todael kirjoitti:Todael:
Jos sinut on jo kertaluontoisesti naulittu ristille Herran Jeesuksen ristin kautta, niin kuolitko kaikille synneillesi silloin siellä jo yhdessä Jeesuksen kanssa?
Jos olet jo siellä kuollut, niin miksi silloin Raamattu enää opettaisi kasvun kautta tapahtuvaa muutosta, sillä sehän olisi turhaa koittaa kasvattaa synnille jo kuollutta lihaa.
Vai onko kuitenkin niin, että te olette ristiinnaulittu ristille puhuu ja opettaa siitä että Herran Jeesuksen ristin työn kautta uskova saa voiman Pyhässä Hengessä kuolla synnille nyt ja tässä hetkessä missä me elämme. Eli uskova saa kieltää itsensä ja ottaa jokapäiväisen ristinsä (kuolla lihalle) ja seurata Jeesusta, kuten Herra Jeesus itse opetti.
Petri Paavola - sinä katsot kahta Jumalan evankeliumin voiman tekoa Kristuksessa
vastakohtaisina asioina - minä en. Minut on
kertaluontoisesti ristiinnaulittu Kristuksessa, olen
uudestisyntynyt Jumalan Hengestä, vanha ihmiseni on Kristuksessa kuollut [vaikka itsessäni se onkin vielä elossa] --- ja
TÄSTÄ käsin, elän Pyhässä Hengessä uutta elämää uuden luomuksen mukaisessa elämässä. Siihen kuuluu
parannuksen tekeminen, itseni kieltäminen, olemuksessani vielä olevaa syntiä vastaan taisteleminen, rukous jne. Tämä elämä nousee vanhan ihmiseni kuolemasta, sekä uuden luomuksen elämästä käsin - siis Herrasta Jeesuksesta käsin.
Silti EN KUMOA
kertakaikkista vanhan ihmiseni kuolemaa Kristuksessa, vaan elän siitä käsin uutta elämää Pyhän Hengen voimassa. Täytyy erottaa
vanha ihminen ja
uusi luomus - ne eivät ole sama asia, vaan toistensa vastakohdat - liha ja henki.
Gal. 2:19-20 "Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle.
Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja
minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja
minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni."
- todael
Tuon tähän toisen asian, joka voi valaista tätä keskustelussa olevaa asiaa.
Luuk 22:19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
Herra Jeesus sanoi leivän ja viinin olevan Hänen ruumiinsa, joka annetaan ihmisten syntien tähden.
Jos uskova ei tunne koko Raamatun opetusta, niin silloin hän uskoo kuten katolinen kirkko, että ehtoollisen leipä ja viini on läsnäoleva Herra Jeesus.
Kun ymmärrämme Raamatun kokonaisopetuksen, niin silloin ymmärrämme, että leipä ja viini oli esikuvallinen opetus ristillä tapahtuneesta sovitustyöstä, jossa Jeesuksen murretun ruumiin ja ruumiista vuotavan veren kautta ristillä tapahtui syntien anteeksiantamus.
Roomalaiskatolisuus vertaus ei ole mikään piikki, vaan tuo kohta sopii hyvin kertomaan millä tavalla Raamattua tulee ymmärtää.
Nyt kun tutkimme koko Raamatun opetuksen valossa uskovan ihmisen lihan kuolemaa ja ristiinnaulitsemista, niin se tapahtuu koko ajan kun Jumalan voiman kautta kuolemme synneille. Siksi uskova on naulittu ristille yhdessä Jeesuksen kanssa. Herran Jeesuksen ristin työn kautta uskova saa voiman Pyhässä Hengessä kuolla synnille nyt ja tässä hetkessä missä me elämme. Eli uskova saa kieltää itsensä ja ottaa jokapäiväisen ristinsä (kuolla lihalle) ja seurata Jeesusta, kuten Herra Jeesus itse opetti.
Ei ole kuitenkaan olemassa mitään kertakaikkista etukäteen kuolemista lihalle, jonka jälkeen vielä joutuisi tekemään parannusta ja taistelemaan syntejä vastaan, vaikka ihminen oli jo kerran kuollut ristillä.
Kuinka kertaalleen jo synnille kuollut enää joutuisi tekemään parannusta ja taistelemaan syntiä vastaan?
Sitten kysyn sinulta, että tarkoitatko sitä että kun uudestisynnyit niin heti sen jälkeen kuolit kaikille synneille vai miten ja missä järjestyksessä kertaluontoinen synnille kuoleminen ristiinnaulittuna tapahtui, jonka jälkeen joudut kuitenkin vielä taistelemaan syntejä vastaan?
Minä uskon, että vanha ihminen on eri asia kuin uusi ihminen, eli liha ja henki on eri asia ja toistensa vastakohdat.
Yritetään edetä rauhallisesti ja asiallisesti, niin ehkäpä saamme vielä tähän selvyyden.