Panettelua, tuomitsemista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Touko 2013 20:26

Minä vain kirjoitti:Toni,

ehkä tämä asia kaikille selkiää mitä kukin tarkoittaa.

Meneekö tämä kohta mielestäsi näin?

2.Moos.20:2 "Minä olen Herra (Jhwh), sinun Jumalasi (Elohim), joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
20:3 Älä pidä muita jumalia (Elohim) minun rinnallani.

Eli otetaan nyt selvyyden vuoksi, että Jumalan nimi on kaikilla kielillä "Jahve", eli sitä ei tulisi kääntää millekään kielelle.
Eli nyt suomen kielellä se ei tuota sekaannusta, ainoastaan hebrean kielellä jossa se nimi tarkoittaa kahta asiaa "nimeä" tai "minä olen"

Eli Jumala puhuu: Minä olen Jahve, Sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
Älä pidä muita jumalia minun rinnallani
Ihan yksinkertaisuudessaan eikö se näin mene?

Unohdetaan tuo Herra sana, koska sekin liitetään Jumalaan, Hallitsijaan ja mihin milloinkin.
Käytetään Aina Jahve kun on jahve ja hallitsija kun on hallitsija, muuten tämä on liian sekavaa.

Eli näillä ohjeilla käännettynä miten nuo kaikki jakeet menevät?

Jahve eli Jhwh on hebreaa. Tämä sana on uuden testamentin kreikassa käännetty Kyrios. Kyrios sana on sitten Suomessa käännetty Herra sanaksi. Ymmärrän sen että Herra antaa ihmisille eri kuvia sillä Herralla voidaan tarkoittaa herrasmiestä, pomoa, korkea arvoisia miehiä tai Herraa joka on taivaan ja maan Luoja. Raamatun opetuksen valossa Herra sana liitettynä Jeesukseen tarkoittaa aina Jhwh:ta ja tämä selviää Raamatun opetuksista kuka Jeesus on. Raamattu opettaa että Jhwh loi taivaat ja maan. Raamattu opettaa monissa kohdissa että Herra Jeesus on luonut taivaan ja maan ja tämä on mahdollista vain siten että Jeesus on Herra Jhwh.

Jesaja.44:6 Näin sanoo Herra (Jhwh), Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa (Elohim).

Herra JHWH sanoo: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa. Ei siis ole mitään muuta Jumalaa kuin Herra JHWH ja Hän on ensimmäinen ja viimeinen.

Herra Jeesus sanoo: Ilm.1:17 Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
1:18 ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.

Jeesus sanoo olevansa "Minä Olen" eli Herra joka on ensimmäinen ja viimeinen ja Jesajan mukaan vain Herra JHWH joka on ainut Jumala on ensimmäinen ja viimeinen ja jos Jeesus sanoo olevansa ensimmäinen ja viimeinen niin se on mahdollista vain siksi että Hän on Herra JHWH joka ainoastaan on ensimmäinen ja viimeinen ja koska ei ole muuta Jumaluutta olemassakaan.

Jesaja.42:8 Minä, Herra (Jhwh), se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.

Room.9:5 Joiden myös isät ovat, joista Kristus lihan puolesta syntynyt on, joka on Jumala ylitse kaikkein ylistetty ijankaikkisesti, amen!

Herra Jhwh ei anna kunniaansa ja ylistystäänsä toiselle eikä epäjumalille vaan Herran Jhwh kunnia ja ylistys on ja pysyy vain Herralla Jhwh:lla. Raamattu opettaa että Kristus on Jumala yllitse kaikkein ylistetty iankaikkisesti. Raamattu opettaa siis että Kristus on ylitse kaikkien oleva Jumala joka on iankaikkisesti ylistetty koska Kristuksella on Herran Jhwh kunnia ja ylistys sillä Kristus on Herra Jhwh.

Herra Jhwh sanoo Jumalan lain ensimmäisessä käskyssä että Hän vei Israelin pois Egyptistä orjuuden pesästä. Tutkitaanpa hieman tätä asiaa:

Joh.6:46 Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän.

2.Moos.3:1 Ja Mooses kaitsi appensa Jetron, Midianin papin, lampaita. Ja kun hän kerran ajoi lampaita erämaan tuolle puolen, tuli hän Jumalan vuoren, Hoorebin, juurelle.
3:2 Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta; ja hän näki, että pensas paloi ilmitulessa, mutta pensas ei kuitenkaan kulunut.
3:3 Niin Mooses sanoi: "Minä käyn tuonne ja katson tätä suurta näkyä, miksi ei pensas pala poroksi."
3:4 Kun Herra (Jhwh) näki hänen tulevan katsomaan, huusi hän, Jumala (Elohim), hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen."
3:5 Hän sanoi: "Älä tule tänne! Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä maa."
3:6 Ja hän sanoi vielä: "Minä olen sinun isäsi Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala." Ja Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa
.

Tässä kohtaan Herran enkeli sana on mal'ak joka voi tarkoittaa enkeliä mutta ensisijaisesti se tarkoittaa lähettiä eli sanansaattajaa. Jakeiden asiayhteys ja jakeet 4 ja 6 kertovat meille sen että ei ole kyseessä enkeli vaan Herran eli Isän sanansaattaja joka on Herra Jeesus Kristus.

H4397 מַלאָך mal'ak (mal-awk') n-m.
1. a messenger
2. specifically, of God, i.e. an angel (also a prophet, priest or teacher)
[from an unused root meaning to despatch as a deputy]
KJV: ambassador, angel, king, messenger.

Mooses siis näki Herran sanansaattajan tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta. Tämä sanansaattaja oli itse Jumala (Elohim) ja Herra (Jhwh) joka huusi Moosekselle pensaasta. Tämä sanansaattaja oli Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin Jumala joka pensaasta Moosekselle puhui. Tämä Jumala antoi lakinsa Moosekselle. Poika Herra Jeesus Kristus on Isän sanansaattaja maailmalle ja Poika antoi Isän käskemät käskyt Moosekselle. Tämä kohta todistaa sen että Herra Jeesus Kristus on Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin Jumala joka lain antoi Moosekselle. Sillä kukaan muu kuin Poika ei ole nähnyt Isää ( Joh.6:46) ja Poika on Isän sanansaattaja ja Herran sanansaattaja joka sanoi olevansa Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin Jumala ilmestyi Moosekselle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta!

Joh.13:16. Totisesti, totisesti sanon minä teille: ei ole palvelia suurempi herraansa, eikä sanansaattaja suurempi kuin se, joka hänen lähetti.

Joh.7:16 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
12:49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
12:50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."

Herra Jeesus Kristus sanoo olevansa Isän sanansaattaja. Isän sanansaattaja on Raamatun todistuksen mukaan Herra Jhwh. Näin siksi että Raamattu opettaa Isän ja Pojan olevan Herra Jhwh.

Neh.9:6 Sinä yksin olet Herra. Sinä olet tehnyt taivaat ja taivasten taivaat kaikkine joukkoinensa, maan ja kaikki, mitä siinä on, meret ja kaikki, mitä niissä on. Sinä annat elämän niille kaikille, ja taivaan joukot kumartavat sinua.
9:7 Sinä olet Herra Jumala, joka valitsit Abramin ja veit hänet pois Kaldean Uurista ja annoit hänelle nimen Aabraham.
9:8 Ja sinä havaitsit hänen sydämensä uskolliseksi sinua kohtaan, ja niin sinä teit hänen kanssaan liiton antaaksesi hänen jälkeläisillensä kanaanilaisten, heettiläisten, amorilaisten, perissiläisten, jebusilaisten ja girgasilaisten maan. Ja lupauksesi sinä olet täyttänyt, sillä sinä olet vanhurskas.
9:9 Ja sinä näit meidän isiemme kurjuuden Egyptissä ja kuulit heidän huutonsa Kaislameren rannalla.
9:10 Sinä teit tunnustekoja ja ihmeitä rangaisten faraota ja kaikkia hänen palvelijoitansa ja kaikkea hänen maansa kansaa; sillä sinä tiesit näiden kohdelleen heitä ylimielisesti, ja sinä teit itsellesi nimen, niinkuin se tänäkin päivänä on.
9:11 Meren sinä halkaisit heidän edessänsä kahtia, niin että he kulkivat meren poikki kuivaa myöten; mutta heidän takaa-ajajansa sinä syöksit syvyyteen, niinkuin kiven valtaviin vesiin.
9:12 Sinä johdatit heitä päivällä pilvenpatsaasta ja yöllä tulenpatsaasta, valaisten heille tien, jota heidän oli kuljettava.
9:13 Ja sinä astuit alas Siinain vuorelle ja puhuit heille taivaasta ja annoit heille oikeat tuomiot ja totiset lait, hyvät säädökset ja käskyt.
9:14 Sinä ilmoitit heille pyhän sapattisi ja annoit heille käskyt, säädökset ja lain palvelijasi Mooseksen kautta.

Yksi Herra joka on kaiken luonut johdatti kansansa päivällä pilvenpatsaasta ja yöllä tulenpatsaasta valaisten heille tien kun Israel pakeni Egyptistä.

2.Moos.14:19 Niin Jumalan enkeli (Sanansaattaja), joka oli kulkenut Israelin joukon edellä, siirtyi kulkemaan heidän takanansa; ja pilvenpatsas siirtyi heidän edeltänsä ja asettui heidän taaksensa
14:20 ja tuli egyptiläisten joukon ja Israelin joukon väliin; ja pilvi oli pimeä noille ja valaisi yön näille. Näin koko yönä toinen joukko ei voinut lähestyä toista.

Jumalan Sanansaattaja eli mal'ak (joka voi tarkoittaa sanansaattajaa tai enkeliä) oli pilvipatsaassa ja tulipatsaassa joka johdatti Israelin kansaa pois egyptistä. Nehamia sanoo että yksi Herra eli Luoja oli pilvipatsaassa. Raamattu ilmoittaa että Herra Jeesus on Isän sanansaattaja mal'ak ja näin Herra Jeesus johdatti Israelin kansaa pilvipatsaasta. Asiayhteys kertoo taas että ei ole kyse enkelistä vaan Herrasta ja koska Raamattu käyttää Herrasta joka pilvipastaassa oli myös nimeä Sanansaattaja. Poika oli pilvipatsaassa joka johdatti Israelin kansaa.

2.Moos.14:24 Kun aamuvartio tuli, katsahti Herra (JHWH) egyptiläisten joukkoa tulenpatsaasta ja pilvestä ja saattoi hämminkiin egyptiläisten joukon.

Jae 24 kertoo että Herra JHWH oli tulipatsaassa. Jumalan sanansaattaja mal'ak on siis Herra JHWH. Isän sanansaattaja on Poika ja He ovat yksi Herra.

2.Moos.23:20 Katso, minä lähetän enkelin (Sanansaattajan mal'ak ) sinun edellesi varjelemaan sinua tiellä ja johdattamaan sinua siihen paikkaan, jonka minä olen valmistanut.
23:21 Ole varuillasi hänen edessään ja kuule häntä äläkä pahoita hänen mieltänsä. Hän ei jätä teidän rikoksianne rankaisematta, sillä minun nimeni on hänessä.

Sanansaattaja kulkee Israelilaisten edellä ja varjelee heitä. Herran JHWH:n nimi on Sanansaattajassa. Tämä siksi että Sanansaattaja on Poika Herra Jeesus joka on Herra JHWH.

Joh.17:11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.

Isä on antanut nimensä Pojalleen.

Jesaja.42:8 Minä, Herra (JHWH), se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.

Yksi Herra JHWH ei anna kunniaansa eikä ylistystäänsä toiselle vaan Jumalan kunnia ja ylistys ja näin ollen Jumalan nimi pysyy aina vain YHDELLÄ Jumalalla koska Jumala ei sitä toiselle anna.

Isä antoi nimensä Pojalleen sillä yksi Jumala on Isä ja Poika. Koska Poika on saanut Isän kunnioitetun ja ylistetyn nimen on Poika YKSI Jumala Isän kanssa koska Jumala ei kunniaansa ja ylistystäänsä toiselle anna. Sanansaattajassa joka oli pilvipatsaassa on Herran nimi koska koska Poika joka on Sanansaattaja on Herra JHWH.

1.Kor.10:1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
10:2 ja saivat kaikki kasteen Mooseksen pilvessä ja meressä
10:3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
10:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

Herra Jeesus Kristus oli Israelin kansan kanssa kun se pakeni Egyptistä sillä Herra Jeesus on Isän Sanansaattaja Herra JHWH. Herra Jhwh vei Israelin pois Egyptistä ja Isän sanansaattaja Kristus vei Israelin pois Egyptistä. Kristus on Raamatun todistuksen mukaan Herra Jhwh!
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Touko 2013 21:21

Toni kirjoitti: "Raamattu opettaa että Jhwh loi taivaat ja maan. Raamattu opettaa monissa kohdissa että Herra Jeesus on luonut taivaan ja maan ja tämä on mahdollista vain siten että Jeesus on Herra Jhwh." Tämä asia selvisi minulle aikanaan unen kautta. Unessa yksi veli opetti minulle, että Jeesus on taivaan ja maan Luoja. Unen jälkeen selvitin asian Raamatusta. Hebrealaiskirjeessä kerrotaan Jumalan sanoneen Jeesuksesta: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja (Hebr.1:10)..."
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja pekka » 19. Touko 2013 21:31

Epistola Hebrealaisille 1:

1. Jumala puhui muinen usein ja monella muotoa isille prophetain kautta; näinä viimeisinä päivinä on hän meille puhunut Poikansa kautta,
2. Jonka on hän kaikkein perilliseksi pannut, ja on myös hänen kauttansa maailman tehnyt;
3. Joka, että hän on hänen kunniansa kirkkaus ja hänen olemuksensa juurikuva, ja kantaa kaikki voimansa sanalla, ja on itse kauttansa meidän synteimme puhdistuksen tehnyt, ja istunut majesteetin oikialla puolella korkeuksissa:
4. On tullut niin paljoa paremmaksi enkeleitä, että hän ylimmäisemmän nimen on heidän suhteensa perinyt.
5. Sillä kenelle hän on koskaan enkeleistä sanonut: sinä olet minun Poikani, tänäpänä minä sinun synnytin! ja taas: minä olen hänen Isänsä ja hän on minun Poikani!
6. Ja taas: koska hän tuo esikoisen maailmaan, sanoo hän: häntä pitää kaikki Jumalan enkelit kumartaen rukoileman?
7. Mutta enkeleistä hän sanoo: hän tekee enkelinsä hengeksi ja palveliansa tulenleimaukseksi.
8. Mutta Pojalle: Jumala! sinun istuimes pysyy ijankaikkisesta ijankaikkiseen: sinun valtakuntas valtikka on oikeuden valtikka.
9. Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit vääryyttä, sentähden on sinun, oi Jumala, sinun Jumalas voidellut ilo-öljyllä enempi kuin sinun osaveljes.
10. Ja: sinä Herra olet alusta maan perustanut, ja taivaat ovat sinun käsialas:
11. Ne katoovat, mutta sinä pysyt; ja he kaikki vanhenevat niinkuin vaate.
12. Ja niinkuin puvun sinä heitä muuttelet, ja he muuttuvat: mutta sinä kohdallasi pysyt ja ei sinun ajastaikas puutu.
13. Mutta kelle enkeleistä on hän koskaan sanonut: istu minun oikialle kädelleni, siihenasti kuin minä panen vihollises sinun jalkais astinlaudaksi?
14. Eikö he kaikki ole palvelevaiset henget, palvelukseen lähetetyt niille, jotka autuuden perimän pitää?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja uuhi » 19. Touko 2013 23:04

psalmissa 102:26 ei ole nimeä jhwh eikä termiä adown eikä adonaj. jae heb. 1:10 on siteeraus psalmista 102:26, [monissa englanninkielisissä käännöksissä numero 102:25] kyseisen psalmin kreikankielisessä septuagintakäännöksessä tosin näyttää olevan termi kyrios [muodossa kyrie]. olen kuullut opetettavan ja huomannut itsekin että septuagintakäännös ei ole kaikilta osin tarkka käännös. [septuagintakäännöksessä kyseisen jakeen numero muuten näyttää olevan on 101:26].

jhwh hankki minut alussa tiensä

[jakeesta snl 8:22]

jhwh puhui minulle: poikani sinä, minä [tänä]päivänä synnytin sinut

[psalmista 2:7, siteerattu osittain jakeissa apt 13:33 ja heb. 1:5 ja 5:5]

joka on kuva elohimin näkymättömän, esikoinen kaiken luomuksen, koska hänessä luotiin kaikki [ne] taivaissa ja [ne] päällä maan ...

[jakeista kol. 1:15-16]

... nämä sanoo amen, todistaja uskollinen ja tosi, alkupää luomuksen elohimin

[jakeesta ilm. 3:14]

... elohimissa kaiken luoneessa läpi jahuwšu'a messiaan .

[loppuosa jakeesta ef. 3:9 byzanttilaisesta tekstistä käännettynä]
uuhi

ViestiKirjoittaja PetriFB » 20. Touko 2013 16:12

Lilli kirjoitti:Haluaisin kuulla Petrin kommentit tähän kohtaan, koska hänen kirjoitustaan on puitu.

6 Kuin siis Jesus sanoi heille: minä olen, astuivat he takaperin ja lankesivat maahan. (Biblia 1776)

Vanha Biblia kääntää jakeen kuusi oikein alkutekstin mukaisesti. Kun Juudas oli pettänyt Jeesuksen ja joukkoineen tuli hakemaan Jeesusta, niin he astuessaan takaperin kaatuivat maahan selälleen, eli takaperin. Kyse ei ollut Jumalan siunauksesta, vaan Jumalan tuomiosta.

Kysymys on totuudesta eikä siitä, kuka on väärässä ja kuka oikeassa. Tällä erää koen, että Petri on tämän tulkinnut väärin ja siksi haluankin kuulla hänen mielipiteensä ja arvionsa, millä perusteella Juudas joukkoineen olisi kaatunut selälleen. Jos asia on niin, että he kaatuivat tai lankesivat maahan, mutta eivät selälleen, olettaisin Petrin korjaavan kirjoitustaan.

En ota kantaa tonin kirjoitukseen, koska en tiedä, miten asia oikeasti oli. Raamattuhan ei kerro, miksi he kaatuivat tai kuka heidät kaatoi vai kompastuivatko he jalkoihinsa tai kaatuivat itsekseen. Oleellista kohdassa ei varmaan ole se, miksi he kaatuivat, koska siitä ei kerrota enempää, vaan Jeesuksen toiminta: Jeesus ei pakoillut, Hän tiesi mitä on tulossa ja itse astui esiin. Hän oli teuraaksi astuva Karitsa, joak ei ääntä päästänyt.

John 18:6
Murdoch Peshitta
6 and when Jesus said to them, I am he, they drew back and fell upon the ground.

King James Version (KJV)
6 As soon then as he had said unto them, I am he, they went backward, and fell to the ground.

American Standard Version (ASV)
6 When therefore he said unto them, I am he, they went backward, and fell to the ground.

Wycliffe Bible (WYC)
6 And when he said to them, I am, they went aback, and fell down on the earth.

Complete Jewish Bible (CJB)
6 When he said, “I AM,” they went backward from him and fell to the ground.

Kreikan tekstissä on sana eis, joka voidaan myös verbin kanssa kääntää osoittamaan liikkeen tai kulkemisen suuntaa. Edellä lista englanninkielisistä käännöksistä, jotka kääntävät mennä verbin kanssa menemistä taaksepäin, jonka seurauksena tapahtuu kaatuminen. Raamatun kokonaisilmoituksen valossa on perusteltua sanoa heidän kaatuneen taaksepäin, sillä kyse ei ollut suinkaan Jumalan siunauksesta. Edellä olevista englanninkielen käännöksistä saa myös selkeästi sen käsityksen että liike joka vei heitä taaksepäin kaatoi heidät myös taaksepäin.

Kyseessä ei myös ollut mikään kunnioituksen osoitus, sillä Juudas ja sotilasjoukko sekä ylipappien ja fariseusten palvelijat tulivat kiinniottamaan Jeesusta "rikollisena". He eivät siis kaatuneet maahan kunnioituksen osoituksena, vaan Jumala kaatoi heidät maahan (uskon että taaksepäin) tuomion merkiksi, koska synnin ja vääryyden kautta he ottivat kiinni Jeesuksen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Minä vain » 20. Touko 2013 16:44

Petri,

Kyseessä ei myös ollut mikään kunnioituksen osoitus, sillä Juudas ja sotilasjoukko sekä ylipappien ja fariseusten palvelijat tulivat kiinniottamaan Jeesusta "rikollisena". He eivät siis kaatuneet maahan kunnioituksen osoituksena, vaan Jumala kaatoi heidät maahan (uskon että taaksepäin) tuomion merkiksi, koska synnin ja vääryyden kautta he ottivat kiinni Jeesuksen.

Eikö tästä saa sitä käsitystä, että koska he eivät tunteneet Jeesusta, he tarvitsivat Juudasta, osoittamaan kuka Jeesus on?
Ja siksi kun he kertoivat ketä he etsivät, se tarkoitti etteivät he tunteneet Jeesusta jota he etsivät eivätkä tienneet kuka se oli.
Siksi minulla on se käsitys, että ensimmäinen "Minä olen" sana he kuulivat Jahve, ja kumarsivat Jumalan Pyhän nimen kuultuaan.
Ja sen vuoksi He uudelleen kertoivat Jeesukselle ketä he etsivät, koska he eivät tajunneet sen olevan vastaus ja siksi he eivät vieläkään tiennyt kuka on Jeesus.
Minä vain

Re:

ViestiKirjoittaja PetriFB » 20. Touko 2013 16:49

uuhi kirjoitti:psalmissa 102:26 ei ole nimeä jhwh eikä termiä adown eikä adonaj. jae heb. 1:10 on siteeraus psalmista 102:26, [monissa englanninkielisissä käännöksissä numero 102:25] kyseisen psalmin kreikankielisessä septuagintakäännöksessä tosin näyttää olevan termi kyrios [muodossa kyrie]. olen kuullut opetettavan ja huomannut itsekin että septuagintakäännös ei ole kaikilta osin tarkka käännös. [septuagintakäännöksessä kyseisen jakeen numero muuten näyttää olevan on 101:26].

jhwh hankki minut alussa tiensä

[jakeesta snl 8:22]

jhwh puhui minulle: poikani sinä, minä [tänä]päivänä synnytin sinut

[psalmista 2:7, siteerattu osittain jakeissa apt 13:33 ja heb. 1:5 ja 5:5]

joka on kuva elohimin näkymättömän, esikoinen kaiken luomuksen, koska hänessä luotiin kaikki [ne] taivaissa ja [ne] päällä maan ...

[jakeista kol. 1:15-16]

... nämä sanoo amen, todistaja uskollinen ja tosi, alkupää luomuksen elohimin

[jakeesta ilm. 3:14]

... elohimissa kaiken luoneessa läpi jahuwšu'a messiaan .

[loppuosa jakeesta ef. 3:9 byzanttilaisesta tekstistä käännettynä]

Ps 102:
21 (102:22) jotta Siionissa julistettaisiin Herran nimeä ja hänen ylistystänsä Jerusalemissa,
22 (102:23) kun kaikki kansat kokoontuvat yhteen, ja valtakunnat, palvelemaan Herraa.
23 ¶ (102:24) Hän on lannistanut matkalla minun voimani, on lyhentänyt minun päiväni.
24 (102:25) Minä sanon: Jumalani, älä tempaa minua pois kesken ikääni; sinun vuotesi kestävät suvusta sukuun.
25 (102:26) Muinoin sinä perustit maan, ja taivaat ovat sinun käsialasi.
26 (102:27) Ne katoavat, mutta sinä pysyt, ne vanhenevat kaikki kuin vaate; sinä muutat ne, niinkuin vaatteet muutetaan, ja ne muuttuvat.

Koko tekstiyhteys Psa 102:ssa todistaa ja tuo esille, että Herra Jumala on tehnyt maan ja taivaan.

Hebr 1:
1 ¶ Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
3 ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,
4 ¶ tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.
5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
11 ne katoavat, mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate,
12 ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu".

Hebr. 1 luku on täysin samassa linjassa psalmi 102:n kanssa. Hebr 1 luvusta tulee myös selkeästi esille Jeesuksen Jumaluus. Jae sanoo, että Isä Jumala on sanonut enkeleistä ja jakeessa 8 tarkoitetaan sitä mitä Isä Jumala on sanonut Pojasta (Jeesus). Jakeessa 8 ei alkutekstissä ole sanaa sanonut, mutta tekstiyhteys paljastaa, että jakeessa 8 on kyse siitä mitä Isä Jumala on sanonut Pojastaan. Isä Jumala sanoo Poikaansa heti 8 jakeen alussa Jumalaksi (Theos).

Jae 9 kertoo miksi Herran Jeesuksen valtaistuin (Jumalan valtaistuin - Isän ja Pojan valtaistuin) pysyy iankaikkisesti, koska Hän rakasti vanhurskautta ja vihasi laittomuutta (syntiä).

Jeesuksen Jumaluuden kieltäjät eivät ole Raamatullisessa uskossa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 20. Touko 2013 17:03

Minä vain kirjoitti:Petri,

Eikö tästä saa sitä käsitystä, että koska he eivät tunteneet Jeesusta, he tarvitsivat Juudasta, osoittamaan kuka Jeesus on?
Ja siksi kun he kertoivat ketä he etsivät, se tarkoitti etteivät he tunteneet Jeesusta jota he etsivät eivätkä tienneet kuka se oli.
Siksi minulla on se käsitys, että ensimmäinen "Minä olen" sana he kuulivat Jahve, ja kumarsivat Jumalan Pyhän nimen kuultuaan.
Ja sen vuoksi He uudelleen kertoivat Jeesukselle ketä he etsivät, koska he eivät tajunneet sen olevan vastaus ja siksi he eivät vieläkään tiennyt kuka on Jeesus.

Joh 18:6 jakeen lopussa on kreikan sana pipto, joka tarkoittaa kaatumista, kaatumista maahan. Alkuteksti ei anna mitään tukea näkemyksellesi.

Jos he olisivat kumartaneet kuullessaan Minä olen, niin alkuteksti käyttäisi sanaa, joka tarkoittaa kumartamista tai yhdessä pipto sanan kanssa sanaa, joka tarkoittaa kumartamista (palvoa). Joh 18:6 ei ole missään kohtaa sanaa kumartaa, joten näkemyksesi on Raamatun sanan vastainen.

Matt 2:11 Niin he menivät huoneeseen ja näkivät lapsen ynnä Marian, hänen äitinsä. Ja he lankesivat maahan ja kumarsivat häntä, avasivat aarteensa ja antoivat hänelle lahjoja: kultaa ja suitsuketta ja mirhaa.

Matt 2:11 lankesivat sana on kreikaksi pipto, jota seuraa sana proskyneo, joka tarkoittaa kumartamista, palvomista. Matt 2:11 langettiin maahan kumartaen, mutta Joh 18:6 ei ole vastaavanlaista sanayhdistelmää, vaan pelkkä pipto sana, joka tarkoittaa kaatumista. Jeesuksen kiinniottajat eivät siis kumartaneet kuullessaan sanat Minä olen, vaan he kaatuivat maahan Jumalan tuomion merkiksi.

Joh 18:6:n alkutekstin mukaan kun kiinniottajat kuulivat sanat Minä olen, niin he menivät taaksepäin, eli Jumalan voima liikutti heitä taaksepäin ja he kaatuivat taaksepäin. On tärkeätä huomata, että Minä olen sanojen jälkeen välitön seuraus oli liike taakspäin, joka kaatoi heidät taaksepäin.
PetriFB

ViestiKirjoittaja uuhi » 20. Touko 2013 17:21

uskon että jahuwšu'a messias on elohim ja että jahuwšu'a messias on elohimin poika ja että jahuwšu'a messias on hallitsija. enkä totisesti ole kieltänyt, sitä että hän on elohim.
[termi elohim käännetty kreikaksi theos].

meneekö teiltä sekaisin nimi jhwh ja termi elohim, sen lisäksi että teiltä vaikuttaa menevän sekaisin nimi jhwh ja kreikan termi kyrios [suomeksi hallitsija], kun tolla tavalla väärinymmärrätte viestini?
uuhi

ViestiKirjoittaja Minä vain » 21. Touko 2013 13:46

1. Mooseksen kirja 44
14 Ja Juuda meni veljinensä Joosefin taloon, jossa tämä vielä oli, ja he lankesivat maahan hänen eteensä.

Mark. 3:11 Ja kun saastaiset henget näkivät hänet, lankesivat he maahan hänen eteensä ja huusivat sanoen: "Sinä olet Jumalan Poika".

Ap. t. 20:37 Ja he ratkesivat kaikki haikeasti itkemään ja lankesivat Paavalin kaulaan ja suutelivat häntä,

Ilm. 5:8 Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,

Miten sitten näissä kohdissa?

Ja en totisesti usko, että Jos Jeesus olisi sanonut minä olen ja Jumalan voima olisi heittänyt joukon maahan, niin Jeesus olisi enää kysellyt ketä he etsivät.
Koska Jeesus tietää sydänten ajatukset, hän kysyi uudelleen koska tiesi, etteivät he tienneet ja olivat ymmärtäneet väärin.
Siinäkään ei ole järkeä mitä Toni kirjoitti, että Jeesus pistäisi heidät voiman jälkeen sanomaan nimensä, se olisi salakavalaa, jonkalainen käytös ei Jeesukselle ole ominaista.
Sellainen ajatus ei vaan nyt minun pieneen päähäni mahdu.
Jeesus on kuninkaallinen, Itse Jumalan Poika, hän varmasti heittäessään vihollisensa ei pistä vihollisiaankaan kieroilemalla kunnioittamaan itseään, vaatimalla tiettyjä sanoja suusta tai käyttää hyväkseen väärin saatua todistusta ja kunnioitusta, vaan se kunnioitus syntyy totta tosiaan itsestään.
Vaikka me tekisimme näin, Jeesus ei siiten tee.

Joh 18:6 ei kerro että he olisivat langenneet maahan Jeesuksen eteen, kuin kumartamaan Jeesusta, enkä ole väittänytkään missään vaiheessa, että he olisivat Jeesusta kunnioittaneetkaan, vaan lankesivat maahan. Ja uskon, että nimen Jahve vuoksi.
Minä vain

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu