Sanoma Herran sydämeltä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Sanoma Herran sydämeltä

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 22. Touko 2013 21:58

Herman kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Olen kokonaan uusi luomus Kristuksessa, ja valitettavasti lankean tekemään myös vanhan ihmisen tekoja, eli lihan tekoja ja syntiä. Silti olen koko ajan uusi luomus Kristuksessa, Jumalan armosta. on Jumalasta syntynyt.

Voiko "uusi luomus" tehdä syntiä?

Tulin töistä ja täytyy sanoa että eipä tähän keskusteluun pääse oikein mukaan, en ymmärrä ollenkaan tätä ketjua tai sitten olen väsymyksestä ihan tööt.

Kuitenkin vastaan kysymyksiisi. Olemme uusia luomuksia Hengessä. Meidän tulee erottaa se mikä on Henki ja mikä on ihmisen liha. Liha itsessään ei pyhity, mutta Henki on se joka eläväksi tekee. Kun Pyhä Henki saa vallata meitä, sitä vähemmän liha voi meitä hallita. Lihan tulee olla ristiinnaulittu että Kristus saa elää meissä.

Tietenkin olen kokonaan pelastettu, Jumala katsoo Kristuksen Henkeen, lihamme ei voi pyhittyä koskaan tarpeeksi hyväksi, kelvatakseen.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 22. Touko 2013 22:04

Perkele ei voi hallita ihmistä enää, koska Jeesus hallitsee Henkensä kautta ihmisessä, Jeesus elää meissä Henkensä kautta. Emme ole enää paholaisen kanssa liitossa, vaan me olemme liitossa Jeesuksen kanssa Hänen henkensä kautta.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Herman » 22. Touko 2013 22:07

lonelyrider kirjoitti:Olemme uusia luomuksia Hengessä. Meidän tulee erottaa se mikä on Henki ja mikä on ihmisen liha. Liha itsessään ei pyhity, mutta Henki on se joka eläväksi tekee. Kun Pyhä Henki saa vallata meitä, sitä vähemmän liha voi meitä hallita. Lihan tulee olla ristiinnaulittu että Kristus saa elää meissä.

Tietenkin olen kokonaan pelastettu, Jumala katsoo Kristuksen Henkeen, lihamme ei voi pyhittyä koskaan tarpeeksi hyväksi, kelvatakseen.

Aamen kaikkeen, mutta viimeiseen lauseeseen sanoisin vielä, että liha ei voi koskaan pyhittyä pätkän vertaa. Se on ainaisessa ja jatkuvassa kapinassa Jumalan Henkeä vastaan. Koin tämän tärkeäksi teroittaa siksi, koska jos joku ajattelee että liha voisi vähänkään pyhittyä, on todennäköistä että jää jumittumaan lihalliseen yrittelyyn pyhittyä. Se taas tuottaa korkeintaan tekohedelmiä, ulkonaista pyhyyden jäljittelyä, ilman sisäistä pyhyyden todellisuutta.

Mutta kun ymmärrämme, ettei liha pyhity, jää ainoaksi vaihtoehdoksi pyhittyminen Hengessä eli Kristuksessa, mikä tapahtuu lihan täydellisen kuoleman kautta, uskon kautta siihen Jumalan sanan vankkumattomaan totuuteen, että lihamme on ristiinnaulittu ja haudattu yhdessä Kristuksen kanssa. Uutta luomusta ei tarvitse yrittää pyhittää, sillä se on jo pyhä. Antamalla uuden luomuksen elää ja hallita meissä, ja vain silloin, me vaellamme pyhityksessä ja voimme elää pyhää elämää.
Herman

ViestiKirjoittaja systeri » 22. Touko 2013 22:10

Tämä on varmaan ihan selvempääkin selvempi juttu mutta sitä ei vaan jokainen vielä osaa kattoa ihan samalla tavalla...kyllä se pian kolahtaa kohdilleen :)
systeri

ViestiKirjoittaja Janne » 22. Touko 2013 22:21

lonelyrider kirjoitti:
Herman kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Olen kokonaan uusi luomus Kristuksessa, ja valitettavasti lankean tekemään myös vanhan ihmisen tekoja, eli lihan tekoja ja syntiä. Silti olen koko ajan uusi luomus Kristuksessa, Jumalan armosta. on Jumalasta syntynyt.

Voiko "uusi luomus" tehdä syntiä?

Tulin töistä ja täytyy sanoa että eipä tähän keskusteluun pääse oikein mukaan, en ymmärrä ollenkaan tätä ketjua tai sitten olen väsymyksestä ihan tööt.

Kuitenkin vastaan kysymyksiisi. Olemme uusia luomuksia Hengessä. Meidän tulee erottaa se mikä on Henki ja mikä on ihmisen liha. Liha itsessään ei pyhity, mutta Henki on se joka eläväksi tekee. Kun Pyhä Henki saa vallata meitä, sitä vähemmän liha voi meitä hallita. Lihan tulee olla ristiinnaulittu että Kristus saa elää meissä.

Loynlyrider kiteytti "melkein" koko ketjun muutamaan lauseeseen :thumb:
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 22. Touko 2013 22:33

PetriFB kirjoitti:Tämä keskustelu näyttää kiihtyvän ja on vaikeaa enää pysyä perässä, mutta siitä huolimatta laitan tähän vielä tekstiä sivultani:

Hebr 12:
1 ¶ Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,
2 silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.
3 Ajatelkaa häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne.
4 ¶ Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,

Raamattu opettaa, että selkeästi että syntiä vastaan taisteleminen kuuluu uskovan elämään. Jos uskova ei taistele syntiä vastaan, niin hän ei voi koskaan voittaa syntiä.

Hebrealaiskirjeen 12:ssa luvussa on avaimet voittoisaan taisteluun syntiä vastaan. Herran Jeesuksen opetuslapsen uskon keskipisteen tulee olla Herrassa Jeesuksessa, joka on uskon alkaja ja sen täyttäjä. Kun uskovan ajatusten keskipiste on Herrassa Jeesuksessa, ristin täytetyssä työssä, Jumalan rakkaudessa, armossa ja totuudessa, niin silloin uskova voi taistella voittoisasti syntejä vastaan ja voittaa ne Pyhän Hengen voiman avulla.

Tämä tarkoittaa sitä, että synti ei ole uskovan keskipiste, vaan Herra Jeesus joka voi auttaa vapautumaan synnistä. Jos uskovan ihmisen elämän keskipiste on synti ja hänen keskittyy koko ajan taistelemaan syntiä vastaan siten että hänen elämänsä keskipiste ei ole Herra Jeesus, vaan synti, niin silloin synti voittaa aina uskovan ihmisen. Kun Herra Jeesus on sinun elämäsi keskipiste, niin Pyhän Hengen voiman avulla Jumalan sanan totuuden kautta sinä onnistut vapautumaan synneistä, jotka sinua kahlehtivat.

Fil 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Et siis voi omin voimin vapautua synnistä, vaan tarvitset siihen Pyhän Hengen voiman ja avun. Muista se ettei Jumala vapauta sinua synnistä ilman sinun omaa haluasi tahtomiseen ja tekemiseen. Jumala vaikuttaa sinussa, niin että tahdot vapautua ja haluat tehdä Jumalan tahtoa. Ilman Jumalan apua et voi todellakaan vapautua.

Muista kuitenkin se että joissakin synneissä ja asioissa on kyse prosessista, joka päättyy vapautukseen, eli kaikista synneistä ei pääse heti eroon, ikään kuin sormia napsauttamalla. Tärkeää on että langettuasi teet parannusta uudestaan ja lopulta käy niin että sinä vapaudut.

Raamattu siis todistaa selkeästi, että ihmisen lihaa ei ole jo etukäteen naulittu kuolemaan ristille, sillä Raamatun opetus syntiä vastaan taistelemisesta kumoaa sen, että olisit jo valmiiksi kuollut lihallesi ja synneille ja sinun pitäisi vain omistaa se uskossa.

Raamatun opetus lihan ristiinnaulitsemisesta tarkoittaa lihan kuoleman prosessia, johon kuuluu parannus, taistelu syntiä vastaan sekä lihassa kärsiminen, joka Pyhän Hengen voiman ja avun kautta johtaa lihan kuolemiseen syntiä vastaan.

Muista kuitenkin se, että kukaan ihminen ei tule täydelliseksi, eikä siten voi vaeltaa täysin kuolleessa tilassa syntiä kohtaan, niin ettei kukaan koskaan ja ikinä enää lankeaisi tekemään syntiä ajatuksin tai teoin. Tärkeää on kuitenkin olla uskon kasvuprosessissa, jonka kautta Jumala kasvattaa sinua ja opettaa voittamaan syntejä.

Sivulta: https://www.kotipetripaavola.com/nakoku ... sesta.html

Hyvä ja perusteellinen kirjoitus Petriltä! Tässä on mielestäni yksi avainkohdista taistelussa Hengen mukaan syntiä vastaan ja siitä eroon pääsemiseksi. Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen sovitustyötä samalla, kun se näyttää yhä enemmän meille, mitä on poispantavaa; itseasiassa koko lihamme kuolema, joka on prosessi ja Jumalan Armon kasvattamana siis opimme hylkäämään syntiä yhä enemmän. Tiit.2:12 selventää asiaa, kuten myös esim.

Ef.1:15 "Sentähden, kun kuulin siitä uskosta, joka teillä on Herrassa Jeesuksessa, ja teidän rakkaudestanne kaikkia pyhiä kohtaan,
1:16 en minäkään lakkaa kiittämästä teidän tähtenne, kun muistelen teitä rukouksissani,
1:17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan
1:18 ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään
1:19 ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme - sen hänen väkevyytensä voiman vaikutuksen mukaan,...."

Ymmärrän käytännössä ja itse kokeneena sen siten, että kun kasvan Jumalan Armossa Herrassa Jeesuksessa ja Hänen tuntemisessaan niin vaellus puhdistuu puhdistumistaan. En nyt ole varma, sainko kirjoitettua ymmärrettävästi, mistä on kyse. Lihaahan ei tässä parannella, vaan kuoletetaan Hengellä lihaa niin, että Kristus saa meissä muotoa. Seuraavakin kohta minun näkemykseni mukaan tukee edellistä,

2.Piet.3:17 "Koska te siis, rakkaani, tämän jo edeltäpäin tiedätte, niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne,
3:18 ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään."

Mitähän Pietari nimenomaan uskoville kirjoittaessaan tällä tarkoitti tai Paavali Efeson srk:lle jakeesta 15 lähtien....? Kun kasvamme uskossa, Armossa, Jumalan Pojan tuntemisessa, seurauksena on Hengen hedelmien lisääntyminen ja lihan kuoleentuminen ja sitten toteutuu myös seuraavaa yhä enemmän, mikä on uskovan kasvun, hengellisen kasvun tulosta,

"Minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni." Gal.2:20

Tai mitenköhän uskovan hengelliseen kasvuun liittyy seuraava,

1.Joh.2:12 "Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.
2:13 Minä kirjoitan teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä kirjoitan teille, nuorukaiset, sillä te olette voittaneet sen, joka on paha. Minä olen kirjoittanut teille, lapsukaiset, sillä te olette oppineet tuntemaan Isän.
2:14 Minä olen kirjoittanut teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä olen kirjoittanut teille, nuorukaiset, sillä te olette väkevät, ja Jumalan sana pysyy teissä, ja te olette voittaneet sen, joka on paha."

Edellä oleva kuvaa hyvin uskovan kasvun vaiheita ja seuraavakin erittäin hyvin tukee hengellistä kasvua ja sen kautta tapahtuvaa vaelluksen puhhditumista enenevässä määrin, kun

Ef.4:11 "Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
4:12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
4:13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
4:16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on."

Lukua olisi voinut jatkaakin. Uskovan hengellisen kasvun prosessia kuvaa jo pelkästään asiayhteydestään irroitettu jae 13....myös 15.

Enempää en ehdi kommentoimaan. Oikokoon joku, jos oiottavaa on. Mutta olemme vanhurskautetut yksin uskosta ja siitä elämme. Jumala sovitti syntimme Kristuksessa Golgatalla. Kun uskoontultuamme Pyhässä Hengessä em. asia kirkastuu, uudestisynnymme PH:sta ja saamme Voimaksemme Pyhän Hengen ja alamme kuuliaisuudessa Jumalan Sanalle muuttumaan Jumalan Kuvan = Kristus kaltaisiksi. Kertaheitolla se ei minun kokemukseni mukaan tapahdu. Jos tapahtuisi, em. Raamatun kohdat olisi kirjoitettu aivan turhaan.

Siunausta, :pc:

PS. kiireessä ja suoraan kirjoitettu, mutta näin minä olen kokenut ja ymmärrän asian lyhyesti.
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Touko 2013 22:33

Herman kirjoitti:PetriFB, edellinen viestini sisältää vastaukseni vastakysymykseesi.

Uusi luomus on uskova ihminen, joka voi langeta tekemään syntiä, eli toimimaan vanhan ihmisen mukaisesti. Näin tämän ymmärrän:

Ef 4:
20 Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan,
21 jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa:
22 että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
23 ja uudistua mielenne hengeltä
24 ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.
25 Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.

Sitten vielä lisää:

Kol 3:
5 ¶ Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,
6 sillä niiden tähden tulee Jumalan viha,
7 ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte.
8 ¶ Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
9 Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
10 ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.

Vanhan ihmisen teot ovat syntejä kuten haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe jne. Tästä kohdasta tulee hyvin esille, että vanha ihminen tarkoittaa synnin tekoja.

Uskova ei saisi kuitenkaan enää vaeltaa synnin himoissa ja haluissa (vanhan ihmisen tekojen mukaan), mutta hän voi langeta tekemään syntiä. Uskovan tulee kuitenkin kuolla synneille ja pukeutua sekä olla pukeutuneena uuteen, eli uuden luomuksen mukaiseen elämään.

Silloin kun uusi luomus eli uskova lankeaa tekemään syntiä, niin hän ei lakkaa olemasta uusi luomus, vaan hän on sitä koko ajan, mutta hän voi langeta tekemään syntiä. Vanha ihminen kuvaa siis tilaa, jossa uskova on langennut tekemä'än syntiä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Herman » 22. Touko 2013 22:44

PetriFB kirjoitti:Uusi luomus on uskova ihminen, joka voi langeta tekemään syntiä, eli toimimaan vanhan ihmisen mukaisesti.

Minusta tuo on ristiriitainen ajatus. Raamattu aivan selkeästi asettaa täysin vastakkain "vanhan ihmisen" ja "uuden luomuksen". Niissä ei ole mitään yhteistä, toinen on pimeys ja toinen valkeus. Uudestisyntynyt ihminen voi tosin vielä langeta tekemään vanhan ihmisen tekoja (voi jopa menettää pelastuksensa niin halutessaan), mutta silloin ei niitä tee hänen "uusi luomus" vaan "vanha ihminen".

Huomaa mitä Paavali "uudesta luomuksesta" kirjoitti: "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut" (2.Kor.5:17). Eli olemme "uusi luomus" vain jos ja kun olemme Kristuksessa (eli Pyhässä Hengessä). Ei uskova ole silloin (käytännössä) "uusi luomus", kun tämä ei ole Kristuksessa vaan elää oman tahtonsa (lihansa) mukaan, vaan silloin hän on (käytännössä) "vanha ihminen", vaikka onkin uudestisyntynyt.
Herman

ViestiKirjoittaja Herman » 22. Touko 2013 22:51

Itse asiassa mulle nyt avautui jotain tuosta "uudesta luomuksesta", kun niin yleisesti puhutaan että uudestisyntynyt uskova on "uusi luomus". Mutta eihän Raamattu niin sano, vaan se sanoo että Kristuksessa oleva uudestisyntynyt uskova on "uusi luomus". Jännästi sitä perinteet ja pinttyneet opetukset voi pimentää näkemästä Jumalan Sanan selkeää ja kirkasta totuutta.
Herman

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Touko 2013 23:11

todael kirjoitti:
toni t kirjoitti:
Sinussa on syntinen luonto, kuten muissakin ja tämä on vanha ihminen - perkeleen kanssa liitossa oleva syntinen luontosi.

Miten meissä voisi olla vanha ihminen joka on elossa ja perkeleen kanssa liitossa jos vanha ihmisemme on kuollut Golgatan ristillä kertaluontoisesti. Miten ihmeessä tämä kertakaikkisesti kuollut vanha ihminen voisi olla elossa meissä jos se olisi jo kertaluontoisesti kuollut.

Tuo sinun oppisi on todella ristiriitainen ja olet oman opetuksesi kanssa jopa ristiriidassa kun oppiasi yrittää loogisesti katsoa.

Toni - Raamattu ei aseta tässä puhumaamme oppia vastakohdiksi - meidän oma järkemme tökkii tässä asiassa. Kertakaikkinen vanhan ihmisemme ristiinnaulitseminen Kristuksessa ei kumoa uskon kasvua ja kilvoittelua Raamatussa.

1Joh. 5:18 "Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha."

1Joh. 2:1 "Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas."

Olemme uudessa luomuksessa täydellisiä, mutta itsessämme valmiit lankemaan syntiin. Vain Kristuksen ristin voima siirtää meidät Hänessä olevan vanhurskauden piiriin.

- todael

Järki tökkii tässä siksi että oppi että vanha ihmisemme olisi kertakaikkisesti kuollut Golgatan ristillä mutta kuitenkin elää meissä on järjen vastainen. Ei Raamattu opeta tuollaista ristiriitaa.

1.Joh 5:18 opettaa ettei yksikään Jumalasta syntynyt voi elää tietoisessa synnissä niin ettei hänellä olisi edes halua parannukseen Näin näen sillä kohta ei voi olla ristiriidassa 1.Joh 2:1 kanssa eikä seuraavan kohdan kanssa:

1.Joh.1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

Me olemme Kristuksessa täydellisesti pelastettuja mutta emme ole täydellisiä niin että olisimme täydellisiä Jumalan Pojan kuvia jotka ei syntiä tee. Raamattu ei opeta että uskovasta voisi tulla täydellinen tässä ajassa. Raamattu opettaa selvästi että uskovakin voi langeta syntiin ja synti on aina vanhan ihmisen tekoja ja haluja. Uskova voi langeta vanhan ihmisen tekoihin koska Raamattu ei opeta että vanha ihminen olisi kuollut Golgatan ristillä kertaluontoisesti, sillä jos niin olisi niin emme itsessämme voisi langeta syntiin.

todael kirjoitti:
Miten ihmeessä tämä kertakaikkisesti kuollut vanha ihminen voisi olla elossa meissä jos se olisi jo kertaluontoisesti kuollut.

Kyse on asemastamme Kristuksessa, jonka elämme uskon kautta todeksi tässä ajassa.

Kol. 3:1-4 "Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä. Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa; kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa."

Kuollut ja täydellinen uusi luomuksemme on Kristuksessa, ja vasta Hänen takaisin tulemisessaan tämä uusi luomus tulee esiin Jumalan kirkkaudessa. Siihen asti, me omistamme täydellisen asemamme Kristuksessa uskon kautta, ja siitä käsin me elämme nyt tässä ajassa uutta elämää Herrassa Jeesuksessa. Tähän omistamiseen kuuluu parannuksen tekeminen, kilvoittelu ja uskon kasvu. Täten - olemme kuolleet - ei kumoa uskon kasvua.

Tässä on velvollisuutemme:
Room. 8:12-13 "Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme. Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää."

- todael

Sanot sen tässä itsekkin että vasta kun Jeesus palaa niin uusi luomus tulee esiin Jumalan kirkkaudessa. Se tarkoittaa että vasta kun Jeesus palaa ja muuttaa alennustilamme ruumiit kirkkautensa rruumiin kaltaisiksi niin vanha ihmisemme kukistetaan kokonaan. Tulemme olemaan täydellisiä vasta kun Jeesus palaa siihen saakka emme pääse täydellisesti irti synnistä koska vanha ihminen kuolee täysin vasta kun Jeesus palaa emmekä enään elä tässä lihassa jonka jäsenissä lihan teot ja himot vaikuttavat.

Edelleen jos vanha ihminen olisi jo kuollut Golgatan ristillä ei uskon kasvua tarvittaisi sillä uskon kasvu tarkoittaa kasvua jossa opitaan elämään uuden luomuksen mukaista elämää hyljäten vanhan luomuksen haluja ja tekoja.

Fil.3:20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
3:21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.

Kyllä vasta kun Jeesus palaa niin Hän muuttaa meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi. Alennustilamme ruumis tarkoittaa tätä fyysisessä lihassa elettävää aikaa. Fyysisessä lihassa uusina luomuksinakin voimme lengeta vanhan aatamin (fyysisen lihan) himoihin ja tekoihin koska vanha aatami muutetaan kokonaan pois meistä vasta kun Herra Jeesus palaa ja me muutumme silmänräpäyksessä. Kun elämme fyysisessä lihassa uusina luomuksina niin meillä on Pyhä Henki voimana jolla voimme kuolla vanhan aatamin himoille ja teoille mutta sekin tulee lihan (himojen ja tekojen) kärsimisen kautta. Vanha ihminen ei kuollut kertaluontoisesti golgatan ristillä ja siksi elämme alennustilamme ruumiissa joka voi langeta syntiin.

1.Kor.15:44 kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.
15:45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
15:46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
15:47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on itse Herra taivaasta.
15:48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
15:49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
15:51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
15:53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
15:54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu."
15:55 "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?"
15:56 Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki.
15:57 Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!

Raamatun selvän opetuksen mukaan niinkauan kuin elämme lihassa on meissä myös maallisen kuva (vanhan ihmisen luontoa) sillä se häviää täysin vasta kun Jeesus muuttaa paluussaan ruumiimme kirkkautensa ruumiin kaltaisiksi joka EI VOI enään tehdä syntiä ja siksi liha ei voi periä Jumalan valtakuntaa koska sinne ei synti pääse.

Vanha ihmisemme ei siis kuollut Golgatan ristillä vaan vaikuttaa jäsenissämme jollainlailla niin kauan kuin elämme mutta uusina luomuksina saamme Jumalan armosta Golgatan sovituksen tähden kasvaa Hengessä joka päivä kuolemaan vanhalle luonnollemme jonka himot jäsenissämme vaikuttavat. Vasta kun Jeesus palaa saamme täydellisen voiton vanhasta aatamista kun Hän Herra Jeesus muuttaa meidät Jumalan kirkkauteen.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu