toni t kirjoitti:sillä sanan mukaan voitto synnistä saadaan lopullisesti vasta kun Herra palaa.
Tuo lopullinen voitto tarkoittaa sitä, että sen jälkeen meidän ei tarvitse enää taistella. Siihen asti meidän on taisteltava lihan ja perkeleen kiusauksia vastaan.
Systeri, tarkoitan kyllä ihan kaikkea syntiä. Minä en usko, että "pistin lihassa" viittaa mitenkään syntiin, vaan vastustuksiin ja vainoihin joita Paavali joutui kohtaamaan. Kun lukee 2.Kor.12:1-10 niin nähdään, ettei siinä puhuta mitään synnistä, vaan ahdistuksista ja vaikeuksista, joiden kautta Jumala piti Paavalia nöyränä. En usko, että Jumala tahtoo nöyrryttää ketään synnin kautta. Synti ei koskaan ole Jumalan tahto tai väline meidän kurittamiseen, sillä se erottaa meidät Hänestä, ja sen takia Jeesus joutui menemään ristille ja kärsimään tuskallisen kuoleman. Päinvastoin Jumala käyttää erilaisia meille epämieluisia keinoja ja välineitä kurittaakseen meitä pois synnistä (jos sitä tarvitsemme).
Mutta tuo mitä kerroit kuulostaa kyllä tutulta, että jatkuvasti huomaa tekevänsä samaa syntiä. Olen itse monesti ollut sellaisessa suossa. Ja sen kautta olen tullut ymmärtämään sen mistä aiemmin kirjoitin, että se johtuu siitä että itse asiassa rakastan sitä syntiä ja tahdon tehdä sitä. Enhän minä muuten sitä tekisi. En esimerkiksi ole koskaan hakannut päätäni seinään toistuvasti. Mutta silti olen tehnyt toistuvasti syntiä, vaikka olen tiennyt sen olevan vielä vahingollisempaa. Se johtuu siitä, että olen rakastanut synnin tekemistä. Vasta kun olen kohdannut ja tunnustanut tämän, olen päässyt sellaiselle paikalle, jossa en enää yritä olla tekemättä näitä syntejä. Se on sellainen ihmeellinen levon ja rauhan paikka, jota sanotaan ristin juureksi. Siinä vaan totean, että Herra sinä tiedät että rakastan näitä syntejäni, enkä edes tahtoisi niistä luopua. Ja tunnustanut samalla myös synniksi sen, että olen esittänyt ikäänkuin olisin tahtonut luopua niistä. Tämä on todellista lihan kuolemista. Ennen sitä on kaikki taisteleminen oikeastaan vain lihallista rimpuilua. Mutta kun kohtaa ja tunnustaa totuuden omasta itsestään syvimpään ja salatuimpaan saakka, niin olen ainakin itse kokenut kuinka ihmeellisesti Jumalan siinä hetkessä kohtaa. Ja siitä kun lähtee eteenpäin, huomaa että sitä on tapahtunut ihmeellistä muutosta. On kuin synti olisi paljastettu kaikesta koreudestaan, niin että siihen ei enää koe samanlaista vetoa. Sama synti josta aiemmin nautti niin paljon, ettei sitä monesti pystynyt vastustamaan, tuntuu yhtäkkiä vähemmän houkuttelevalta kuin pään hakkaaminen seinään. Totuus on tehnyt meidät vapaaksi.