Kirjoittaja hrmn » 29. Kesä 2014 02:35
Tässä keskustelussa on monen kirjoittajan kautta tullut ilmi sama asia, eli ylpeys ja ylpistyminen. Kirjoitan siksi muutaman ajatuksen siitä. Kaikilla tuntuu olevan oletuksena, että ylpistyminen on suorassa suhteessa siihen, miten pyhää ja nuhteetonta elämää on elänyt. Mutta se ei pidä ollenkaan paikkaansa! Näillä asioilla ei ole suoranaisesti tekemistä toistensa kanssa, vaikka toki kiusaukset ylpistymiseen ovat aina varmasti kovemmat silloin, kun siihen on olevinaan syytä (eli kun ihminen onnistuu jossakin). Mutta tässä ei ole suoraa syy-seuraus -suhdetta, ja selitän tätä esimerkin kautta.
Ajatellaan vaikkapa neljää henkilöä. Henkilö A on onnistunut uskoontulonsa jälkeen elämään 10%:sti Jumalan tahdon mukaisesti. Henkilö B on onnistunut vähän paremmin, 50%:sti. Henkilö C on onnistunut siinä 90%:sti, ja henkilö D on onnistunut siinä 100%:sti eli hän on onnistunut jokaisessa kiusauksessa valitsemaan olla tekemättä syntiä.
Onko henkilö D näistä automaattisesti ylpein? Ja seuraavaksi ylpein C, sitten B, ja vähiten ylpein eli nöyrin olisi sitten henkilö A? Ei varmastikaan. Toki voi olla näin, mutta voi myös olla toisin. Oikeastaan järjestys voi olla mikä tahansa, eli se miten hyvin on onnistunut EI suoranaisesti vaikuta siihen, miten ylpeä tai nöyrä ihminen on.
Monella tuntuu kuitenkin olevan jostain syystä lähtökohtana, että mitä paremmin on onnistunut, sitä ylpeämmäksi ihminen tulee. Miksi näin?
Uskon tämän johtuvan siitä, että ei olla oikein ymmärretty (tai sitten ollaan unohdettu) olennaista asiaa uskonelämästä ja uskonteoista. Tässä muutama avainjae jossa asia tulee hyvin esille:
Herra, sinä saatat meille rauhan, sillä myös kaikki meidän tekomme olet sinä tehnyt. (Jes.26:12)
...ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa... (Gal.2:20)
...sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. (Fil.2:13)
Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. (Room.7:18)
Älä meille, Herra, älä meille, vaan omalle nimellesi anna kunnia armosi ja totuutesi tähden. (Ps.115:1)
Mitä näistä Jumalan Sanan jakeista voimme siis nähdä? Meissä itsessämme ei asu mitään hyvää. Jumala vaikuttaa meissä kaiken tahtomisen ja tekemisen kaikkeen Hänen tahtonsa mukaiseen elämään, Pyhän Hengen kautta jonka kautta Kristus itse elää meissä ja tekee meissä tekojansa, niin että kaikki meidän (Jumalan mielen mukaiset) tekomme ovat Hän itse tehnyt, niin että Hänelle kuuluu niistä kaikki kunnia, eikä meille itsellemme.
Eli tästä voimme nähdä, että jos vain henkilöt A, B, C ja D ymmärtävät nämä asiat, niin kukaan heistä ei voi ylpistyä onnistumisistaan. Täydellisesti onnistunut voi ylpistyä yhtä vähän kuin se joka onnistui 10%:sti, sillä KAIKKI HÄNEN TEKONSA OLIVAT TÄYDELLISESTI JUMALAN VAIKUTTAMIA. Jos hän ylpistyisi ja ottaisi itselleen niistä kunnian, olisi hän epäonnistunut 100%:sti (ja sama koskee jokaista näitä henkilöä).
Ylpistyminen ja onnistuminen eivät ole automaattisesti yhteydessä. Vain silloin jos onnistumme omassa voimassamme, ne ovat yhteydessä. Mutta jos onnistumme Jumalan armon alla, Hänen Henkensä vaikuttamia tekoja tehden, antaen kaiken kunnian ja kiitoksen ja ylistyksen niistä Hänelle, emme ylpisty vaan pysymme nöyrinä. Kaikki on kiinni vain siitä, ymmärrämmekö nämä hyvin yksinkertaiset Raamatun asiat, ja olemmeko valmiit taipumaan elämään niiden mukaan, eikä omaa kunniaa hamuten ja omaa vanhurskautta pystyttäen.