Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 07. Heinä 2014 09:16

:crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 03:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 07. Heinä 2014 09:47

Olen kanssasi Mikko täysin samaa mieltä ja voin tässä nyt kertoa omalta kohdaltani, etten ole itse käynyt yhdessäkään näissä tämän päivän suurtapahtumissa, lukuunottamatta paria Niilon kokousta, enkä ole myöskään koskaan ollut kenenkään tällaisen henkilön rukousjonossa, en siis koko elämäni aikan rukousjonoissa ollenkaan, mutta tunsin Niilon henk.kohtaisesti ja tiedän totuuden asioista ja sen, että esim. näistä Australian voiteluista liikkuu paljon väärää tietoa.

Me jotka tiedämme Niilon tilanteen tuota matkaa ennen, hänen fyysisen ja psyykkisen tilanteensa ja kuntonsa, kuten myöskin hengelliset taistelunsa, ymmärrämme varsin hyvin tuon matkan tarkoituksen, joka oli Niilolla hiljentymiseen ja rukoukseen, kuin myöskin paastoon (jos kunto antaa myöden) tähtäävä matka.

Jokainen varmaan hänen taustoihinsa tutustunut tietää, että Niilo piti monia 40 vrk mittaisia paasto ja rukous aikoja?

Kannan erityisesti huolta niistä, joiden koen olevan vilpittömin mielin matkassa, mutta jotka uskovat ja luottavat näihin toisen käden tietoihin ja jatkavat niiden levittämistä, eli todellisuudessa osallistuvat valheiden levittämiseen ja siksi olen halunnut tuoda sitä totuutta, mitä henk.kohtaisesti tiedän, esille teille nuoremmille.

Toki kannan huolta Niilon läheisitäkin, jotka näitä lukevat ja joiden tiedän joutuneen luopumaan monesta siksi, että isä antoi kaikkensa evankeliumin eteenpäin viemiseksi ja nyt joutuvat lukemaan, miten isä kulki levittämässä eksytystä ja väärää voitelua ja vielä uskovien ihmisten suusta suurin osaarvostelua.
Ymmärrän toki, ettei tällaista empatiaa voi ehkä kokea ihminen, joka ei heitä tunne tai ei ole ollut itse samassa asemassa ja tilanteessa.

Tämän enempää en ota tähän asiaan kantaa, olen sanottavani sanonut, enkä aio myöskään tämän viestini jälkeen lukea enää tätä ketjua.
Siivetön

ViestiKirjoittaja pekka » 07. Heinä 2014 09:53

Yhdyn Mikon kirjoitukseen, ja pyydän omalta osaltani anteeksi jos olen jotakuta loukannut jollain kirjoitukseni kohdalla. Ilmapiiri tämän ketjun keskusteluissa on mennyt huonoksi kun on oltu eri mieltä joistain asioista ja sitten vielä nämä väärinymmärrykset siihen päälle mitä toinen kirjoittaja oli tarkoittanut ja mitä ei ollutkaan todellisuudessa tarkoittanut. Hyvin sekavaa on nyt ollut tämä kirjoittelu ja itse ketjun aihekin tuntuu nyt hukkuvan tämän eripuran alle.

Kyllä minäkin sain nyt sitten vain väärän kuvan, että mitä Heli ja Siivetön tarkoittivat tuolla ”yhdellä miehellä” eli minäkin luulin, että sillä tarkoitettiin jotakuta foorumin kirjoittajaa joka oli osallistunut tähän ketjuun.

Paljosta pahasta (väärinkäsityksistä) olisi säästytty jos olisi heti sanottu kuka tuo yksi mies oli eikä jätetty sitä vain vihjailuksi ja arvuutteluksi.

Ehkä opimme tästäkin jotain, ettei vihjailtaisi (jostain ihmisestä) epäselvästi jatkossa ettei sitten taas tule meidän kesken toraa ja väittelyitä sun muuta ikävää.

Siivettömälle vastaisin vielä lisäksi, että minulla ei ole sinua vastaan yhtään mitään vaikka ilmeisesti olet niin luullutkin! Sain ainakin kommenteistasi sen käsityksen.

Toivon kaikille kirjoittajille kaikkea hyvää ja rauhallista päivänjatkoa ja Isän Jumalan Siunausta ja Herran Jeesuksen Armoa tähän kauniiseen päivään.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 07. Heinä 2014 09:57

Siivetön...tuo oli ihan hyvää tekstiä ja viisautta tuolta osin ,että .......Meidän tulee todellakin pyrkiä omissa tutkimuksissamme jokainen tukeutumaan siihen Alkulähteeseen jos mahdollista...Netissä kirjoitellaan niitä näitä pilvin pimein ja moni tieto on kulkenut hevosmiestietotoimiston kaverin kautta.Itse olen hyvin epäileväinen Tuomas moniin netti kirjoituksiin ja sen takia olen varovainen aina netin kanssa.Kuten myös profetioihin ,joita tuntuu pukkaavan enemmän ja enemmän ja se totuus niissä ?????
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja paa » 07. Heinä 2014 11:04

Pyydän jo etukäteen anteeksi, jos tämä on saman asian jankuttamista, mutta haluan sanoa tämän silti: Ensin ei kaatumisia --> Australian matka --> kaatumisia. Väkisinkin tulee mieleen, mitä tapahtui.
Olen pahoillani, mutta minusta asioista tulee voida puhua ja koetella niitä.
Ei se minusta tee millään lailla tyhjäksi sitä, että Niilon kautta moni varmastikin tuli uskoon.
Eikä tarkoitukseni muutenkaan ole mitenkään väheksyä hänen työtään.

Luulin muuten minäkin, että yksi mies olisi ollut joku täältä, mutta se olikin vanha kunnon Meller ;)

Koitetaanko pysyä samalla puolella, Kristuksen puolella, vaikka erimielisyyksiä olisikin.
Siunausta jokaiselle.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja pekka » 07. Heinä 2014 11:17

Tämmöinen sivu löytyi otsikon aiheesta, pieni lainaus tuosta sivun ketjusta:

https://vapaasana.swedishforum.net/t23-niilo-yli-vainio

"Vähän Yli-Vainiosta

Niilo Yli-Vainion toiminnassa havaittava suunnanmuutos Australian matkan (1977) jälkeen, oli harvinaisen voimakas ja herätti hyvin paljon ihmetystä muutamien helluntailaisten keskuudessa.

Jos joku saarnaaja muuttuu jonkun kokemansa asian tähden täysin erilaiseksi persoonaksi, silloin olisi syytä tutkia tarkoin, mikä on tämän muutoksen aikaansaanut asia ja mistä lähteestä tuo asia on tullut.

Niilon kohdalla tuo asia oli hyvin karismaattinen Australialainen seurakunta ja siellä koettu kaatumiskokemus.

Muutamat tunnetut ja keskeisessä asemassa olleet helluntailaiset vastustivat Niilon toimintaa Helluntaiherätyksessä tuon uudistuksen jälkeen, heitä olivat mm. Eino Ahonen ja Eino Varis. Mutta monet muut, jotka tunsivat Niilon hyvän toiminnan aikaisempina aikoina, tahtoivat antaa hänen jatkaa kaikesta huolimatta, yhä Helluntaiherätyksen yhteydessä.

Niilon saarnojen sisältö muuttui Australiassa saadun kaatumiskokemuksen jälkeen tavallisesta helluntaisaarnasta, kevyemmäksi juttelemiseksi. Hän itse kertoikin vuodesta 1977 alkaen nauhoitetuilla kaseteillaan vain "vähän juttelevansa". Niilon uudempia puheita kuunnellessa huomaa, että aika ison osan puheiden ajasta vievät kaatamisilmiön perustelemisen yritykset.

Jos Niilon puheita vertaa Reinhard Bonnken tai Benny Hinnin puheisiin, niin huomaa, että Niilon puheissa on selvästi enemmän evankeliumia mukana. Niilon puheissa havaittava eksytys oli lähinnä vain tuo ihmisten kaatamiseen keskittyvä toiminta ja kaatamisen perustelemiset, sekä puheiden keveys ja pinnallisuus.

Jos Niilon puheita vertaa tämän ajan keskinkertaisten helluntailaisten julistajien puheisiin, niin melko usein Niilo tuo enemmän Jumalan sanaa esille kuin useimmat heistä. Mutta siitä voi vain syyttää tämän ajan pinnallisuutta, sitä että monellakaan helluntailaisella saarnaajalla ei ole juurikaan mitään sanottavanaan.

Jos Niiloa vertaa oman aikansa helluntailaisiin puhujiin, niin useimmat heistä toivat moninverroin enemmän Jumalan sanaa esille, eivätkä pyrkineet hauskuuttamaan ja viihdyttämään yleisöään.

Niilo ei saarnannut rahasta, eikä rikastumisesta. Niilo itse oli melko köyhä mies ja hänen saamansa kokouspalkkiot olivat hyvin pieniä. Hän kyllä houkutteli helluntaiseurakuntiin hyvin runsaasti väkeä, mutta siitä hyötyivät vain kokouksia järjestäneet seurakunnat.

Niilon esimerkki muutti helluntaiherätyksessä seurakuntakokouskäytäntöä sillä tavoin, että hän totutti helluntailaiset ihmiset kaatokokouksiin ja tunnelmaltaan sekä sisällöltään melko pinnallisiin kokouksiin. Hän valmisti helluntaiseurakunnat ottamaan vastaan ekumenian ja myöhemmin tulleen karismaattisen liikkeen, sekä torontolaisuuden.

Niilo Yli-Vainio oli hyvä ihminen, joka tahtoi hyviä asioita, vakavasti ja parantumattomasti sairaiden parantumista ja suurta herätystä, joka leviäisi koko maailmaan. Niilolle oli profetoitu venäläisten uskovien taholta, että Suomesta alkaisi herätys, joka leviäisi ympäri maailmaa ja Niilo uskoi sen.

Ehkä kuitenkin oli niin, että Jumala tahtoi jotakin muuta, mutta Niilo tarttui tilaisuuteen, joka hänelle tarjottiin karismaattisen Australialaisen seurakunnan kokouksessa ja hän ei miettinyt kuka tuon tarjouksen oli hänelle tehnyt ja sen tähden hän meni väärälle tielle.

Jos olen oikein ymmärtänyt, Niilo jollakin tavalla ihaili Lorne Foxia ja Kathryn Kuhlmania, hän oli nähnyt heidän kokouksissaan kuinka ihmiset kaatuivat. Ehkä tämä vaikutti sen, että Niilo havaittuaan omissa kokouksissa ihmisten kaatuvan, suhtautui tuohon ilmiöön varauksellisen myönteisesti. Kuitenkin niin, että Niilo aina hiukan epäili kaatamista ja varsinkin viimeisinä aikoinaan, Nokialla ja Kangasalalla asuessaan, suhtautui siihen epäillen.

Ihminen voi toivoa ja tahtoa monia, omasta mielestään hyviä asioita. Niitä voidaan ihmiselle tarjota ja ne voivat siinä hetkessä tuntua houkuttelevilta ja suorastaan Jumalan johdatukselta. Silloin on olemassa se mahdollisuus, että ihminen menee oman tahtonsa tähden, ottamaan vastaan jotakin sellaista, jota hän ei voi millään vastustaa, mutta jonka tarjoaja ei välttämättä olekaan Jumala vaan joku muu.

Siihen että ihminen eksyy, tarvitaan usein monta huonoa askelta pidemmän ajan kuluessa, monia erilaisia kokemuksia ja vääriä näkemyksiä ja valintoja, jotka yhdessä rakentavat tien eksymykseen.

Paras este eksymistä vastaan on Jumalan sana, joka kyllä selvästi tuo esille sen, etteivät Jeesus Kristus ja hänen opetuslapsensa koskaan kaataneet kristittyjä kokouksissaan, mutta jos katsoo mitä tekevät ihmiset, vaikkapa Lorne Fox ja Kathryn Kuhlman ja uskoo enemmän heidän esimerkkiään, kuin Jumalan sanaa, niin silloin on jo eksynyt.

Moni tahtoo tulla suureksi, moni tahtoo auttaa muita ihmisiä, moni tahtoo tulla sielujenvoittajaksi, mutta kuinka monen ihmisen kohdalla toteutuu se, mitä Jumala heidän kohdallaan tahtoo."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja paa » 07. Heinä 2014 18:23

Kävin lukemassa tuota Pekan linkkaamaa sivua. Aikamoista tavaraa ja varsinkin nuo Niilon puheet voimasta ovat aika kammottavaa luettavaa.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja pekka » 07. Heinä 2014 19:49

Lainaus tuosta laittamastani sivun kirjoituksesta:

"Jos olen oikein ymmärtänyt, Niilo jollakin tavalla ihaili Lorne Foxia ja Kathryn Kuhlmania, hän oli nähnyt heidän kokouksissaan kuinka ihmiset kaatuivat."

Tästä laittamastani linkistä voit katsoa kuinka Kathryn Kuhlman kaataa ihmisiä, noin 6-9 minuutin osuudella videosta:

https://www.youtube.com/watch?v=yQ7_xcYd6gU (kathryn kuhlman 2)

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 07. Heinä 2014 20:13

pekka kirjoitti:Lainaus tuosta laittamastani sivun kirjoituksesta:

"Jos olen oikein ymmärtänyt, Niilo jollakin tavalla ihaili Lorne Foxia ja Kathryn Kuhlmania, hän oli nähnyt heidän kokouksissaan kuinka ihmiset kaatuivat."

Tästä laittamastani linkistä voit katsoa kuinka Kathryn Kuhlman kaataa ihmisiä, noin 6-9 minuutin osuudella videosta:

"Kathryn Kuhlman ja Niilo Yli-Vainio":

https://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukse ... yli-vainio

"Kathryn Kuhlman oli yksi 1900-luvun merkittävimpiä karismaattisia vaikuttajia ja julistajia.

Nimeeni ja sanomisiini yhdistetään kristillisissä piireissä liikkuva puhe Kathryn Kuhlmanista erityisen Niilo Yli-Vainiota koskevan profetian lausujana. Tässä se, mistä olen tietoinen.

1970-luvun alussa jätin henkilökohtaisesti Kathryn Kuhlmanille eräitten suomalaisten vaikuttajien allekirjoittaman kirjelmän, jossa häntä pyydettiin vierailulle Suomeen. Eräitä tunteja kirjeen luovuttamisen jälkeen vietin Kuhlmanin kanssa viitisen tuntia hänen Carlton Housessa, Pittsburghissa sijaitsevassa radiostudiossaan. Tässä tilanteessa Kuhlman vastasi suullisesti kirjeen kutsuun. Vastaus tallentui haastattelunauhoituksiini tuolta päivältä.

Kuhlman totesi saaneensa varmuuden, ettei häntä tarvita Suomessa. Hän mainitsi Jumalalla olevan syntyperältänsä suomalainen väline, jolle Pyhä Henki on antanut Kuhlmanin kaltaisen voitelun. Kyselin yksityiskohtia ja Kaythryn Kuhlman mainitsi ainakin seuraavaa: Henkilö - mies - on suomalainen, mutta Kuhlmanille ei ollut selviö oliko mies keskustelun hetkenä Suomessa vai jossakin muussa maassa. Jumala oli antanut miehelle uuden voitelun, uuden sanoman, uuden armoituksen. Kuhlman ei sanojensa mukaan kykenisi lyhyellä vierailulla antamaan Suomelle mitä tämä valittu väline saisi vuosien ajan antaa kotimaallensa ja kansallensa. Kuhlman pyysi minua kertomaan edelleen suomalaisille kutsujille hänen tervehdyksensä. Hän kannusti minua nostamaan rukousrintamaa tämän valitun suomalaisen Herran palvelijan puolesta.

Omasta mielestäni Kuhlman viittasi Niilo Yli-Vainion palvelutehtävään. Tämän toin esiin. Toisiakin näin ajattelevia löytyi."

Kathryn Kuhlman kuoli vuonna 1976.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 07. Heinä 2014 20:21

pekka kirjoitti:
pekka kirjoitti:Lainaus tuosta laittamastani sivun kirjoituksesta:

"Kathryn Kuhlman ja Niilo Yli-Vainio":

https://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukse ... yli-vainio

"Kathryn Kuhlman oli yksi 1900-luvun merkittävimpiä karismaattisia vaikuttajia ja julistajia.

Nimeeni ja sanomisiini yhdistetään kristillisissä piireissä liikkuva puhe Kathryn Kuhlmanista erityisen Niilo Yli-Vainiota koskevan profetian lausujana. Tässä se, mistä olen tietoinen.

1970-luvun alussa jätin henkilökohtaisesti Kathryn Kuhlmanille eräitten suomalaisten vaikuttajien allekirjoittaman kirjelmän, jossa häntä pyydettiin vierailulle Suomeen. Eräitä tunteja kirjeen luovuttamisen jälkeen vietin Kuhlmanin kanssa viitisen tuntia hänen Carlton Housessa, Pittsburghissa sijaitsevassa radiostudiossaan. Tässä tilanteessa Kuhlman vastasi suullisesti kirjeen kutsuun. Vastaus tallentui haastattelunauhoituksiini tuolta päivältä.

Kuhlman totesi saaneensa varmuuden, ettei häntä tarvita Suomessa. Hän mainitsi Jumalalla olevan syntyperältänsä suomalainen väline, jolle Pyhä Henki on antanut Kuhlmanin kaltaisen voitelun. Kyselin yksityiskohtia ja Kaythryn Kuhlman mainitsi ainakin seuraavaa: Henkilö - mies - on suomalainen, mutta Kuhlmanille ei ollut selviö oliko mies keskustelun hetkenä Suomessa vai jossakin muussa maassa. Jumala oli antanut miehelle uuden voitelun, uuden sanoman, uuden armoituksen. Kuhlman ei sanojensa mukaan kykenisi lyhyellä vierailulla antamaan Suomelle mitä tämä valittu väline saisi vuosien ajan antaa kotimaallensa ja kansallensa. Kuhlman pyysi minua kertomaan edelleen suomalaisille kutsujille hänen tervehdyksensä. Hän kannusti minua nostamaan rukousrintamaa tämän valitun suomalaisen Herran palvelijan puolesta.

Omasta mielestäni Kuhlman viittasi Niilo Yli-Vainion palvelutehtävään. Tämän toin esiin. Toisiakin näin ajattelevia löytyi."

Kathryn Kuhlman kuoli vuonna 1976.

Kathryn Kuhlman:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kathryn_Kuhlman

"Kathryn Kuhlman (9. toukokuuta 1907 – 20. helmikuuta 1976) oli amerikkalainen, baptistikirkkoon kuulunut uskonnollinen julistaja[1] ja uskolla parantaja. Hänen katsotaan edustaneen yhteiskristillisyyttä ja ekumeenisuutta. Hän piti joukkokokouksia, ja hänellä oli oma TV-ohjelma. Vuonna 1972 hän vieraili paavin luona Roomassa ja sai häneltä siunauksen toiminnalleen.

Kuhlman ei vieraillut koskaan Suomessa mutta hän on tunnettu kristillisissä piireissä. Monet suomalaiset vierailivat hänen kokouksissaan ulkomailla. Jerusalemissa ja Tel Avivissa marraskuussa v. 1975 pidetyssä Toisessa Pyhän Hengen konferenssissa oli mukana suuri määrä suomalaisia. Ihannematkat oli lennättänyt kokoukseen 300 osallistujaa ja osa suomalaisista oli saapunut Australiasta asti. Mukana olivat mm. Niilo Yli-Vainio, Olavi ja Ester Syväntö.[2][3][4][5] Veikko Manninen kävi Chicagon konferenssissa 1973 ja sai siellä tilaisuuden osallistua kahdesti Kathryn Kuhlmanin kokoukseen.[6]

Useita hänen kirjojaan on käännetty suomeksi. Kuhlman kuoli sydänleikkaukseen vuonna 1976."

pekka
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu