tanu kirjoitti: Mun reuma kun ei tykkää ilmeisesti punaisesta lihasta.
Siivetön kirjoitti:tanu kirjoitti: Mun reuma kun ei tykkää ilmeisesti punaisesta lihasta.
Itse huomasin tuon asian vuosien kokemuksella, kun aina viimeistään loppiaisena jouduin hakemaan kortisoni piikkejä jopa takaraivoon, että sain liikutettua päätäni ja sitten yks kaunis kerta tajusin, että se kinkkuhan sen saa aikaan.![]()
Ja eipä ole sen "koommin" tarvinnut joulun jälkeen roikkua lääkärin pakeilla hakemassa piikkejä.![]()
Jo pienikin määrä punaista lihaa pahentaa oireitani, mutta ei minulle sopinut kalkkunanlihakaan, vaan ihan sama oli lopputulos, vaikka monet ovat sitä mieltä, että se käy reumaihmisille.
Kahvin olen vähentänyt vain yhteen kupilliseen aamuisin.
Eniten harmittaa se, että reumani ei kestä mitään vahvasti c-vitamiini pitoisia hedelmiä ja marjoja, kuten appelsiineja, mandariineja, kiiviä tai viinimarjoja, vaan lopputulos on sama kuin lihankin kanssa.
tanu kirjoitti:Kiitos sinulle näistä huomioista, Siivetön.
Olen reilun vuoden noudattanut tärkkelyksestöntä(sokeri, viljat, peruna, riisi, banaani, palkokasvit) ruokavaliota ja selkärankareuma on pysynyt aisoissa.
Nyt on lonkka vaivannut joulukuusta asti ja olen tullut siihen tulokseen, että samaa reumaa sekin.
Ei apua fysioterapiasta, hieronnasta tai tulehduskipulääkkeistä. Alkaa olla niin kipeä, että kävelykin välillä vaikeaa.
Luin tuossa joku aika sitten tuosta punaisesta lihasta ja myös että maitotuotteet saattaa joillakin
pahentaa reuman oireita. Nyt sitten pitäisi nuokin jättää pois ja vähän ihmettelen että mitä jää jäljelle?
Sen olen huomannut, että sokeri on pahin kaikista. Ja porkkanassakin on ilmeisesti paljon tärkkelystä, kuten
muissakin juureksissa, mutta tätä en ole tajunnut.
Varsinkin nuoret lääkärit ovat lähinnä huvittuneita, kun kerron hoitavani reumaa ruokavaliolla.
Vanhemmat taas useimmiten ymmärtävät. Lääkkeitä en halua alkaa syömään.
Ajatuksena on ensin olla vesipaastolla pari viikkoa ja sitten sen jälkeen jättää nuo maitotuotteet ja
punainen liha pois.
Olen silloin tällöin töissä iltavuorossa ollessa nälissäni sortunut ostamaan välipalaautomaatista
suklaapatukan ja saanut siitä sitten aina kärsiä selkäkipuina. Liekö tuo lonkkakin pahentunut tuosta syystä.
Helposti sortuu suklaaseen tai jäätelöön jos on ollut pitkään kaikki oireet pois. Tyhmä minä.
systeri kirjoitti:Sokerista
Sokeri aiheuttaa riippuvuutta. Useamman tutkimuksen mukaan sokeri vapauttaa aivoissa euforisoivia endorfiineja samalla tavalla kuin jotkut lääkkeet ja huumeet. Sokerin on myös havaittu aiheuttavan niin ihmis- kuin eläinkokeissa samoja oireita kuin huumeet: himoa, toleranssia ja vieroitusoireita.
tässä koko kirjoitus..en muista onko joku tään joskus jakanu täällä
https://www.anttiheikkila.com/blogi/12- ... sokerista/
Kerrot paa olevasi väsynyt...minäkin olin ja oon aina jos retkahdan liiallisiin sokereihin ja hiilareihin.Mutta kiitos Jumalalle löytyy paljon hyvää syötävää joka ei oo niin rasitteeksi elimistölleNyt kun oon tällä dieetillä niin pystyn syömään mm.paistettua/kuullotettua paprikaa ja sipulia vaikka jauhelihan tms:n kans ilman närästystä..se jotenkin tyydyttää mun makean nälkääkin ja on tosi hyvää
ja persikka tuo ihanan lisämausteen vaikka kanaan ja riisiin sekin tyydyttää makeannälkää!!
Siivetön kirjoitti:tanu kirjoitti:Kiitos sinulle näistä huomioista, Siivetön.
Olen reilun vuoden noudattanut tärkkelyksestöntä(sokeri, viljat, peruna, riisi, banaani, palkokasvit) ruokavaliota ja selkärankareuma on pysynyt aisoissa.
Nyt on lonkka vaivannut joulukuusta asti ja olen tullut siihen tulokseen, että samaa reumaa sekin.
Ei apua fysioterapiasta, hieronnasta tai tulehduskipulääkkeistä. Alkaa olla niin kipeä, että kävelykin välillä vaikeaa.
Luin tuossa joku aika sitten tuosta punaisesta lihasta ja myös että maitotuotteet saattaa joillakin
pahentaa reuman oireita. Nyt sitten pitäisi nuokin jättää pois ja vähän ihmettelen että mitä jää jäljelle?
Sen olen huomannut, että sokeri on pahin kaikista. Ja porkkanassakin on ilmeisesti paljon tärkkelystä, kuten
muissakin juureksissa, mutta tätä en ole tajunnut.
Varsinkin nuoret lääkärit ovat lähinnä huvittuneita, kun kerron hoitavani reumaa ruokavaliolla.
Vanhemmat taas useimmiten ymmärtävät. Lääkkeitä en halua alkaa syömään.
Ajatuksena on ensin olla vesipaastolla pari viikkoa ja sitten sen jälkeen jättää nuo maitotuotteet ja
punainen liha pois.
Olen silloin tällöin töissä iltavuorossa ollessa nälissäni sortunut ostamaan välipalaautomaatista
suklaapatukan ja saanut siitä sitten aina kärsiä selkäkipuina. Liekö tuo lonkkakin pahentunut tuosta syystä.
Helposti sortuu suklaaseen tai jäätelöön jos on ollut pitkään kaikki oireet pois. Tyhmä minä.
Oletko muuten jatkuvassa kontrollissa reuman vuoksi?
Tuli vain mieleeni, että ellet, niin pitäisikö Sinun hakeutua tuon lonkkakipusi vuoksi lääkäriin, sillä itselläni lonkat nesteilivät tosi pahasti jossain vaiheessa ja ainut auttava hoito siihen oli nesteen poisottaminen lonkkanivelestä.
Teki tuota nesteytystä sellaisen vuoden verran silloin, kun reuma oli pahimmillaan, mutta kun saatiin lääkityksillä tasapainoon, niin ei ole sen jälkeen ollut tuota nesteen kertymis ongelmaa.
Itse en ole huomannut, että maitotuotteilla olisi haittavaikutuksia reumaani ja käytän tosi paljonkin maitotuotteita, mutta sillähän on käsittääkseni suurikin merkitys reumalle, missä kunnossa vatsa on ja vaikuttavatko maitotuotteet vatsan kuntoon huonontavasti.
Ainakin oman reumani kohdalla se oli jopa jonkinlainen kierre jossain vaihessa, jolloin kipulääkkeet aiheuttivat vatsassa ongelmia ja vatsan kunto taas aiheutti reuman huonontumista ja kipulääkkeiden tarvetta.
Olen jo useamman vuoden syönyt Bioteekin Probiootti plussaa (https://www.sokos.fi/fi/sokos/bioteekin ... t-125-kaps) ja se on ollut suuri avuntuoja, vaikka yleisesti ottaen oonkin aika nihkeä uskomaan luontaistuotteisiin.
Otan säännöllisesti 2 x 1 pvä ja jos maha on huonomassa hapessa, niin silloin 2 x 2 pvä.
Tiedän monen miehen kieltäytyneen lääkityksestä reuman kohdalla, jos vain mahdollista, että tulehdusarvot pysyvät jollain muulla konstilla kurissa, sillä useimilla reumalääkkeillä on miehille ikävämpiä sivuvaikutuksia kuin naisille.
Esim. Salazopyrin, (https://www.reumaliitto.fi/reuma-aapine ... alatsiini/) joka on monien lääkäreiden mukaan yksi parhaimmista lääkkeistä juurikin selkärankareumaan niiden kohdalla, joille se vain sopii, ettei aiheuta pahoinvointia tms. aikaansaa kuitenkin miehille aika ikäviä sivuvaikutuksia.
Oma reumani on tällä hetkellä hyvässä tasapainossa lääkityksellä ja voin elää suhteellisen normaalia arkea, toki voimavarani huomioonottaen, josta olen ihan äärettömän kiitollinen Taivaan Isälle!
Aamuthan ovat sellaisia hitaasti liikkeelle lähtemisiä, ennen kuin kaikki jäsenet alkavat pelittämään kunnolla, mutta kun sopeutuu elämään sen mukaisesti, mitkä on kehon vaatimukset, niin tässäpä sitä on sitten hyvinkin pärjäilty päivän kerrallaan ja onneksi enempää ei tarvitsekaan.
Aamu-Usva kirjoitti:On kyllä erittäin mielenkiintoista, miten ruokavalio vaikuttaa joihinkin sairauksiin ja erityisesti kipuihin. Siskoni sai lähes täydellisen avun fibromyalgia-kipuihinsa kasvisruokavaliosta, jota hän onkin jo vuosia noudattanut. Sitten taas yksi ystäväni sairastaa erittäin vaikeaa ja kivuliasta fibromyalgiaa huolimatta siitä, että hän on ollut kasvissyöjä nuoresta asti...
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa