hrmn kirjoitti:PetriFB kirjoitti:Kuten sanoin niin perusteluni on Raamatun sana ja eletty elämä sitten todistaa sen sinulle mitä Raamattu opettaa, jos et muuten usko ja voi olla ettet sittenkään usko.
Tiedän jo sen, että kykenen tekemään syntiä. Eli en tarvitse siihen enempää todisteita. Mutta se, että kykenen tekemään syntiä, ei todista mitään puolesta tai vastaan siihen asiaan, onko mahdollista olla tekemättä syntiä.
PetriFB kirjoitti:Olen lukenut kirjoituksiasi ja olen sitä mieltä Raamatun sanan todistuksen valossa ettei uskova ihminen pysty valitsemaan tilaa olla ja elää ilman syntiä tässä ajassa.
Tiedän mitä mieltä olet, koska olet useaan otteeseen sen minulle kertonut. Mutta epäilen että et ole lukenut kirjoituksiani, koska sinulla on käsitys että yrittäisin saavuttaa jotain tilaa tai että siinä olisi mielestäni kyse kykenemisestä.
Petri, voitko vielä vastata tähän kysymykseeni jonka ohitit:
Petri ja Toni, olette perustelleet oppinne sillä, että koska ette tiedä ketään uskovaa joka eläisi jatkuvasti tekemättä syntiä, niin se ei ole mahdollista. Tarkoitatteko siis, että tilanteissa joissa nämä uskovat tekevät syntiä, heillä ei olisi mahdollisuutta olla tekemättä sitä? Sillä jos sanotte, ettei se ole mahdollista, niin sitähän se tarkoittaa. Voitteko kertoa sitten, mikä esimerkiksi on sellainen tilanne jossa uskova olisi pakotettu tekemään syntiä, ja miksi? Raamatulla perustellen tietysti.
Toistan tämän alun, koska se liittyy tähän yhteyteen. Minä olen perustellut kantani Raamatun sanalla monien kohtien kera. Raamatun sana on tässä ratkaisevin tekijä, eikä se opeta eikä anna sellaista mahdollisuutta, että voisimme tulla täydelliseksi ja sellaiseen armontilaan ettemme enää lankeaisi tekemään syntiä ajatuksin, sanoin ja teoin.
Minun perusteluni ei siis ole sellainen, että en tiedä ketään synnitöntä tai armon tilassa ilman syntiä olevaa uskovaa. Se tietenkin on totta, että sellaista uskovaa tiedä, mutta perustelut ja kantani lepää Jumalan sanan todistuksen varassa.
Ef 4:
12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.
2 Piet 3:
15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.
17 Koska te siis, rakkaani, tämän jo edeltäpäin tiedätte, niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne,
18 ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään.
Minä en käytä sanaa pakotettu tekemään syntiä, vaan langeta tekemään syntiä. Uskon kasvun kautta opimme hylkäämään syntejä sekä voittamaan synnin kiusauksia, niin ettei kiusaus koidu synniksi, sillä kiusaus ei ole vielä synti, mutta kiusaukseen lankeaminen on synti.
Ilman uskon kasvua uskova ei tunnistaa sitä mitä synti on koska synti voi pukeutua myös hyvin kavalaan asuun. Syntejä on erilaisia ja erilaisissa tilanteissa esim. paineistettuna ne voi nousta esille, vaikka tässä ketjussa, joku voi kirjoittaa rauhallisen oloisesti, mutta hänen sisällään kiehuu.
1 Piet 2:
1 ¶ Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
3 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".
Pietari ei kirjoittanut noita syntejä siksi, ettei niitä olisi tapahtunut uskovien keskuudessa, vaan siksi, että niihin uskovat lankeilivat. Koska näin oli, niin he olivat kateellisia toisilleen, ehkäpä väänsivät opillisista kysymyksistä vilppiä tehden, että saisivat olla "oikeassa". He olivat myös ulkokultaisia, eli tekopyhiä teeskentelijöitä panetellen toinen toisiaan, eli he menivät henkilökohtaisuuksiin sekä valheellisesti puhuivat toisistaan pahaa. Kysymys ei siis ole siitä, että uskova olisi pakotettu tekemään syntiä, vaan hän lankeaa tekemään syntiä. Synnit kuten pahuus, vilppi, ulkokultaisuus, kateus ja panettelu johtuivat siitä etteivät he olleet kasvaneet uskossa, eivätkä olleet oppineet Pyhän Hengen voiman kautta kuolemaan lihallisille synneille.
Pietarin ratkaisu oli uskossa kasvaminen Jumalan sanan totuuden kautta, että ymmärrys lisääntyy siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Kun ymmärrys lisääntyy, niin Pyhän Hengen kautta tapahtuu kuoleminen synneille. Kun näin tapahtuu, niin he eivät kuitenkaan tulleet täydellisiksi, eivätkä kykene valitsemaan tilaa olla ilman syntiä koko loppuelämänsä ajan. Mutta uskon kasvun kautta he oppivat hylkäämään syntejä, jotka he uskon kasvun kautta tiedostavat.
1 Joh 2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
Tässä sanotaan, ettette syntiä tekisi, mutta jos joku syntiä tekeekin tarkoittaa juuri sitä, että koska emme tule täydelliseksi tässä ajassa, niin jos joku tekeekin syntiä, niin Jeesus auttaa tekemään parannusta sekä kasvattaa uskovia hylkäämän syntejä.
Fil 3:
11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
Paavalin opetuksen mukaan emme voi tulla täydellisiksi tässä ajassa, mutta voimme rientää kohti ylösnousemusta kuolleista ja täydellisyyttä, eli kasvaa uskossa kohti täydellisyyttä, mutta sitä kuitenkaan saavuttamatta tässä ajassa.
Hebr 12:
22 vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.
Hebr 12:Heb 12:23 To the general assembly and church of the firstborn, which are written in heaven, and to God the Judge of all, and to the spirits of just men made perfect, (KJV)
Tässä kohdassa sanotaan, että taivaassa on täydelliseksi tulleet vanhurskaat uskovat. Tämäkin Raamatun kohta todistaa ettei kenestäkään voi tulla täällä maan päällä armotalouskaudessa täydellistä, eli sellaista uskovaa että hän voisi valita elää ilman syntiä tässä ajassa.