pään verhoaminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: pään verhoaminen

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 05. Helmi 2011 14:44

poisto
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 03. Helmi 2014 00:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja toni t » 05. Helmi 2011 17:29

Niin, mun piti tuosta kipa asiasta vielä sanoa, etten tiedä, olinko ihan oikeassa siinä, vai koskiko miesten pään peittäminen vain pitkiä hiuksia.
Mutta oikaiskaa, jos olin väärässä.

1.Kor.11:4 Jokainen mies, joka rukoilee tai profetoi pää peitettynä, häpäisee päänsä.
11:5 Mutta jokainen vaimo, joka rukoilee tai profetoi pää peittämätönnä, häpäisee päänsä, sillä se on aivan sama, kuin jos hänen päänsä olisi paljaaksi ajeltu.

1.Kor.11:14 Eikö itse luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkät hiukset, se on hänelle häpeäksi;
11:15 ja että jos vaimolla on pitkät hiukset, se on hänelle kunniaksi? Sillä ovathan hiukset annetut hänelle hunnuksi.

Jakeet 14 ja 15 vahvistavat/selventävät sen mistä Paavali puhui eli Paavali puhui koko ajan hiuksista. Pitkät hiukset ovat miehelle häpeäksi ja siksi jos mies rukoilee pää peitettynä (hiuksilla) häpäisee päänsä.

Jos nainen on ajellut päänsä häpäisee hän päänsä ja pitkät hiukset ovat naiselle kunniaksi sillä hiukset on annettu naiselle hunnuksi/peitteeksi.

Eli näen tämän kohdan puhuvan ainoastaan hiuksista eikä tässä puhuta vaatteesta missään kohdassa.

Siunausta!
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 05. Helmi 2011 23:29

poisto
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 03. Helmi 2014 00:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja toni t » 06. Helmi 2011 15:05

Jasmiini kirjoitti:Oukkis doukkis, kiitos oikaisusta. Pyyhin koko tekstini pois, etten tuo mitään väärää.
Siunausta kaikille. :hugehug:

Ei olisi kannattanut pyyhkiä pois. On hyvä että keskustellaan ja tutkitaan asioita tarkasti ja sinun kirjoituksessa oli paljon hyvää. Ja olisi hyvä olla viestit näkyvillä mistä ollaan keskusteltu. Kaikki me tuomme joskus väärää opetusta sillä kukaan meistä ei tule tässä ajassa täydelliseksi. Minäkään en ole lähelläkään täydellistä ja olen tuonut väärää foorumille mutta onneksi veljet ja sisaret ovat sitten korjanneet ja olen saanut rakentua ja kasvaa asian suhteen. Se on Jumalan armoa.

Jaak.3:2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.

Siunausta!
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja uuhi » 12. Helmi 2011 20:00

jakeessa 6 on verbi katakalupto ja jakeessa 15 substantiivi peribolaion.

entä mitä pitkät hiukset käytännössä peittävät? vartaloahan ne peittävät.
uuhi

ViestiKirjoittaja toni t » 13. Helmi 2011 00:03

uuhi kirjoitti:jakeessa 6 on verbi katakalupto ja jakeessa 15 substantiivi peribolaion.

entä mitä pitkät hiukset käytännössä peittävät? vartaloahan ne peittävät.

Minun vaimoni hiukset peittävät hänen päänsä niin että vain kasvot näkyvät silmistä alaspäin. Mikään päähine ei peitä päätä yhtä hyvin kuin pitkät hiukset. Vaimoni kohdalla ainakin on näin. ;gladly:
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aivina » 18. Helmi 2011 00:01

Pään verhoaminen on "jännä kysymys", koska sitä löytyy myös (uskovissa) Suomalais-Ugrilaisten kansojen keskuudessa. Kreikan kulttuuriin se liittyi, "kuin nenä päähän". - Kyllä Paavali sen tiesi. Korintto oli huomattava Kreikan kaupunki silloin kun Paavali sinne srk:n perusti ja uskovia opetti.
Koneellani on MikroRabin lisäksi sanakirjoja, joista vielä asiaa varmistin ja kopion otin.
Ks. Aapeli Saarisalo/Raamatun Sanakirja: PÄÄ ”P:n peittäminen rukoiltaessa on kreikkalainen naisten tapa, miehet rukoilivat peittämättömin päin. Juutalaisilla vielä nykyäänkin miehet rukoilevat peitetyin päin. P. ruumiin hallitsevana osana antaa aiheen moniin vertauskuvallisiin lausetapoihin. Niinpä miestä sanotaan vaimon p:ksi, Kristusta miehen p:ksi ja Jumalaa Kristuksen p:ksi, «1. Kor. 11:3». Kristus on seurakunnan p., «Ef. 1:22»; «Ef. 5:23».”
-AS-

Korinttolaisille Paavali myös kertoi kuinka hän on Herran Jeesuksen palvelija.
1.Kor.9:19. "Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin, 20. ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset; 21. ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia; 22. heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia. 23. Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi."
-UT-

On aivan mahtava asia, jos me uskovat täällä Suomessa voitais olla "ns. Paavalilaisia”. Kunnioitettaisiin eri ihmisten kulttuuria, joka ei ole ristiriidassa SANAN kanssa, eikä ole syntiä.
Eipä syntyisi ”kähinöitä”, vaan toteutuisi Raamatun Sana:
Joh.13:35:
”Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.”

Kilvoittelun paikka!
P.S.
Anteeksi, kirjoittaessa unohtui yksi asia. En löydä Sanasta Jeesuksen opetusta "pään peittämisestä", löytäisikö joku toinen??
Viimeksi muokannut Aivina päivämäärä 18. Helmi 2011 00:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Aivina

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Helmi 2011 00:31

Aivina kirjoitti:Pään verhoaminen on "jännä kysymys", koska sitä löytyy myös (uskovissa) Suomalais-Ugrilaisten kansojen keskuudessa. Kreikan kulttuuriin se liittyi, "kuin nenä päähän". - Kyllä Paavali sen tiesi. Korintto oli huomattava Kreikan kaupunki silloin kun Paavali sinne srk:n perusti ja uskovia opetti.
Koneellani on MikroRabin lisäksi sanakirjoja, joista vielä asiaa varmistin ja kopion otin.
Ks. Aapeli Saarisalo/Raamatun Sanakirja: PÄÄ ”P:n peittäminen rukoiltaessa on kreikkalainen naisten tapa, miehet rukoilivat peittämättömin päin. Juutalaisilla vielä nykyäänkin miehet rukoilevat peitetyin päin. P. ruumiin hallitsevana osana antaa aiheen moniin vertauskuvallisiin lausetapoihin. Niinpä miestä sanotaan vaimon p:ksi, Kristusta miehen p:ksi ja Jumalaa Kristuksen p:ksi, «1. Kor. 11:3». Kristus on seurakunnan p., «Ef. 1:22»; «Ef. 5:23».”
-AS-

Korinttolaisille Paavali myös kertoi kuinka hän on Herran Jeesuksen palvelija.
1.Kor.9:19. "Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin, 20. ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset; 21. ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia; 22. heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia. 23. Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi."
-UT-

On aivan mahtava asia, jos me uskovat täällä Suomessa voitais olla "ns. Paavalilaisia”. Kunnioitettaisiin eri ihmisten kulttuuria, joka ei ole ristiriidassa SANAN kanssa, eikä ole syntiä.
Eipä syntyisi ”kähinöitä”, vaan toteutuisi Raamatun Sana:
Joh.13:35:
”Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.”

Kilvoittelun paikka!

Paavali opetti uuden liiton järjestyksen mukaan eli sen mukaan mitä Herra Jeesus oli hänelle ilmoittanut, ei kulttuurin mukaan. Paavali ei kehoittanut ihmisiä verhoamaan päätään millään vaatteella vaan Paavali kertoi millaiset hiukset naiselle ja miehelle sopii sillä Paavali viittaa pään peitteellä koko ajan hiuksiin ei vaatteeseen.

Opetus jossa sanotaan että naisen tulisi peittää päänsä jollain vaatteella on ristiriidassa sanan kanssa sillä hiukset ovat naiselle peitteeksi/hunnuksi annettu.

Kulttuureja voi kunnioittaa mutta esimerkiksi tässä pään peite asiassa tulee uskoa sanaa ei kulttuureja.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja tadetski » 18. Helmi 2011 09:03

Minä ainakin pidän mun lyhkäset hiukset. Pitkät ovat kamalat- ainakin minulla.
tadetski

ViestiKirjoittaja Aivina » 18. Helmi 2011 23:28

toni I .. Kiitos vastauksestasi: "Kulttuureja voi kunnioittaa mutta esimerkiksi tässä pään peite asiassa tulee uskoa sanaa ei kulttuureja." ..

Niin se on, UT:sta ei "pään verhoaminen, eli pään pettäminen" opetusta löydy. Ei Apostoli Paavalilla Kreikassa (Korintto) helppoa ollut. Sen ajan naiset halusivat myös näyttää "jotakin maskuliinisuutta", leikkasivat hiuksensa lyhyiksi kuin miehillä. Tämä "tyyli" oli tullut seurakuntaankin, kertoo historian kirjoitukset.
Siten Paavali Jumalan luomisjärjestyksen ja jumalallisen inspiraation vaikutuksesta hiusten pituudesta kirjoitti Korinttolaisille kirjeissään.
Ymmärtäisin että meidän maassa naisten lyhyet hiukset ja miesten pitkät hiukset ovat "suurelta länneltä tullutta", ainakin ns. hippiherätyksen keskellä se näkyi. Näin ulkoisesta asiasta olisi tosi vaikea mennä "nuhtelemaan" jotakin veljeä, jolla on pitkät hiukset (+ponnari)! Sama koskee naisten lyhyitä hiuksia.

Paavalilta löytyy opetusta, kuinka naisen kaunistus tulisi olla hengellistä.
1 Tim 2:9,10. "niin myös, että naiset ovat säädyllisessä puvussa, kaunistavat itseään kainosti ja siveästi, ei palmikoiduilla hiuksilla, ei kullalla, ei helmillä eikä kallisarvoisilla vaatteilla, 10. vaan hyvillä teoilla, niinkuin sopii naisille, jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi."
ja
1.Piet.3:3,4. "Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista, 4. vaan se olkoon salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan silmissä kallis."

Kaikille uskoville varmaan sopii:
Snl.19:22 "Ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa".
Kun on saanut omat syntinsä anteeksi, niin tulee armollisemmaksi muita ihmisä kohtaan.
Aivina

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu