-Virheellinen väittämä-1. kun 8
10. Ja kun papit lähtivät pyhäköstä, täytti pilvi Herran temppelin,
11. niin että papit eivät voineet astua toimittamaan virkaansa pilven tähden; sillä Herran kirkkaus täytti Herran temppelin.
12. Silloin Salomo sanoi: "Herra on sanonut tahtovansa asua pimeässä.
13. Minä olen rakentanut huoneen sinulle asunnoksi, asuinsijan, asuaksesi siinä iäti."
14. Sitten kuningas käänsi kasvonsa ja siunasi koko Israelin seurakunnan; ja koko Israelin seurakunta seisoi.
15. Hän sanoi: "Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, joka kädellänsä on täyttänyt sen, mitä hän suullansa puhui minun isälleni Daavidille, sanoen:
16. 'Siitä päivästä saakka, jona minä vein kansani Israelin pois Egyptistä, en ole mistään Israelin sukukunnasta valinnut yhtään kaupunkia, että siihen rakennettaisiin temppeli, missä minun nimeni asuisi; mutta minä olen valinnut Daavidin vallitsemaan kansaani Israelia'.
Jerusalemin temppeli oli Jumalan konkreettinen, näkyvä ihmetyö. Sitä ei voi verrata mihinkään muuhun rakennukseen, ja yhtäläisyydet sen ja esim. seurakuntarakennusten tai synagogien välillä eivät ole perusteltuja.
1. kun 5
3. "Sinä tiedät, ettei minun isäni Daavid voinut rakentaa temppeliä Herran, Jumalansa, nimelle niiden sotien tähden, joilla häntä joka puolelta ahdistettiin, kunnes Herra oli laskenut viholliset hänen jalkojensa alle.
4. Mutta nyt Herra, minun Jumalani, on suonut minun päästä rauhaan joka taholla; ei ole vastustajaa eikä vaaran uhkaa.
5. Sentähden minä aion rakentaa temppelin Herran, Jumalani, nimelle, niinkuin Herra puhui minun isälleni Daavidille, sanoen: 'Sinun poikasi, jonka minä asetan valtaistuimellesi sinun sijaasi, on rakentava minun nimelleni temppelin'.
1. kun 8
27. Mutta asuuko todella Jumala maan päällä? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!
Salomo tiesi ettei Jumala temppeliin mahtuisi, mutta kuitenkin temppelillä oli tärkeä merkitys
Jumalan nimen asumuksena kansan keskuudessa.
1. Kun 9
1. Kun Salomo oli saanut rakennetuksi Herran temppelin ja kuninkaan
linnan ja kaiken, mitä Salomo oli halunnut tehdä,
2. ilmestyi Herra Salomolle toisen kerran,
3. niinkuin hän oli ilmestynyt hänelle Gibeonissa. Ja Herra sanoi hänelle: "Minä olen kuullut sinun rukouksesi ja anomisesi, kun sinä anoit armoa minun edessäni. Minä olen pyhittänyt tämän temppelin, jonka sinä olet rakentanut sitä varten, että minä sijoittaisin nimeni siihen ainiaaksi; ja minun silmäni ja sydämeni tulevat alati olemaan siellä.
3. moos 16
1. Ja Herra puhui Moosekselle, sen jälkeen kuin kaksi Aaronin poikaa oli
kuollut, joita kuolema kohtasi, kun he astuivat Herran eteen.
2. Ja Herra sanoi Moosekselle: "Sano veljellesi Aaronille: älköön hän joka aika menkö pyhimpään, esiripun sisäpuolelle, armoistuimen eteen, joka on arkin päällä, ettei hän kuolisi; sillä minä ilmestyn pilvessä armoistuimen kohdalla.
3. Mutta näin Aaron menköön pyhimpään: hänellä olkoon mukanaan mullikka syntiuhriksi ja oinas polttouhriksi;
4. ja hän pukekoon pyhän pellava-ihokkaan yllensä, peittäköön häpynsä pellavakaatioilla, vyöttäköön itsensä pellavavyöllä ja pankoon pellavaisen käärelakin päähänsä. Nämä ovat pyhät vaatteet; ja hän pesköön ruumiinsa vedessä ja pukekoon ne yllensä.
Juutalainen perimätieto kertoo että ylipapin jalkaan sidottiin köysi, siltä varalta, että Herra surmaisi ylipapin, joka astuu kaikkein pyhimpään - häntä ei voisi mennä hakemaan pois sieltä, sillä Herra surmaisi myös hakijat. Temppeli demonstroi Jumalan pyhyyden ja palveli esikuvana tuleville ajoille. Sen vertaaminen synagoogiin ja kirkkorakennuksiin osoittaa, ettei vertauksen tekijä ymmärrä temppelin ainutkertaisuutta. Jeesuksen kuoleman jälkeen Herran läsnäolo jätti Jerusalemin temppelin (kuten juutalainen perimätieto todistaa), sen käytyä tarpeettomaksi. Sen kaltaista paikkaa ei ole ollut toista niistä päivistä lähtien - Jumalan nimi asuu nyt seurakunnan keskellä, jossa myös Herra Jeesus asuu - omiensa sydämissä.
Viimeksi muokannut JHK päivämäärä 09. Elo 2014 09:43, muokattu yhteensä 2 kertaa