Mikko Murpatti kirjoitti:Saa tunteita näyttää ja joskus ne tulevat pintaan vaikka ei haluaisi.
Jumala onneksi meitä viisastaa tunteidenkin näyttämisessä ja kertoo miten näissäkin voi ottaa läheistä huomioon. Kuinka laittaa läheisen tunteet joskus omien tunteiden edelle...
"Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa."
Kerran kun olin vielä hapuilemassa uskon suuntaan meillä kävi semmoinen vanha pappi puhumassa Jumalasta ja kun tilitin hänelle elämääni muistan kuinka hän purskahti itkuun ja kyyneleet valui miehen harmaalle parralle ja sitten sillä murtuneella äänellä hän sanoi minulle, että Jumala haluaa pelastaa minut ja että Herra Jeesus Kristus on voimallinen ja halukas auttamaan minua synneistäni huolimatta.
Se teki vaikutuksen. Aikaisemmin moni oli esittänyt kiinnostunutta asioista mutta minulle usein tuli olo , että toinen vaan komppaa ja tekee kohteliaisuudesta vaikkapa työtänsä, mutta tämän papin itku sai raotettua panssariani ja ihmettelin että joku voi välittää minusta niin paljon.
Uskon että monesti myötätunteinen rakastava itku voisi saada läheisissämme paljon parempaa vastausta osakseen, kuin napakka ja kipakka vastaus, kovat sana joka vaatii jotain nyt ja heti ja jättää ilmaan uhkauksen helvetin tulesta.
Kaikelle on paikkansa, niin kadotuksesta varoittamiselle, kuin itkemiselle ja nauramiselle. Herra anna viisautta tässäkin!
Tässä Mikko tuo hyvin esimerkin kautta esille juuri sitä, mistä Raamattukin puhuu, eli mennä ns. rinnalle ja laittaa olkansa toisen kuormien alle.
Kuten Mikko mainitsi, oli ollut niitäkin jotka olivat kyllä tulleet rinnalle, mutta eivät ikäänkuin halunneet tai osanneet auttaa toisen kuormien kantamisessa.
Tuo Room. 12 kohta on lyhyenä jakeena paljon puhuva ja voisi jopa sanoa, että sellaiseen velvoittava, jota kukaan ei voi varmaankaan sydämestään tehdä ilman Pyhän Hengen antamaa mielenlaatua ja rakkautta lähimmäistään kohtaan ja ainakin itse joudun useinkin rukoilemaan Kristuksen mielenlaatua, josta puhuu mm.:
Fil. 2
5. Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
Vielä tuosta Room. 2 jakeesta, siinä tulee esille sekin puoli, joka saattaa joissain tilanteissa olla vieläkin vaikeampaa, kuin itkeä itkevien kanssa, eli iloitseminen iloitsevien kanssa.
Joku onkin sanonut, että moni kykenee kyllä myötäelämään toisen ihmisen menetyksissä, mutta harva kykenee myötäelämään toisen ihmisen menestyksissä.
Tuo iloitseminen toisen myötäkäymisessä on hyvä testi nähdä, onko minussa kateutta.