todael kirjoitti:Raamattu siis todistaa selkeästi, että ihmisen lihaa ei ole jo etukäteen naulittu kuolemaan ristille, sillä Raamatun opetus syntiä vastaan taistelemisesta kumoaa sen, että olisit jo valmiiksi kuollut lihallesi ja synneille ja sinun pitäisi vain omistaa se uskossa.
Petri, Raamattu todistaa toisin. Lueppa ihan selvästi:
Kol. 3:3 "Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;"
Room. 6:11 "Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa."
Raamatun opetus syntiä vastaan taistelemisesta ei kumoa kertakaikkista vanhan ihmisemme kuolemaa Kristuksen ristillä, sinä vaan et nyt vaan näe näiden kahden asian yhtäläisyyttä. On silti vaarallista väittää, että jotain EI OLE Raamatussa, vaikka se siellä selvästi lukee.
Room. 6:5 "Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,"
Gal. 6:14 "Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!"
- todael
Raamatun opetus syntiä vastaan taistelemasta ei kumoa sitä tosiasiaa, että meidät on naulittu ristille Jeesuksen kanssa. Mutta se mitä tuo tarkoittaa on taas toinen asia, eli miten ja milloin sinut on naulittu.
Jeesus puhui leivästä ja viinistä sanoen niiden olevan Hänen ruumiinsa (tämä on minun ruumiini). Jeesuksen sanat eivät poista sitä mitä Jeesus sanoi. Mutta se mitä Jeesus tarkoitti näillä sanoilla, tarkoitti Hänen murrettua ruumista ristillä ja Hänen vertansa joka toi sovituksen synneistä. Tämä on minun ruumiini ei siis tarkoita, että leipä ja viini on konkfreettinen läsnäoleva Jeesus.
Ymmärtäkö nyt mitä ajan takaa sillä mitä Raamattu opettaa, eli opetus tulee ymmärtää aina hengellisesti eikä pelkästään kirjaimellisesti, koska silloin joutuisimme uskomaan leivän ja viinin olevan Jeesus.
Jos nyt tutkit tätä lihan kuolema asiaa uudestaan, niin sen hengellisessä merkityksessä ei saa olla mitään ristiriitaa muun opetuksen kanssa.
En löydä Raamatusta missä uskova ensin kuolee kokonaan synnille ja sitten vielä sen jälkeen aloittaa taistelun ja parannuksen tekemisen syntiä vastaan. Tällainen opetus sotii Raamatun kokonaisopetusta vastaan.
Uskon ja ymmärrän täysin eri tavalla nuo Raamatun kohdat, en saa niistä mitenkään Raamatun kokonaisopetuksen valossa sellaista käsitystä, että ensin uskova kuolee kertakaikkisesto kokonaan synnille ja aloittaa sen jälkeen taistelun ja parannuksen tekemisen syntiä vastaan.
Herran Jeesuksen ristin työn kautta meillä on mahdollisuus kuolla joka päivä itsellemme ja siksi meidät on Hänen kanssaan ristiinnaulittu, että voimme kuolla synnille, joka tässä maailmassa vallitsee.
Kerran jo kokonaan kuolleen ei tarvitse enää tehdä parannusta ja taistella syntiä vastaan. Tätä kannattaa ajatella ja pohtia sekä rukoilla, että miksi Jumala olisi jo kerran meidät kuolettanut pois synnistä, mutta sitten ikään kuin taas liha heräsi eloon ja tarvitsee uudestaan parannuksen ja taistelun syntiä vastaan, joka oli jo kerran kokonaan voitettu.
Olitko Golgatan keskimmäisellä ristillä yhdessä Jeesuksen kanssa kun sinut ristiinnaulittiin vai missä tuo ristiinnaulitseminen tapahtui tai tapahtuu? Tämä olisi hyvä tietää, koska Herra Jeesus opetti opetuslapsilleen oman ristinsä ottamista ja sitä kautta itsensä kieltämistä (itselleen kuolemista), koska Jeesuksen ristillä Hän oli yksin sovittamassa maailman synnit.
Tämä ehdottoman tärkeä ymmärtää, koska jos joku on ollut tai naulittu yhdessä Jeesuksen kanssa ristillä, niin tuskinpa Jumala sellaista hyväksyisi jha sovitusta voisi tapahtua. Mutta silloin kun Jeesus oli yksin ristillä ja vei meidän syntimme (siis ei meitä vaan syntimme) ristille sovitettavaksi, niin se oli syntiuhri, joka kelpasi Jumalalle.
Eikö sellainen halventaisi ristin työtä, jos siellä Jeesuksen kanssa olisi ristiinnaulittu kuolemaan kaikki maailman uskovat?
Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että yhdessä Jeesuksen kanssa ristiinnaulitut kuolemaan tarkoittaa sitä kun ihminen tulee uskoon ja Jeesuksen ristin työn kautta hän Pyhän Hengen voimasta saa voiman kuolla pois synnistä, joka päivä uudestaan ja uudestaan ottaen oman ristinsä kuten Jeesus itse sanoi.
Tällä tavalla Herran Jeesuksen ristin voima tuo lihan kuoleman vanhalle ihmiselle sekä kasvattaa uskovaa ojentautumaan Jumalan tahdon mukaisesti. Näin Herran Jeesuksen ristin työ on kaiken keskipiste ja voima yli synnin sekä voima vanhurskaaseen elämään.