Ajatuksia avioerosta ja uudelleenavioitumisesta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ajatuksia avioerosta ja uudelleen avioitumisesta

ViestiKirjoittaja Citikka » 14. Elo 2013 20:00

Hei kaikille!

Huomasin keskustelunne ja päätin kommentoida sitä hieman.

Minulla oli aiemmin samanlainen kanta avioeroon ja uudelleen avioitumiseen kuin teillä, mutta tutkittuani asiaa Jumalan sanan valossa, olen tullut toisiin ajatuksiin.

Jumala on säätänyt avioliiton elinikäiseksi liitoksi. Minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako. Kaikki avioliitot ovat Jumalan silmissä pyhiä, huolimatta siitä, ovatko ne uskovien tai uskottominen liittoja.

Raamattu ei hyväksy avioeroa missään muodossa, vaikka monet lukevatkin tietyt Raamatunjakeet oikeutuksena avioeroon. Raamatun kokonaisopetuksen valossa avioero on väärin ja uudelleen avioituminen huorin tekemistä, oli avioeron syy mikä tahansa.

Fariseukset kiusasivat Jeesusta kysymällä häneltä, onko miehen lupa hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa. Jeesus palautti erokirjan alkuperäisen merkityksen toeamalla, että vain huoruuden tähden sai ottaa eron. Tämä kohta onkin käännetty väärin meidän Raamatussamme. Alkukieli käyttää kohdassa sanaa ''haureus''. Haureus ja huoruus olivat eri asioita vanhan liiton aikakaudella. Haureudella tarkoitettiin esiaviollista suhdetta. Erokirja voitiin antaa silloin, kun mies havaitsi vaimossaan ''jotain häpeällistä''. Erokirja annettiin ennen häitä tai kaksi viikkoá vihkimisen jälkeen. Eron ottoon oli siis pätevä syy vain, jos puoliso ei ollut neitsyt.

Jeesus osoitti fariseuksille, ettei Jumala hyväksy edes erokirjaakaan, sillä Mooses kirjoitti kyseisen säädöksen kansan sydämen kovuuden tähden.

Jos siis olet eronnut puolisosi uskottomuuden tähden ja mennyt uudelleen naimisiin, olet tehnyt synnin ja elät moniavioisuudessa, sillä avioliiton purkaa vain puolison kuolema. On eri asia, jos toinen osapuoli on kuollut, tällöin olet vapaa menemään uudelleen avioon. Myöskään pahoinpitelyn yms. takia otettu avioero ei ole pätevä, sillä pahoinpidelty on avioliitossa pahoinpitelijän kanssa niin kauan kuin tämä elää.

Jeesus sanoi selvästi Luukkaan evankeliumin kuudennessatoista luvussa:

''16. Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.
17. Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
18. Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee huorin; ja joka nai miehensä hylkäämän, tekee huorin.''

Jos luemme kaikki eroamista ja uudelleenavioitumista koskevat kohdat, huomaamme, ettei Raamattu hyväksy eronneiden uudelleenavioitumista. Muun muassa helluntaiseurakunnissa ei eronneiden uudelleenavioitumista hyväksytty ollenkaan ennen 1980-lukua. Tämän jälkeen eronneille on annettu yleisesti oikeus avioitua uudelleen ja Raamatun totuutta puolustavat on vaiennettu kirkkokunnissa.

Jos olet eronnut puolisosi uskottomuuden tähden ja puolisosi vielä elää, ei sinulla ole oikeutta avioitua uudelleen. Ainoat vaihtoehdot ovat sopiminen puolisosi kanssa ja palaaminen takaisin yhteen tai erossa pysyminen. Ateeksianto on avainasia. Jos emme anna anteeksi toinen toisillemme, ei Jumalakaan anna anteeksi meidän rikkomuksiamme.

Jos puolison uskottomuus olisi oikeus eroon ja uudelleen avioitumiseen, lähes jokainen nainen saisi ottaa eron miehestään ja mennä uudelleen avioon, sillä Jeesus totesi, että jokainen mies, joka katsoo naista himoiten, on tehnyt sydämessään huorin tämän kanssa.

Laitan tähän loppuun vielä Erkki Kuisman kirjoituksen, jossa hän selvittää tämän asian perinpohjaisesti ja tuo esille myös käännösvirheen, joka esiintyy Matteuksen kohdassa 5:31-32. Avioerosta on opettanut raittiisti myös David Pawson. Lisäksi suomalainen Kari Kieksi on yksi niistä harvoista opettajista, joka on ymmärtänyt asian oikein. Kieksi on kirjoittanut aiheesta opetuskirjasen ''Älköön ihminen erottako''.

https://web.archive.org/web/20061229120 ... latty.html

laitan tähän myös toisen Kuisman kirjoituksen avioliitosta

https://web.archive.org/web/20061229112 ... /haat.html
Citikka

ViestiKirjoittaja Herman » 14. Elo 2013 20:33

Herran omaa sanaa:

"Ja minä näin, että, vaikka minä olin lähettänyt pois tuon luopiovaimon, Israelin, juuri sen tähden, että hän oli tehnyt aviorikoksen, ja olin antanut hänelle erokirjan, ei kuitenkaan uskoton Juuda, hänen sisarensa, peljännyt, vaan meni ja harjoitti haureutta hänkin." (Jer.3:8)
Herman

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Elo 2013 20:42

*
Totta, Citikan kanssa olen samaa mieltä koska Raamattu opettaa 'echad' -ykseydestä eli ja kaikki on alunperin 'echad' -ykseydestä kun silloin Jumala loi ensimmäisen ihmisen oman kuvan kaltaiseksi 'echad' -ykseyden muodossa ja sit lopulta se yksiavioisuus on alunperin Jumalan luomasta 'echad' -ykseydestä...

Jumala vihaa hylkäämistä ja se johtuu siitä että Jumala vihaa moninaisuutta/moniavioisuutta. Ykseys on Raamatun tärkeä näkökulma joka asiassa jopa Jumalassa, seurakunnassa, avioliitossa ja kaikissa asioissa.

Mal. 2:14
Mutta te sanotte: "Minkätähden niin?" Sentähden, että Herra on todistaja sinun ja sinun nuoruutesi vaimon välillä, jolle sinä olet ollut uskoton, vaikka hän on sinun puolisosi, sinun aviovaimosi.
15 Niin ei tee yksikään, jolla on jäännöskään Hengestä. "Mutta kuinkas se yksi -?" Hän pyrki saamaan Jumalan lupaamia jälkeläisiä. - Ottakaa siis vaari hengestänne älkääkä olko uskottomat nuoruutenne vaimolle.

16 Sillä minä vihaan hylkäämistä, sanoo Herra, Israelin Jumala, ja sitä, joka verhoaa vaatteensa vääryydellä, sanoo Herra Sebaot. Siis ottakaa vaari hengestänne älkääkä olko uskottomat.

Raamattu(kin) opettaa anteeksiannosta. Eli petetty siis hylätty antaa anteeksi, pettyneellä/hylätyllä on liian iso vaatimus antaa anteeksi... Mutta ei omin voimin vaan Jumalan avulla. Siis jos se haluaa palata yhteen - anteeksiannon kera.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Herman » 14. Elo 2013 20:48

Esitän vielä kysymyksen edellisessä viestissä lähettämääni raamatunjakeeseen liittyen:

Eikö se osoita, että aviorikoksen tähden on sallittua kirjoittaa erokirja, kun Herra itse sanoi kirjoittaneensa luopiovaimolle Israelille erokirjan tämän aviorikoksen tähden?
Herman

ViestiKirjoittaja Herman » 14. Elo 2013 21:55

Aamu-Usva kirjoitti:Kyllä avioliiton tulee kestää myös seksittömyys. Seksiä ei kukaan voi keneltäkään toiselta vaatia ja ilman sitä pystyy jokainen ihminen elämään ;gladly:

Seksitön avioliitto ei ole kyllä alkuunkaan Jumalan tahto, esim näissä jakeissa Jumalan tahto tulee tosi selkeästi ja monella tapaa esille:

1.Kor.7
1 Mutta mitä siihen tulee, mistä kirjoititte, niin hyvä on miehelle olla naiseen ryhtymättä;
2 mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.
3 Täyttäköön mies velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä kohtaan.
4 Vaimon ruumis ei ole hänen omassa, vaan hänen miehensä vallassa; samoin ei miehenkään ruumis ole hänen omassa, vaan vaimon vallassa.
5 Älkää vetäytykö pois toisistanne, paitsi ehkä keskinäisestä sopimuksesta joksikin ajaksi, niin että olisitte vapaat rukoukseen ja sitten taas tulisitte yhteen, ettei saatana teitä kiusaisi teidän hillittömyytenne tähden.
Herman

ViestiKirjoittaja Eetu » 14. Elo 2013 23:44

Jaaha. No olen sitten näköjään loppuelämän yksin. Ei vaimo halua palata yhteen, haki käräjäoikeudesta erokirjan ja luulee että homma oli siinä.
Eetu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 15. Elo 2013 08:18

Hermanin laittama raamatunpaikka on sekin totta ja varmaan joillain ihmisillä on sellaisia seksuaalisia tarpeita, joita on vaikea hillitä... Kaikille seksi ei kuitenkaan ole tärkeä asia, eikä se ole mikään tämän maailman mainostama must-juttu elämässä. Ihminen voi elää onnellisena ilman sen sortin läheisyyttä. Näin uskoisin...
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Elo 2013 09:13

*
Siitä vaikeasta ja vakavasta sairaudesta vielä... En usko että Jumala sallii sen sairauden kohtaavan avioparia vaan ikä tekee sen.
Parempi pitää nyt terveydestä huolen ettei myöhemmin sairastu vanhennuttuaan. Mutta ei kiva juttu se yllättävä sairaus ole. Elinikäinen lääke ja parantumaton sairaus... ahdistaa katsoa.... Voimistelu ja terveellinen ruokavalio ennaltaehkäisee sairauden tuloa, muttei ehkä riittävästi ja lopulta ikä tekee sen. Paavali sokeutui vanhennettuaan eikä parantunut sokeudesta.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja uuhi » 15. Elo 2013 17:09

mitä ajattelette siitä kun hylkääjä on ollut vaimo eikä mies? eli saako HYLÄTTY MIES avioitua uudelleen vai eikö saa ?

ja sanon teille että joka poislähettäisi vaimonsa ei johdosta haureuden ja naisi toisen, tekee aviorikoksen, ja poislähetetyn naiva tekee aviorikoksen.

[ mat. 19:9 . ”poislähetetyn” - kreikaksi ”apolelymenen” - on feminiinimuoto, siis sitä käytetään viittaamaan naispuoliseen.]

en muuten pidä erkki kuisman opetusta kaikilta osin raittiina.
uuhi

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 16. Elo 2013 11:04

Citikka kirjoitti:
Raamattu ei hyväksy avioeroa missään muodossa, vaikka monet lukevatkin tietyt Raamatunjakeet oikeutuksena avioeroon. Raamatun kokonaisopetuksen valossa avioero on väärin ja uudelleen avioituminen huorin tekemistä, oli avioeron syy mikä tahansa.

"vaikka monet lukevatkin tietyt Raamatunjakeet oikeutuksena avioeroon"

Tarkoitatko näillä tietyillä jakeilla, joita et halunnut kirjoitukseesi laittaa näitä Herra Jeesuksen puhumia jakeita?

Matt. 5:31

On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'.

Matt. 5:32

Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.

Matt. 19:9

Mutta minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin."

Mitä vanhassa testamentissa opetetaan erokirjan kirjoittamisesta ja kuka sitä käytti ja kuka sen sääti?

Mooses sääti tämän erokirja asian ja mistä ja keneltä Mooses sai säädöksensä? Ohjasiko Mooses omanmielen oikkujen ja viisauden kautta Jumalan omaisuuskansaa? No ei tietenkään hän sai ne suoraan Herra Jumalta, joka sääti lait ja säädökset aina 10-käskystä ja liiton tauluista lähtien. Jumala määrää säädökset ja Mooses kertoo ne israelille koko pitkä montakymmentä Raamatunsivua ja satoja käskyjä ja säädöksiä sisältävä lain anto alkaa seuraavasti:

5. Mooseksen kirja 11

1 "Rakasta siis Herraa, sinun Jumalaasi, ja noudata alati hänen määräyksiänsä, säädöksiänsä, oikeuksiansa ja käskyjänsä.
2 Ja huomatkaa tänä päivänä, etten minä nyt puhu teidän lapsillenne, jotka eivät ole kokeneet eivätkä nähneet Herran, teidän Jumalanne, kuritusta, hänen suuruuttansa, väkevää kättänsä ja ojennettua käsivarttansa,
3 eivät hänen tunnustekojaan ja töitään, jotka hän teki Egyptissä faraolle, Egyptin kuninkaalle, ja koko hänen maalleen,
4 eivätkä, mitä hän teki egyptiläisten sotajoukolle, heidän hevosillensa ja vaunuillensa, joiden päälle hän vyörytti Kaislameren vedet, kun he ajoivat teitä takaa, ja jotka Herra hukutti, niin ettei heitä enää ole,
5 eivätkä, mitä hän teki teille erämaassa, aina siihen saakka, kunnes te tulitte tähän paikkaan,
6 eivätkä, mitä hän teki Daatanille ja Abiramille, Eliabin, Ruubenin pojan, pojille, kun maa avasi kitansa ja koko Israelin keskeltä nielaisi heidät ja heidän perheensä ja majansa ja kaiken, mitä heillä oli mukanansa;
7 vaan minä puhun teille, jotka olette omin silmin nähneet kaikki Herran suuret teot, jotka hän on tehnyt.
8 Niin pitäkää kaikki käskyt, jotka minä tänä päivänä teille annan, että te tulisitte voimakkaiksi, menisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jota nyt menette omaksenne ottamaan,
9 ja että te kauan eläisitte siinä maassa, jonka Herra teidän isillenne vannotulla valalla on luvannut antaa heille ja heidän jälkeläisillensä, maan, joka vuotaa maitoa ja mettä.

Ne on Jumalan käskyt jotka Mooses antaa.

Sitten näitä Jumalan käskyjä ja säädöksiä ruvetaan antamaan ja kertomaan ja kun tarpeeksi mennään listaa eteenpäin löytyy tämä:

5. Mooseksen kirja 24

1 "Jos joku ottaa vaimon ja nai hänet ja vaimo ei häntä enää miellytä, sentähden että mies on tavannut hänessä jotakin häpeällistä, ja hän kirjoittaa hänelle erokirjan ja antaa sen hänen käteensä ja lähettää hänet pois talostaan,
2 ja jos nainen sitten, lähdettyään hänen talostaan, menee ja joutuu toisen miehen vaimoksi,
3 ja myöskin tämä toinen mies hylkii häntä ja kirjoittaa hänelle erokirjan ja antaa sen hänen käteensä ja lähettää hänet pois talostaan, tai jos tämä toinen mies, joka on ottanut hänet vaimokseen, kuolee,
4 Älköön hänen ensimmäinen miehensä, joka lähetti hänet pois, ottako häntä uudestaan vaimokseen, sittenkuin tämä on tullut saastutetuksi, sillä se olisi kauhistus Herran edessä. Älä saata syynalaiseksi maata, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi.

Korostan että seuraavassa Raamatun jakeessa sanotaan nimeltä JA HERRA SANOI! Eli Herra Kaikkivaltias itse käyttää erokirja käytäntöä tässä ei ole mitään epäselvää.

Jeremia 3

6 Ja Herra sanoi minulle kuningas Joosian päivinä: "Oletko nähnyt, mitä tuo luopiovaimo, Israel, on tehnyt? Hän kuljeskeli kaikilla korkeilla vuorilla ja kaikkien viheriäin puitten alla ja harjoitti siellä haureutta.
7 Ja minä sanoin, sittenkuin hän oli kaiken tämän tehnyt: 'Palaja minun tyköni'. Mutta hän ei palannut. Ja hänen sisarensa Juuda, tuo uskoton, näki sen.
8 Ja minä näin, että, vaikka minä olin lähettänyt pois tuon luopiovaimon, Israelin, juuri sen tähden, että hän oli tehnyt aviorikoksen, ja olin antanut hänelle erokirjan, ei kuitenkaan uskoton Juuda, hänen sisarensa, peljännyt, vaan meni ja harjoitti haureutta hänkin.

Erokirja on Jumalan säätämys jo vanhanliiton ajalta ja se vahvistetaan uudessatestamentiisa, itselleni ei ole ollenkaan epäselvää saako haureuden synnin vuoksi kirjoittaa erokirjan. Koetelkaa ja tutkikaa tämäkin Raamatun sanalla.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu