Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 24. Kesä 2014 18:17

Kun Jeesus opetti Isä meidän rukouksen niin siinäkinhän rukoillaan; ja anna anteeksi meille meidän velkamme (syntimme).
iinuliinu

ViestiKirjoittaja systeri » 24. Kesä 2014 20:00

iinuliinu kirjoitti:Kun Jeesus opetti Isä meidän rukouksen niin siinäkinhän rukoillaan; ja anna anteeksi meille meidän velkamme (syntimme).

Aivan...minäkin pyrin rukoilemaan tuon rukouksen joka ilta nukkumaan mennes jos silmät pysyy auki niin kauan että saan sen luettua :) Joskus on niin väsyny että nukahtaa kesken rukouksen ja jos herää samantien niin aloittaa alusta :D
systeri

ViestiKirjoittaja toni t » 25. Kesä 2014 00:32

1.Kor.15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
15:51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
15:53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
15:54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu."
15:55 "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?"
15:56 Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki.
15:57 Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!

Raamattu opettaa todella selvästi että voitto synnistä saadaan lopullisesti vasta viimeisen pasuunan soidessa kun Herra Jeesus muuttaa Hänen omansa kuolevaisuudesta kuolemattomuuteen - silloin toteutuu se sana joka on kirjoitettu "Kuolema on nielty ja voitto saatu." Kuoleman ota on synti ja voitto kuolemasta ja synnistä saadaan lopullisesti Jeesuksen kautta vasta kun Hän palaa. Tämä tarkoittaa sitä että niinkauan kuin ihminen elää lihassaan niin hänestä ei voi tulla niin täydellistä etteikö hän jossain voisi langeta syntiin. Mutta kun ihminen on uskonsa kautta Kristuksessa niin kun hän lankeaa ja katuu ja tunnustaa syntinsä (Pyhän Hengen) vaikutuksesta niin Jumalan Pojan veri puhdistaa meidän synnit.

Se että Jumala antaa meidän synnit anteeksi Jeesuksen kautta kun niitä kadumme ja teemme parannuksen ei tarkoita sitä että meistä tulisi täydellisiä emmekä enään voisi langeta syntiin. Saamme kyllä aikaisemmat syntimme anteeksi mutta se ei tarkoita sitä ettemmekö enään voisi tehdä syntiä ja jokainen myöskin tulee syntiin lankeamaan jossain asiassa kun lihassa eletään. Jeesus ottaa meidän synnit kantaakseensa kun tunnustamme syntimme ja kadumme niitä - näin Jumala ei niitä lue meille mutta ei se tee meistä täydellisiä eli sellaisia jotka eivät enään voisi langeta syntiin. Tämän vuoksi myös Keefas eli Pietari lankesi syntiin uudestisyntymänsä jälkeen.

Gal.2:11 Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
2:12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
2:13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
2:14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"

Keefas eli Pietari lankesi myös uudestisyntymänsä jälkeen syntiin ja hänen kanssaan lankesivat myös Barnabaankin ja muita juutalaisia - hän lankesi mm ulkokultaisuuteen joka on syntiä eikä evankeliumin totuuden mukaista käytöstä. Paavali nuhteli Pietaria tästä teosta. Pietarista ei siis ollut tullut täydellistä joka ei voisi langeta syntiin vaikka itse Herra antoi Pietarille korkea-arvoisen aseman kaitsea Herran lampaita. Raamattu ei turhaan kerro Pietarin ja muiden uskovien lankeamista vaan tekee sen siksi että myös Kristuksessa Jeesuksessa oleva ihminen voi langeta syntiin koska meistä ei tule tässä ajassa täydellisiä vaikka olemmekin saaneet aikaisemmat syntimme Jumalan armosta anteeksi.

Uskonelämä on kasvuprosessi jossa opitaan Jumalan sanan ja Pyhän Hengen johdatuksessa kasvamaan koko ajan enenevässä määrin kohti Jumalan Pojan kuvan kaltaisuutta eli synnittömyyttä - tämän täydellisen synnittömyyden tilan saavutamme sitten kun Kristus palaa ja muuttaa meidät kuolevaisuudesta kuolemattomuuteen kunhan vain roikumme kiinni Kristuksessa ja pyrimme elämään Hänen sanansa mukaan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Juha » 25. Kesä 2014 01:25

17 Ja hänen sieltä tielle mennessään juoksi muuan hänen luoksensa, polvistui hänen eteensä ja kysyi häneltä: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
18 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi?
Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.

Mark. 10:17-18

Mies luuli Jeesusta tavalliseksi ihmiseksi, opettajaksi ja sanoi häntä hyväksi. Jeesus ei kieltänyt olevansa hyvä, mutta totesi ettei kukaan ihminen ole hyvä, vain ainoastaan Jumala on hyvä! Jos uskova olisi 100% synnitön eikä koskaan enää tekisi synnin syntiä, niin silloinhan ihminen olisi hyvä. Mutta itse Jeesus sanoi että vain ja ainoastaan Jumala on hyvä.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Juha » 25. Kesä 2014 02:14

Ja vielä:

"Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä."
Saarn. 7:20

"Jos he tekevät syntiä sinua vastaan-sillä ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee-ja sinä vihastut heihin ja annat heidät vihollisen valtaan, niin että heidän vangitsijansa vievät heidät vangeiksi kaukaiseen tai läheiseen maahan,"
2. Aik. 6:36

"Jos he tekevät syntiä sinua vastaan-sillä ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee-ja sinä vihastut heihin ja annat heidät vihollisen valtaan, niin että heidän vangitsijansa vievät heidät vangeiksi vihollismaahan, kaukaiseen tai läheiseen,"
1. Kun. 8:46
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 25. Kesä 2014 09:00

Tämä Tonin viimeinen kommentti selkeytti asiaa hyvin.
Tunsin Pyhän Hengen puhuvan sydämelleni, kun luin Raamatustani tuon 1.Kor. kirjeen kohdan.
Jeesus sanoo: "Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen (Joh.10:9)."
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 25. Kesä 2014 12:46

systeri kirjoitti:
iinuliinu kirjoitti:Kun Jeesus opetti Isä meidän rukouksen niin siinäkinhän rukoillaan; ja anna anteeksi meille meidän velkamme (syntimme).

Aivan...minäkin pyrin rukoilemaan tuon rukouksen joka ilta nukkumaan mennes jos silmät pysyy auki niin kauan että saan sen luettua :) Joskus on niin väsyny että nukahtaa kesken rukouksen ja jos herää samantien niin aloittaa alusta :D

:) Juu samaa huomannut että oikein väsyneenä ajatuksetki katkoo ja tahtoo mennä toiston puolelle :sleep: .
iinuliinu

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Kesä 2014 13:22

*
Minullakin sama juttu kans. Joskus heräsin ja huomasin ihmetellen liittäneeni käteni yhteen. Huomasin myös että unessa rukoilin niin luulin olevani valveilla :lol: :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 25. Kesä 2014 16:51

vaisuliini kirjoitti:*
Minullakin sama juttu kans. Joskus heräsin ja huomasin ihmetellen liittäneeni käteni yhteen. Huomasin myös että unessa rukoilin niin luulin olevani valveilla :lol: :oops:

Sehän onkin Raamatullista; rukoilkaa lakkaamatta :)
Monesti vaan nämä maalliset murheet meinaa sammuttaa rukouksen kynttilän, mutta
on hyvä kun rukous tulee uniinkin mukaan ;)
iinuliinu

ViestiKirjoittaja hrmn » 25. Kesä 2014 19:26

Rauha kaikille.

En enää aktiivisesti keskustele foorumeilla, mutta olen käynyt silloin tällöin lukemassa foorumeita, myös tätä uskonaskel-foorumia. Huomasin tällä kertaa että täällä on ilmeisesti keskusteltu paljon tämän otsikon aiheesta, ja ajattelin kommentoida hieman. Ymmärtääkseni suuri osa keskusteluista on poistettu joten en tiedä mitä kaikkea on tapahtunut, mutta koen asiakseni kommentoida lyhyesti, koska olin itse aikoinani käsittääkseni ensimmäinen jota tällä foorumilla pidettiin "synnittömyys-opin" levittäjänä.

En halua tässä ottaa kovin paljon kantaa kenenkään kirjoittajan ajatuksiin, mutta muutaman asian haluan tuoda esille aiheesta. Ensimmäisen asian toin esille jo silloin kun itse kirjoittelin täällä aktiivisesti. Kirjoitin siitä, että nähdäkseni Raamatun mukaan uskova voi elää vapaana synnistä, eli Jumalan armosta ja Pyhän Hengen täyteydestä ja voimasta vaeltaa jatkuvasti tekemättä syntiä. Mutta ne jotka vastustivat ajatusta, käsittelivät vastustamisessaan jostain syystä myös sellaista ajatusta, että uskova ei kykene tekemään syntiä. Ja sen pystyy lapsikin perustelemaan epäraamatulliseksi. Kysyin silloin, että opettaako oikeasti joku sellaista? Ja sain vastaukseksi muutaman nimen jota en ollut koskaan kuullut (eikä varmasti kukaan muukaan täällä keskustelevista). En ole 10-vuotisen uskonelämäni aikana kuullut kenenkään opettavan sellaista oppia, ja arvelisin perehtyneeni keskimääräistä enemmän erilaisiin opetuksiin kristillisen kentän eri suuntauksista.

Eli "synnittömyys-oppi" sikäli kun se käsittää ajatuksen, ettei uskova kykene tekemään syntiä, on täysin epäraamatullinen harhaoppi. Mutta se on niin marginaalinen ja harvinainen eksytys, etten anna sille kovin suurta painoarvoa.

Mutta sitä ihmettelen, miksi tuollainen oppi täytyy vetää mukaan kun opetuksen aiheena on, että uskovan ei ole pakko tehdä syntiä. Tämä on nimittäin täysin eri asia, kuin ettei uskova kykene tekemään syntiä. Onko tämä tahatonta väärinymmärtämistä, vai tahallista harhauttamista, Herra yksin tietää (ja jokainen keskustelija toivottavasti omassa sydämessään).

Toinen ajatus, liittyen itse opetukseen. Melkein kaikki vastustajat perustelevat asiaa aika paljon sillä, ettei kukaan ihminen ole kyennyt elämään tekemättä syntiä. Tähän vaan sellainen kysymys, että mihin meidän tuleekaan peilata uskonelämää? Siihen mitä ihmiset tekevät, vai siihen mitä Jumalan Sana sanoo? Minä voin tässä avoimesti tunnustaa, etten ole elänyt tekemättä syntiä, vaan olen joka päivä tehnyt syntiä. Mutta en halua tehdä omista teoistani uskonelämän mittaria, vaan siitä mitä Jumalan Sana sanoo. Sen mukaan Jeesus vapauttaa synnin orjuudesta, ja kun orja tulee vapaaksi entisestä omistajastaan, orja ei ole enää orja eikä hänen tarvitse enää totella entistä omistajaansa. Ja Jeesus osti synnin orjat vapaaksi verellänsä, niin että ne jotka uskovat Häneen ovat nyt Hänen omaisuuttaan eivätkä enää ole synnin orjia. Tietysti se vaatii kuuliaisuutta uudelle omistajalle, Jeesukselle, sillä muutoin olemme taas synnin orjia. Mutta siis tässä lyhyesti kerrottuna raamatullinen perusta ajatukselle. Ja vaikka en itse ole sitä elämää elänyt (viime aikoina, aiemmin on kyllä ollut sellaisiakin jaksoja), niin en aio tehdä omasta vaelluksestani uskonelämän standardia, vaan pitäydyn ennemmin uskossa Jumalan Sanaan.

Vielä ohimennen täytyy hieman ihmetellä, mikä tällaisen äänestyksen tarkoitus oikein on. Jumalan valtakunnassa ei koskaan toimita äänestämällä. No tietysti se osoittaa, että vain yksi keskustelija on näemmä äänestänyt synnistä vapauden puolesta, mutta se ei kerro siltikään mitään mistään. Olihan aikoinaankin vain yksi profeetta neljänsadan joukosta, joka tiesi ja puhui mitä Jumala tahtoi Israelin kuninkaalle sanoa...

Siunausta kaikille ja aurinkoista kesän jatkoa,
Herman R.

Ps. Tunnukseni voi poistaa, kävin vaan tuomassa nämä terveiset (mutta toivon, että tämä viesti jää)
hrmn

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu