Kirjoittaja PetriFB » 19. Elo 2013 15:06
5 Moos 24:1 "Jos joku ottaa vaimon ja nai hänet ja vaimo ei häntä enää miellytä, sentähden että mies on tavannut hänessä jotakin häpeällistä (ervah), ja hän kirjoittaa hänelle erokirjan ja antaa sen hänen käteensä ja lähettää hänet pois talostaan,
Jakeessa oleva sana häpeällistä on hepreaksi ervah, joka tarkoittaa alastomuutta, häpeää, epäpuhtaus sekä siveellisyysrikos. On päivänselvää, että vaimossa tavattu häpeällisyys tarkoitti aviorikosta, eli huorintekoa. Vanhan liiton aikana avioero oli myös hyväksyttävää huoruuden tähden.
Jer 3:
8 Ja minä näin, että, vaikka minä olin lähettänyt pois tuon luopiovaimon, Israelin, juuri sen tähden, että hän oli tehnyt aviorikoksen, ja olin antanut hänelle erokirjan, ei kuitenkaan uskoton Juuda, hänen sisarensa, peljännyt, vaan meni ja harjoitti haureutta hänkin.
9 Ja haureutensa huudolla hän saastutti maan, ja hän teki aviorikoksen kiven ja puun kanssa.
10 Ja kaikesta tästäkään huolimatta hänen sisarensa Juuda, tuo uskoton, ei palannut minun tyköni kaikesta sydämestään, vaan petollisesti, sanoo Herra."
11 Ja Herra sanoi minulle: "Luopiovaimo Israel on osoittautunut vanhurskaammaksi kuin Juuda, tuo uskoton.
12 ¶ Mene ja julista nämä sanat pohjoiseen päin ja sano: Palaja, sinä luopiovaimo Israel, sanoo Herra; minä en enää synkistä teille kasvojani, sillä minä olen armollinen, sanoo Herra, enkä pidä vihaa iankaikkisesti.
13 Ainoastaan tunne rikoksesi, että olet luopunut Herrasta, Jumalastasi, ja juossut sinne ja tänne vieraitten jumalain tykö, kaikkien viheriäin puitten alle, ettekä ole kuulleet minun ääntäni, sanoo Herra.
14 Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin.
Jumalan sana opettaa Jumalan antaneen erokirjan huoruuden (hengellinen huoruus) tähden. Tämä tietenkin tarkoittaa myös sitä, että jos avioliiton sisällä tapahtui huoruus, niin huorintekijä oli lupa hylätä antaen hänelle erokirjan. Tätä tämä erokirja tarkoittaa riippumatta siitä miten esim. juutalaiset ovat sen tulkinneet. Raamatun sanan opetus on todella selkeä erokirjasta, jonka syynä oli aviorikos, eli huorinteko.
Herra Jeesus vahvisti, että erokirjan sai antaa huoruuden tähden ja samalla Herra Jeesus kumosi juutalaisten perinteet avioeroon oikeuttavista perusteista, Juutalaisten keskuudessa on ollut opetusta, että vaimon sai hyljätä jos vaimo oli epärehellinen tai hänessä oli pahuutta (Shammai). Juutalaisten keskuudessa oli myös sellaisia käsityksiä, että vaimon sai hyljätä jos vaimo poltti ja pilasi ruuan (Hillel). Oli myös sellaisia käsityksiä, että jos mies tapasi vaimoaan kauniimman vaimon tai hänelle sopivamman naisen, niin sai ottaa avioeron (Akiba). Oli myös sellaista käsitystä, että vaimon sai hyljätä, jos hänessä oli sairautta, mielenterveyttä tai säädytöntä käyttäytymistä, esimerkiksi jos vaimo liikkui ulkona pää peittämättömänä tai näyttäytyi kädet paljastettuina, haisevan hengityksen takia, jos naisella oli syyliä tai jokin sairaus jne.
Matt 19:
3 ¶ Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, ja he kiusasivat häntä sanoen: "Onko miehen lupa hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa?"
4 Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa ‘loi heidät mieheksi ja naiseksi’
5 ja sanoi: ‘Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi’?
6 Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."
7 He sanoivat hänelle: "Miksi sitten Mooses käski antaa erokirjan ja hyljätä hänet?"
8 Hän sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta ei niin ollut.
9 Mutta minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin."
10 Opetuslapset sanoivat hänelle: "Jos miehen on näin laita vaimoonsa nähden, niin ei ole hyvä naida".
Herra Jeesus sanoi, että vaimon sai hylätä vain huoruuden tähden ja vain huoruuden tähden sai mennä uudestaan naimisiin. Jos aviopari erosi ilman huoruutta, niin he olivat edelleen velvoitettu avioliittoonsa, koska hyväksyttävää syytä avioeroon ei ollut. Tässä tapauksessa hylätyn kanssa avioituminen oli syntiä ja huoruutta, koska avioliitto oli edelleen voimassa Jumalan silmissä.
Monet uskovat opettavat, että Matt 19:9 opetuksen mukaan ei ole enää mahdollisuutta uudelleen avioitumiseen. Herra Jeesus opetti kuitenkin uudelleen avioitumisen olevan mahdollista sanomalla: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin. Tuossahan sanotaan ihan selvästi, että jos jonkun muun syyn kuin huoruuden tähden menee uudestaan naimisiin, niin tekee huorin. Eli huoruuden tähden on syyttömällä osapuolella mahdollisuus mennä naimisiin. Jakeen lopussa sanottu, jos jonkun muun syyn kuin huoruuden tähden tapahtuu ero, eli puoliso hylkää vaimonsa ilman huoruutta, niin sellaisessa tapauksessa myös syyttömän uusi avioliitto on huorintekemistä, koska avioero ei ole Jumalan silmissä laillinen. Mutta jos puoliso hylkää vaimonsa huoruuden tähden (vaimo tehnyt huorin), ja mies hylkää vaimonsa, niin siinäkin tapauksessa hylätyn (huorintekijä) kanssa naimisiin menevä tekee huorin, koska, huorintekijä on rikkonut avioliiton, eikä hänelle ole oikeutta mennä uudestaan naimisiin, koska hän on rikkonut liittonsa.
Silloin kun ihminen hylätään huoruuden tähden, eli vaimo on syytön ja uskollinen ja hänen miehensä jättää vaimonsa, niin vaimolla on oikeus mennä uudelleen naimisiin, koska hän miehensä rikkoi aviorikoksen kautta avioliiton.
Raamatullisessa kielessä hylkäämisen ainoa peruste oli huorinteko (aviorikos), kuten Herra Jeesus selkeästi opetti Matt 19:9:ssa. Näin samalla Jeesus myös kumosi juutalaisten älyttömät ja väärät avioero perusteet. Raamatun mukaan ainoa kenellä on oikeus hylätä puoliso on syytön ja uskollinen puoliso, jota vastaan on tehty aviorikos. Näin oikeasti hylätty on vain huorintekijä. Tämän periaatteen mukaan kykenemme ymmärtämään myös kaikki muut tilanteet mitkä liittyvät avioeroon ja näkemään sen mikä on oikein ja Jumalan tahto.
Matt 5:
31 On sanottu: ‘Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan’.
32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.
Tässä on kyse tapauksesta missä vaimo hylätään muun syyn kuin huoruuden tähden, eli väärin perustein. Kun hylkäys tapahtuu väärin perustein, eli vaimo ei ole tehnyt huorin, niin jos hän hylkää kuitenkin vaimonsa, niin hän tekee väärin ja heidän tulisi sopia asiat ja palata takaisin yhteen, siksi on väärin ja Jumalan tahtoa vastaan jos vaimo tai mies eroavat ja avioituvat uudelleen, koska avioerolle ei ole perusteita.
Tässä ei tuotu esille uudelleen avioitumisen puolta, vaan Herra Jeesus toi esille sen, että vaimoa ei saa hylätä muun kuin huoruuden tähden, eikä ilman laillista avioero perustetta voi avioitua uudelleen. Matt 19:9 Herra Jeesus otti esille myös sen puolen, että aviopuoliso, jota vastaan on tehty aviorikos voi erota ja avioitua uudelleen. Tämä perustuu siihen koska Jumalan silmissä aviorikos voi päättää avioliiton ja jos sen päättää, niin se avioliitto ei ole enää voimassa eikä syytöntä osapuolta voi sitoa sellaiseen mikä ei ole enää voimassa ja on kumoutunut Jumalan silmissä.
Jumala ei sido syytöntä ja uskollista puolisoa toiseen syntiin koko loppuelämäksi, eikä rankaise uskollista aviopuolisoa toisen synnillä:
Jer 31:30 vaan jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden.
1 Kor 6:
9 ¶ Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
Avorikos on kadottava synti. On tietenkin päivänselvää, että Jumala ei tuomitse uskollista ja syytöntä aviopuolisoa, jota vastaan on tehty aviorikos. Siksi hän vapaa avioitumaan uudelleen kuten Herra Jeesus opetti. Uskova joka opettaa, että uskollinen ja syytön aviopuoliso, jota vastaan on tehty aviorikos ei voi koskaan enää mennä uudestaan naimisiin sitoo hänet koko loppuelämäksi toisen tekemään syntiin. Tällainen opetus on väärää opetusta sekä syntiä Jumalaa vastaan, koska Herra Jeesus antaa petetylle puolisolle mahdollisuuden uuteen avioliittoon, koska hän ei ole tehnyt syntiä eikä väärin. Olen todella ahdistunut tämän väärän opetuksen takia, sillä aviorikos on Raamatun sanan mukaan kadottava synti ja väärä opetus sitoo syyttömän ihmisen koko loppuelämäksi toiseen tekemään kadottavaan syntiin. Tämä väärä opetus on itsessään kauhistuttava, sillä on kauhistuttavaa tuomita syytön ihminen koko loppuelämän kestävään rangaistukseen toisen ihmisen tekemän synnin tähden.
Totta kai aviorikoksen tehnytkin ihminen saa anteeksi syntinsä, mutta vain samalla tavalla kuin kaikki muutkin synnit saadaan anteeksi, eli parannuksen teon kautta.
Sydämeni on ahdistunut niiden uskovien puolesta, jota opettavat tässä väärin sekä niiden ihmisten puolesta, jota uskovat tämän väärän opin ja kantavat sen seurauksia ollen sidottuna toisen syntiin eläen jatkuvassa rangaistuksessa toisen synnin tähden. Tämä väärä opetus tuhoaa monen syyttömän ja uskollisen uskovan elämän, koska heidät sidotaan koko loppuelämän kestävään rangaistukseen toisen tekemän synnin tähden. Tämä väärä opetus paljastaa sen kuinka väärä ja epäoikeudenmukainen kuva Jumalasta on ihmisellä, joka uskoo tämän kauhistuttavan väärän opin, joka tuhoaa monen uskollisen ja syyttömän uskovan ihmisen elämän.
Jos aviomies ajaa autolla ylinopeutta ja saa sakot sekä samalla poliisi sakottaa aviomiehen vaimoa, joka istui miehensä vieressä, niin kyse on epäoikeudenmukaisesta toimenpiteestä koskien vaimon sakkoa. Miehen sakko on hyväksyttävä ja oikein.
Millainen kuva meillä on Jumalasta, jos teemme hänestä sellaisen, että Hän rangaisee syytöntä synnintekijän synnistä? Mielestäni tällainen kuva vääristää rakastavan ja oikeudenmukaisen Jumalan kuvan ankaraan ja epäoikeuden mukaiseen Jumalan kuvaan, eli väärään kuvaan Jumalasta.
Jokainen kantaa omia syntejään ja jokaisen on tehtävä parannus omista synneistään ei toisen.
Jos opetamme syyttömän ja uskollisen aviopuolison olevan vastuussa huorintekijän synnistä ja että huorintekijän synnin tähden Jumala rankaisee viatonta ja uskollista puolisoa, niin se on sama asia kuin että uskollisuus ei merkitse mitään ja vaikka olet kuinka uskollinen, niin jos aviopuolisosi tekee huorin niin sinuakin rangaistaan hänen syntinsä tähden.
Jumala ei rankaise uskollista ja viatonta osapuolta, vain ainoastaan sitä joka tekee synnin.
Tämä asia on vakava sillä jos opetamme asiasta väärin, niin sidomme syyttömän ja viattoman uskovan toisen tekemään syntiin koko loppuelämäksi. Jumala ei sido sinua toisen tekemään syntiin ja olet vapaa toisen synneistä. Huorinteko voi päättää avioliiton, eli se kumoutuu ja purkautuu, jos se rikotaan huoruuden tähden. Syytöntä osapuolta ei voida sitoa enää avioliittoon, joka on Jumalan silmissä kumoutunut, päättynyt ja loppunut huoruuden tähden.
Huorinteon jälkeen on tietysti mahdollisuus vielä palata yhteen, jos molemmat vielä haluavat jatkaa avioliittoa, mutta jos avioliitto ei jatku, niin syytön ja uskollinen osapuoli vapaa (myös avioitumaan uudelleen), eikä hän ole toisen ihmisen synnin tuomion alaisuudessa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!