pekka kirjoitti:Siivetön kirjoitti:pekka kirjoitti:Tässä alla olevassa Raamatun kohdassa neuvotaan ja opetetaan kuinka menetellä jos joku kärsii vaivaa tai sairastaa. Ei ole mitään mainintaa rukousjonoista ja taaksepäin kaatamisista, sen sijaan siinä sanotaan, että tulee rukoilla; jakeessa 16 sanotaan esimerkiksi näin: "Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras."
Jaakobin kirje 5:
13. Jos joku teistä kärsii vaivaa, niin rukoilkoon; jos joku on hyvillä mielin, veisatkoon kiitosta.
14. Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
15. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.
16. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.
............................................
13. Jos joku kärsii vaivaa teidän seassanne, se rukoilkaan, jos joku on hyvällä mielellä, se veisatkaan virsiä.
14. Jos joku sairastaa teidän seassanne, hän kutsukaan tykönsä seurakunnan papit, ja ne rukoilkaan hänen edestänsä, voidellen häntä öljyllä Herran nimeen.
15. Ja uskon rukous parantaa sairaan, ja Herra ojentaa hänen, ja jos hän on syntiä tehnyt, niin ne hänelle anteeksi annetaan.
16. Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on. Biblia.
Kiitos Herralle.
Niin, Raamattu tuskin antaa ohjeita suuntaa taikka toiseen, missä asennossa tai paikassa ja minkälaisessa muodostelmassa meidän tulee olla silloin, kun puolestamme rukoillaan.
Ei siellä nimittäin anneta ohjetta siitäkään, että rukoushuoneiden etuosaan tulee rakentaa alttarit, joille ihmiset tulevat esirukoiltavaksi, tai että salien sivuosaan tulee tehdä ns. sielunhoitohuone, johon voivat siirtyä sellaiset, jotka haluavat enempi rukousta tai sielunhoitoa, joten ei rukousjonoissa rukouleminen ole sen enempää väärin kuin mikään muukaan asento tai järjestely esirukoukselle.
Lieneekö silloin niin, että Jumala ei ole edes halunnut karsinoida tapaa, millä tavoin esirukouskäytännöt hoidetaan.
Meidän tulee ymmärtää, että jonot syntyvät vain sen vuoksi, että esirukousta tarvitsevia on sen verta paljon, eli ei rukousjono ole mikään itseistarkoitus, jota vastaan kannattaa taistella tai pyrkiä osoittamaan epäraamatulliseksi.
Siivetön, Jaakobin kirje luku viidessä on sanottu hyvinkin tarkkaan miten menetellä kun rukoillaan esim. sairaan ihmisen puolesta mutta kun lukee kirjoituksesi niin en oikein löydä siitä samoja asioita mitä Jaakobin luku viidessä sanotaan. Vaan muutat Raamatun sanaa niin kuin itse haluat, sellainen ymmärrys minulle tulee kirjoituksestasi.
1. Kor. 4:6
Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.
Matt. 22:29
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
Siunausta sinulle Siivetön.
Osoittaisitko minulle tarkennetun kohdan viestistäni, missä olen muuttanut Raamatun Sanaa sellaiseksi, kuin itse haluan??Oletko siis sitä mieltä, että sairas ei voi mennä kokouksessa pyytämään esirukousta puolestaan, koska Jaakobin kirjeessä opetetaan näin:
Jaak. 5
14. Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
15. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.
16. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.
- tai kieltääkö Raamattu jossain kohdin, ettei yhteisessä kokoontumisessa saa tai kuulu rukoilla sairaiden puolesta
On harmi, jos koet minun pöyhkeille asettuvan jonkun puolelle jotain toista vastaan, sillä kysymys ei ole siitä, vaan haluan tuoda vain esille sitä totuutta, mitä Jumalan Sanasta olen löytänyt ja arvioida niin kuin te muutkin kirjoittajat Jumalan Sanan pohjalta, mikä on totta ja oikein, enkä voi olla myöskään Niiloa vastaan, vaikka minulla saattaisi olla siihen lihallisessa mielessä enempi aihetta, kuin teillä kenelläkään toisella, mutta siitä huolimatta Jumala Sanan totuus on se, jonka varassa me seisomme tahi kaadumme, eivät meidän lihalliset kokemuksemme ja tunteemme.
Tämäkin on varmasti monessia kohdin totta kohdallani ja ainakin kai Sinun mielestäsi hyvinkin totta, koska uskallat tuollaisen arvion antaa uskostani;
- Matt. 22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. -
- mutta minun on vaellettava ja kuljettava vain sen mukaan, mitä Jumala on minulle antanut, sillä minun uskoni on täysin Hänen varassaan ja Hänestä riippuvaista, itse en voi mitään ottaa, mitä Hän ei minulle anna, joten tällaisenani minäkin kuitenkin palvelen Herraa sen mukaan, minkä oikeaksi ymmärrän ja tunnustan hyvinkin alttiisti, että hidasta ja vähäistähän se on tämä hengellinen kasvuni ollut näiden vuosikymmenten aikana, mutta onneksi Herra on pitänyt siitä huolimatta kiinni ja kulettanut tällaistakin mukanaan kaikki nämä vuodet, joten uskallan jatkossakin luottautua Hänen varaansa ja uskossa toivoa, että Hän vie minunkin kohdallani alkamansa työn päätökseen.
Edit: Haluasin vielä kysyä, miksi juuri minun näkemykseni ovat mielestäsi asettumista pöyhkeillen jonkun puolelle jotain toista vastaan, vaikka tässä ketkussa on muidenkin mielipiteitä ja näkemyksiä asiasta??
Ja miksi muiden näkemykset eivät ole sitä??
Onko näkemyksesi minusta mielestäsi moden asemassa olevana objektiivinen??