Kun tässä on se ongelma, että sinä itse sanoit, että uskon perusta ei ole sama. Jos toiset perustavat uskonsa Raamattuun ja Raamatun Jeesukseen ja toinen sanoo, ettei usko Raamattuun totuutena, niin saa sen kuvan, että se toinen uskoo johonkin muuhun jeesukseen, kuin siihen, mistä Raamattu puhuu ja on löytänyt Jeesuksen jotain muuta kautta.
Kuitenkin sitten sanot, että sinäkin koettelet Raamattua apuna käyttäen ja että uskosi ainakin perustuu evankeliumeihin. Siksi sinulta varmaan kysellään näitä asioita, että mihin sinä oikein uskot, kun joku on voinut löytää vaikkapa profeetta jeesuksen koraanista, joka ei ole Jumala eikä Jumalan poika vaan pelkästään ihminen, profeettana esiintynyt. Jos siis sanot, että uskot evankeliumit, mutta uskosi perusta ei ole sama, niin se kuulostaa siltä, että uskot puoliksi Raamattuun ja puoliksi johonkin muuhun. Sinun jutut, minä vain, kuulostaa siis kovin ristiriitaisilta.
Niin sanoin ja se on totta, ei sitä tarvitse koetella että onko se sama vai ei.
Mutta Evankeliumit ovat raamatussa ja myös on gideoneilla kirja jota he jakavat jossa on evankeliumit ja psalmit.
Raamattu on hyvä kirja, koska siellä on vanha testamentti ja evankeliumit ja muut kirjeet ja imestys.
Minä kyllä sanoin että olen sieltä raamatusta löytänyt totuuden, evankeliumeista henkilön nimeltä Jeesus.
Tässä on vaan se erona, että muut uskovat Raamattuun Jumalan sanana ja kokonansa totuutena, minä en näin usko, se ei ole uskoni perusta.
Siinä on se ydin. Jos toinen koettelee Raamatulla ja toinen ei, niin silloin puhutaan jo ihan eri asioista.
Jos toinen koettelee Raamatulla, toinen hengellä, toinen ihmisviisaudella (vaikkapa ateisti),
kolmas koraanilla, neljäs mormonien kirjalla, viides Branhamin teksteillä ja kuudes jollain ellen g. whiten teksteillä niin mitä koettelua se silloin on?
Ei mitään, kun siitä vaan tulee riita, kun kukaan ei usko samanlailla ja on jo kyse ihan eri uskoista, osin uskonnoista.
Jos usko ei perustu Raamatun Jeesukseen Raamatun ilmoittamalla tavalla, niin ei silloin edes koetella samoilla asioilla.
Minä koettelen raamatulla kun raamattua siteerataan, niin tutkin sen ja katson tarkoittaako se sitä, mitä sillä opetetaan tarkoittavan.
Ja myös käytetäänkö sitä oikein.
Jos Raamattu ei ole totuus, ateisti on oikeassa ja pelastuu, mormoni on oikeassa ja pelastuu jne. kukaan ei voi sanoa mikä on totuus, jokainen voi tulkita mitä tahansa lukemaansa ja kuulemaansa johdatusta miten tahansa.
Eipä mene asiat näin, raamatussa on totuutta, historiaa, profetioita ja paljon muuta. Se, että raamattu on Jumalan sanaa ja kokonansa totuus, on rohkea väite, ja sieltä sitten yhden virheen tai ristiriidan löytyminenkö pudottaa pohjan koko uskolta?
Näin ei saa olla, Minä uskon yhä edelleen vaikka raamatussa pieniä virheitä olisikin, koska en pane toivoani kirjaan ja sen luotettavuuteen, vaan uskon kautta toivoni ja luottamukseni on Jeesuksessa.
Jos raamattu olisi kokonansa totuus ja Jumalan sanaa, niin varmaan Jumala olisi sen kirjoituttanut Raamattuun, mutta siellä lukeekin nuo Totuus ja Sana ja Tie on Jeesuksessa.
Minä en ole sanonut Jumalalle, " ellei tämä kirja ole totta ja sinun sanaasi, niin en usko sinuun"
Mitä uskoa se edes on, luottaa siihen minkä näkee ja pistää toivonsa kiinni näkyvään luotuun kuin luojaan.
Asia on niin, että Jumala ei ole sanonut Raamattua Sanakseen, ei totuudekseen ja jos sieltä löytyy ristiriita, niin turha syyttää Jumalaa ja sanoa häntä valehtelijaksi, sillä ihminen on sen sanonut tulkinnut ja mennyt rakentamaan uskonsa tämän ihmisen tulkinnan perustan varaan.
Huomaat varmasti itsekin mihin uskosi perustuu, siihen että Raamattu on Jumalan sanaa ja kokonansa totuus.
Jos sinä sen todella uskot, niin sinulta lähtee pohja uskoltasi siinä vaiheessa kun ristejä onkin vain 3.
Ei mekään voida sanoa, että olen muslimi, mutta en usko koraanin olevan totta, kun uskon Raamattuun totuutena ja koraani on minun mielestä valhetta ja en usko koraanin jumalaan koraanin ilmoittavalla tavalla. Eikö se olisi aika hullunkurista, voisi mennä vaikka sanomaan, että en usko muhamedin olleen profeetta, eikä allahkaan ole jumala, mutta olen silti muslimi, satun vain uskomaan eri lailla kun te.
Tällaiselta nämä keskustelut tällä hetkellä täällä kuulostaa.
Kristitty uskoo Jeesukseen, ei varmasti monikaan pidä Katolisia tai jehovan todistajia kristittyinä, kyllä heilläkin varmaan raamattu on käytössä.
Minä en edes pidä siitä, että kaikki täytyy kategorioida johonkin ja sitten kategoriat julistetaan vääriksi, niin ihmiset eksyvät taas, olen varma että voi olla katolinen joka on luopunut katolisten säännöistä ja löytänyt todellisen Jeesuksen, tai muun suunnan uskova mutta silti me katsomme vaatteisiin, emme sisälle henkilöön.
Katolinen = eksynyt. ja sitten korjaamme virheen vain lisäämällä "ei kaikki".
Tällä tavalla me silti pidämme kiinni kategorioista ja niistä tunnustuksista joita me mielessämme niille annamme.
Joku opetti tästäkin palstalla että ihmistä johtaa joko hyvä henki tai paha henki.
Nuo sanat käyvät vielä sanojaansa vastaan.
Asia ei niin ole. Pyhä henki Johtaa niitä jotka Pyhän hengen johdatuksessa kulkee, ja päin vastoin paha henki taas niitä jotka pahan hengen johdatuksessa kulkee.
On myös ihmisiä, jotka ei ole minkään hengen johdettavana vaan eksyksissä tai lapsi tai mitä lie.
Etkö Jasmiini kuule totuutta kirjoituksessani?
Koettele se.