Mikko Murpatti kirjoitti:Ei täällä ole mitään oppilaita, tämä on keskustelupalsta...
Ei siis seurakunta tai mikään ainoan totuuden temppeli, vaan keskustelupalsta jossa erilaiset keskustelijat keskustelee Raamattuun liittyvistä asioista sekä paljon muustakin.
Raamattu kehoittaa meitä koittelemaan kaiken, joten en näe mitään pahaa jos joku kirjoittaa jotakin ja toivoo toisten vielä koettelevan kirjoittamistaan.
David Wilkerson sanoo
" Siinä vaiheessa kaaduin kirjaimellisesti Pyhän Hengen työntämänä selälleni maahan. " Entäpä jos David tulkitsi tilanteen väärin? Kenties kompastui tungoksessa, tai kenties tönäisijä ei ollutkaan Pyhä Henki vaan toinen ihminen tai pahahenki. Tilanne tuntui olevan aika kaoottinen ja tunnelatausta täynnä:
"Nousin ja juoksin koko paikan läpi, kaadoin tuoleja ja huusin suureen ääneen: "Itsepetosta! Lopettakaa - se on saatanasta!"Voipi olla että tuossa rytäkässä hän ei kaikkea muista tarkalleen oikein ja muistaa väärin mitä tapahtui. Erehtyväinen ihminen se Davidkin on, vaikka Jumalan miehiä toki ja itse tykkään kuunnella hänen opetuksiaan ja saarnojaan.
Mutta jos pienikin vihlaisu tuntuu sydämessä ja saisi miettimään tarkemmin asiaa, että jospa joku on väärässä.
Entä jos david Wilkerson on väärässä? Onko hän erehtymätön?
Aivan varmasti on oppilaita ja opettajia tällä palstalla, vaikka onkin keskustelupalsta, sen näkee selvästi.
Ja joillekin palsta on jopa seurakunta yhteys.
Koettelu kuuluu jokaiseen opetukseen, jopa Jeesuksen opetuksiin.
Onhan Jumalakin hänet koetellut tarkoin (16 sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä lasken Siioniin peruskiven,
koetellun kiven, kalliin kulmakiven, lujasti perustetun; joka uskoo, se ei pakene.)
16 Therefore thus saith the Lord GOD, Behold, I lay in Zion for a foundation a stone, a tried stone, a precious corner stone , a sure foundation: he that believeth shall not make haste.
(Oma suomennokseni king Jamesista:)
Sen vuoksi näin sanoi Herra: "Katso, Minä lasken siioniin perustukseksi kiven, koetellun kiven, arvokkaan kulmakiven, varman perustuksen. Hänen joka uskoo, ei tarvitse kiirehtiä/paeta."
Ja Jeesus on sanonut: 17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.
Mutta kun ihminen opettaa, hän opettaa omien tulkintojensa mukaan ja perustelee asiat raamatulla ja kasvaneella viisaudellansa.
Paljon totuutta ja lipsahdus siellä lipsahdus täällä, joka on sekoitettuna totuuden seassa.
Ihminen menee nuorena uutena uskovana helposti mukana, koska hän ei vielä paljoa ole Herralta saanut oppia.
Hän syö mitä tarjotaan, luottaen opettajaan ja toisten syöjien kommentteihin " tämä on hyvää".
Kun asiat koetellaan, se tarkoittaa, että niihin suhtaudutaan varauksella, ne testataan huolellisesti.
Niitä ei lueta ja uskota suoraan totuutena vaan ne koetellaan kuin "vieraana äänenä".
Vain näin voi huomata jotain olevan pielessä, kun emme haltioituneina kuuntele ja mielessämme toistele itsellemme, "tämä on Pyhän hengen täyttämää opetusta".
Myös tunteellinen teksti on vaarallinen kokemattomille, tunteet nostetaan pintaan kauniilla tekstillä ja kokematon on varma, "nyt Pyhä henki puhuu ja koskettaa minua tekstin kautta".
Ja näin kirjoitus saa siunauksen ja totuuden leiman.
Dave saattoi tulkita tilanteen väärin, meillä on vain hänen kertomuksensa.
Toki hän voi erehtyä siinä missä muutkin, hän ei ole erehtymätön ja hän voi olla väärässä.
Siinä missä raamatussa sanotaan jotain, me kaikki voimme erehtyä sen tulkitsemisissa ja ymmärryksessämme ja jossain me varmasti erehdymmekin.
Jopa kirjanoppineet eivät tunteneet kirjoituksia, itse israelilaiset, jotka tunsivat perinteensä ja tapansa, historiansa, joka varmasti auttoi kirjoitusten ymmärtämisessä, muistivat ehkä jopa ulkoa sanasta sanaan, mutta se oli kirjoitusta, lakitekstiä, ei elävää, pelkkää kirjainta.
(Jes. 29:11 Niin on kaikki ilmoitus teille niinkuin lukitun kirjan sanat; jos se annetaan kirjantaitavalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "Ei voi, sillä se on lukittu", )
Viimeksi muokannut Minä vain päivämäärä 29. Touko 2014 11:50, muokattu yhteensä 3 kertaa