Erota totuus valheesta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Erota totuus valheesta

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 16. Kesä 2014 17:58

Kun nyt nostatte siis Paavalin opetuksen sille tasolle, että se on yhtäkuin Jumalan ilmoitusta kokonaisuudessaan, niin teidän on syytä toimia kaikessa hänen opetuksensa ja ohjeistuksensa mukaan, muuten ette seuraa sitä minä uskotte sanan tarkoittavan ja mikä painoarvo on sillä mitä tarkoittaa Kristuksen laki, joka annetaan sydämeen. Teidän pitää siis lisätä päänpeittäminen, hiusten lyhyenä oleminen ja monta muuta asiaa, jotta kelpaatte Jumalalle. Kyse on siis loppupeleissä siitä, mitä Sana on ja mikä on se kuorma kantaa.

Minun tehtäväni ei ole luetella epäkohtia, vaan osoittaa se, että raamattu voi sisältää inhimillisyyksiä, eikä käy Jumalan Sanasta, joka on Jeesus Kristus yksin.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Kesä 2014 18:02

Aamu-Usva kirjoitti:Jossain kohdassa Paavali mainitsee erikseen, ettei ole sitä asiaa Herralta saanut, mutta sanoi kuitenkin. Muilta osin ajattelen hänen saaneen kirjoittamansa asiat Herralta.

1 Kor 7:

25 ¶ Mutta neitsyistä minulla ei ole Herran käskyä, vaan minä sanon ajatukseni niinkuin se, joka on Herralta saanut sen laupeuden, että hän on luotettava.
26 Olen siis sitä mieltä, että lähestyvän ahdingon tähden jokaisen on hyvä pysyä entisellään.
27 Jos olet sidottu vaimoon, älä pyydä eroa; jos et ole sidottu vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa.
28 Mutta jos menetkin naimisiin, et syntiä tee; ja jos neitsyt menee naimisiin, ei hänkään tee syntiä; mutta ne, jotka niin tekevät, joutuvat kärsimään ruumiillista vaivaa, ja siitä minä tahtoisin teidät säästää.
29 Mutta sen minä sanon, veljet: aika on lyhyt; olkoot tästedes nekin, joilla on vaimot, niinkuin ei heillä niitä olisikaan,
30 ja ne, jotka itkevät, niinkuin eivät itkisi, ja ne, jotka iloitsevat, niinkuin eivät iloitsisi, ja ne, jotka ostavat, niinkuin eivät saisi omanansa pitää,
31 ja ne, jotka tätä maailmaa hyödyksensä käyttävät, niinkuin eivät sitä käyttäisi; sillä tämän maailman muoto on katoamassa.
32 Soisin, ettei teillä olisi huolia. Naimaton mies huolehtii siitä, mikä on Herran, kuinka olisi Herralle mieliksi;
33 mutta nainut huolehtii maailmallisista, kuinka olisi vaimolleen mieliksi,
34 ja hänen harrastuksensa käy kahtaanne. Samoin vaimo, jolla ei enää ole miestä, ja neitsyt huolehtivat siitä, mikä on Herran, että olisivat pyhät sekä ruumiin että hengen puolesta; mutta naimisissa oleva huolehtii maailmallisista, kuinka olisi mieliksi miehellensä.
35 Tämän minä sanon teidän omaksi hyödyksenne, en pannakseni kytkyttä kaulaanne, vaan sitä varten, että eläisitte säädyllisesti ja häiriytymättä pysyisitte Herrassa.
36 ¶ Mutta jos joku arvelee tekevänsä väärin tytärtänsä kohtaan, joka on täydessä naima-iässä, ja jos kerran sen pitää tapahtua, niin tehköön, niinkuin tahtoo; ei hän syntiä tee: menkööt naimisiin.
37 Joka taas pysyy sydämessään lujana eikä ole minkään pakon alainen, vaan voi noudattaa omaa tahtoansa ja on sydämessään päättänyt pitää tyttärensä naimattomana, se tekee hyvin.
38 Siis, joka naittaa tyttärensä, tekee hyvin, ja joka ei naita, tekee paremmin.
39 ¶ Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin, kenen kanssa tahtoo, kunhan se vain tapahtuu Herrassa.
40 Mutta hän on onnellisempi, jos pysyy entisellään; se on minun mielipiteeni, ja minä luulen, että minullakin on Jumalan Henki.

Paavali sanoi ettei hänellä ole käskyä neitsyeistä. Tässäkään kohdassa hän ei puhu omiaan eikä vastoin Raamatun opetusta. Mitä Paavali tarkoitti ettei hänellä ole käskyä neitsyeistä?

Kun tutkimme jakeita ennen 25, niin asia selviää:

20 Pysyköön kukin siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.
21 Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi.
22 Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja.
23 Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia.
24 Pysyköön kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.

Paavali tarkoitti sitä ettei hänellä ole Herran käskyä pitäisikö neitsyen pysyä neitsyenä tai mennä naimisiin, koska jotkut menevät naimisiin ja jotkut eivät mene. Jokaisen neitsyen kohdalla on kyse Jumalan tahdosta ja johdatuksesta sekä myös ihmisen omasta halusta jääkö neitsyeksi (naimattomaksi) vai meneekö naimisiin. Toki Jumalan tahto on tässä tärkein.

Paavali ei siis opettanut omiaan tässäkään kohden, vaan toi tässäkin kohden Jumalan ilmoituksen esille.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Joel.A » 16. Kesä 2014 18:11

Rauhaa lonelyrider

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. (Matteus 5:17-19 KINB38)

Huomaa alleviivattu kohta, (lakia tai profeettoja kumoamaan). Jumala ilmoitti palvelijoillensa hänen sanaansa ja lakiansa, jota ei saa kukaan kumota tai opettaa toisin. Miksi et voi uskoa sitä, että Paavali oli Jumalan palvelija, jonka tehtävänä oli tarkentaa ja täydentää Jumalan uuden liiton lakia ja ohjeita?

Esim nyt toi hius asia.

Niin kauan kuin hänen nasiirilupauksensa kestää, älköön partaveitsi koskettako hänen päätänsä. Kunnes kuluu umpeen aika, joksi hän on vihkiytynyt Herralle, hän olkoon pyhä ja kasvattakoon päänsä hiukset pitkiksi.

Ja nasiiri ajattakoon hiuksensa, vihkiytymisensä merkin, ilmestysmajan ovella ja ottakoon päänsä hiukset, vihkiytymisensä merkin, ja pankoon ne tuleen, joka palaa yhteysuhrin alla. (4. Mooseksen kirja 6:5, 18 KINB38)

Miksi vanhan liiton nasiiri lupauksessa piti ajaa hiukset kun lupaus loppui? Eli jokainen ymmärtää sen, että Israelin kansan miehillä tuli olla lyhyet hiukset ja se jolla oli pitkät hiukset oli joko nasiiri tai muuten tottelematon Jumalan tahdolle.

Vielä kerran.

Jeesus sanoo:

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään"
Joel.A

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 16. Kesä 2014 18:20

Rauhaa Joel... Minulle on Jeesus täyttänyt lain. Ehkä jotkut tarvitsevat lisäksi joitain uusia lakeja ja ohjeita, joilla häpäistä Hänen työnsä ja tehdä ikäänkuin riittämättömäksi sen mitä Hän on puolestamme tehnyt... mutta vapauteen Kristus on vapauttanut, siinä se.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Kesä 2014 18:27

lonelyrider kirjoitti:Kun nyt nostatte siis Paavalin opetuksen sille tasolle, että se on yhtäkuin Jumalan ilmoitusta kokonaisuudessaan, niin teidän on syytä toimia kaikessa hänen opetuksensa ja ohjeistuksensa mukaan, muuten ette seuraa sitä minä uskotte sanan tarkoittavan ja mikä painoarvo on sillä mitä tarkoittaa Kristuksen laki, joka annetaan sydämeen. Teidän pitää siis lisätä päänpeittäminen, hiusten lyhyenä oleminen ja monta muuta asiaa, jotta kelpaatte Jumalalle. Kyse on siis loppupeleissä siitä, mitä Sana on ja mikä on se kuorma kantaa.

Minun tehtäväni ei ole luetella epäkohtia, vaan osoittaa se, että raamattu voi sisältää inhimillisyyksiä, eikä käy Jumalan Sanasta, joka on Jeesus Kristus yksin.

Minä näen Paavalin kirjeiden olevan osa Jumalan sanan UT:n ilmoitusta.

Herraan Jeesukseen uskominen on kasvu kysymys, eli Häntä tulee seurata sen mukaisesti kuin mitä kykenemme ymmärtämään ja uskomaan Häneen. Uskon kasvun kautta myös hiuksiin liittyvissä kysymyksissä uskova oppii toimimaan sen mukaisesti mitä sana opettaa. Hiukset ja niiden pituus ei ole pelastuskysymys, vaan kasvu kysymys.

Kun ymmärsin Raamatun opettavan miehelle lyhyistä hiuksista, niin sen jälkeen ei minun ole tarvinnut käyttää aikaa sen pohtimiseen tai itseni vahtimiseen, koska se on minulle luonnollinen asia, että minulla kuuluu olla lyhyet hiukset.

Raamatusta saamme muualta vahvistuksen Paavalin kautta tulleelle Herran opetukselle miesten lyhyistä hiuksista:

Hes 44:20 Älkööt he ajelko päätänsä, mutta älkööt myöskään antako tukkansa valtoinaan kasvaa: heidän on leikattava hiuksensa.

VT:n pappien (miehet) piti leikata hiuksensa, sillä heillä ei saanut olla pitkät hiukset. Israelin kansa oli pappisvaltakunta ja myös muilla miehillä oli lyhyet hiukset. Tämä tulee esille mm. nasiiri-laista, jonka mukaan nasiirin tuli pitää pitkiä hiuksia (antaa kasvaa hiukset pitkiksi), että hänet tunnistettaisiin nasiiriksi, sillä nasiiri ei saanut esim. juoda viiniä ja näin pitkät hiukset olivat merkkinä muille, että kukaan ei edes tullut tarjoamaan hänelle viiniä koska hän oli nasiiri.

Israelilaisilla miehillä ainostaan nasiireilla oli pitkä tukka, mutta muilla oli lyhyet hiukset.

Paavalin kautta tulleeseen opetukseen vielä muutama ajatus. Eikö itse luontokin opeta liittyy Luojan asetukseen ja tahtoon, jonka mukaan pitkät hiukset ovat naisille kaunistus ja tästä erotuksena miehillä on lyhyet hiukset. Kyse on Jumalan tahdosta ja säätämyksestä, ei Paavalin omasta opetuksesta.

Minä miehenä kunnioitan Jumalaa ja palvelen häntä lyhythiuksisena sydämen uskolla Jumalan armosta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Joel.A » 16. Kesä 2014 18:28

lonelyrider kirjoitti:Rauhaa Joel... Minulle on Jeesus täyttänyt lain. Ehkä jotkut tarvitsevat lisäksi joitain uusia lakeja ja ohjeita, joilla häpäistä Hänen työnsä ja tehdä ikäänkuin riittämättömäksi sen mitä Hän on puolestamme tehnyt... mutta vapauteen Kristus on vapauttanut, siinä se.

...tullut lakia tai profeettoja kumoamaan......

Olet ristiriidassa Jeesuksen sanojen kanssa, miksi?
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 16. Kesä 2014 18:32

lonelyrider kirjoitti:
pekka kirjoitti:Minä ymmärrän tuon ”hiusasian” sillä tavalla, että miehellä tulee olla lyhyet hiukset ja naisella pitkät eli selvästi pitemmät kuin miehellä, eikö Sanassa niin sanota?

Mutta jos esim. vanhuuden tai sairauden jne. takia naisella ei ole mahdollisuuksia pitkiin hiuksiin niin eihän se tee tietenkään Sanan opetusta tyhjäksi. Silloinhan se on vain ikään kuin pakon sanelema asia ja hiusten pituuteen liittyvä opetus ei kosketa silloin niitä naisia joilla ei ole mahdollisuutta kasvattaa pitkiä hiuksia.

Voisitko Pekka ystävällisesti tuoda sen kohdan, jossa Sana sanoo näin. Esitä perustelut sille, miksi miehen hiukset tulee olla lyhyemmät kuin naisella, esitä perustelut, ei asioita voi vaan sanoa, että kanonisoidussa kirjassa sanotaan näin, vaan myös pitää tuoda yksi yhteen sen kanssa, mitä Jeesus, itse Jumalan Sana opettaa ja miten se voidaan synkrenisoida yksi yhteen Hänen antamansa opetuksen kanssa.

Lähdetään siis tutkimaan jälleen uudestaan tätä asiaa ja minulle ei riitä yksistään se, että Paavali sanoo, sellainen perustelu on hatara, se pitää osoittaa yksi yhteen sopivaksi Jeesuksen antaman opetuksen kanssa. Kiitos :)

Huomaatko lonelyrider, että pyydät muita tuomaan puhdasta Jeesuksen sanaa tänne, mutta itse et ole vielä lainannut puhdasta Jeesuksen oppi/sanaa? Toisin sanoen, viitteitä Raamatusta.
Joel.A

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 16. Kesä 2014 18:35

Minun ei tarvitse suorittaa juutalaisia lakeja erikseen, vaan kaikki on täytetty Hänessä. Jeesus on kyllä jättänyt oman lakinsa, joka kirjoitetaan sydämeen, siitä Hän kertoo kyllä evankeliumeissa, rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään, siinä tulee täytetyksi se, mihin meitä velvoitetaan. Erikseen ei tarvitse miettiä etukäteen, voinko syödä jotain, tarviiko hiusten olla pitkät vai lyhyet jne. Näin asian näen.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 16. Kesä 2014 18:36

Joel.A kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:
pekka kirjoitti:Minä ymmärrän tuon ”hiusasian” sillä tavalla, että miehellä tulee olla lyhyet hiukset ja naisella pitkät eli selvästi pitemmät kuin miehellä, eikö Sanassa niin sanota?

Mutta jos esim. vanhuuden tai sairauden jne. takia naisella ei ole mahdollisuuksia pitkiin hiuksiin niin eihän se tee tietenkään Sanan opetusta tyhjäksi. Silloinhan se on vain ikään kuin pakon sanelema asia ja hiusten pituuteen liittyvä opetus ei kosketa silloin niitä naisia joilla ei ole mahdollisuutta kasvattaa pitkiä hiuksia.

Voisitko Pekka ystävällisesti tuoda sen kohdan, jossa Sana sanoo näin. Esitä perustelut sille, miksi miehen hiukset tulee olla lyhyemmät kuin naisella, esitä perustelut, ei asioita voi vaan sanoa, että kanonisoidussa kirjassa sanotaan näin, vaan myös pitää tuoda yksi yhteen sen kanssa, mitä Jeesus, itse Jumalan Sana opettaa ja miten se voidaan synkrenisoida yksi yhteen Hänen antamansa opetuksen kanssa.

Lähdetään siis tutkimaan jälleen uudestaan tätä asiaa ja minulle ei riitä yksistään se, että Paavali sanoo, sellainen perustelu on hatara, se pitää osoittaa yksi yhteen sopivaksi Jeesuksen antaman opetuksen kanssa. Kiitos :)

Huomaatko lonelyrider, että pyydät muita tuomaan puhdasta Jeesuksen sanaa tänne, mutta itse et ole vielä lainannut puhdasta Jeesuksen oppi/sanaa? Toisin sanoen, viitteitä Raamatusta.

Miksi pitäisi viitata kirjaan nimeltä raamattu, kun kaikki mitä on annetaan sydämestä... minun ei tarvitse siis kopioida asioita, se ei tee minusta Jeesuksen seuraajaa, vaan se, että Elän Hänessä.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Kesä 2014 18:48

lonelyrider kirjoitti:Minun ei tarvitse suorittaa juutalaisia lakeja erikseen, vaan kaikki on täytetty Hänessä. Jeesus on kyllä jättänyt oman lakinsa, joka kirjoitetaan sydämeen, siitä Hän kertoo kyllä evankeliumeissa, rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään, siinä tulee täytetyksi se, mihin meitä velvoitetaan. Erikseen ei tarvitse miettiä etukäteen, voinko syödä jotain, tarviiko hiusten olla pitkät vai lyhyet jne. Näin asian näen.

Lonelyrider:

Sanoit Jeesuksen antaneen lakinsa sinun sydämeesi sekä kertovansa asioista evankeliumeissa. Jos olen sinua oikein ymmärtänyt, niin uskot vain Jeesukseen sanoja Raamatusta ja sitä Jeesus puhuu sinun sydämellesi. Korjaa jos ymmärrän asian väärin.

Jos asia on niin kuin ymmärsin, niin silloin voit poistaa kaikki kohdat UT:n tekstistä, joissa Jeesus ei itse henkilökohtaisesti sano tai opeta jotakin.

Jos näin on niin joudut poistamaan paljon Raamatun opetuksia.

Herra Jeesus ei sanonut Raamatussa, että miesten tulee rakastaa vaimojaan, niin kuin Kristus rakasti seurakuntaa, vaan Paavali sanoi sen.

Voiko aviomiehet hylätä Paavalin opetuksen, koska Jeesus ei sanonut noita sanoja? Jos taas emme voi, niin miten sen perustelet.

Olen sinusta huolissani ja siksi kirjoitan ja kyselen, en halua satuttaa sinua, koska rakastan sinua sisarena Herrassa Jeesuksessa.
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu