanhasta liitosta uusi liitto.

Kohdassahan Mat 15 nainen ei siis uudestisyntynyt, hänhän vain uskoi, että Jeesus oli Daavidin poika.
Joel.A

ViestiKirjoittaja paa » 12. Elo 2014 00:22

Ymmärrän kyllä mitä JoelA ajaa takaa
ja osittain olen samaa mieltä.
Koen kuitenkin, että jumalattomiakin pitää auttaa.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja paa » 12. Elo 2014 00:26

Joel.A kirjoitti:
Jasmiini kirjoitti:Ei tuossa Matteuksen 15. luvun kohdassa mun mielestä puhuta almuista.

Minusta tuossa on kyse siitä, että tuohon aikaan ei uskottu, että muut kuin juutalaiset tai siis Israelilaiset pelastuisivat,
Kanaanilaisen, eli ei-Israelilaisen naisen uskoa koeteltiin tuossa, kun Jeesus sanoi, että Häntä ei ole lähetetty muiden kuin Israelilaisten tykö, kun nainen
pyysi Jeesukselta apua.

Mutta Jeesus vastasi naiselle, että ei ole soveliasta ottaa Jumalan kansalle uskottua sanomaa Vapahtajasta ja armosta.
Kyllä minä olen ymmärtänyt, että nainen tuossa vastaa Jeesukselle, että hänkin voi pelastua, jos uskoo niiden murusten perusteella, jotka ovat lapsilta, eli juutalaisten pöydältä tipahtaneet.

Olen törmännyt aiemmin tähän vertaukseen ja väitteisiin, että tämän perusteella pakanat eivät pelastuneet vt:n aikana. Mutta kohta todistaa
kuitenkin päinvastaista, sillä Jeesus lopulta sanoo naiselle, että tapahtukoon sinun uskosi mukaan.
Siksi tätä on vaikea verrata almujen antamiseen ja auttamiseen, koska tämä pakana uskoi Jeesukseen.

Toki on totta, että omiaan tulee auttaa ensin ja kymmenykset oli tarkoitettu seurakunnassa veljien ja siskojen auttamiseen.
Ja tämä asia on vääristynyt kyllä tänä päivänä. Niin köyhät kuin rikkaatkin uskovat antavat almuja ja ne menevät yleensä kirkko- ja seurakuntarakennusten ylläpitoon
Monet uskovat elää yhteiskunnan almujen varassa ja tavallaan antavat almunsa almuista
ja monien mielestä tämä on ihan normaalia ja uskovissa on itsessään vika, jos ovat köyhiä.

Toin ton Mat 15 kohdan siksi, että se näyttää vahvasti sen tosiasian, että Jeesus opetti omaa kansaansa (seurakuntaansa), mutta hän valmisti kokoajan tilannetta jossa luonnollisesta Israelista muuttuu ristintyönsä kautta hengellinen Israel. Eli luonnollisesta seurakunnasta hengellinen seurakunta eli vanhasta liitosta uusi liitto.

Kohdassahan Mat 15 nainen ei siis uudestisyntynyt, hänhän vain uskoi, että Jeesus oli Daavidin poika.

Tuolloinhan oli vielä vanha liitto voimassa?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 12. Elo 2014 00:30

Minä koen samoin, että sisarten ja veljien tarpeet ensin, mutta kuitenkin lähetystyössäkin päästään lähelle ihmisiä avun kautta. Autetaan monella tavalla esim. maailman köyhiä alueita ja kuinka paljon evankeliumi onkaan levinnyt sillä tavalla.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Joel.A » 12. Elo 2014 00:37

paa kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:

pyysi Jeesukselta apua.

Tuolloinhan oli vielä vanha liitto voimassa?

Kyllä?
Joel.A

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu