Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja pekka » 21. Heinä 2014 20:02

Tässä alla olevassa Raamatun kohdassa neuvotaan ja opetetaan kuinka menetellä jos joku kärsii vaivaa tai sairastaa. Ei ole mitään mainintaa rukousjonoista ja taaksepäin kaatamisista, sen sijaan siinä sanotaan, että tulee rukoilla; jakeessa 16 sanotaan esimerkiksi näin: "Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras."

Jaakobin kirje 5:

13. Jos joku teistä kärsii vaivaa, niin rukoilkoon; jos joku on hyvillä mielin, veisatkoon kiitosta.

14. Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.

15. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.

16. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

............................................

13. Jos joku kärsii vaivaa teidän seassanne, se rukoilkaan, jos joku on hyvällä mielellä, se veisatkaan virsiä.

14. Jos joku sairastaa teidän seassanne, hän kutsukaan tykönsä seurakunnan papit, ja ne rukoilkaan hänen edestänsä, voidellen häntä öljyllä Herran nimeen.

15. Ja uskon rukous parantaa sairaan, ja Herra ojentaa hänen, ja jos hän on syntiä tehnyt, niin ne hänelle anteeksi annetaan.

16. Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on. Biblia.

Kiitos Herralle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 21. Heinä 2014 21:43

Pekka kirjoitti oikein hyvää tekstiä ja se pitää .Ja paranemista tapahtuu edelleen ku Rukoillaan.Se on varma se.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Siivetön » 22. Heinä 2014 08:47

pekka kirjoitti:Tässä alla olevassa Raamatun kohdassa neuvotaan ja opetetaan kuinka menetellä jos joku kärsii vaivaa tai sairastaa. Ei ole mitään mainintaa rukousjonoista ja taaksepäin kaatamisista, sen sijaan siinä sanotaan, että tulee rukoilla; jakeessa 16 sanotaan esimerkiksi näin: "Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras."

Jaakobin kirje 5:

13. Jos joku teistä kärsii vaivaa, niin rukoilkoon; jos joku on hyvillä mielin, veisatkoon kiitosta.

14. Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.

15. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.

16. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

13. Jos joku kärsii vaivaa teidän seassanne, se rukoilkaan, jos joku on hyvällä mielellä, se veisatkaan virsiä.

14. Jos joku sairastaa teidän seassanne, hän kutsukaan tykönsä seurakunnan papit, ja ne rukoilkaan hänen edestänsä, voidellen häntä öljyllä Herran nimeen.

15. Ja uskon rukous parantaa sairaan, ja Herra ojentaa hänen, ja jos hän on syntiä tehnyt, niin ne hänelle anteeksi annetaan.

16. Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on. Biblia.

Kiitos Herralle.

Niin, Raamattu tuskin antaa ohjeita suuntaa taikka toiseen, missä asennossa tai paikassa ja minkälaisessa muodostelmassa meidän tulee olla silloin, kun puolestamme rukoillaan.

Ei siellä nimittäin anneta ohjetta siitäkään, että rukoushuoneiden etuosaan tulee rakentaa alttarit, joille ihmiset tulevat esirukoiltavaksi, tai että salien sivuosaan tulee tehdä ns. sielunhoitohuone, johon voivat siirtyä sellaiset, jotka haluavat enempi rukousta tai sielunhoitoa, joten ei rukousjonoissa rukouleminen ole sen enempää väärin kuin mikään muukaan asento tai järjestely esirukoukselle.

Lieneekö silloin niin, että Jumala ei ole edes halunnut karsinoida tapaa, millä tavoin esirukouskäytännöt hoidetaan.

Meidän tulee ymmärtää, että jonot syntyvät vain sen vuoksi, että esirukousta tarvitsevia on sen verta paljon, eli ei rukousjono ole mikään itseistarkoitus, jota vastaan kannattaa taistella tai pyrkiä osoittamaan epäraamatulliseksi.
Siivetön

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Heinä 2014 10:16

Siivetön kirjoitti:
pekka kirjoitti:Tässä alla olevassa Raamatun kohdassa neuvotaan ja opetetaan kuinka menetellä jos joku kärsii vaivaa tai sairastaa. Ei ole mitään mainintaa rukousjonoista ja taaksepäin kaatamisista, sen sijaan siinä sanotaan, että tulee rukoilla; jakeessa 16 sanotaan esimerkiksi näin: "Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras."

Jaakobin kirje 5:

Kiitos Herralle.

Niin, Raamattu tuskin antaa ohjeita suuntaa taikka toiseen, missä asennossa tai paikassa ja minkälaisessa muodostelmassa meidän tulee olla silloin, kun puolestamme rukoillaan.

Ei siellä nimittäin anneta ohjetta siitäkään, että rukoushuoneiden etuosaan tulee rakentaa alttarit, joille ihmiset tulevat esirukoiltavaksi, tai että salien sivuosaan tulee tehdä ns. sielunhoitohuone, johon voivat siirtyä sellaiset, jotka haluavat enempi rukousta tai sielunhoitoa, joten ei rukousjonoissa rukouleminen ole sen enempää väärin kuin mikään muukaan asento tai järjestely esirukoukselle.

Lieneekö silloin niin, että Jumala ei ole edes halunnut karsinoida tapaa, millä tavoin esirukouskäytännöt hoidetaan.

Meidän tulee ymmärtää, että jonot syntyvät vain sen vuoksi, että esirukousta tarvitsevia on sen verta paljon, eli ei rukousjono ole mikään itseistarkoitus, jota vastaan kannattaa taistella tai pyrkiä osoittamaan epäraamatulliseksi.

Siivetön, Jaakobin kirje luku viidessä on sanottu hyvinkin tarkkaan miten menetellä kun rukoillaan esim. sairaan ihmisen puolesta mutta kun lukee kirjoituksesi niin en oikein löydä siitä samoja asioita mitä Jaakobin luku viidessä sanotaan. Vaan muutat Raamatun sanaa niin kuin itse haluat, sellainen ymmärrys minulle tulee kirjoituksestasi.

1. Kor. 4:6

Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.

Matt. 22:29

Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

Siunausta sinulle Siivetön.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja paa » 22. Heinä 2014 13:25

Mikä on armon vallankumous? Tuossa aikaisemmin siitä oli pari mainintaa.
Vai pitäiskö se omaan ketjuun laittaa, en tiedä.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Siivetön » 23. Heinä 2014 09:05

pekka kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:

Jaakobin kirje 5:

Kiitos Herralle.

Siivetön, Jaakobin kirje luku viidessä on sanottu hyvinkin tarkkaan miten menetellä kun rukoillaan esim. sairaan ihmisen puolesta mutta kun lukee kirjoituksesi niin en oikein löydä siitä samoja asioita mitä Jaakobin luku viidessä sanotaan. Vaan muutat Raamatun sanaa niin kuin itse haluat, sellainen ymmärrys minulle tulee kirjoituksestasi.

1. Kor. 4:6

Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.

Matt. 22:29

Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

Siunausta sinulle Siivetön.

Osoittaisitko minulle tarkennetun kohdan viestistäni, missä olen muuttanut Raamatun Sanaa sellaiseksi, kuin itse haluan??

Oletko siis sitä mieltä, että sairas ei voi mennä kokouksessa pyytämään esirukousta puolestaan, koska Jaakobin kirjeessä opetetaan näin:

Jaak. 5

- tai kieltääkö Raamattu jossain kohdin, ettei yhteisessä kokoontumisessa saa tai kuulu rukoilla sairaiden puolesta

On harmi, jos koet minun pöyhkeille asettuvan jonkun puolelle jotain toista vastaan, sillä kysymys ei ole siitä, vaan haluan tuoda vain esille sitä totuutta, mitä Jumalan Sanasta olen löytänyt ja arvioida niin kuin te muutkin kirjoittajat Jumalan Sanan pohjalta, mikä on totta ja oikein, enkä voi olla myöskään Niiloa vastaan, vaikka minulla saattaisi olla siihen lihallisessa mielessä enempi aihetta, kuin teillä kenelläkään toisella, mutta siitä huolimatta Jumala Sanan totuus on se, jonka varassa me seisomme tahi kaadumme, eivät meidän lihalliset kokemuksemme ja tunteemme.

Tämäkin on varmasti monessia kohdin totta kohdallani ja ainakin kai Sinun mielestäsi hyvinkin totta, koska uskallat tuollaisen arvion antaa uskostani;

- Matt. 22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. -

- mutta minun on vaellettava ja kuljettava vain sen mukaan, mitä Jumala on minulle antanut, sillä minun uskoni on täysin Hänen varassaan ja Hänestä riippuvaista, itse en voi mitään ottaa, mitä Hän ei minulle anna, joten tällaisenani minäkin kuitenkin palvelen Herraa sen mukaan, minkä oikeaksi ymmärrän ja tunnustan hyvinkin alttiisti, että hidasta ja vähäistähän se on tämä hengellinen kasvuni ollut näiden vuosikymmenten aikana, mutta onneksi Herra on pitänyt siitä huolimatta kiinni ja kulettanut tällaistakin mukanaan kaikki nämä vuodet, joten uskallan jatkossakin luottautua Hänen varaansa ja uskossa toivoa, että Hän vie minunkin kohdallani alkamansa työn päätökseen.

Edit: Haluasin vielä kysyä, miksi juuri minun näkemykseni ovat mielestäsi asettumista pöyhkeillen jonkun puolelle jotain toista vastaan, vaikka tässä ketkussa on muidenkin mielipiteitä ja näkemyksiä asiasta??
Ja miksi muiden näkemykset eivät ole sitä??
Onko näkemyksesi minusta mielestäsi moden asemassa olevana objektiivinen??
Siivetön

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 23. Heinä 2014 09:24

Matt 12

13 Sitten hän sanoi miehelle: "Ojenna kätesi!" Ja hän ojensi; ja se tuli entiselleen, terveeksi niinkuin toinenkin.
14 Niin fariseukset lähtivät ulos ja pitivät neuvoa häntä vastaan, surmataksensa hänet.
15 Mutta kun Jeesus huomasi sen, väistyi hän sieltä pois. Ja monet seurasivat häntä, ja hän paransi heidät kaikki,
16 ja hän varoitti vakavasti heitä saattamasta häntä julki;
17 että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetta Esaiaan kautta, joka sanoo:
18 "Katso, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, minun rakkaani, johon minun sieluni on mielistynyt; minä panen Henkeni häneen, ja hän on saattava oikeuden sanomaa pakanoille.
19 Ei hän riitele eikä huuda, ei hänen ääntänsä kuule kukaan kaduilla.
20 Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta, kunnes hän saattaa oikeuden voittoon.
21 Ja hänen nimeensä pakanat panevat toivonsa."

Matt. 14:14

Ja astuessaan maihin Jeesus näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, ja hän paransi heidän sairaansa.

Kun tutkimme Raamattua niin näemme, ettei Herra Jeesus voidellut aina öljyllä uskovan kotona, vaan paransi pitkin maita ja mantuja.

Apt 28

7 Lähellä sitä paikkaa oli saaren ensimmäisellä miehellä, jonka nimi oli Publius, maatiloja. Hän otti meidät vastaan ja piti meitä ystävällisesti kolme päivää vierainansa.
8 Ja Publiuksen isä makasi sairaana kuumeessa ja punataudissa; ja Paavali meni hänen luoksensa, rukoili ja pani kätensä hänen päälleen ja paransi hänet.
9 Kun tämä oli tapahtunut, tulivat muutkin sairaat, mitä saarella oli, ja heidät parannettiin.

Näemme Raamatusta myös, että jos joku oli niin vakavasti sairas ettei päässyt sängystä niin silloin parantajan tuli tulla sairasvuoteelle rukoilemaan.

Täsätä näemme, että toisen paranemisen puolesta voi rukoilla missä tahansa, myös kirkossa, veneessä, jonossa, taikka lentokoneessa.

Apt 5

3 Eikä muista kukaan uskaltanut heihin liittyä, mutta kansa piti heitä suuressa kunniassa.
14 Ja yhä enemmän karttui niitä, jotka uskoivat Herraan, sekä miehiä että naisia suuret joukot.
15 Kannettiinpa sairaita kaduillekin ja pantiin vuoteille ja paareille, että Pietarin kulkiessa edes hänen varjonsa sattuisi johonkuhun heistä.
16 Myöskin kaupungeista Jerusalemin ympäriltä tuli paljon kansaa, ja he toivat sairaita ja saastaisten henkien vaivaamia, ja ne kaikki tulivat parannetuiksi.

Tässä myös Paavali parantaa ilman öljyä taikka kotikäyntiä ja silti kaikki tulivat parannetuiksi.

Minun mielestäni siivetön ei ole asettunut pöyhkeillen tässä asiassa toisen puolelle, vaikka kokeekin erilailla Niilon toiminnasta, sillä siivetön on tuonut esille monesti että suhtautuu kaatumis ilmiöön epäilevästi ja harkiten eikä käy semmoisissa tilaisuuksissa itsekkään. Eikä suosittele niitä kenellekkään.

Ainoan poikkeuksen hän käsitykseni mukaan tekee Niilon kohdalla perustuen henkilökohtaiseen tunnesiteeseen ja kokemuksiin, ja Raamatunkohtaan jossa Herra Jeesusta hakemaan tulleet sotilaat kaatuivat, ja meidän tehtävämme on lempeän keskustelun avulla koittaa puolustaa omaa kantaamme ja tutkia toisen perusteluja.

Ei ole pakko olla samaa mieltä kaikesta, sillä kaikki me uskomme jostain asioista pikkuisen erilailla ja erilaisin painotuksin. Kaikke me olemme saaneet tehdä oikaisuja vääristä opeista ja kaikki olemme saaneet huomata olleemme väärässä jostakin asiasta...

Herra on meille kaikille näyttävä miten mikin asia on. Annetaan Herralle aikaa avata asiat :).
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Heinä 2014 11:10

Siivetön kirjoitti:

Jaakobin kirje 5:

Kiitos Herralle.

Siivetön, tuossa kirjoitin/lainasin Jaakobin kirjettä luku viisi kuinka siinä ei ole opetusta rukousjonoista ja järjestelmällisistä taaksepäin kaatamisista joista on tullut jo tähän päivään mennessä suurenluokan eksytys uskovien keskuuteen, se on siis levinnyt tuo epäraamatullinen tapa lähes joka maailman kolkkaan, eri maihin ja eri kaupunkeihin ja kyliinkin.

Jeesus (ja apostolitkin) toki teki ihmetekoja ja paransi ihmisiä niin kuin tahtoi (Jumlan tahto) mutta niihin en tuossa kirjoituksessani puuttunut vaan halusin vain käsitellä tuota Jaakobin kirjettä (luku viisi, jakeet 13-16) jossa kerrotaan rukouksen merkityksestä niin kuin tuo luku viisi meille kertoo.

Ehkä tulkitsin väärin sinun kirjoitustasi tai ymmärsin väärin mitä ajoit takaa kirjoituksessasi, jos näin on niin pyydän sinulta anteeksi, eihän tässä tietenkään ole tarkoitus ketään loukata millään lailla mutta tämä aihe vaan tuntuu olevan niin vaikea (eikä aina ihan ymmärrä toisen kirjoituksesta mitä toinen todella mahtaakaan tarkoittaa ja tulee myös väärinymmärryksiä), että tuntuu siltä, että kaikkien kanssa ei oikein päästä samalle aallonpituudelle tässä asiassa, mitä siis tulee noihin taaksepäin kaatamisiin rukousjonoissa ja välillä ihmiset kaatuvat sankoin joukoin taaksepäin ilman, että seisoisivat rukousjonoissa ollenkaan, jokin voima vain heittää ihmisiä taaksepäin kumoon maahan selälle makaamaan.

Siivetön kirjoitti, lainaus:
"Ei siellä nimittäin anneta ohjetta siitäkään, että rukoushuoneiden etuosaan tulee rakentaa alttarit, joille ihmiset tulevat esirukoiltavaksi, tai että salien sivuosaan tulee tehdä ns. sielunhoitohuone, johon voivat siirtyä sellaiset, jotka haluavat enempi rukousta tai sielunhoitoa, joten ei rukousjonoissa rukouleminen ole sen enempää väärin kuin mikään muukaan asento tai järjestely esirukoukselle."

Niin, ei tuossa Jaakobin kirjeen luvussa viisi ole mitään opetusta alttareiden rakentamisista tai salien sivuosiin rakennettavista sielunhoitohuoneista koska eikö ole niin, että rukoilla voi missä tahansa ihmisten puolesta? Sitä tarkotin, että "ei yli sen mitä on kirjoitettu" kun halusin käsitellä tuota Jaakobin kirjettä lukua viisi.

Ja edelleen tuossa lainauksessasi puhut rukousjonojen puolesta ja siitä sain sen käsityksen, että puolustelet epäraamatullista rukousjonokäytäntöä jossa sitten kaadetaan ihmisiä järjestelmällisesti taaksepäin, yleensä jokainen omalla vuorollaan kaadetaan taaksepäin maahan makaamaan. Ja sellaisesta siis Raamattu ei opeta yhtään mitään.

Jumalan siunausta sinulle Siivetön ja kaikille muillekin tähän armon päivään.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 23. Heinä 2014 11:29

Luen vähän hämmentyneenä tätä ketjua. Olen viime päivinä kuunnellut Niilon saarnoja, aika montakin saarnaa. Niilon tytär on niitä kerännyt kuunneltavaksi nettiin jo toistasataa saarnaa. Olen ajatellut kuunnellessani, että kuinka rakkaudellisesti Niilo puhuukaan Jeesuksesta ja golgatan työstä. Niissä on väkevä veren sanoma, se ydin ja terä mikä monilta tämän päivän saarnaajilta puuttuu. Niissä kiinnittyy väkisinkin katse ja mieli siihen tärkeimpään, yksinkertaiseen evankeliumin sanomaan. Enkä ole kovin paljoa mitään raamatunvastaista niistä erottanut. Ainakaan näistä mitä olen nyt kuunnellut ja olen aika kriittinen kaiken kanssa.

Tosin kaatumisia olen monesti itsekkin ihmetellyt. Silloinhan puhuttiin paljon, vähän pilkallisestikkin 'ammattikaatujista', jotka vaan kävivät kaatuilemassa pönkittääkseen uskottavuuttaan hengen ihmisinä. Niilo yhdessä saarnassaan sanookin jotenkin, että 'älä tule tänne rukoiltavaksi vaan kaatumisen takia, vaan jos sinä haluat antaa elämäsi Jeesukselle ja parantua tule sitten'.

Saisinko linkittää sen osoitteen tänne mistä löytyy nämä saarnat, jos sen pystyy linkittää? Sitten voisitte koetella ihan Sanalla niitä itsekkin, että löytyykö niistä paljon Sananvastaista. Vai onko kenties se jo täällä linkitettynä? En ole lukenut kaikkea tästä ketjusta.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 23. Heinä 2014 11:44

Mikko Murpatti kirjoitti:Matt 12

13 Sitten hän sanoi miehelle: "Ojenna kätesi!" Ja hän ojensi; ja se tuli entiselleen, terveeksi niinkuin toinenkin.
14 Niin fariseukset lähtivät ulos ja pitivät neuvoa häntä vastaan, surmataksensa hänet.
15 Mutta kun Jeesus huomasi sen, väistyi hän sieltä pois. Ja monet seurasivat häntä, ja hän paransi heidät kaikki,
16 ja hän varoitti vakavasti heitä saattamasta häntä julki;
17 että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetta Esaiaan kautta, joka sanoo:
18 "Katso, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, minun rakkaani, johon minun sieluni on mielistynyt; minä panen Henkeni häneen, ja hän on saattava oikeuden sanomaa pakanoille.
19 Ei hän riitele eikä huuda, ei hänen ääntänsä kuule kukaan kaduilla.
20 Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta, kunnes hän saattaa oikeuden voittoon.
21 Ja hänen nimeensä pakanat panevat toivonsa."

Matt. 14:14

Ja astuessaan maihin Jeesus näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, ja hän paransi heidän sairaansa.

Kun tutkimme Raamattua niin näemme, ettei Herra Jeesus voidellut aina öljyllä uskovan kotona, vaan paransi pitkin maita ja mantuja.

Apt 28

7 Lähellä sitä paikkaa oli saaren ensimmäisellä miehellä, jonka nimi oli Publius, maatiloja. Hän otti meidät vastaan ja piti meitä ystävällisesti kolme päivää vierainansa.
8 Ja Publiuksen isä makasi sairaana kuumeessa ja punataudissa; ja Paavali meni hänen luoksensa, rukoili ja pani kätensä hänen päälleen ja paransi hänet.
9 Kun tämä oli tapahtunut, tulivat muutkin sairaat, mitä saarella oli, ja heidät parannettiin.

Näemme Raamatusta myös, että jos joku oli niin vakavasti sairas ettei päässyt sängystä niin silloin parantajan tuli tulla sairasvuoteelle rukoilemaan.

Täsätä näemme, että toisen paranemisen puolesta voi rukoilla missä tahansa, myös kirkossa, veneessä, jonossa, taikka lentokoneessa.

Apt 5

3 Eikä muista kukaan uskaltanut heihin liittyä, mutta kansa piti heitä suuressa kunniassa.
14 Ja yhä enemmän karttui niitä, jotka uskoivat Herraan, sekä miehiä että naisia suuret joukot.
15 Kannettiinpa sairaita kaduillekin ja pantiin vuoteille ja paareille, että Pietarin kulkiessa edes hänen varjonsa sattuisi johonkuhun heistä.
16 Myöskin kaupungeista Jerusalemin ympäriltä tuli paljon kansaa, ja he toivat sairaita ja saastaisten henkien vaivaamia, ja ne kaikki tulivat parannetuiksi.

Tässä myös Paavali parantaa ilman öljyä taikka kotikäyntiä ja silti kaikki tulivat parannetuiksi.

Minun mielestäni siivetön ei ole asettunut pöyhkeillen tässä asiassa toisen puolelle, vaikka kokeekin erilailla Niilon toiminnasta, sillä siivetön on tuonut esille monesti että suhtautuu kaatumis ilmiöön epäilevästi ja harkiten eikä käy semmoisissa tilaisuuksissa itsekkään. Eikä suosittele niitä kenellekkään.

Ainoan poikkeuksen hän käsitykseni mukaan tekee Niilon kohdalla perustuen henkilökohtaiseen tunnesiteeseen ja kokemuksiin, ja Raamatunkohtaan jossa Herra Jeesusta hakemaan tulleet sotilaat kaatuivat, ja meidän tehtävämme on lempeän keskustelun avulla koittaa puolustaa omaa kantaamme ja tutkia toisen perusteluja.

Ei ole pakko olla samaa mieltä kaikesta, sillä kaikki me uskomme jostain asioista pikkuisen erilailla ja erilaisin painotuksin. Kaikke me olemme saaneet tehdä oikaisuja vääristä opeista ja kaikki olemme saaneet huomata olleemme väärässä jostakin asiasta...

Herra on meille kaikille näyttävä miten mikin asia on. Annetaan Herralle aikaa avata asiat :).

Tuntuipa lohduttavalta huomata, että joku on löytänyt tekstistäni juuri sen, mitä olen yrittänyt tuoda esille.

Olen halunnut löytää vain ennakkoasenteettoman ja täysin vilpittömän tavan arvioida näitä tapahtumia, kuin myöskin katsoa niiden aikaansaamaa hedelmää ja pitää kiinni siitä, ettemme voi myöskään vastustaa näitä tapahtumia sellaisin kriteerein, jotka ikäänkuin falskaavat, sillä vaikka toimisimmekin hyvän ja oikean asian puolesta, mutta väärillä ja epäpuhtailla/-raittiilla aseilla, se ei aikaansaa hyvää hedelmää vaan ihan päinvastoin.
Siivetön

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu