Seurakunnasta asiaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Seurakunnasta asiaa

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Elo 2014 07:17

Tuli muuten mieleen tästä seurakunta-asiasta vielä sellainenkin, että mitä tulee apostolisen seurakunnan antamaan seurakuntaoppiin, niin jos ei ole kiinteää hengellistä kotia, eli jonkin sortin yhdistyspohjaisuutta, josta muodostuu paikallinen seurakunta, vaan on vain irrallista kodeissa kokoontumista, niin silloinhan ei toteudu yhdessä omistaminen, eli ns. - omaisuus yhteys - , mikä kuuluu samaan sarjaan ehtoollisyhteyden, kuin veljesyhteydenkin kanssa.

Eli kyllä tässä Apt. 2luvun kohdassa on loppujen lopuksi hyvin tarkka opetus ja oppi paikallisseurakunnasta ja siitä, mistä "elementeistä" se muodostuu.

41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
42. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
43. Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.
44. Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
45. ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
46. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
47. kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

1. Jotka ottivat sanan vastaan ja kastettiin, heistä lisääntyi.....
2. Pysyivät apostolien opetuksessa...
3. Keskinäisessä yhteydessä...
4. Leivän murtamisessa...
5. Rukouksessa...
6. Pitivät kaikkea yhteisenä, myivät ja jakelivat omansa ja jakoivat ne tarpeen mukaan...
7. Olivat joka päivä pyhäkössä (eli tässä mainitaan myös pyhäkkö. Rukoushuone?)
8. JA kodeissa....

Ja kuten tiedämme, muualla Raamatussa annetaan sitten ohjeet mm. vanhimmistosta, kaitsijoista / paimenista yms.

Näin toimi mm. Paavali ja Barnabas Lystrassa, Ikonionissa ja Antiokiassa:
Apt. 14
21 Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja
tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja
Ikonioniin ja Antiokiaan
22 ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat
heitä pysymään uskossa ja sanoivat: "Monen ahdistuksen
kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan."
23 Ja kun he olivat valinneet heille vanhimmat jokaisessa
seurakunnassa
, niin he rukoillen ja paastoten jättivät heidät
Herran haltuun, johon he nyt uskoivat.
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Elo 2014 08:01

*
No haluaisin kertoa siitä seurakunnan jutusta. Apostolin aikana ei ollut yhtään rekisteröityjä seurakuntia. Kun uskovat kokoontuivat yhteen paikkaan niin apostolit kutsuttiin siitä seurakunnaksi eli uskovat olivat itseasiassa "seurakunta" Raamatun mukaan. Apostolit kyllä perustivat seurakunnan mutta ei rekisteröityminen ollut siinä jutussa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Elo 2014 08:04

*
Jospa unohtaisimme rekisteröitymisen joka tuo oman opin mukaan ja keskittyisimme vain terveeseen oppiin joka on lähtöisin Raamatun totuuden pohjasta. Niin siellä toimisi itse Jumala joka hallitsisi meitä ja jakaisi meille omia tehtäviä kuten diakoni, profeetta, opettaja, laulaminen, rukoileminen ja lohdutuksen sanat jne... :roll: Ja se tapahtuisi Jumalalle kunniaksi ja Jumala kirkastaisi meille kans.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Elo 2014 08:34

vaisuliini kirjoitti:No haluaisin kertoa siitä seurakunnan jutusta. Apostolin aikana ei ollut yhtään rekisteröityjä seurakuntia. Kun uskovat kokoontuivat yhteen paikkaan niin apostolit kutsuttiin siitä seurakunnaksi eli uskovat olivat itseasiassa "seurakunta" Raamatun mukaan. Apostolit kyllä perustivat seurakunnan mutta ei rekisteröityminen ollut siinä jutussa.

Siis mehän emme tiedä, mikä oli sen aikainen seurakuntien tapa rekisteröityä?

Toki otan mielelläni vastaan sellaisen Raam.kohdan, jossa kielletään seurakunnan jäsenten rekisteröityminen tms.?

Seurakuntahan on toki koolla silloinkin, missä kaksi tahi kolme on koolla Jeesuksen nimessä, en sitä halua kiistää, mutta minusta on hyvä nykypäivänä tunnustaa uskonsa myöskin liittymällä ihan nimellisestikin oman hengellisen yhteisönsä rekisteriin, enkä kyllä oikein tiedä, mitä Jumalalla voisi olla sitä vastaan, että me tälläkin tavoin tunnustamme uskomme.

Toki se saattaa maksaa meille rekisteröityneille lopunaikoina oman hintansa, eli saattaisi olla turvallisempaa olla tällä tavalla tunnustautumatta Kristuksen ruumiin jäseneksi.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Elo 2014 08:39

Ja viittaan edelleenkin tuohon yhteiseen omistamiseen, sillä se ei ole mahdollista nykypäivänä ilman nykypäivän toimenpiteitä, eli olemalla jonkin rekisteröityneen yhteisön jäseniä sitoudumme myöskin, vaikkakin vapaaehtoisesti pitämään yhdessä myöskin varoillamme ja muullakin tavoin huolta evankeliumin eteenpäin viemisestä, sillä tänä päivänä tarvitaan tiloja lapsi ja nuorityöhön yms.

Eli meidän ei tule ajatella vain omaa parastamme tai mukavuuttamme, vaan olla valmiita puhaltamaan yhteen hiileen niin varoillamme kuin muullakin tavoin, että olisi mahdollisuudet viedä sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta eteenpäin.
Siivetön

ViestiKirjoittaja paa » 01. Elo 2014 08:47

Kotona kokoontumisen huono puoli on kyllä se, että tällaiselle sosiaalisesti rajoittuneelle neuroosivammaiselle toisten koteihin meneminen voi olla jopa ratkaiseva seikka ja silloin tulee jäätyä kotiin. Siksi minusta olisi mukava kokoontua joissakin yleisissä tiloissa.

Mutta joo, ei Raamattu kiellä seurakunnan jäsenten rekisteröitymistä. Ei se kyllä myöskään kehota niin tekemään. Joten miksi tehdä jotain mitä Raamattu ei käske tehdä? Eri yhdistykset ja suunnat lisäävät minusta vaan eripuraa ja omiin leireihin asettumista.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Elo 2014 08:47

*
No minä toin asian esille syystä että raamatullinen seurakunta ei ole itseasiassa rakennus tai yhdyskunta nimikkeineen tai opillinen kirkko. Raamatun mukaan seurakunta tarkoittaa meitä uskovia. :thumbup: Olen samaa mieltä kanssasi Siivetön että seurakuntahan on toki koolla silloinkin, missä kaksi tahi kolme on koolla Jeesuksen nimessä.

No tuli mieleen juttu mitä Venäjässä tapahtui. Uskonsisar kertoi minulle mielenkiitnoisesta jutusta mitä siellä tapahtui. Siellä muutamat ihmiset tulivat elävään uskoon ja he olivat aluksi vaille omaa seurakuntaa mutta heillä oli tapana kokoontua kotipaikkaan jossa he palvoivat ja ylistivät Jumalaa. Säännöllisesti kokoontumalla he vain palvoivat ja ylistivät Jumalaa kunnes osa heistä sai Jumalan antaman tehtävän, toinen sai opettamisen armolahjan ja toinen sai jotain tehtävän (sori en muista mikä tehtävä se oli). Jumala oli itseasiassa heidän seurakunnan pää joka hallitsi ja toimi sen kautta kirkastaakseen itseänsä heille. Siinä se oikeanlainen seurakunta. :clap: :thumbup:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Elo 2014 08:53

*
Seurakunta tulisi perustaa Jumalan Sanan varalle niin siitä lähtien seurakunta rakentuu Jumalan Sanan varassa, ei yhdyskunnan, ei opillisen kirkon eikä rekisteröitymisen jossa on oma oppi perinnäissääntöineen... Ne ei mikään saa rakentua. No tää telttapuku ei helpota oloani. Menen nyt uimaan ja laitan takaisin shortsit ja toppi päälleni, ne viilentää mukavasti kuin tämä Elloksen tilaama "telttapuku". Moikka! :angel:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja paa » 01. Elo 2014 08:58

vaisuliini kirjoitti:*
No minä toin asian esille syystä että raamatullinen seurakunta ei ole itseasiassa rakennus tai yhdyskunta nimikkeineen tai opillinen kirkko. Raamatun mukaan seurakunta tarkoittaa meitä uskovia. :thumbup: Olen samaa mieltä kanssasi Siivetön että seurakuntahan on toki koolla silloinkin, missä kaksi tahi kolme on koolla Jeesuksen nimessä.

No tuli mieleen juttu mitä Venäjässä tapahtui. Uskonsisar kertoi minulle mielenkiitnoisesta jutusta mitä siellä tapahtui. Siellä muutamat ihmiset tulivat elävään uskoon ja he olivat aluksi vaille omaa seurakuntaa mutta heillä oli tapana kokoontua kotipaikkaan jossa he palvoivat ja ylistivät Jumalaa. Säännöllisesti kokoontumalla he vain palvoivat ja ylistivät Jumalaa kunnes osa heistä sai Jumalan antaman tehtävän, toinen sai opettamisen armolahjan ja toinen sai jotain tehtävän (sori en muista mikä tehtävä se oli). Jumala oli itseasiassa heidän seurakunnan pää joka hallitsi ja toimi sen kautta kirkastaakseen itseänsä heille. Siinä se oikeanlainen seurakunta. :clap: :thumbup:

Just näin :clap:

Eikä esimerkiksi evankeliumin eteenpäin vieminen ole kiinni siitä, että seurakunnan jäsenet ovat rekisteröityneet yhdistykseksi. Kun jossakin kokoonnutaan palvelemaan Jumalaa, luotan siihen, että Hän kyllä antaa omilleen keinot ja välineet viedä evankeliumia eteenpäin. Tämä nyt on vaan mun mielipide, oon välillä vähän yksinkertainen näissä jutuissa :oops:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Elo 2014 09:01

vaisuliini kirjoitti:*

Mutta kyllähän tuo kaikki toteutuu monessa rekisteröidyssäkin seurakunnassa, sillä eihän rekisteröinti sulje pois sitä, etteikä Jeesus olisi myöskin rekisteröityneiden uskovien pää ja etteikö heidänkin keskellään toteutuisi kaikki Raam. mukaiset elementit.

Mutta ei meidän toki tarvitse tästä asiasta kiistellä, sillä olemme jokainen aikuisia ihmisiä ja kukin valitkoon tässäkin kohden juuri siten, kuin näkee Raamatun mukaiseksi ja Jumala sitten ohjatkoon ja johdattakoon meitä itse kutakin tahtomaansa tietä!

Tänään taitaa tulla tosiaankin taas päivä, että tarvitaan mahdollisimman kevyttä päälle, jos meinaa tarieta. :D
Meillä mittari näyttää 32 astetta. :shock: Noh joo....toki siihen paistaa suoraan aurinko.
Siivetön

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu