Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 02. Heinä 2014 22:35

Mikko Murpatti kirjoitti:Kalle Lehtonen on porttikiellossa foorumille, synnittömyysopin vuoksi, eikä pysty osallistumaan keskusteluun.

-Ylläpito

Sehän kävi nopeasti! :shock: En edes ehtinyt huomata Kallen liittyneen seuraamme...

Onko vika minussa, vai miksi tämä vaikuttaa vähän linjattomalta, että minun on annettu temmeltää täällä jo viikon päivät (ja oikein pahastuttiin kun kerran jo lähdin pois!), mutta Kalle heitetään pihalle kuin pyöräovesta. Samoin muitakin "synnittömyysopin" edustajia on kirjoitellut täällä vielä minua pidempään. Mikä mahtaa olla syynä tällaiseen suosivaan/syrjivään kohteluun?
hrmn2

ViestiKirjoittaja PetriFB » 02. Heinä 2014 22:41

hrmn2 kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:...sellainen kuva on tullut, että sinä uskot uskovan voivan armon tilassa elää lankeamatta syntiin.

Olet ymmärtänyt oikein. Kiitos vastauksesta, tiedän siis että tämä jää viimeiseksi kerraksi täällä (ylläpidon päätöksen vuoksi), kunnes tämä asia avautuu teille.

Ok, kiitos vastauksestasi. Toivotan sinulle ja perheellesi kaikkea hyvää ja annan sinulle ja minulle sekä muillekin Raamatun kohdan, joka kertoo mitä Jumala tekee tämän asian suhteen:

Fil 3:
15 ¶ Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

Fil 3:15 Therefore, as many as would be shleimut, let us think like this (2:5-8): and if in anything your machshavot (thoughts) are different [Mt 5:48; 2C 2:6], even this Hashem will reveal to you. OJB - Shleimut (shlemut) wholeness - kokonainen, huom. ei täydellinen.

Kunhan vain pääsemme uskossa kasvamaan ja hyväksymme sen mitä Raamattu opettaa, niin uskon että tästäkin asiasta avautuu totuus.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 02. Heinä 2014 22:52

Kirjoitan varmuuden vuoksi jo nyt jäähyväisviestini, kun ei tässä voi olla varma sallitaanko mun lähteä toista kertaa itse vai tapahtuuko se niska-takamus-otteella.

Kaikille synnintekemis-opin edustajille koen antaa muutaman ajatuksen mietittäväksi. Opetatte, että uskova ei voi välttyä tekemästä syntiä jossain uskonelämän vaiheessa. Perustelette tämän uskossa kasvamisella. Eli sanotte, että jokainen uskova lankeaa joskus tekemään syntiä, ja syynä tähän on kasvamattomuus. Sanotte, että Jumala antaa uskoa ja kasvua silloin kun Hän haluaa. Eli sanotte, että Jumala pidättelee meiltä uskoa ja kasvua, joka auttaisi meitä elämään puhtaana synnistä. Ja tämän vuoksi uskova lankeaa tekemään syntiä.

Tuolla opetuksella on muutama seuraus:

- Syntiin ei tarvitse enää suhtautua niin tosissaan, eikä tarvitse valvoa kovin vakavasti. Koska jos on väistämätöntä että joskus lankeaa, niin sille ei vaan mahda mitään. Väsyneenä ja heikkona tulee muistoon ajatus "mutta joskushan sitä syntiä on tehtävä", ja silloin antaa periksi kiusaukselle ajatellen että tässä se pakollinen "tilastosynti" nyt sitten tapahtuu.

- Selittelemme syntimme jollain verukkeella. "Tein syntiä, koska olin vielä kasvamaton". Syntejä ei kuitenkaan saa anteeksi, jos niitä selittelee, vaan jos ne tunnustaa. Synnin tekemiselle ei tule olla mitään veruketta, ei edes ajatuksissa ja sydämessä. Verukkeet paaduttavat sydämemme ja pitävät meitä paatumuksen tilassa.

- Syytämme Jumalaa synnintekemisestämme. Jos uskomme, että synnin vastustamisen kyky on riippuvaista uskon määrästä, ja uskon määrä kasvaa siinä aikataulussa kun Jumala on määrännyt - niin silloinhan syntiä tehdessä sanomme, että emme kyennyt vastustamaan syntiä, koska olimme kasvamattomia, koska Jumala ei ollut vielä tahtonut antaa meille tarvittavaa uskoa ja kasvua. Tämä on kaikista rankin ja vakavin seuraus.

En tahtoisi löytää itseäni Jumalan tuomioistuimen edestä tällaisten asioiden tullessa vastaan. Ja ottaa päälleni niiden satojen ja tuhansien sielujen veren, jotka opetukseni kautta eksyivät paatumukseen ja kevytmielisyyteen syntiä kohtaan. Olen kertonut täällä Jumalan Sanan totuutta rakkaudessa, ja toivon että se herättelee edes jonkun teistä. Enempää en voi tehdä, kuin jättää teidät Jumalan haltuun ja jäädä rukoilemaan puolestanne. Toivon todella, että Sana saa murtaa kaiken mikä murrettavana on.
hrmn2

ViestiKirjoittaja paa » 02. Heinä 2014 22:55

hrmn2 kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Kalle Lehtonen on porttikiellossa foorumille, synnittömyysopin vuoksi, eikä pysty osallistumaan keskusteluun.

-Ylläpito

Sehän kävi nopeasti! :shock: En edes ehtinyt huomata Kallen liittyneen seuraamme...

Onko vika minussa, vai miksi tämä vaikuttaa vähän linjattomalta, että minun on annettu temmeltää täällä jo viikon päivät (ja oikein pahastuttiin kun kerran jo lähdin pois!), mutta Kalle heitetään pihalle kuin pyöräovesta. Samoin muitakin "synnittömyysopin" edustajia on kirjoitellut täällä vielä minua pidempään. Mikä mahtaa olla syynä tällaiseen suosivaan/syrjivään kohteluun?

Luulenpa että mm. Kallesta on sisäpiirin tietoa, niin monosta tuli niin äkkiä ;)
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 02. Heinä 2014 23:02

paa kirjoitti:Luulenpa että mm. Kallesta on sisäpiirin tietoa, niin monosta tuli niin äkkiä ;)

Arvelen itsekin niin. Perustelu oli kuitenkin synnittömyysopin levittäminen. Sama mitä minä ja jotkut muut ovat ylläpitäjien mielestä tehneet täällä. Jos taustalla on jotain muuta, eikö se pitäisi sitten myös kertoa. Koska nyt ylläpidon toiminta näyttää ulospäin todella linjattomalta sekä toisia suosivalta ja toisia syrjivältä.
hrmn2

ViestiKirjoittaja PetriFB » 02. Heinä 2014 23:24

hrmn2 kirjoitti:Kirjoitan varmuuden vuoksi jo nyt jäähyväisviestini, kun ei tässä voi olla varma sallitaanko mun lähteä toista kertaa itse vai tapahtuuko se niska-takamus-otteella.

Kaikille synnintekemis-opin edustajille koen antaa muutaman ajatuksen mietittäväksi. Opetatte, että uskova ei voi välttyä tekemästä syntiä jossain uskonelämän vaiheessa. Perustelette tämän uskossa kasvamisella. Eli sanotte, että jokainen uskova lankeaa joskus tekemään syntiä, ja syynä tähän on kasvamattomuus. Sanotte, että Jumala antaa uskoa ja kasvua silloin kun Hän haluaa. Eli sanotte, että Jumala pidättelee meiltä uskoa ja kasvua, joka auttaisi meitä elämään puhtaana synnistä. Ja tämän vuoksi uskova lankeaa tekemään syntiä.

Tuolla opetuksella on muutama seuraus:

- Syntiin ei tarvitse enää suhtautua niin tosissaan, eikä tarvitse valvoa kovin vakavasti. Koska jos on väistämätöntä että joskus lankeaa, niin sille ei vaan mahda mitään. Väsyneenä ja heikkona tulee muistoon ajatus "mutta joskushan sitä syntiä on tehtävä", ja silloin antaa periksi kiusaukselle ajatellen että tässä se pakollinen "tilastosynti" nyt sitten tapahtuu.

- Selittelemme syntimme jollain verukkeella. "Tein syntiä, koska olin vielä kasvamaton". Syntejä ei kuitenkaan saa anteeksi, jos niitä selittelee, vaan jos ne tunnustaa. Synnin tekemiselle ei tule olla mitään veruketta, ei edes ajatuksissa ja sydämessä. Verukkeet paaduttavat sydämemme ja pitävät meitä paatumuksen tilassa.

- Syytämme Jumalaa synnintekemisestämme. Jos uskomme, että synnin vastustamisen kyky on riippuvaista uskon määrästä, ja uskon määrä kasvaa siinä aikataulussa kun Jumala on määrännyt - niin silloinhan syntiä tehdessä sanomme, että emme kyennyt vastustamaan syntiä, koska olimme kasvamattomia, koska Jumala ei ollut vielä tahtonut antaa meille tarvittavaa uskoa ja kasvua. Tämä on kaikista rankin ja vakavin seuraus.

En tahtoisi löytää itseäni Jumalan tuomioistuimen edestä tällaisten asioiden tullessa vastaan. Ja ottaa päälleni niiden satojen ja tuhansien sielujen veren, jotka opetukseni kautta eksyivät paatumukseen ja kevytmielisyyteen syntiä kohtaan. Olen kertonut täällä Jumalan Sanan totuutta rakkaudessa, ja toivon että se herättelee edes jonkun teistä. Enempää en voi tehdä, kuin jättää teidät Jumalan haltuun ja jäädä rukoilemaan puolestanne. Toivon todella, että Sana saa murtaa kaiken mikä murrettavana on.

Kun uskova tulee uskoon ja saa syntinsä anteeksi, niin siitä huolimatta hän on kiinni vielä monissa synneissä, sillä ei hänestä ole tullut täydellistä seuraavana päivänä, eikä seuraavana vuonna, eikä tässä ajassa, siksi Paavalikin sanoi ettei hän ole tullut vielä täydelliseksi. Siksi Pietarikin lankesikin jne.
Jumala antaa meille uskon kasvua joka päivä:

2 Kor 4:16 Sentähden me emme lannistu; vaan vaikka ulkonainen ihmisemme menehtyykin, niin sisällinen kuitenkin päivä päivältä uudistuu.

Ei Hän pidättele meiltä uskoa, vaan se oli sinun väärä tulkinta, jonka teet oman oppisi kautta. Tämäkin kohta paljastaa sen ettei meistä voi tulla synnittömiä, sillä ei synnittömän tarvitse enää uudistua, koska hän olisi kaiken oppinut, eikä häntä tarvitsisi enää uudistaa. Vajavainen tarvitsee uudistusta joka päivä.

Tuon esille erilaisen näkemyksen seurauksista, joita toit esille:

- Syntiin tarvitsee suhtautua vakavasti ja valvoa, koska synti rikkoo ja tuhoaa ihmistä sekä sitä kautta myös muita. Jos on väistämätöntä, että joskus lankeaa, niin juuri sen tähden meidän tulisi joka päivä kasvaa ja uudistua uskossa. Minulle ei tule koskaan mieleen, että kun olen väsynyt tai heikko, että joskushan sitä syntiä on nyt tehtävä. Minulla on aina mielessä että syntiä ei saa koskaan puolustella millään tavalla ja sitä vastaan tulee taistella ja taistella ja taistella jne. Minun mieleeni ei tule koskaan pakollista tilastosyntiä, vaan harmitus ja paha mieli, jos lankean syntiin ja haluan tehdä siitä parannusta.

- Minä en koskaan selittele syntiäni millään verukkeella, vaan teen siitä parannusta. Kasvamattomuuden kautta ei voi syntejä puolustaa, vaan ne täytyy tunnustaa ja hylätä. Olen samaa mieltä kaikki verukkeet paaduttavat ja pitää ihmistä paatumuksen tilassa, siksi uskova ei hyväksy mitään verukkeita, eikä puolustele syntejään.

- Minä en koskaan syytä Jumalaa, jos lankean syntiin, sillä minä siihen olen syypää ei Jumala. En voi käyttää kasvamattomuutta synnin verukkeena missään tilanteessa. Jumala kasvattaa meissä uskoa, eikä minulle tulisi edes mieleenikään syyttää Jumalaa, että itse et ole antanut minulle tarpeeksi uskoa. Jos niin tekisin, niin olisin todella epäterveessä uskossa.

En tahtoisi löytää itseäni Jumalan tuomioistuimen edestä sen takia että olisin taakoittanut uskovia opettamalla uskovan voivan elää armon tilassa ilman syntiä koskaan lankeamatta.

Alkuseurakunnan apostolit eivät opettaneet synnittömyysoppia ja sinä tuomitset heidätkin oppisi kautta, joiden kautta Jumala on antanut sanansa sinullekin. Pysähdy ajattelemaan sitä missä sinä menet. Minäkin haluan kertoa sinulle Jumalan sanan totuutta rakkaudessa, että se herättelisi sinua. Enempää en minäkään voi tehdä, kuin jättää sinut Jumalan haltuun rakas lähimmäiseni ja minäkin toivon, että Jumalan sana saisi murtaa kaiken mikä murettavana on.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 02. Heinä 2014 23:25

hrmn2 kirjoitti:
paa kirjoitti:Luulenpa että mm. Kallesta on sisäpiirin tietoa, niin monosta tuli niin äkkiä ;)

Arvelen itsekin niin. Perustelu oli kuitenkin synnittömyysopin levittäminen. Sama mitä minä ja jotkut muut ovat ylläpitäjien mielestä tehneet täällä. Jos taustalla on jotain muuta, eikö se pitäisi sitten myös kertoa. Koska nyt ylläpidon toiminta näyttää ulospäin todella linjattomalta sekä toisia suosivalta ja toisia syrjivältä.

Juu, Kallen synnittömyysoppia on tutkittu hänen kotisivuiltaan ja se ei ole foorumin linjan mukainen, vaan harhaoppi.

Sinä vedät takaisin sanomisiasi ja soudat ja huopaat, siksi tarkistinkin kotisivuiltasi mitä opetat ja laitan sen tähän:

"Jos sanomme, ettemme voi elää tekemättä syntiä, väitämme ettei Jumala olekaan valmistanut meille pakotietä jokaisesta kiusauksesta. Ja silloin teemme Jumalan Sanan tyhjäksi."

"Meidän ei tarvitse koskaan langeta syntiin. Sinun ei tarvitse enää tehdä syntiä, sillä Jeesus on sinut vapauttanut, ja antanut sinulle kaiken mitä tarvitset pysyäksesi puhtaana."

Kirjoittelustasi on noussut paljon väärinkäsityksiä ja eripuraisuutta ja riitaa täälä, ja viimeisistä kommenteistasi jää semmoinen näppituntuma että sinuakin alkaa jo koko touhu kypsyttämään, niin on parempi että jatkat jossakin toisaalla. Ilmeisesti olit jo jalka kytkimellä itsekkin.

Jumalan siunausta sinulle ja hyvää jatkoa.

-Ylläpito
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Masa » 02. Heinä 2014 23:26

synnittömyysoppi sanana aika paljon erilaiselta kuin se mitä keskustelussa on tullut ilmi.
Haluan esittää yhden kysymyksen, onko Raamatun ilmoituksen mukaan armon alla olevalla uskovalla teoreettinen mahdollisuus elää niin ettei lankea syntiin?
Masa

ViestiKirjoittaja pekka » 02. Heinä 2014 23:32

Masa kirjoitti:synnittömyysoppi sanana aika paljon erilaiselta kuin se mitä keskustelussa on tullut ilmi.
Haluan esittää yhden kysymyksen, onko Raamatun ilmoituksen mukaan armon alla olevalla uskovalla teorettinen mahdollisuus elää niin ettei lankea syntiin?

Ei ole edes teoreettista mahdollisuutta koska vain Jeesus eli maanpäällisen elämänsä ilman syntiä.

Hepr. 4:15

Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 02. Heinä 2014 23:33

Masa kirjoitti:synnittömyysoppi sanana aika paljon erilaiselta kuin se mitä keskustelussa on tullut ilmi.
Haluan esittää yhden kysymyksen, onko Raamatun ilmoituksen mukaan armon alla olevalla uskovalla teorettinen mahdollisuus elää niin ettei lankea syntiin?

1 Joh 2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

Jos olisi mahdollisuus elää teoriassakin ilman syntiä, niin Raamatusta sitä en löydä, mutta jotkut ihmiset kyllä opettavat siten, mutta luulen että parempi on uskoa Raamattua kuin ketään ihmistä.
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu