Saako nainen opettaa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Saako nainen opettaa?

ViestiKirjoittaja systeri » 05. Touko 2012 19:17

toni l kirjoitti:Itse ymmärrän niin että nainen voi olla evankelista ja julistaa Jumalan sanaa ja selvittää Herran teitä seurakunnassa mutta nainen ei saa toimia seurakunnan vanhimman tehtävissä. Seurakunnassa vanhimmat johtavat seurakuntaa ja niissä tehtävissä nainen ei saa toimia. Seurakunnan johtotehtävät kuuluvat siis miehille jotka toimivat vanhimpina.

Niin tosiaan olihan siellä raamatussa naisiakin/nainen joka oli mukana neuvomassa Jumalan tietä.
systeri

ViestiKirjoittaja Lily » 02. Elo 2014 00:27

Tuosta naisevankelistan virasta, mikä puoltaa naisevankelistan "virkaa" raamatussa?
Itse ainakin olen lukenut raamatusta, että taisivat olla miehet niitä jotka julistivat evankeliumia.
Onko muuten naisevankelistojen ja lähetyssaarnaajien ilmestymien peräisin herätysliikkeiden syntymisen ajoilta, kun raamatussa en ole löytänyt mitään mainintaa että naiset olisivat kiertäneet evankelioimassa. Apostoleillahan oli vaimot matkassa mukana, mutta raamattu ei muuten anna esimerkkiä naisen toimimisena evankelistana...
Lily

ViestiKirjoittaja Hansu » 02. Elo 2014 11:48

Kyllä mielestäni Raamatusta löytyy myös nais evankelistoja. En vaan nyt tähän hätään löydä kohtaa.

Olisin mieluusti keskustellut asiasta, että missä menee se raja, että nainen on evankelista, eikä hänen puheensa tai kirjoituksensa menee opettamisen puolelle?
Hansu

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 02. Elo 2014 13:02

plääh :crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 02:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja paa » 02. Elo 2014 19:40

No jos ajatellaan että seurakunnan vanhin opettaa ja evankelista on sellainen, joka kertoo evankeliumin ilosanomaa ihmisille, niin totta kai tältä pohjalta voi olla naisevankelistoja. Eikö muka kaikkien ihmisten ole vietävä evankeliumia eteenpäin. Opettaja on sitten eri homma.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja paa » 02. Elo 2014 19:46

Mitä tulee Hansun linkittämään blogiin, niin siitä minä en kyllä osaa sanoa onko kyse opettamisesta vai ei. Raja voi olla aika häilyvä.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 02. Elo 2014 19:52

1. kirje Timoteukselle 2

11 Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;

12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.

13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;

14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.

Kuinkas tämä Raamatun paikka otetaan sitten, kun siinä puhutaan ettei vaimo saa opettaa?
Kehoitetaan vielä oppimaan hiljaisuudessa? onko se Sanan tutkimista ja opiskelua yksinäisyydessä?
iinuliinu

ViestiKirjoittaja paa » 02. Elo 2014 20:18

iinuliinu kirjoitti:1. kirje Timoteukselle 2
14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.

Niinpä niin. Nainen petettiin, mutta eipä Aadamkaan paljon jääny miettimään, vaan tyytyväisenä veti hedelmät naamaan.

OT, mutta tämä kohta Raamatussa on ärsyttävä. Ihan kuin mies olisi jotenkin vähemmän syntisempi.
paa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Elo 2014 21:09

*
Sama juttu profetian armolahjasta. Filippuksen tyttäret profetoivat ja käyttivät samaa profetian armolahjaa mutta ei ollut itse profeettoja. Koska se on miesten tehtävä. Taas nainen voi opettaa mutta naisesta ei voi olla opettaja vaikka on sama opettamisen armolahja. Ja se on miesten tehtävä. En ymmärrä enkä näe selkeää rajaa. :shock: :crazy: :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 03. Elo 2014 00:14

:crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 14:31, muokattu yhteensä 2 kertaa
Jasmiini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu