Liv D: Mitä ruokamme sisältää?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Riisu kengät..

ViestiKirjoittaja tanu » 14. Touko 2014 11:07

systeri kirjoitti:Musta alkaa vahvasti tuntua siltä ei mulla oo mikään chronin tauti ,vaan allergia joka tulehduttaa suolen ja välttämällä tiettyjä ruokia pysyn kunnossa :roll:

Hyvinkin saattaa asia olla just noin. Mäkin olen tuumaillut, että mulla mitään astmaa tai selkärankareumaa ole, vaan vääränlainen ruokavalio, josta aiheutuu ties mitä
ikäviä vaivoja...

Mutta kun syötetään ihmisille vääränlaista ruokaa ja sitten keksitään vaivoille kaikkia kivoja uusia nimiä ja tauteja ja diagnooseja, niin
saadaan lääkäreille lisää töitä ja ennen kaikkea saadaan myytyä paljon täysin turhia ja kalliita lääkkeitä. Lääketeollisuus(ja pankit) voittaa aina=)!
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja pekka » 14. Touko 2014 23:17

2. Mooseksen kirja 9:

29 Mooses vastasi hänelle: "Kun lähden kaupungista, niin minä ojennan käteni Herran puoleen, ja jylinä lakkaa eikä rakeita enää tule, tietääksesi, että maa on Herran.

30 Mutta et sinä eivätkä sinun palvelijasi, sen kyllä tiedän, vielä nytkään pelkää Herraa Jumalaa."

31 Niin pellava ja ohra tuhoutuivat, sillä ohra oli tähkällä ja pellava kukalla;

32 mutta nisu ja kolmitahkoinen vehnä eivät turmeltuneet, sillä ne tuleentuvat myöhemmin.

Tuo yllä oleva kohta jonka aikaisemmin laitoin tähän ketjuun on sanottu Bibliassa näin:

2. Moseksen Kirja 9:

29. Ja Moses sanoi hänelle: koska minä lähden kaupungista, niin minä ojennan käteni Herran tykö: niin jylinä lakkaa ja rakeita ei pidä enempi oleman, ettäs tietäisit maan olevan Herran.

30. Mutta et sinä ja sinun palvelias, minä kyllä tiedän, vielä nytkään pelkää Herraa Jumalaa.

31. Niin pellavat ja ohrat maahan lyötiin; sillä ohra oli tähkäpäällä ja pellava oli kulkulla.

32. Mutta nisu ja kaura (a) ei turmeltuneet, sillä ne olivat hiljakylvöt. (a) Spelta eli Turkin kaura.

Mielenkiintoinen kohta mielestäni. Siunausta kaikille ja hyviä kuitupitoisen leivän- tai vaikkapa puuron syöntihetkiä... jne.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 15. Touko 2014 10:55

Kaura:

https://www.leipatiedotus.fi/tietoa_lei ... ajit/kaura

"Kaura on peräisin todennäköisesti Turkin alueelta. Itämeren suomalaiset kansat tutustuivat siihen germaanien välityksellä ja toivat sen Suomeen. Viljely alkoi maassamme 1800-luvun lopulla karjatalouden yleistyessä. Viime vuosina kauran kulutus on ollut kasvussa sen terveyttä edistävien ominaisuuksien ansiosta.

Jyvät ovat akanoiden peittämät. Kaura on ravitsemukselliselta laadultaan hyvä, sillä se sisältää runsaasti (6–8 %) hyvälaatuista rasvaa, erityisesti linolihappoa, ja enemmän kivennäisaineita kuin muut viljalajit. Myös kauran proteiini on ravintoarvoltaan muita viljoja parempaa. Kauran kuitu sisältää runsaasti liukoista beetaglukaania, jolla on myönteisiä vaikutuksia terveyteen. Kaura ei muodosta sitkoa, kuten vehnä. Kaura lämpökäsitellään, jolloin rasvojen pilaantuminen (entsymaattinen pilkkoutuminen ja hapettuminen) varastoinnin aikana vähenee ja säilyvyys paranee. Lämpökäsittelyssä kauran omat, rasvoja pilaavat entsyymit tuhoutuvat. Rasvojen pilaantuminen aiheuttaa kaurassa eltaantuneen ja tunkkaisen maun."

Image

"Kaura ja ohra vähentävät monien kansantautien riskiä"

https://www.hs.fi/terveys/a1390975986252

"Suosituksen mukaan miesten pitäisi saada kuitua yli 35 grammaa ja naisten yli 25 grammaa vuorokaudessa.

Mutta mitä tapahtuu, jos ihminen ei syö lainkaan kuituja?

"Kuidun saannille ei ole ehdottomia alarajoja, kuten vitamiinien saannille. Kuidut eivät ole sillä lailla ehdottoman tärkeitä elimistön terveydelle. Mutta jos kuitua ei saa tarpeeksi, sen huomaa nopeasti ruoansulatusvaivoina", viljateknologian profossori Hannu Salovaara Helsingin yliopistosta sanoo.

Ensimmäinen ikävä oire on ummetus. Suuremmat terveysongelmat syntyvät ajan kanssa.

"Olennaista on se, mitä kuitupitoisen, tervellisen ruoan sijasta syödään. Kannattaa välttää tuotteita, joissa on paljon lisättyä sokeria, suolaa ja kovaa rasvaa", akatemiaprofessori Kaisa Poutanen Valtion teknillisestä tutkimuskeskuksesta sanoo.

"Viljojen kuidun mukana saa monia muitakin jyvän pienyhdisteitä, joiden terveysvaikutuksia parhaillaan tutkitaan."

Mitä enemmän kuituja ihminen syö, sitä enemmän ja säännöllisemmin tulee ulostemassa ja sitä paremmin suolisto voi. Se vähentää suoliston syöpien riskiä.

"Onkin sanottu, että kakkostyypin diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet ja paksusuolen syöpä ovat kuidunpuutostauteja", Hannu Salovaara kuvaa.

Kaurapuuroa, ohrasuurimot, kauraleipäpalat ja ohralimppu.

Ne hoitavat vatsaa ja suojaavat monilta kansantaudeilta.

Kauran ja ohran salaisuus on betaglukaani. Se on veteen liukeneva kuitu, joka muodostaa ohutsuolessa veden kanssa geelin. Siitä on ihmisen terveydelle paljon hyötyä.

Beetaglukaanin muodostama geeli vie ohutsuolesta mukanaan sappihappoja. Silloin maksa alkaa tuottaa lisää sappihappoja, ja ottaa sitä varten verestä kolesterolia. Kolesteroli on sappihappojen rakennusaine. Näin verenkierrossa olevan kokonaiskolesterolin ja haitallisen LDL-kolesterolin määrä vähenee, mikä taas vähentää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä

Veteen liukenevat kuidut myös hidastavat ravinnon sokerin imeytymistä. Siksi ne tasoittavat veren sokerin heilahtelua. Kun sokeripiikkejä ei tule, kehon ei tarvitse pumpata avuksi insuliinia. Niin vähenee kakkostyypin diabeteksen riski.

Kaura ja ohra ovat betaglukaanin tärkeimmät lähteet ravinnossa.

EU hyväksyi pari vuotta sitten terveysväittämän kauran ja ohran sisältämän beetaglukaanin kolesterolia alentavalle vaikutukselle. Terveysväittämää saa käyttää markkinoinnissa, jos elintarvike sisältää beetaglukaania vähintään gramman per annos. Sitä pitää saada kolme grammaa päivässä, jotta sen kolesterolia alentava vaikutus saadaan aikaan.

Yhdysvalloissa kauran beetaglukaania koskeva tervysväittämä hyväksyttiin jo 1990-luvulla.

"On aika uniikki juttu, että tavalliset ruoka-aineet kuten kaura tai ohra saavat terveysväittämän", professori Hannu Salovaara sanoo.

"Tällaiset väittämät ovat tosi harvassa. Beetaglukaanilla väittämiä on jopa kaksi, toinen kolesterolin ja toinen verensokerin hallintaan."

Salovaara itse saa betaglukaaninsa aamupuurosta. Hän keittää puuron kauraleseistä ja ruishiutaleista ja nauttii sen puolukkasurvoksen ja maidon kanssa.

"Puurossa betaglukaani on varmasti toimivassa muodossa. Kaupasta saa myös kauraleipää, jonka kolmesta palasta tulee päivän annos täyteen."

Ruis puolestaan on tärkein liukenemattomien kuitujen lähde. Niitä tarvitaan, jotta vatsaa toimii.

"Ravintokuidut ehkäisevät ummetusta. Ne sitovat vettä ja lisäävät siten ulostemassan määrää. Se nopeuttaa ja helpottaa suolen toimintaa", Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen sanoo. Leipätiedotus on leipäteollisuuden tiedotusyksikkö.

Ravintokuidut myös ruokkivat paksusuolen bakteereita ja vievät mukanaan paksusuolen seinämiin jämähtäneitä kuona-aineita.

On viitteitä siitä, että ruis ja muut ravintokuidut suojaavat paksu- ja peräsuolisyöviltä. Syövän riskiä vähentävät tehokkaimmin täysjyväviljasta saatavat kuidut.

Suoliston syövät ovat suomalaisten miesten kolmanneksi yleisimpiä syöpiä eturauhassyövän ja keuhkosyövän jälkee. Naisten yleisin syöpä on rintasyöpä, mutta suolistosyövät tulevat kakkosena heti sen jälkeen.

Parhaita ravintokuitujen lähteitä ovat täysjyväviljat ja etenkin ruisleipä. Niitä on myös kasviksissa, vihanneksissa, hedelmissä ja marjoissa.

Kuitu on pääosin kasvien soluseiniä. Kuidut ovat kasvien soluseinästä peräisin olevia hiilihydraatteja, joita elimistö ei pysty sulattamaan.

Soluseinien mukana saadaan myös muita monipuoliseen ravintoon kuuluvia aineita, esimerkiksi vitamiineja ja kivennäisaineita.

Kuiduilla ylipäänsä on myös muita hyödyllisiä vaikutuksia terveyteen.

"Ne alkavat jo siitä, kun laittaa ruokaa suuhun. Kuitua paljon sisältäviä ruokia pitää pureskella pidempään. Pureskelu erittää sylkeä, joka taas suojaa hampaita reikiitymiseltä ja ientulehduksilta", Kaisa Mensonen kuvaa.

Kuidut myös auttavat painon hallinnassa. Ne tuovat kylläisen olon pitkäksi aikaan. Kun nälkä pysyy kurissa, ei tarvitse juosta usein jääkaapille.

Kuiduista tulee lisäksi vain vähän kaloreita, kaksi kilokaloria per gramma."

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja systeri » 11. Heinä 2014 13:14

tanu kirjoitti:
systeri kirjoitti:Musta alkaa vahvasti tuntua siltä ei mulla oo mikään chronin tauti ,vaan allergia joka tulehduttaa suolen ja välttämällä tiettyjä ruokia pysyn kunnossa :roll:

Hyvinkin saattaa asia olla just noin. Mäkin olen tuumaillut, että mulla mitään astmaa tai selkärankareumaa ole, vaan vääränlainen ruokavalio, josta aiheutuu ties mitä
ikäviä vaivoja...

Mutta kun syötetään ihmisille vääränlaista ruokaa ja sitten keksitään vaivoille kaikkia kivoja uusia nimiä ja tauteja ja diagnooseja, niin
saadaan lääkäreille lisää töitä ja ennen kaikkea saadaan myytyä paljon täysin turhia ja kalliita lääkkeitä. Lääketeollisuus(ja pankit) voittaa aina=)!

Tuli taas mieleen näitä vaiheita joita oon tään vaivani kans käyny läpi.Muistui mieleen se kun makasin tähystyspöydällä ja lääkäri suihkutteli vettä niihin tulehdus ja ongelmakohtiin tähystimen päässä olevalla suihkulla.Kattelin siinä samassa ruudussa olevaa kuvaa ja mietin ääneen että voi kun sais vaan tuolla ruiskulla pestä kaikki pois, niin lääkäri tuumas yhdessä hoitajan kans että äläs nyt ,sittenhän meiltä loppuis työt kokonaan :P ...mua loukkas se siinä hetkes, mutta Jumalakin näki sen tilanteen ja halusi asioitten menevän toisin..kiitos Herralle :)
Tänä kesänä mä oon pystyny nauttia auringosta..nyt kun vältän näitä kyseisiä aineita niin myös iho kestää aurinkoa paremmin kuin vuosiin...kiitos siitäkin Jeesukselle :D :hugehug:
systeri

ViestiKirjoittaja paa » 11. Heinä 2014 23:15

Minä olen jotenkin hirvittävän ahdistunut näistä ruoka-asioista. Tuntuu ettei mitään ole hyvä syödä ja nykyruoka vaan pilataan ihmisen toimesta liiallisella prosessoinnilla yms.
Lisäksi kun olen laiska ja saamaton ihminen sekä erinäisistä syistä johtuen tolkuttoman väsynyt koko ajan, en jaksa ottaa selvää mistään ja jos jaksaisinkin, niin liiallinen tiedon määrä vyöryy päälle, eikä aina tiedä kenen sanaan voi luottaa.

Sokeri on minun ongelma. Voisin elää pelkästään sillä, vaikka tiedän mitä myrkkyä se on ja miten pahan olon sillä saa aikaan. Jos en saa sokeria, elämä tuntuu turhalta puurtamiselta, jossa ei ole mitään iloa. Haaveilen kaiken aikaa karkeista ja leivoksista.
Olen koittanut rukoilla Jumalaa tässäkin asiassa, mutta sekin on vähän noloa joskus, koska noh, ihmiset kärsii ja kituu ja sellaisen rinnalla sokeri on aika merkityksetön ongelma. Tosin en tiedä mitä muutakaan tässä tekisi, kun en omin voimin pääse mokomasta eroon.
Niin, ja kaiken maailman niksit, neuvot ja konstit on kokeiltu sokerin suhteen, mutta mikään ei lievitä sokerihimoa, se on ja pysyy ja kiusaa.
Ärsyttää sekin, että tiedän ettei saisi mässäillä, mutta kerta toisensa jälkeen sorrun ja vedän överit. Ja tosiaan kun sorrun, vedän ihan kunnon satsin kerralla naamaan ja hetken päästä lisää olon tasaannuttua. Jostain yhdestä leivoksesta tai suklaapatukasta ei tule kuin vihaiseksi.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Heinä 2014 20:34

Sokerista

Sokeri aiheuttaa riippuvuutta. Useamman tutkimuksen mukaan sokeri vapauttaa aivoissa euforisoivia endorfiineja samalla tavalla kuin jotkut lääkkeet ja huumeet. Sokerin on myös havaittu aiheuttavan niin ihmis- kuin eläinkokeissa samoja oireita kuin huumeet: himoa, toleranssia ja vieroitusoireita.

tässä koko kirjoitus..en muista onko joku tään joskus jakanu täällä

https://www.anttiheikkila.com/blogi/12- ... sokerista/

Kerrot paa olevasi väsynyt...minäkin olin ja oon aina jos retkahdan liiallisiin sokereihin ja hiilareihin.Mutta kiitos Jumalalle löytyy paljon hyvää syötävää joka ei oo niin rasitteeksi elimistölle :) Nyt kun oon tällä dieetillä niin pystyn syömään mm.paistettua/kuullotettua paprikaa ja sipulia vaikka jauhelihan tms:n kans ilman närästystä..se jotenkin tyydyttää mun makean nälkääkin ja on tosi hyvää :) ja persikka tuo ihanan lisämausteen vaikka kanaan ja riisiin sekin tyydyttää makeannälkää!! :)
systeri

ViestiKirjoittaja tanu » 15. Heinä 2014 21:03

Juu, yhtä kirottu ja riippuvuutta aiheuttava ihmisen keksintö on tuo sokeri, kuin viina, tupakka, huumeet ja kahvikin.
Kirotut "nautintoaineet". Ja ihmetystä herättä, että miksi näitä nautintoaineita on aina saatavilla joka kioskissa ja halpaan hintaan?
Mutta terveelliset elintarvikeet taas ovat kalliita ja vaikeasti saatavilla.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Heinä 2014 21:15

Niin ja mikä pahinta..sitä tarjotaan ihmiselle vauvasta vaariin..sitä ilmankin pärjäis vallan mainiosti.
Ainakin runsas sokerin käyttö on pahasta ja sitä vastaan kyllä kannattaa lähteä vaikka rukoustaisteluun.
systeri

ViestiKirjoittaja pekka » 15. Heinä 2014 21:49

Mutta eikös sokeri ja suola toimi myös säilöntäaineina ruokatarpeissa? Ja tietysti antavathan ne makuakin ruokatarpeisiin. Kuinka olis esimerkiksi hillot ilman lisättyä sokeria, vaikka puolukkahillo, ei taitais maistua kovinkaan makoisalle ilman tiettyä määrää sokeria ja kuinka säilyvyys jos jätetään sokeri pois niin luulen, että avattu hillopurkki homehtuis aika pian, vai mitä luulette?

Jos juo noin 1-3 kupposta kahvia päivässä niin itse en pidä sitä mitenkään pahana.

Ilman suolaa ruokatarpeet pilaantuis hyvinkin äkkiä ja antaahan tietty määrä suolaa ruokiin makua. Ajatelkaapa esimerkiksi kalaa. Vastapyydystettyyn kalaan pitää laittaa pikimmiten perkauksen jälkeen sopivasti karkeaa merisuolaa (jos sitä ei valmisteta hetimiten tai sitä ei voida saada suht koht nopeasti vaikkapa pakastimeen), että kala ei alkaa pilaantumaan. Sitten kun kala valmistetaan ruuaksi niin karkea merisuola huuhdotaan vedellä kalasta pois.

Vai onko täällä kalamiehiä, kuinka tapaatte tehdä. Itse en ole kalaan päässyt aikoihin, ulkomuistista vaan tässä muistelen, että noin suurinpiirtein pitäis kalan kanssa menetellä...

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja tanu » 15. Heinä 2014 22:21

pekka kirjoitti:Mutta eikös sokeri ja suola toimi myös säilöntäaineina ruokatarpeissa? Ja tietysti antavathan ne makuakin ruokatarpeisiin. Kuinka olis esimerkiksi hillot ilman lisättyä sokeria, vaikka puolukkahillo, ei taitais maistua kovinkaan makoisalle ilman tiettyä määrää sokeria ja kuinka säilyvyys jos jätetään sokeri pois niin luulen, että avattu hillopurkki homehtuis aika pian, vai mitä luulette?

Jos juo noin 1-3 kupposta kahvia päivässä niin itse en pidä sitä mitenkään pahana.

Ilman suolaa ruokatarpeet pilaantuis hyvinkin äkkiä ja antaahan tietty määrä suolaa ruokiin makua. Ajatelkaapa esimerkiksi kalaa. Vastapyydystettyyn kalaan pitää laittaa pikimmiten perkauksen jälkeen sopivasti karkeaa merisuolaa (jos sitä ei valmisteta hetimiten tai sitä ei voida saada suht koht nopeasti vaikkapa pakastimeen), että kala ei alkaa pilaantumaan. Sitten kun kala valmistetaan ruuaksi niin karkea merisuola huuhdotaan vedellä kalasta pois.

Vai onko täällä kalamiehiä, kuinka tapaatte tehdä. Itse en ole kalaan päässyt aikoihin, ulkomuistista vaan tässä muistelen, että noin suurinpiirtein pitäis kalan kanssa menetellä...

Ei ollut mitenkään tarkoitus ketään syyllistää sokerin tai kahvin käytöstä. Anteeksi jos sellaisen kuvan annoin.

Pekka on ihan oikeassa, että marjat ja hillot ei taida säilyä ilman sokeria oikein hyvin.
Mutta yleensä sokeri on ihmiselle ihan tarpeeton ja paljon käytettynä(kuten moni asia ja aine) todella haitallinen. Ja varsinkin tämä sokerin nykyinen
korvaaja fruktoosi-glukoosisiirappi aiheuttaa vaikeaa riippuvuutta. Näin olen lukenut. Ja sokeri on kaikille tulehdussairauksille polttoainetta. Ihminen tulee hyvin toimeen ilman lisättyä sokeria.

Kahvi on semmoinen asia, että sitä ei monikaan näe haitallisena. Mutta sekin´aiheuttaa vaikeaa riippuvuutta ja vatsavaivoja happamuutensa vuoksi.
Ja ihminen joka ei ole koskaan kahvia juonut, saa kupillisesta sydämen tykytystä ja vapinaa.
Mutta on niitä varmaan pahempiakin aineita ja on ihan jokaisen oma asia juoko kahvia vai ei.

Mutta niin se varmaan on, että mikään ei ole hyväksi jos menee liiallisuuksiin.
tanu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu