Jasmiini kirjoitti:Siis..
ihminen tulee uskoon. Hän vastaanottaa uskon vapauden kaikista synneistä.
Jumala on valmistanut hänelle vastedes mahdollisuuden päästä kiusauksesta, joka tarkoittaa sitä, että Jumala on antanut hänelle
mahdollisuuden olla tekemättä syntiä. Uskova nyt siis itse valitsee, tekeekö hän syntiä vai ei ja jos hän valitsee väärin, niin tähän Jumala ei voi enää vaikuttaa.
Kuitenkin Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä ja ihminen saa Pyhän Hengen voiman.
Jos nyt ihminen osaa tästedes valita koko ajan oikein, hän periaatteessa voi sanoa olevansa synnitön sen jälkeisessä elämässä, kun on tullut uskoon, koska on itse valinnut olla lankeamatta. Jos siis on mahdollisuus valita oikein aina, on mahdollista olla tekemättä enää mitään syntiä?
Ja jos ihminen käyttää tuon mahdollisuuden valita oikein ja myös valitsee oikein, eikä tee enää syntiä, niin eikö hän silloin ole synnitön uskoon tulosta eteenpäin, jos hän valitsee aina oikein eikä siis tee syntiä. Jos häneltä kysytään, että onko sinulla syntiä, hän voi sanoa, että ei ole. Ennen oli mutta nyt voin sanoa, että ei ole, koska olen uusi luomus ja olen toiminut sen mukaan. Eikä hän silloin ole synnitön ja tee koko ajan täydellisiä tekoja? Eikö hänestä ole tullut kuin Jeesus?
Mielestäni käsitteet 'synnitön' ja 'ei ole syntiä' ja 'kuin Jeesus' ovat sekaannuttavia ja harhaanjohtavia, sillä niillä voidaan tarkoittaa ja ne voidaan tulkita niin monella eri tavalla. Minulle itselleni tulee niistä ainakin sellainen käsitys, että ei ole enää mahdollisuutta langeta. Siksi en itse käytä sellaisia käsitteitä, vaan puhun ennemmin synnin vallasta vapaudessa elämisestä.
Jasmiini kirjoitti:Kuinka sitten, jos uskosta osaton osaa kuitenkin tehdä myös hyviä tekoja, niin eikä hänelläkin ole jonkinmoinen valinnan mahdollisuus tehdä oikein?
Onko Jumala näin antanut heillekin mahdollisuudem valita oikein? Jos he valitsevat väärin, Jumala voi antaa heille uskon vapauden uskoon tulossa joka on mahdollisuus päästä kiusauksesta ja valinnan mahdollisuus tehdä oikein. Jos kuitenkin uskova tekee väärin, niin sille Jumala ei voi mitään?
Uskosta osaton ei voi valita olla tekemättä syntiä, sillä hän elää koko ajan synnin orjuudessa / alaisuudessa. Tavallaan kaikki mitä hän tekee on syntiä, sillä "hyvätkin teot" ovat tehty ilman Jumalaa, omassa vanhurskaudessa, ja se on syntiä. Ainoastaan uskoontulon kautta voi vapautua synnin orjuudesta ja avautuu mahdollisuus valita olla tekemättä syntiä. Uskosta osattomalle ei siis ole mahdollisuutta valita, uskovalle se on olemassa. Ja uskova voi valita tekeekö hän Jumalan vaikuttamia tekoja, vai omia tekoja eli syntiä. Sanan mukaan Jumala vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen niihin Jumalan tekoihin, joten uskova ei voi saada siitä mitään kunniaa itsellensä eikä voi ylpistyä.