Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja pekka » 02. Heinä 2014 11:05

systeri kirjoitti:Mä just mietin tuota sauvaa jonka kans nuoralla kävelijä taiteilee ..kunnes Pekka laitto tää kuvan.Sauvan kuuluu olla Jumalan kädes eikä omas kädes niinku oon jo tänä aamuna ittekkin saanu Jumalan kunniaksi todeta ja tunnustaa :)

Joo, systeri, tuo oli mielestäni hyvin sanottu, ei lähdetä omin voimin tekemään mitään... kysellään mikä on Herran tahto ja luotetaan siihen, että Hän johdattaa meitä eteenpäin askel kerrallaan. Ja välillä kun otetaan pari askelta taaksepäinkin niin luotetaan siihen, että Jumala meitä auttaa ja armahtaa kun olemme aralla tunnolla Hänen edessään.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Heinä 2014 11:18

*
Jes. 26:7 Vanhurskaan polku on suora, sinä teet vanhurskaan tien tasaiseksi. 33/38

Jes. 42:16 Minä johdatan sokeat tietä, jota he eivät tunne; polkuja, joita he eivät tunne, minä kuljetan heidät. Minä muutan pimeyden heidän edellään valkeudeksi ja koleikot tasangoksi. Nämä minä teen enkä niitä tekemättä jätä. 33/38

Jes. 48:17 Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi, Israelin Pyhä: Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka opetan sinulle, mikä hyödyllistä on, johdatan sinua sitä tietä, jota sinun tulee käydä. 33/38

Sananl. 3:5 Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi. 33/38

2Tim. 2:7 Tarkkaa, mitä sanon; Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen. 33/38

Ps. 37:5 Anna tiesi Herran haltuun ja turvaa häneen, kyllä hän sen tekee. 33/38

:hugehug:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Heinä 2014 11:39

*
Jumalan Sana antaa valoa sille uskontielle niin ei kompastu ja tällä tavalla Sana vie perille - Sanan tuntemisessa ja miksei myös Jumalan tuntemisessa (Psa 119:105). Jeesuksessa kaikki tiedot ja viisaudet ovat kätkettyinä - ei ole mitään tekemisessä ihmisviisauden kanssa jolla voisi oppia tuntemaan Kristuksen. Vain Jumala antaa ymmärryksen Kristuksen tuntemiseen. Tällä tavalla Jumala kaitsee nöyriä. Jeesus Sanana on meidän voimamme ja viisautemme.

Ps. 119:105 Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni. 33/38

Kol. 2:2 että he, sydämet yhteen liittyneinä rakkaudessa, saisivat rohkeuden omistaa täysin varman ymmärtämisen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen.

3 Hänessä ovat kaikki viisauden ja tiedon aarteet kätkettyinä. RK

1Kor. 1:21 Koska Jumalan viisaudesta maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat.

24 mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja PetriFB » 02. Heinä 2014 16:23

hrmn2 kirjoitti:Mikko, pointtini oli että Raamatusta löytyy sellaisia lupauksia jotka ovat voimassa kaikille uskoville kaikkina aikoina. Ja lupaus, jonka mukaan Jumala on valmistanut pakotien jokaisesta kiusauksesta, on sellainen.

Vaikka muiden keskustelu rönsyilee armolahjojen suuntaan, minä jatkan alkuperäisestä aiheesta koska tällä hetkellä mulla ei ole kiinnostusta keskustella muusta.

On totta, että Jumala on luvannut valmistaa pääsyn pois kiusauksista. Mutta Raamatun kokonaisopetuksen valossa se ei kuitenkaan tue oppia, että uskova voisi armon tilassa elää kokonaan ilman syntiä, niin ettei hän enää koskaan lankeaisi syntiin tässä ajassa.

Hebr 12:
22 vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.
Heb 12:23 To the general assembly and church of the firstborn, which are written in heaven, and to God the Judge of all, and to the spirits of just men made perfect, (KJV)

Tässä kohdassa sanotaan, että taivaassa on täydelliseksi tulleet vanhurskaat uskovat. Tämäkin Raamatun kohta todistaa ettei kenestäkään voi tulla täällä maan päällä armotalouskaudessa täydellistä, eli sellaista uskovaa että hän voisi valita elää ilman syntiä tässä ajassa. Tämän Raamatun kohdan todistus on kiistaton siitä, ettei kukaan uskova kykene tulemaan täydelliseksi, eikä valitsemaan elämää ilman syntiä koko loppuelämänsä ajan tässä ajassa.

Opetus joka sanoo uskovan voivan (on mahdollista) valita elää armon tilassa lankeamatta syntiin tässä armotalouskaudessa on vakava harhaoppi sekä raskaan taakan asettamista uskovan harteille. Tällainen opetus johtaa ylpeyteen, jossa uskova luulee olevansa täydellinen (ilman syntiä) ja siksi hän elää tekopyhyydessä tai sitten hän ajautuu kokonaan pois uskosta havaittuaan ettei hän kykene olemaan täydellinen. On siis kyse todella vakavasta harhaopista, jolla on vakavat seuraukset ja sen tähden harhaoppiin on puututtava tässä foorumissa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Kalle Lehtonen » 02. Heinä 2014 18:21

PetriFB kirjoitti:On totta, että Jumala on luvannut valmistaa pääsyn pois kiusauksista. Mutta Raamatun kokonaisopetuksen valossa se ei kuitenkaan tue oppia, että uskova voisi armon tilassa elää kokonaan ilman syntiä, niin ettei hän enää koskaan lankeaisi syntiin tässä ajassa.

Kun ihminen lankeaa syntiin, on hän kuollut, eli pois pelastuksesta.

Jaak 15:14... jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
15 kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.

Kun ihminen lankeaa syntiin, on hän langennut pois armosta.

Gal 5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

Kun ihminen lankeaa syntiin, Jeesus ei enää ole hänessä. Uskovainen ei ole sellainen, että hän ei kestäisi koetusta.

2. Kor 13:5 "Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.
6. Minä toivon teidän tulevan tuntemaan, että me emme ole niitä, jotka eivät koetusta kestä."

Jos pyrimme tekemään kutsumisemme ja valitsemisemme lujaksi, niin emme koskaan lankea. Riittää että ainoastaan pyrimme näihin, niin emme koskaan lankea.

2. Piet 1:10 Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;

PetriFB kirjoitti:Tämäkin Raamatun kohta todistaa ettei kenestäkään voi tulla täällä maan päällä armotalouskaudessa täydellistä, eli sellaista uskovaa että hän voisi valita elää ilman syntiä tässä ajassa.

Täydellisyys ei ole sama kuin synnittömyys. Olet itsekin opettanut, että täydellisyys tarkoittaa paremminkin kypsää, täysi-ikäistä ja kokosydämistä. Jotkut ihmiset sekoittavat täydellisyyden ja synnittömyyden toisiinsa. Se tosiasia, että uskovaisista ei tule täydellisiä tässä ajassa ei tarkoita etteikö uskovainen olisi erotettu synnistä.

Uskovaisen kohdalla täydellisyyttä (kypsyyttä, täysi-ikäisyyttä ja kokosydämisyyttä) mitataan hyvissä teoissa, rakkaudessa, ilossa, ajatuksissa, mielessä ja käytöksessä. Uskovainen voi tehdä täydellisiä tekoja, jotka ovat hyviä tekoja. Kaikki täydellinen mitä uskovaisella on, tulee Jumalalta. Emme kuitenkaan tässä maanpäällisessä elämässämme koskaan saavuta täydellisyyttä kaikilla osa-alueilla, vaan me riennämme sitä kohti.

Toisen äärilaidan opettajat puolestaan opettavat, ettei uskovainen pysty lankeamaan syntiin. Jotkut apostolit ja alkuseurakuntien ihmiset lankesivat, joten se on mahdollista uskovaiselle. Raamatun kokonaisuus opettaa, ettei uskovaisen ole kuitenkaan pakko langeta. Jeesuksen Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen ansiosta uskovaisilla on voima vastustaa kaikkea syntiä. Ei ole olemassa mitään sellaista pienempää eikä suurempaa syntiä, jota meidän olisi pakko tehdä ja jota me emme voisi estää tapahtumasta.

Tutki Petri näitä kohtia ja koettele se mitä kirjoitin.
Kalle Lehtonen

ViestiKirjoittaja Siivetön » 02. Heinä 2014 18:44

Tiedätkö Kalle Lehtonen, että kiusaus ja koetus ovat kaksi eri asiaa?

Minusta sinä nyt sekoitat ne tuossa tekstissäsi toisiinsa ja samaksi asiaksi ja sitten teet yhteenvedon, kuin kiusaukseen lankeamin ja koetuksen kestämättömyys olisi yksi ja sama asia.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 02. Heinä 2014 18:47

Kertoisitko myöskin tarkemmin, mikä Sinusta on synti?

Onko se jokin yksittäinen teko, vai onko se ero Jumalasta?
Siivetön

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 02. Heinä 2014 19:55

Petri, olet kertonut tuon kaiken jo aiemmin, ja tiedät mitä mieltä olen asiasta. En koe hyödyllisenä ryhtyä jankuttamaan asiasta.
hrmn2

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 02. Heinä 2014 19:59

Alkaa keskustelut kiertämään kehää ja toistelemaan itseään taas, joten laitan jalan kytkimelle. Eli odottelen vielä pari päivää tuleeko niitä uusia tai tarkentavia kysymyksiä, ja jos ei tule niin kokeilen jos lähteminen onnistuisi paremmin.
hrmn2

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 02. Heinä 2014 20:04

Hyvät naiset ja herrat ....Pyydän ,että kaikki hieman pudotettais kierroksia ja pidettäisiin sitä kunnioitusta yllä ja pohdintoja vaikka välillä ihan muusta asiasta kuin syntioppi yms .Nyt on todella niin ,että se rakentavuus on kadonnut ihan kokonaan .
Uusi aihealue ...kuka keksii sellaisen kysymyksen ,johon voisi jokainen tuoda jotain rakentavaa tai jollain uudella tavalla ilmaista asiaa.
Mr Kerimäki

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu