Tapahtuuko uskovan elämässä asioita sattumalta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tapahtuuko uskovan elämässä asioita sattumalta

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 08. Elo 2014 22:46

:crazy: :wtf: :sick:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 02:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 08. Elo 2014 23:39

No mutta älä mene. Sammakkoja on kamala pussata. :lol: En kyllä pussaisi. Mielenkiintoista kuitenkin miettiä, voiko uskovalle sattua sattumalta,tai vahingossa jotain.
Minä ainakin osun nyt täällä pimeässä vahingossa aina väärään kirjaimeen ja joudun korjata. :lol: Tuo Hilja Aaltosen runo on kuitenkin tosi ihana ja viisaasti kirjoitettu. Minun lempiruno nykyään hänen kokoelmastaan.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 09. Elo 2014 07:39

Jasmiini kirjoitti:Hohhoijaa.. vai meni puurot ja vellit sekaisin taas. Kirjottelin yleisesti asioista, en kuule laittanu siivettömän suuhun muuta kuin
koitin sanoa samaa asiaa toisella tavalla ja yhestä jakeesta tuli mieleen yhtä jne joten kirjotin.
En kirjota enää mitään mihinkään, ihan turhaa kaikki paska. Olokaa parempia ja kaikentietäviä ja osaavia miehiä ja naisia.
Meen mielummin vaikka pussaileen sammakoita.

Voi rakas Jasmiini!

Anna anteeksi, kun toin asian sillä tavoin esille, että se sai aikaan Sinussa tuollaiset tunnelmat.

Annatko anteeksi??

Ei ole kysymys siitä, että joku olisi parempi, kaikkitietävämpi tai osaavampi, vaan tämä on keskustelufoorumi, jossa jokaisella tulee kai olla oikeus esittää omat näkemyksensä kulloisestakin keskustelunaiheesta ja koska ketju sai alkunsa juurikin siitä, että Mikko tarttui tuohon näkemykseeni, koen jopa velvollisuudekseni antaa vastauksia asiasta, joita olen tuonut esille ja joiden näkemysten perään minulta kysytään.

Saatan olla liian suorasukainen "ulosannissani", mutta kun itse en voi sietää kieroilua ja kaksnaamaisuutta, tuon kai sitten asiani esille liiankin suorasukaisesti, mutta toivon, että kykenette minuakin ymmärtämään ja sietämään.

Voin sanoa ihan vilpittömästi, ettei minulla ole minkäänlaista halua loukata ketään, enkä todellakaan pidä itseäni parempana tai osaavampana.

Nytkin, kun luin viestisi, ajattelin että olisi ehkä viisainta olla kommentoimatta mitään, koska olen huomannut aiemminkin, ettemme oikein löydä yhteistä säveltä, mutta kun luin eräästä toisesta ketjusta toisen henkilön viestin, jossa hän oli surullinen siitä, että muiden viesteihin vastattiin, mutta ei hänen viesteihinsä, en halunnut toimia silläkään tavalla ja niinpä sitten vielä viimeisenä illalla päätin korjata tilanteen, mutta se olikin näköjään sitten virhe. :(

Joten en nyt oikein tiedä, miten minun tulisi toimia kohdallasi?????

Toivon kuitenkin Jasmiini, että jatkat keskustelua täällä ja pyrin olemaan kommentoimatta viesteihisi jatkossa, etten loukkaisi Sinua, sillä sitä en halua tehdä.

Käykö, että jatkamme tällä tavalla??

Ja vielä kerran pyydän sydämestäni anteeksi Sinulta tahdittomuuttani??!!
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 09. Elo 2014 08:05

Isoäiti kirjoitti:No mutta älä mene. Sammakkoja on kamala pussata. :lol: En kyllä pussaisi. Mielenkiintoista kuitenkin miettiä, voiko uskovalle sattua sattumalta,tai vahingossa jotain.
Minä ainakin osun nyt täällä pimeässä vahingossa aina väärään kirjaimeen ja joudun korjata. :lol: Tuo Hilja Aaltosen runo on kuitenkin tosi ihana ja viisaasti kirjoitettu. Minun lempiruno nykyään hänen kokoelmastaan.

Tuo runo on tullut itselleni rakkaaksi niissä tilanteissa, kun en jaksanut ymmärtää, miksi elämässäni tapahtui sitä, mitä tapahtui ja kyselin Jumalalta, voiko tämä kaikki olla Herra Sinun sallimustasi tai jopa tahtoasi kohdallani.

Ja kun tällaisissa tuskaisissa tilanteissa avasin eräänä aamuna Hilja Aaltosen Päivänhartauskirjan ja sieltä tuli tämä runo vastaan, se oli minulle eräänlainen nöyrtymisen paikka, mutta myöskin siunauksen paikka ja on eräs niistä hetkistä, kun uskoni ja luottamukseni Jumalaan kasvoi juurikin sen suhteen, että mikään ei ole Häneltä salassa, eikä mitään meidän, Hänen omiensa kohdalla tapahdu sattumalta, vaan Hän on tarkasti suunnitellut ja edeltävalmistanut meidän polkumme, kuten Sanakin sen sanoo.

Hän edeltätietää nekin tilanteet, jotka me saatamme kokea sattumiksi.

Siitä saakka tuo runo on kulkenut mukanani muistuttamassa, että kaikki on Jumalan kädessä ja ohjauksessa, kunhan vain annamme kaikkemme Hänen käteensä ja ohjaukseensa.
Siivetön

ViestiKirjoittaja paa » 09. Elo 2014 10:09

Eli sattumia siis on, mutta ne ovat aina Jumalan sallimia?

Tai voisi sanoa ettei sattumia oikeastaan olekaan, koska kaikki on Jumalan hallinnassa?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 09. Elo 2014 10:15

Mutta jos uskova valitsee joissain asioissa väärin. Tapahtuuko silloinkin Jumalan tahto?
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Elo 2014 10:17

Jotkut asiat tapahtuvat uskovan elämässä sattumalta, eli jos otan kouraani kouran pikkukiviä niitä on 20 4567 kpl.

Se on ihan sattumaa, sillä ei ole mitään tarkoitusta. Jumala tottakai tietää montako pikkukiveä nostin , mutta silti se on sattumaa, en siis Jumalan päätöksestä tai omasta päätöksestä nostanut 20 4567 kiveä, vaan sikis että se määrä mahtui kourani kuppiin sattumalta.

Jumalalle taas ei Hänen halutessaan mikään ole sattumaa , sillä Jumala on profetaalinen eli tietää tulevaiset nykyiset ja menneet, mutta minä en tiedä joten minulle on sattumia.

Eli minusta ei voi päätellä joko / tai tilannetta eli joko kaikki on sattumaa tai mikään ei ole uskovalle sattumaa, tämä vuoksi kysymykseni sattumasta on typerä ja turha, sillä Jumala Pyhän Hengen avulla ilmoittaa meille mikä asia ei ole sattumaa vaan on Jumalan tekosia.

Alunperinkin kysyin asiaa kun tunnen erään henkilön, joka näkee Jumalan johdatusta kaikessa ja se on sekoittanut hänen elämäänsä aika pahasti, jos hän vaikkapa kävelee baarin ohi jonka seinään varjo muodosti ristin hän koki että on oikein mennä heti sinne baariin.

Jollain naisella on sama etunimi kuin hänen entisellä vaimolla, niin hän voi kokea että Jumala tahtoo että ottaa siitä uuden vaimon itselleen. Pankkikorttin numero on 12378367843666 -koska se loppuu kolmeen kutoseen niin Jumala sanoo minulle että se on perkeleestä. Aaamulla kaadoin kahviin maitoa, maito muodosti ikäänkuin 6 numeron -päivästä tulee paha ja kirottu jäämpä kotiin jne.

Silloin kun joku asia ei ole Jumalan johdatusta on valhetta sanoa että se on Jumalasta ja Jumalan johdatusta , jos se ei sitä ole.

Kuitenkin olen elämässäni huomannut, että merkitykselliset ja tärkeät tilanteet on Jumala aina johdattanut Pyhällä Hengellänsä niin että olen kokenut milloin jokin asia on Jumalasta ja merkityksellinen. Joskus Jumala on johdattanut niin että en ole huomannut tai tiennyt mitä tehdä mutta myöhemmin asian lopputuloksesta olen huomannut että hienosti meni Jumala tämänkin hoiti.

Siivetön laittoi hyviä Jumalan lupauksia meitä kohtaan Raamatun paikoilla, missä kerrotaan kuinka Jumala pitää meistä kyllä huolen ja tämä on totta, sillä Raamattu sanoo että etsikää ensin Jumalan valtakuntaa niin kaikki tarvitsemanne maallinenkin annetaan sen mukana.

Ketjun otsikon kysymyskin on huonosti aseteltu, sillä olisi ollut hedelmällisempää keskustella otsikon alla "tapahtuuko uskovalle mitään mikä ei ole Jumalan johdatusta".

Olen onnistuneesti sekoittanut tähän sattuman/sattumuksen/kohtalon/johdatuksen/tahdon/valinnan jne .

Joten samapa tuo mikä on sattumaa ja mikä ei , sillä Jumala on voimallinen meitä kaikessa tarpeellisessa johdattamaan ja sen hän myös tekee ja tähän voi luottaa:

Jesaja 48

17 Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi, Israelin Pyhä: Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka opetan sinulle, mikä hyödyllistä on, johdatan sinua sitä tietä, jota sinun tulee käydä.
18 Jospa ottaisit minun käskyistäni vaarin, niin olisi sinun rauhasi niinkuin virta ja sinun vanhurskautesi niinkuin meren aallot;
19 sinun lastesi paljous olisi niinkuin hiekka, sinun kohtusi hedelmä niinkuin hiekkajyväset, sen nimi ei häviäisi, ei katoaisi minun kasvojeni edestä.
20 Lähtekää Baabelista, paetkaa Kaldeasta; riemuhuudoin ilmoittakaa, kuuluttakaa tämä, viekää tieto siitä maan ääriin asti, sanokaa: "Herra on lunastanut palvelijansa Jaakobin".
21 Eivät he janoa kärsineet, kun hän heitä kuljetti erämaitten halki; hän vuodatti heille vettä kalliosta, hän halkaisi kallion, ja vettä virtasi.
22 Jumalattomilla ei ole rauhaa, sanoo Herra.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 09. Elo 2014 10:30

Mikko :thumbup: Nyt Isoäitikin on 'kartalla'. :)
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Elo 2014 10:31

Isoäiti kirjoitti:Mutta jos uskova valitsee joissain asioissa väärin. Tapahtuuko silloinkin Jumalan tahto?

Jumalan tahto on ollut, että ihmisellä on vapaus valita asioita elämässänsä, vapaa tahto.

Vapaan tahdon ominaisuus on valita väärin ja huonosti ja se on sallittava, jotta olisi rehellinen vapaa tahto.

Voi olla että ihminen valitsee tyhmästi ja huonosti, mutta silloinkin tapahtuu Jumalan tahto eli ihminen on saanut valita. Jumala tietysti toivoo , että kaikki tekisivät parannuksen ja uskoisivat Hänen Poikaansa, mutta on tahtonut silti antaa vapaan valinnan kaikille.

Uskon, että jumala toivoisi meidän valitsevan viisaasti, mutta ei vapaantahdon olemuksen vuoksi voi puuttua kaikkeen ihmisen valintaan, sillä muuten emme olisi vapaassa tahdossa vaan tahdottomia robotteja jota Jumala ohjaa.

Eli Jumala toivoo meidän valitsevan viisaasti , mutta on tahtonut antaa vapaan tahdon valita .
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja paa » 09. Elo 2014 10:33

Isoäiti kirjoitti:Mutta jos uskova valitsee joissain asioissa väärin. Tapahtuuko silloinkin Jumalan tahto?

Ei varmaan Jumala halua, että ihminen väärin valitsee, mutta Hän on kuitenkin antanut meille vapaan tahdon. Saahan ihminen valita itse, meneekö kadotukseen vai kelpaako ikuinen elämä, ei Jumala väkisin ketään pelastukseen pakota.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu