Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 01. Heinä 2014 17:00

pekka kirjoitti:Mutta miksi sitten ikään kuin pakenit foorumilta kun olit jättänyt silloin uusimman kirjoituksesi/opetuksesi koeteltavaksi julkisesti tänne foorumille?

Olen vastannut tähän sinulle jo kahteen kertaan. Mutta vastataan vielä kolmas kerta...

Eli jo ensimmäisessä viestissäni kerroin, että en aio olla kauaa foorumilla. Sitten kerroin muutaman päivän keskustelutani, että odottelen vielä pari päivää jos tulee uusia kysymyksiä tai ajatuksia (kun ihmiset alkoivat siinä vaiheessa toistelemaan itseään), ja poistun sitten foorumilta. Keskustelu tyrehtyi vaan entisestään, joten tein sanojeni mukaisesti ja poistuin. Nimimerkki 'Joel A' oli juuri sitä ennen pyytänyt minulta yhteenvetoa opetuksistani, joten kirjoitin sen hänelle vastaukseksi vielä ennen lähtöäni. Siinä kirjoituksessani ei ollut mitään sellaista, mitä en olisi jo aiemmin kirjoittanut, eli kaikki se oli jo moneen kertaan koeteltu ennen lähtöäni. En olisi sitä edes kirjoittanut, ellei sitä olisi minulta pyydetty.
hrmn2

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 01. Heinä 2014 17:07

Siivetön kirjoitti:Mutta ethän Sinäkään hoitanut asiaa kahden kesken, vaan syytit ihan julkisesti minua tuomitsemisesta, vaikka en ollut sellaista tehnyt. :D

En ole syyttänyt sinua tuomitsemisesta. Kehoitin jättämään mutuilut sikseen, kun kyse on toisten motiiveista, ettei vaan tule syyllistyttyä väärän todistuksen antamiseen. Varsinkin kun se tuntemuksesi ei perustunut mihinkään totuudelliseen, sillä olin vastannut kaikkiin minulle esitettyihin kysymyksiin, ja olin jo monta kertaa ennen foorumilta lähtöäni kertonut selkeästi että lähden heti kun keskustelu tyrehtyy.
hrmn2

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 01. Heinä 2014 17:13

systeri kirjoitti:Tänään tajusin yhdistää nuoralla(kävelijä).. turvaverkko.Sanat jotka on vilahdellu muistaakseni tässä ketjussa.Onko se joku tämän päivän "trendiusko(nto)"? Kuka pysyy kauiten :) Mä taidan pysytellä vaan täällä maankamaralla :P

En tiedä jos samoja vertauskuvia käytetään jossain toisessa yhteydessä, mutta minulle n eivät ole tulleet kenenkään ihmisen kautta, vaan Sanan mietiskelyn kautta. Mielestäni se on tosi hyvä vertauskuva uskonelämästä. Se asettaa niin mahdottomat vaatimukset ihmiselle, ettei siihen pysty kukaan omin voimin ja keinoin. Tarvitsemme Jumalan yliluonnollista voimaa voidaksemme elää sitä. Mutta turvaverkko kuvastaa Jumalan armoa, joka pelastaa meidät kadotukseen putoamiselta jos kaadumme.

Mutta tuo turvaverkko ei ole täysin sopiva vertauskuva, sillä Jumalan armahdusta ei voi pitää itsestääselvyytenä. Monet ajattelevat, että Jumala armahtaa aina kun teemme syntiä, mutta sehän ei ole raamatullinen ajatus. Jumala armahtaa, jos armahtaa. Emme voi pitää Jumalaa jonain armahdus-automaattina.
hrmn2

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 01. Heinä 2014 17:38

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Heinä 2014 17:56

Jasmiini kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Kun esim. Jasmiini sinä kirjoitat uskomuksiasi siitä tuoden jakeita eri kohdista raamattua, millä tavoin se eroaa tästä?

Se eroaa ainoastaan sillä, että sinä tuot ihmisjärjen mukaisia päätelmiä.

Olen kertonut sen, minkä Poika tekee, kuten Sanassaan on luvannut. En ole siitä ottanut mitään kunniaa itselleni.

Multa nyt on lipsahtanu tästä ketjusta pari sivua hieman ohi, enkä oikein tiedä, mitä tarkoitat.

Siis mikä ero? tarkoitatko, että sinä tuot vain sitä, mikä on jostain palasta Raamattua, mutta se, joka tuo koko Raamatusta jakeita, joista rakentuu kokonaiskuva, niin tuo oman järkensä mukaisia päätelmiä?

Siis meinaatko, että tuot leivästä pari murua ja kerrot, että leipä on sen ja sen näköinen ja maistuu sellaiselta ja tiedät sen parista murusta, vaikka et tahdo nähdä koko leipää ja syödä sitä kokonaan, vaan vain murun siitä.
Ja se, joka tahtoo tuoda koko leipää, kunnon puraisut samoista aiheista, joista syntyy koko kuva leivästä, joka kohdasta, miltä se maistuu ja näyttää, tuo oman järkensä mukaisia päätelmiä?
Kummallako on järjen päätelmiä silloin enempi, sillä, jolla on vain muru, vai sillä, jolla on koko leipä?

Ero on tietenkin jo lähtökohtaisesti siinä, miten näemme asian. Sinä näet leipänä, kaiken sen, mikä on raamattuun koottu ja minä näen, että elämän leipä on jo Kristuksessa kokonaisuutenaan. Jeesus on sanonut olevansa elämän leipä ja uskon Hänen sanojaan, että ne tosia ovat.

Mutta tiedätkö Jasmiini, ei sinua ole pakotettu kanssani keskustelemaan, ketään ei ole tarkoitukseni pelotella ja minua ei tarvitse säikkyä(vai oliko se siivetön, joka säikähti vai kumpikin teistä?) Kirjoitan sen, minkä uskon todeksi sydämessäni ja tuon sen siksi, koska rakastan Jumalaa.

Kaikkea hyvää sinullekin tahdon ja toivon, Jasmiini.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja paa » 01. Heinä 2014 18:00

hrmn2 kirjoitti:
systeri kirjoitti:Tänään tajusin yhdistää nuoralla(kävelijä).. turvaverkko.Sanat jotka on vilahdellu muistaakseni tässä ketjussa.Onko se joku tämän päivän "trendiusko(nto)"? Kuka pysyy kauiten :) Mä taidan pysytellä vaan täällä maankamaralla :P

En tiedä jos samoja vertauskuvia käytetään jossain toisessa yhteydessä, mutta minulle n eivät ole tulleet kenenkään ihmisen kautta, vaan Sanan mietiskelyn kautta. Mielestäni se on tosi hyvä vertauskuva uskonelämästä. Se asettaa niin mahdottomat vaatimukset ihmiselle, ettei siihen pysty kukaan omin voimin ja keinoin. Tarvitsemme Jumalan yliluonnollista voimaa voidaksemme elää sitä. Mutta turvaverkko kuvastaa Jumalan armoa, joka pelastaa meidät kadotukseen putoamiselta jos kaadumme.

Mutta tuo turvaverkko ei ole täysin sopiva vertauskuva, sillä Jumalan armahdusta ei voi pitää itsestääselvyytenä. Monet ajattelevat, että Jumala armahtaa aina kun teemme syntiä, mutta sehän ei ole raamatullinen ajatus. Jumala armahtaa, jos armahtaa. Emme voi pitää Jumalaa jonain armahdus-automaattina.

Jumala on siis turvaverkko ja me uskovat nuorallakävelijöitä. Eikö se ole aika vaikeaa, kävellä nuoralla siis? Vaatiiko Jumala meiltä sellaista?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Heinä 2014 18:01

Sen verran laitan, että saatoin sekoittaa sinun ja siivettömän nickit keskenään ja pyydän anteeksi, jos näin on käynyt, että olen väärän nimimerkin kirjoittanut keskustelun ohessa.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 01. Heinä 2014 18:02

:crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 01. Heinä 2014 18:06

:crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 01. Heinä 2014 18:08

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu