Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja Hansu » 01. Heinä 2014 01:47

Opetuksessa, että uskovina olisimme synnittömiä on yksi ongelma, jos asia todellisuudessa olisi näin, että voisimme elää täällä maailmanajassa synnittöminä, voisimme esim. huoletta varastaa ja todeta, "koska olemme synnittömiä voimme tehdä lähes mitä vaan" ja synnittömyys säilyisi meissä. Niinkuin tiedämme, Jeesus ei kumonnut kymmentä käskyä. Jos uudesti syntyneinä uskovina olisimme synnittömiä niin Jeesus olisi kumonnut käskyt, eikä Hän olisi kehoittanut noudattamaan niitä.

En tiedä saiko tästä kukaan selvää mitä ajan takaa? :?
Hansu

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Heinä 2014 04:59

Hansu kirjoitti:Opetuksessa, että uskovina olisimme synnittömiä on yksi ongelma, jos asia todellisuudessa olisi näin, että voisimme elää täällä maailmanajassa synnittöminä, voisimme esim. huoletta varastaa ja todeta, "koska olemme synnittömiä voimme tehdä lähes mitä vaan" ja synnittömyys säilyisi meissä. Niinkuin tiedämme, Jeesus ei kumonnut kymmentä käskyä. Jos uudesti syntyneinä uskovina olisimme synnittömiä niin Jeesus olisi kumonnut käskyt, eikä Hän olisi kehoittanut noudattamaan niitä.

En tiedä saiko tästä kukaan selvää mitä ajan takaa? :?

Koen, että ajatuksesi on täysin epälooginen, kun eihän Kristuksessa eläminen ole sitä, että saisi varastaa. Jeesuksen seuraaja luonnollisesti rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään, Jeesuksen opetuksen mukaan. Ei varastamisella ole mitään tekemistä rakkauden kanssa, ei ne voi olla yhtä millään tavoin. Varastaminen on toiselta pois ottamista, kun taas Jeesus on kehoittanut antamaan sille, joka jotain vaatii.

Ja kun puhutaan synnittömyydestä, niin käsite monilla ontuu, eikä nähdä kokonaisuutta. Tietenkin, jotta voi saada Vapautuksen, tulee olla jotain josta vapautetaan. Ja kun on vapautettu, se on tehty täydellisesti, ei vajaasti.

Synnin orjuudesta on valmistettu tie ja poispääsy. Jeesuksen sovitustyö on täydellinen, ei vajaa, ihminen ei siis jää synninorjuuden alaisuuteen vapautuksen jälkeen, vaan saa alkaa elää vapauden lain mukaista elämää. Sen minkä Jeesus pesee puhtaaksi, on puhdas. Valkea vaate ei voi olla tahrainen. Jonka Jeesus vapauttaa, se on vapaa.

Mutta vapaus ei ole sitä, että voi elää ilman rakkautta.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Heinä 2014 09:05

hrmn2 kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:Juu, outo veto oli Hermanilta ja tuli väkisinkin tunnelma, että eikö osannut vastata kysymyksiin ja siksi pakeni?

Olen tässä pitkässä viestiketjussa vastannut jokaiseen minulle esitettyyn kysymykseen (ainakin koittanut, niitä oli jossain vaiheessa niin paljon että on joku saattanut mennä ohikin). Pariin päivään ei mitään uusia kysymyksiä enää tullut, joten en ymmärrä mihin kysymyksiin olen mielestäsi jättänyt vastaamatta. Kehoitan jättämään tuollaiset mutuilut sikseen, ettei syyllisty väärän todistuksen antamiseen.

Kiitos tästä vastauksestasi!

Enhän ole todistanut mitään Sinusta, vaan kerroin vain itsestäni, minkälaisen tunnelman/vaikutelman tekosi sai minussa aikaan, joten käviköhän nyt niin, että mistä toista tuomitset, siihen itsesi syypääksi huomaat? :)

Mutta vastauksesi jo kertoikin minulle riittävästi siitä, elätkö itse niin kuin opetat?!

Paavali kuvaa tuota tilaa siten, että tahto minulla on, mutta ei voimaa sen toteuttamiseen.

Meistähän toki jokainen voi asettaa toistemme harteille sellaisia taakkoja, joita ei itsekään jaksa kantaa.

Mutta toivottelen hyvää jatkoa Sinulle ja Jumalan siunausta elämääsi kaikessa siinä, missä sitä tarvitset.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Heinä 2014 09:26

hrmn2 kirjoitti:Toni, miksi sinua niin kovin kiinnostaa se mitä minä teen? Tarkoitushan tässä ei ole keskustella minusta, vaan siitä mitä Raamattu tästä aiheesta opettaa, eikä siihen vaikuta millään tavalla mitä minä teen tai olen tekemättä.

Kyllä Raamatun täytyy ensiksi sulautua ja tulla lihaksi omassa itsessään, ennen kuin voi lähteä opettamaan muita.

Siksihän esim. seurakuntien paimenista ja vanhimistosta annetaan määrätynlaisia ohjeita ja jopa ehtoja siihen, miten heidän oman elämänsä tulee olla balanssissa Jumalan Sanan kanssa, ennen kuin voivat olla muiden opettajina.

Paimenesta sanotaan jopa niin, että ellei kykene hallitsemaan ja pitämään huolta omasta perheestään, ei ole sovelias seurakunnankaan paimeneksi, sillä miten sellainen voi pitää huolta seurakunnasta.

Ongelma näissä foorumeissa onkin, että täällä voivat toimia opettajina kaikki sellaisetkin, joilla ei missään nimessä olisi mitään asiaa paikallisseurakuntiin opettamaan omien arjen hallitsemattomuuksiensa vuoksi ja tällä en nyt tarkoita Hermania, vaan ihan yleisesti mainiten, mutta tämä kannattaa ottaa huomioon, kun näillä olemme keskustelemassa.
Viimeksi muokannut Siivetön päivämäärä 01. Heinä 2014 09:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Siivetön

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 01. Heinä 2014 09:26

hrmn2 kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Mitenkäs Herman koet semmoisen asian, että kasvaako uskova kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta?

Ja kun/jos tätä kasvua tulee niin auttaako se uskovaa taistelemaan ja vastustamaan syntejä entistä paremmin niin että pikkuhiljaa kun pyhitystä ja kasvua kohti Jumalankuvan kaltaisuutta tapahtuu niin samalla se auttaa taistelemaan synnin kiusauksia vastaan, ja näin uskova lankeaa harvemmin?

Kyllä uskovan on tarkoitus alati muuttua Jumalan kaltaiseksi. Se tapahtuu tavalla josta kerrotaan tässä:

... te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan. (Kol.3:9-10)

Lihavoitu kohta tarkoittaa, että kun saamme enemmän tietoa Jumalasta ja Hänen tahdostaan, uudistumme ja muutumme sen tiedon saannin kautta enemmän Jumalan kuvan kaltaiseksi. Tietysti pelkkä tiedon saaminen ei hyödytä, jos emme myös ole kuuliaisia, eli Raamatun sanoin "ei vaan sanan kuulijoita vaan myös sen tekijöitä". Kun alamme elämään sen tiedon mukaan mitä me Jumalasta saamme, niin muutumme Hänen kaltaisekseen. Eikö ole selkeää :)

Samasta asiasta puhutaan Tiituksen jakeissa 2:11-12, jonka KJV kääntää näin (alkutekstille uskollisemmin):

For the grace of God that bringeth salvation hath appeared to all men,
Teaching us that, denying ungodliness and worldly lusts, we should live soberly, righteously, and godly, in this present world (Tiit 2:11-12)

Lihavoitu kohta on suomalaisissa käännetty "kasvattaa meitä...", mutta alkukielen sana joka on käännetty "kasvattaa" tarkoittaa enemmänkin opettamista ja kurittamista. Eli Jumala antaa meille opetusta, jonka kautta voimme hyljätä jumalattomuuden ja maailmalliset himot, ja elää raittiisti, oikeamielisesti ja jumalisesti.

Raamattu missään opeta, että olemme uskoontulon alussa huonoja vastustamaan syntiä, ja kasvamme siinä paremmaksi. Alussa meillä ei vielä vain ole niin paljon tietoa Jumalasta ja Hänen tahdostaan, mutta sitä mukaa kun saamme tietoa ja elämme saamaamme tietoa totellen, kasvamme ja saamme yhä enemmän tietoa ja muutumme alati enemmän Jumalan kaltaiseksi.

Minä uskon niin että uskoontulon alussa emme ole niin hyviä taistelemaan syntiä vastaan ja vastustamaan perkelettä kuin myöhemmässä vaiheessa, kun olemme pyhityselämän kautta saaneet oppia tuntemaan Jumalaa ja Raamatun viisauksia enemmän, ennen kaikkea kun Jumalan voimasta on uskomme saanut kasvaa vahvaksi.

2.tess.1

3 Me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, niinkuin oikein onkin, koska teidän uskonne runsaasti kasvaa ja keskinäinen rakkautenne lisääntyy itsekussakin, kaikissa teissä,
4 niin että me itsekin Jumalan seurakunnissa kerskaamme teistä, teidän kärsivällisyydestänne ja uskostanne kaikissa vainoissanne ja ahdistuksissa, joita teillä on kestettävänä
5 ja jotka ovat osoituksena Jumalan vanhurskaasta tuomiosta, että teidät katsottaisiin arvollisiksi Jumalan valtakuntaan, jonka tähden kärsittekin,
6 koskapa Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä ahdistavat,

Usko kasvaa ja lisääntyy, eli Jumala vaikuttaa lisääntyvää uskoa ja rakkautta uskovissa. Eli nuori uskova ei siis ole vielä niin vahva uskossaan , että voisi uskoen Jumalan lupauksiin ja Raamatun opetuksiin uskoen tehdä samoja asioita kuin semmoinen henkilö joka on jo vahvempi uskossaan.

jakeet 11-12 tarkentavat vielä tätä:

11 Sitä varten me aina rukoilemmekin teidän puolestanne, että meidän Jumalamme katsoisi teidät kutsumisensa arvoisiksi ja voimallisesti saattaisi täydelliseksi kaiken teidän halunne hyvään ja teidän uskonne teot,
12 että meidän Herramme Jeesuksen nimi teissä kirkastuisi ja te hänessä, meidän Jumalamme ja Herran Jeesuksen Kristuksen armon mukaan.

...saattaisi täydelliseksi teidän halunne hyvään ja uskon teot...

Eli alussa ei ole saatettu täydelliseksi uskoa ja halua hyvään, eli jos ei ole uskoa vaikkapa siihen , että Jumala on jo valmistanut poispääsyn kaikista synneistä niin sitten tätä ei VIELÄ voi myöskään noudattaa. Kun tähän asiaan on uskoa, niin voi uskossa tehdä semmoisen teon että uskookin Jumalan valmistaneen meille pelastuksen kiusauksista ja tämä auttaa sitten kiusauksissa kunhan tähän uskoon on kasvettu Jumalan aikataululla.

Raamattu opettaa uskonelämästä, että moni asia tässä on kasvun prosessi joka tapahtuu Jumalan aikataululla ei millään itse aiheutetulla pumppauksella, vaan Jumala vaikuttaa uskoa, pyhitystä, syntienhylkäämistä, rakkautta jne. Jumalan voimalla mennään tässä prosessissa.

En tarkoita sitä, että maataan syntilätäkössä ja odotellaan Jumalan apua itse tekemättä mitään, ei niin vaan itse pitää tietysti taistella syntiä ja kiusauksia vastaan rehellisyydessä parannusta tehden mutta tämä tapahatuu ja ei voi tapahtua missään muussa mittakaavassa kuin siinä mittakaavassa miten on Herran voimasta kasvettu.

1. Kor. 1:8

Hän on myös vahvistava teitä loppuun asti, niin että te olette nuhteettomat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen päivänä.

Vahvistava ei vahvistanut.

2. Tess. 3:3

Mutta Herra on uskollinen, ja hän on vahvistava teitä ja varjeleva teidät pahasta.

1. Piet. 5:10

Mutta kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava.

Ap. t. 20:32

Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa.

Jumala on voimallinen meitä rakentamaan, täydellinen ei tarvitse enää rakennusta, mutta me tarvitsemme sillä emme ole vielä täydellisiä uskossa, teoissa ja rakkaudessa. Mutta onneksi Jumala on voimallinen rakentamaan meitä tässä.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 01. Heinä 2014 09:36

Herman mielestäni uskoo, että sen kuin pumppaat itsestäsi uskoa ja otat sen! Uskot vaan, niin se on sitten siinä BADA-BING! Pumppaa pumppaa, ota riski!

Minä uskon että emme voi ottaa mitään ellei taivaasta meille sitä ensin anneta. Me emme voi itsestämme pumnpata uskoa ja luottamusta vaan me kasvamme Jumalan armosta ja aikataululla kaikkeen.

Joh. 3:27

Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Heinä 2014 09:39

lonelyrider kirjoitti:Ja kun puhutaan synnittömyydestä, niin käsite monilla ontuu, eikä nähdä kokonaisuutta. Tietenkin, jotta voi saada Vapautuksen, tulee olla jotain josta vapautetaan. Ja kun on vapautettu, se on tehty täydellisesti, ei vajaasti.

Synnin orjuudesta on valmistettu tie ja poispääsy. Jeesuksen sovitustyö on täydellinen, ei vajaa, ihminen ei siis jää synninorjuuden alaisuuteen vapautuksen jälkeen, vaan saa alkaa elää vapauden lain mukaista elämää. Sen minkä Jeesus pesee puhtaaksi, on puhdas. Valkea vaate ei voi olla tahrainen. Jonka Jeesus vapauttaa, se on vapaa.

Tässä kohdinhan juuri tämä teidän opetuksenne ontuukin, että ette näe kokonaisuutta, eli sitä että me olemme Kristuksen lahjavanhurskauden kautta täysin vanhurskautetut, koska elämme jatkuvassa armossa ja anteeksiantamuksessa, jotka olemme Kristuksen päällemme pukeneet.

Emme siis ole enää synnin orjia, mutta koska meidän syntinen lihamme ei koskaan tule vanhurskaaksi, me edelleen elämme sen lainalaisuuden alla ja siksi me emme ole tilaltamme sitä, mitä olemme asemaltamme ja siitä Paavali puhui, kun hän vielä viimeisissäkin kirjeissään mainitsee syntisyydestään.

MUTTA:
Room 7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Heinä 2014 09:45

Mikko Murpatti kirjoitti:Herman mielestäni uskoo, että sen kuin pumppaat itsestäsi uskoa ja otat sen! Uskot vaan, niin se on sitten siinä BADA-BING! Pumppaa pumppaa, ota riski!

Minä uskon että emme voi ottaa mitään ellei taivaasta meille sitä ensin anneta. Me emme voi itsestämme pumnpata uskoa ja luottamusta vaan me kasvamme Jumalan armosta ja aikataululla kaikkeen.

Joh. 3:27

Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.

AAMEN!

Juuri näin, sillä kaikki on Jumalan työtä ja aikaansaannosta meissä.

Mutta moni meistä on joutunut oppimaan tuon kantapään kautta, eli siinä tilateessa, kun omat voimat uupuvat, eikä enää jaksakaan ponnistella.

Toivottavasti silloin tapahtuu tämä:

"Ehkä joskus silloin mä tunnustan
kuinka pieni ihminen olen vain
Kun mä kiusauksissa kompastun
ja niin helposti masennun."
Viimeksi muokannut Siivetön päivämäärä 01. Heinä 2014 09:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Heinä 2014 09:51

Tämä laulu on tuonut itselleni paljon lohtua omissa kompuroinneissani.

https://www.youtube.com/watch?v=6U7p5SpCj_Y

Viitaten Mikon viestiin: "Oman voiman luovutan, käsiisi oi Mestari....."

ps. Voit Mikko poistaa tämän viestini, jos koet sen olevan sopimaton tähän ketjuun.
Viimeksi muokannut Siivetön päivämäärä 01. Heinä 2014 09:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Siivetön

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 01. Heinä 2014 10:28

Siivetön kirjoitti:Enhän ole todistanut mitään Sinusta, vaan kerroin vain itsestäni, minkälaisen tunnelman/vaikutelman tekosi sai minussa aikaan, joten käviköhän nyt niin, että mistä toista tuomitset, siihen itsesi syypääksi huomaat? :)

Tarkoitatko siis että toisesta voi sanoa ihan mitä vaan, jos vaan muotoilee sen niin, että "minusta tuntuu tältä" tai "tällaisen tunnelman sain"...?

Eli voi sanoa, että "nyt tuli kyllä sellainen tunnelma/vaikutelma, että olet pedofiili/raiskaaja/murhaaja/varas/jne...", ja tämä on ihan hyväksyttyä eikä väärän todistuksen antamista, koska eihän siinä puhuta mitään toisesta, vaan omasta tunnelmasta/vaikutelmasta?
hrmn2

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu