Viestin viejä Paavali

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Viestin viejä Paavali

ViestiKirjoittaja systeri » 11. Elo 2014 10:36

No kyllä se selvä juttu on että Jeesuksesta siinä Jesajan kirjas Raamtun mukaan puhutaan, mutta mua alkas kiinnostaa se että miten Iisain kannosta voi puhjeta vesa joka on Jeesus ,jos Hän on itse luonut kannon ja on alku?
Mutta jos ajatellaan hengessä niin Jeesushan vaikuttaa myös omissaan...Jeesus on alku, joka levittäytyy "puuksi" ensin apostolien kautta ja sitten muiden jotka ottaa vastaan pelastuksen...näin minä tätä mietiskelin :)

Mutta Jeesustahan sanotaan myös Vesaksi ?? Sak.6

12 ja sano hänelle näin: "Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin.
13 Herran temppelin hän on rakentava, ja valtasuuruutta hän on kantava, ja hän on istuva ja hallitseva valtaistuimellansa; hän on oleva pappi valtaistuimellansa, ja rauhan neuvo on vallitseva niitten molempien välillä.
systeri

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 11. Elo 2014 11:00

Systerin ajatukset saavat mielenkiinnon heräämään aiheeseen. Ja muiltakin myös hyviä paikkoja raamatusta ja ajatuksia. Minulla ei ole vielä mitään suurempaa syntynyt. Seuraan mielenkiinnolla. :)
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 11. Elo 2014 12:26

systeri kirjoitti:No kyllä se selvä juttu on että Jeesuksesta siinä Jesajan kirjas Raamtun mukaan puhutaan, mutta mua alkas kiinnostaa se että miten Iisain kannosta voi puhjeta vesa joka on Jeesus ,jos Hän on itse luonut kannon ja on alku?
Mutta jos ajatellaan hengessä niin Jeesushan vaikuttaa myös omissaan...Jeesus on alku, joka levittäytyy "puuksi" ensin apostolien kautta ja sitten muiden jotka ottaa vastaan pelastuksen...näin minä tätä mietiskelin :)

Mutta Jeesustahan sanotaan myös Vesaksi ?? Sak.6

12 ja sano hänelle näin: "Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin.
13 Herran temppelin hän on rakentava, ja valtasuuruutta hän on kantava, ja hän on istuva ja hallitseva valtaistuimellansa; hän on oleva pappi valtaistuimellansa, ja rauhan neuvo on vallitseva niitten molempien välillä.

Ok!

Mutta jos mennään ketjun alkuperäiseen aiheeseen, eli Paavaliin, niin olen monta kertaa ajatellut, ettei ollut Paavalin saama "tehtävän anto" ollenkaan helppo geissi, kun otetaan huomioon juutalaisuus ja ne Mooseksen lait, mitkä koskivat juutalaisia, ettei saanut edes esim. avioitua pakanoiden kanssa, puhumattakaan, että Jumala olisi myöskin pakanoiden Jumala ja Paavalin täytyi tällaisessa tilanteessa lähteä julistamaan evankeliumi näille pakanoille ja jopa sellaista evankeliumia, ettei pakanoita koskeneet samata lait, kuin juutalaisia, mm. ympärileikkaaminen.

Ja tästähän syntyivätkin omanlaisensa ristiriidat, eli kyllä silloinkin käytiin keskustelua, :D sillä jokainen meistä muistaa tämän Pietarin saaman näyn:
”Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle; ’Nouse Pietari, teurasta ja syö’” (Apt. 10:13)

.....joka johti sitten tähän lausumaan Pietarin suusta:
”Te tiedätte, että on luvatonta juutalaisen miehen seurustella vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen tykönsä; mutta minulle Jumala on osoittanut, etten saa sanoa ketään ihmistä epäpyhäksi enkä saastaiseksi” (10:28)

Joten, jos tänäänkin löytyy niitä, jotka epäilevät Paavalin tehtävää ja Jumalallista sanomaa, niin mitä ollenkaan tuossa ajassa.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 11. Elo 2014 23:37

Paavali oli totisesti Jumalan valittu apostoli joka laski perustuksen monelle seurakunnalle ja kirjoitti kirjeitä jotka Jumala valitsi Uuden Testamentin kirjoituksiin valaisemaan myös sukupolvia hänen jälkeensä. Mutta munsta Paavalin opetuksille on annettu liikaa painoarvoa, esim Luterilaisuudessa painotetaan paljon galatalaiskirjeen opetuksia, jopa niin paljon että Luther epäili Jaakobin kirjeen jumalallista alkuperää, koska se päällisin puolin näyttää olevan ristiriidassa galatalaiskirjeen kanssa. Paavalin opetukset ovat hänen oman todistuksensa mukaan rakennusta, eivät perustusta. Ja tämä ei tietenkään ollut vain Paavalin oma mielipide vaan samalla Jumalan sanaa. Perustus on Kristus Jeesus ja siksi Jeesuksen opetusten tulee olla kaiken perustana. Paavalin kirjeitä esim galatalaisille tulee lukea sillä ajatuksella keille ja mihin tilanteeseen hän niitä kirjoitti. Muuten päädytään sellaiseen harhaan kuin Luther joka alkoi epäilemään Jaakobin kirjettä :crazy:
Appaloosa

ViestiKirjoittaja Janne » 12. Elo 2014 00:12

On myös hyvä muistaa että sinäänsähän Paavali ei tuonut mitään uutta ( jos ei oteta huomioon näkyjä ) vaan välitti jo olemassa olevaa todistusta/opetusta/informaatiota eteen päin jonka perustus on Jeesus Kristus ja Jumalan Sana.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne

ViestiKirjoittaja Siivetön » 12. Elo 2014 08:59

Appaloosa kirjoitti:Paavali oli totisesti Jumalan valittu apostoli joka laski perustuksen monelle seurakunnalle ja kirjoitti kirjeitä jotka Jumala valitsi Uuden Testamentin kirjoituksiin valaisemaan myös sukupolvia hänen jälkeensä. Mutta munsta Paavalin opetuksille on annettu liikaa painoarvoa, esim Luterilaisuudessa painotetaan paljon galatalaiskirjeen opetuksia, jopa niin paljon että Luther epäili Jaakobin kirjeen jumalallista alkuperää, koska se päällisin puolin näyttää olevan ristiriidassa galatalaiskirjeen kanssa. Paavalin opetukset ovat hänen oman todistuksensa mukaan rakennusta, eivät perustusta. Ja tämä ei tietenkään ollut vain Paavalin oma mielipide vaan samalla Jumalan sanaa. Perustus on Kristus Jeesus ja siksi Jeesuksen opetusten tulee olla kaiken perustana. Paavalin kirjeitä esim galatalaisille tulee lukea sillä ajatuksella keille ja mihin tilanteeseen hän niitä kirjoitti. Muuten päädytään sellaiseen harhaan kuin Luther joka alkoi epäilemään Jaakobin kirjettä :crazy:

Näkisin kyllä, että Galatalaiskirje on kaikissa hengellisissä piireissä eräänlainen hengellisen elämän perusopetuskirje, koska se on ns. kristityn vapauden peruskirja.

Galatalaiskirjeen eräänlaisena perustanahan vanhurskauttamisoppi, eli vanhurskaus uskon kautta.

Eli päästä ymmärtämään, mitä on Jumalan armo kaikessa suuruudessaan ja siksi Galatalaiskirjettä kutsutaan myöskin kirjeeksi, jonka kautta löytyy sanoma täydellisestä levosta Krituksessa.

Varsinkin meidän suomalaisten on hyvin vaikea kyetä ymmärtämään ja sisäistämään vanhurskaus, joka tulee Jumalan armosta ja jonka kautta me voimme löytä yltäkylläisen levon Hänessä.

Ja nuo asiathan ovat uskovan elämälle niin perustavaa laatua olevia, että ilman niiden sisäistämistä meidän matkamme saattaa käydä niin raskaaksi, että menetämme jopa uskomme ja saatamme katkeroitua Jumalalle.

Mainittakoon vielä, että en ole luterilainen, enkä ole sitä koskaan ollut. :D
Siivetön

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 15. Elo 2014 20:40

Siivetön kirjoitti:Näkisin kyllä, että Galatalaiskirje on kaikissa hengellisissä piireissä eräänlainen hengellisen elämän perusopetuskirje, koska se on ns. kristityn vapauden peruskirja.

Galatalaiskirjeen eräänlaisena perustanahan vanhurskauttamisoppi, eli vanhurskaus uskon kautta.

Eli päästä ymmärtämään, mitä on Jumalan armo kaikessa suuruudessaan ja siksi Galatalaiskirjettä kutsutaan myöskin kirjeeksi, jonka kautta löytyy sanoma täydellisestä levosta Krituksessa.

Varsinkin meidän suomalaisten on hyvin vaikea kyetä ymmärtämään ja sisäistämään vanhurskaus, joka tulee Jumalan armosta ja jonka kautta me voimme löytä yltäkylläisen levon Hänessä.

Ja nuo asiathan ovat uskovan elämälle niin perustavaa laatua olevia, että ilman niiden sisäistämistä meidän matkamme saattaa käydä niin raskaaksi, että menetämme jopa uskomme ja saatamme katkeroitua Jumalalle.

Mainittakoon vielä, että en ole luterilainen, enkä ole sitä koskaan ollut. :D

No täällä Suomessa karkeasti sanottuna kaikki seurakunnat ovat aika luterilaisia. Minun mielestäni galatalaiskirjeen ylenmäärinen painottaminen johdattaa halpaan armoon, jossa valtaosa suomalaista kristityistä ovat, että kun vaan ollaan vanhurskautettuja uskosta niin kaikki on hyvin. Jaakob kuitenkin sanoo, että emme tule vanhurskaaksi pelkästä uskosta vaan teoista. Vasta kun lakkaa painottamasta ylenmääristesti gal.kirjettä, niin voi nähdä että tässä ei olekaan ristiriitaa, koska usko ei ole pelkkää pääntietoa, vaan elämää. Suhde Jumalan kanssa. Jos tätä ei sisäistetä niin ei sillä ole kovin paljon merkitystä menettääkö uskon vai ei, koska usko ei ole todellista uskoa jos eivät teot osoita sitä todelliseksi. Hedelmistään puu tunnetaan. Ja jokainen tuomitaan tekojen mukaan. Kyllä, vain uskon kautta voi pelastua, sillä vain uskon kautta voi tehdä sellaisia tekoja joista ei ansaitse tuomiota. Eli kun sanotaan että teoista meidät tuomitaan, niin se tarkoitaa että Jumala katsoo teoistamme sitä onko meillä todellista uskoa vaiko ei.
Appaloosa

ViestiKirjoittaja paa » 15. Elo 2014 23:11

Janne kirjoitti:On myös hyvä muistaa että sinäänsähän Paavali ei tuonut mitään uutta ( jos ei oteta huomioon näkyjä ) vaan välitti jo olemassa olevaa todistusta/opetusta/informaatiota eteen päin jonka perustus on Jeesus Kristus ja Jumalan Sana.

Joo ja Pave myös selvitteli seurakunnissa ilmeneviä ongelmia ja riitatilanteita ja puuttui harhaoppeihin. Sinänsä joku muukin olisi voinut homman hoitaa, mutta Jumala valitsi Paavalin.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja systeri » 16. Elo 2014 08:52

Luuk 9

61 Vielä eräs toinen sanoi: "Minä tahdon seurata sinua, Herra; mutta salli minun ensin käydä ottamassa jäähyväiset kotiväeltäni".
62 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei kukaan, joka laskee kätensä auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Jumalan valtakuntaan".

Tästä kohdasta oon yleensä aina ajatellut että se tarkoittaa vain ihmistä joka katsoo taakseen vanhaa elettyä elämäänsä.Että sellainen joka vanhoja muistelee esim.pahalla tai etsien sieltä oikeutusta omille tuskilleen ja synneilleen ei oo sovelias Jumalan valtakuntaan.

Mutta tänä aamuna kun luin Paavali toinen kirje kor luku 3 niin tuo luuk 9 kohta nousi mieleen että se kohta voi tarkoittaa myös vanhan liiton asioita ja peitettä silmillä.
Mooses laittoi aina välillä peitteen kasvoilleen, mutta kun puhutteli kansaa ja Jumalaa niin otti peitteen pois jolloin kasvojen säteily näkyi.
Jeesuksen tahto on se että meillä uskovilla on koko ajan kasvot peittämättöminä ja ollaan alati Herran edessä "alastomina" ja neuvottelussa.Ei kätkeydytä välillä peitteisiin elämään sitä vanhaa koska silloin ei päästä eteenpäin vaan kompuroidaan vanhoihin sotkuihin.Jumalan valtakunta on myös eteenpäinmenoa vapautettuina Jumalan kuvan kaltaisina, jotka säteilee kirkkautta :) Se on suurta Jumalan armoa ja vain Hänessä mahdollista!Ehkä nuo Mooseksen peitteet oli tuon tulevan varjo josta täs seuraavas puhutaan??

Heb 8

1 Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
2 tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen.
3 Sillä jokainen ylimmäinen pappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja, jonka tähden on välttämätöntä, että tälläkin on jotakin uhraamista.
4 Jos hän siis olisi maan päällä, ei hän olisikaan pappi, koska jo ovat olemassa ne, jotka lain mukaan esiinkantavat lahjoja,
5 ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin".
6 Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

Luuk 12

2 Ei ole mitään peitettyä, mikä ei tule paljastetuksi, eikä mitään salattua, mikä ei tule tunnetuksi.

Paavalin tehtävä oli myös selventää vanhan liiton tapahtumia Herran Pyhässä Hengessä ...silloin se puu saa kasvunsa ja tuottaa hedelmänsä joka kasvaa edelleen kasvuaan tulevissa oksissa :)
Viimeksi muokannut systeri päivämäärä 16. Elo 2014 10:26, muokattu yhteensä 1 kerran
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 16. Elo 2014 08:55

Vielä tää..

Heb 4
10 Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa.
11 Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä.
12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
13 eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.
14 Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.
systeri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu