Ajatuksia narsismista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja paa » 04. Heinä 2014 18:48

iinuliinu kirjoitti:
paa kirjoitti:Mitenkä tuntuukaan, että ennen narsisteja ei ollut niin paljon, tai ainakaan niistä ei puhuttu narsisti-käsitteellä. Nykyään narsisteja putkahtelee sieltä sun täältä. Tosin minä en tunne ainuttakaan.

Samaa olen ajatellut. On narsisteja, alkoholisteja yms. nimityksiä...Voisiko yhteinen nimittäjä näille olla synti?

Voisi varmaankin.
Ja lisääntynyt synti myös? Ehkä, en tiedä.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 04. Heinä 2014 18:48

---
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 07. Heinä 2014 11:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 04. Heinä 2014 19:00

Mutta mielestäni ei pidä sekoittaa Saulin syndoomaa ja narsistia, vaikka ongelmat saattavatkin olla saman tyyppisiä.

Saulin syndoomassa oli nimenomaan kysymys ylpeyden ja kateuden syntiin lankeamisesta, kun narsismi on taas diagnosoitu luonnevika.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 04. Heinä 2014 19:10

vaisuliini kirjoitti:*
Haluaisin kertoa vielä siitä... Netmissionin keskustelupalstassa on keskusteltu narsismin jutusta mutta yksi juttu on ollut kovin yllätystä meille uskoville. Yksi mode on tunnustanut oman narsismin ja sanonut ettei ole helppoa kasvaa ulos narsismista ja hänen puoliso on tukemassa häntä siinä jutussa. Se on todella harvinaista kun tiedostaa oman narsismin ja tajuaa tarvitsevan apua. Aika harvinaista, voin sanoa että noin 0,05 tai 0,10% tiedostaa sen ja kasvaa ulos narsismista.

Luulen niin että Jumala voi parantaa mutta yhdellä ehdolla että se ensin tiedostaa oman narsismin niin siten Jumala parantaa hänet. Jumala ei kai voi parantaa ilman narsismin tiedostamista. Minä luulen niiin. :roll:

Tämä oli yllättävä ja täysin shokeeraava, mutta hyvin merkityksellinen tieto minulle.
Huh huh....... enpä osaa enkä voikaan nyt sanoa tämän enempää....
Siivetön

ViestiKirjoittaja paa » 04. Heinä 2014 19:14

Niin siis tuo mode on uskossa?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Heinä 2014 19:42

*
Joo todella yllättävää. Varmaan Pyhä Henki avasi hänen silmänsä...
Joo kyllä mode on uskossa. :) *peukkuilee*
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja paa » 04. Heinä 2014 23:18

Mahtavaa. Jumalalle ei mikään ole este!
paa

ViestiKirjoittaja Lauri_ » 06. Heinä 2014 01:06

Itse koen olleeni jossain määrin narsisti ennen uskoontuloani. En mitenkään satuttanut ihmisiä, mutta en vaan osannut kiintyä keneenkään kunnolla. Kaikki välittäminenkin tuntui hieman teennennäiseltä. Mutta elämässäni ei ennen uskoontuloa ollut koskaan rakkautta tai välittämistä. Kun uskoon tulin, niin asia muuttui aivan päinvastaiseksi :)

Jumala on rakkaus ja rakkaus parantaa narsismin.
Room. 13:10 : Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin rakkaus toteuttaa koko lain
Lauri_

ViestiKirjoittaja systeri » 06. Heinä 2014 09:07

Minäkin oon ajatellu että mus on saattanu olla nuorempana, ennen uskoontuloa narsistin vikaa, mutta en kyllä enää sitä allekirjoita vai onko se niin että jokaises ihmises kuitenkin asuu pieni narsisti :P
Luin täs joku aika sitten kirjan jonka varmaan moni muukin on lukenu.Kirjan nimi on "sieluani et saa" ja siinä on kyllä ihan järkyttävä tarina siitä mitä on joutua narsistin uhriksi.
systeri

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 06. Heinä 2014 10:04

Persoonallisuushäiriöhän on sellaisen jatkumon ääripää. On ihmisiä, jotka ovat jotenkin aivan sairaalla tavalla altruistisia unohtaen itsensä kokonaan ja sitten taas on niitä, joilla on narsistinen persoonallisuushäiriö. Mutta näiden kahden häiriön välissä on paljon tilaa ja kunkin persoonallisuus sijoittuu omaan kohtaansa olematta kuitenkaan suoranaisesti persoonallisuushäiriö. Narsistinen persoonallisuus on eri kuin narsistinen persoonallisuushäiriö. Samoin epävakaa persoonallisuus on eri asia kuin epävakaa persoonallisuushäiriö. Häiriönä näistä on huomattavaa haittaa sekä henkilölle itselleen että toisille ihmisille.

Oma persoonallisuuteni taitaa olla eniten sinne neuroottisen suuntaan kallistuva.. Jumala voisi vähän vetää sinne suurpiirteisempään suuntaan :D
Aamu-Usva

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu