Masa kirjoitti:toni t kirjoitti:Masa kirjoitti:Oottele kohta selviää, jos vastaat ensin kysymykseeni, lankeatko koskaan kahta kertaa samaan syntiin?
Olen langennut - myös uskonelämäni aikana. Tulevasta en voi sanoa mitään mutta sen tiedän etten ole täydellinen joka ei lankeaisi enään synteihin.
Nyt se mitä ajoin takaa
Kirjoitit Hermannille näin:
Sinun ei tarvitsisi edes yrittää päästä synneistäsi vaan Jumala päästäisi sinut ja pitäisi armossaan poissa (oppisi mukaan) mutta koska rakastat syntäjäsi niin siksi valitset päivittäin ne Jumalan armon sijaan. Sitten varmaan tuot syntisi Jumalan eteen ja uudistat uskosi ja uskossa omistat Jumalan armon omalle kohdallesi. Tällainenhan olisi täysin Jumalan armon hyväksi käyttöä koska jos tietoisesti joka päivä valitset synnit vaikka voisit valita toisin ja saisit siihen myös voiman jos haluaisit sekä tiedät olevasi niiden (syntien) kautta tuli järven oma niin teet niin koska sen jälkeen uudistat vain oppiesi mukaan uskosi ja omistat armon itsellesi ja jatkat tyhjältä pöydältä. Sinun oma oppisi tuomitsee sinut Herman.
Hebr.10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä.
Sitten seuraava kysymys kuuluu, olet tehnyt itse kaksi kertaa saman synnin vaikka TIESIT tekeväsi syntiä. Eli Hebr 10:26 koskee sinuakin tässä tapauksessa.
Toki jos luen rivien välistä tuota kirjoittamaasi, sinä et pyydä anteeksi Jumalalta jos teet sen toisen kerran samaa syntiä.
Nyt on pakko kysyä, jos et pyydä anteeksi Jumalalta teetkö sen saman synnin vahingossa? Vaikka tiedät tekeväsi syntiä.
Jos näin että teet sittenkin vahingossa silloin sinulla on uhri olemassa - mutta jos sittenkin teet saman synnin tietoisesti niin eipä ole sinullakaan uhria.
En puutu tässä kohtaa siihen haluaako vai ei päästä jostain synnistä pois.
Mutta tosiasia on että juuri ne helmasynnit ovat sellaisia että tavallaan haluamme ne pois, mutta jostain syystä emme kykene siihen tai useinmiten emme halua kuitekin ainakin minä tuon asian Jumalan eteen hyvinkin usein.
Mutta jos noudatan sitä opetusta jonka voin lukea rivien välistä - helmasyntiä ei ole syytä tuoda Jumalan eteen
Sinulla lukee Masa siellä rivien välissä mielenkiintoista tekstiä mutta se ei ole minun kirjoittamaa. Itse näen Raamatun kokonaisopetuksen valossa tuon hebrealaiskirjeen kohdan opettavan synnissä elämisestä. Eli siitä että ihminen totuuden tuntoon tultuaan jatkaa syntielämäänsä eikä halua tehdä siitä parannusta niin silloin ei ole enään uhria. Se on eriasia kuin se että ihminen haluaa tehdä parannuksen synneistään ja tekee sen mutta joskus hän voi sitten langeta syntiin. Kun syntiin lankeaa niin tietysti sitä tulee katua ja siitä tulee tehdä parannus mutta parannuksen teko ei ole taje siitä etteikö uskova vielä joskus voisi siihen syntiin langeta.
Helmasynti pitää nimenomaan tuoda erityisen tiheään Jumalan eteen sillä se on se himo johon ihminen itsekkin tiedostaa heikkoutensa. Helmasyntiä vastaan tulee nimenomaan taistella Jumalan antamilla varustuksilla eikä sen saa antaa paaduttaa niin mieltä ettei siitä enään tehtäisikään parannusta sillä silloin lipsutaan juuri sen puolelle mistä Hebr.10:26 kertoo.