Panettelua, tuomitsemista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja toni t » 16. Touko 2013 23:14

Minä vain kirjoitti:Toni,
Raamattu ei opeta perinnäissääntöjä vaan Jumalan sanan totuutta ja siksi Raamatussa on todistus asioihin jotka koskevat Jumalan tahtoa ja Jeesusta. Raamatussa on siis monessa kohdassa todistus "minä olen " sanan käytöstä mutta missään ei ole todistusta että silloin tulisi kumartaa. Siksi uskon mielummin Raamatun todistusta siitä ettei Juutalaisilla ollut tapana kumartaa nimen "minä olen" kuuluessa. Jos se olisi ollut edes perinnäissääntö juutalaisilla ja sitä oltaisiin noudatettu niinkin tarkasti kuin kiinniotto tilanteessa niin kyllä sitä oltaisiin noudatettu silloin muissakin tilanteissa kuin sana "minä vain" kuului. Mutta Raamattu todistaa ettei noudatettu. Eikä sitä noudateta tänäkään päivänä.

Hauska kohta löytyy tästä kirjoituksesta. ;)

Mutta vielä, niitä perinnäissääntöjähän noudatettiin tiukemmin kuin Jumalan lakia.
Ja voisin korjata sinun lausettasi, että uskot mieluummin raamatun suoraan todistamatta jättämistä siitä, etteikö olisi Juutalaiset kumartaneet Jumalan nimen kuullessaan?
Ja edelleen missä tilanteissa, Kuinka monessa tilanteessa raamatussa on mainittu pelkkä "Minä olen"?
Niinkuin olen yrittänyt selittää, että se hebrea/aramea? on erilaista kuin suomenkieli, suomen kieli ei toimi kuin hebreaakieli, eikä toimi niin kuin englanninkieli.
Lilli taisi esittää, että kaksi kohtaa uudessa testamentissa on Ego eimi, eli kaksi kertaa mahdollisesti on tullut se todellinen sana, riippuen lauseyhteydestä, ja yhä myös hebreankieli voi taivuttaa erilailla kuin kreikan kieli.
Siitäkin kun sanotaan Hallelujah, eikö se pitäisi olla hallelujah(ve)? tässä huomaa sanan Jahve muuttuvan tai lyhennettävän, ettei jahven nimeä mainittaisi? Jompi kumpi?
Jahven sijasta kirjoituksissa käytettiin adonai ja muita nimiä, jottei Jumalan pyhää nimeä mainittaisi turhaan, ainakin luettaessa.

Ja olen Lillin kanssa samaa mieltä, että totuus on hyvä saada selville ja olisi hyvä, jos Petrikin osallistuisi keskusteluun.

Uskon Raamatun todistusta siitä ettei juutalaiset alkaneet rukoilemaan kuullessaan sanan "minä olen" ego eimi.

Sana ego eimi esiintyy esimerkiksi Johanneksen evankeliumissa mm; seuraavissa kohdissa Textus Receptuksen mukaan:

Joh.3:28. Te olette itse minun todistajani, että minä olen sanonut: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty.

Joh.4:25. Vaimo sanoi hänelle: minä tiedän, että Messias on tuleva, joka kutsutaan Kristus: kuin hän tulee, niin hän ilmoittaa meille kaikki.
26. Jesus sanoi hänelle: minä olen se, joka sinun kanssas puhun.

Joh.6:19. Ja kuin he olivat soutaneet lähes viisikolmattakymmentä eli kolmekymmentä vakomittaa, näkivät he Jesuksen käyvän meren päällä ja lähenevän haahta; ja he peljästyivät.
20. Niin hän sanoi heille: minä olen; älkäät peljätkö.

Joh.6:35. Jesus sanoi heille: minä olen elämän leipä: joka tulee minun tyköni, ei hän suinkaan isoo, ja joka uskoo minun päälleni, ei hän koskaan janoo.

Joh.6:41. Niin Juudalaiset napisivat sitä, kuin hän sanoi: minä olen se leipä, joka taivaasta tuli. alas.

Joh.6:48. Minä olen elämän leipä.

Joh.6:51. Minä olen elävä leipä, joka taivaasta tuli alas*: se joka tästä leivästä syö, hän elää ijankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, jonka minun pitää antaman maailman elämän edestä.

Joh.7:28. Niin Jesus huusi templissä, opetti ja sanoi: ja te tunnette minun, ja tiedätte, mistä minä olen: ja en minä ole tullut itsestäni, mutta hän on vakaa, joka minun lähetti*, jota ette tunne.
29. Mutta minä tunnen hänen*; sillä minä olen hänestä, ja hän lähetti minun.

Joh.7:34. Teidän pitää minua etsimän ja ei löytämän, ja missä minä olen, ette taida sinne tulla.

Joh.7:36. Mikä puhe se on, minkä hän sanoi: teidän pitää etsimän minua ja ei löytämän, ja missä minä olen, ette taida sinne tulla?

Joh.8:12. Niin Jesus puhui taas heille ja sanoi: minä olen maailman valkeus*: joka minua seuraa, ei hän pimeydessä vaella, mutta saa elämän valkeuden.

Joh.8:18. Minä olen se, joka itsestäni todistan, ja Isä, joka minun lähetti, todistaa myös minusta.

Joh.8:24. Sentähden sanoin minä teille: teidän pitää kuoleman synneissänne; sillä jos ette usko, että minä olen, niin teidän pitää kuoleman synneissänne.

Joh.8:28. Sanoi siis Jesus heille: kuin te olette Ihmisen Pojan ylentäneet*, niin te ymmärrätte, että minä olen, ja etten minä tee itsestäni mitään, vaan niinkuin Isä on minun opettanut, niitä minä puhun.

Joh.8:58. Jesus sanoi heille: totisesti, totisesti sanon minä teille: ennenkuin Abraham olikaan, olen minä. (ego eimi)

Joh.9:9. Muutamat vastasivat: hän se on. Mutta muut sanoivat: hän on sen muotoinen; vaan hän itse sanoi: minä olen.

Joh.10:9. Minä olen ovi: jos joku minun kauttani menee sisälle, se tulee autuaaksi, ja menee sisälle ja ulos, ja löytää laitumen.
11. Minä olen hyvä paimen*: hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
14. Minä olen hyvä paimen, joka tunnen omani, ja minä tunnetaan myös omiltani,

Joh.11:25. Sanoi Jesus hänelle: minä olen ylösnousemus ja elämä: joka uskoo minun päälleni, hän elää, ehkä hän olis kuollut.

Joh.12:26. Jos joku minua palvelee, hän seuratkaan minua: ja missä minä olen, siellä pitää myös minun palveliani oleman*: ja jos joku minua palvelee, häntä on Isä kunnioittava.

Joh.13:19. Nyt minä sanon teille ennenkuin se tapahtuu, että sittekuin se tapahtunut on, te uskoisitte minä olen.

Joh.18:6. Kuin siis Jesus sanoi heille: minä olen, astuivat he takaperin ja lankesivat maahan.

Joh.18:8. Jesus vastasi: minä sanoin teille, että minä olen. Jos te siis minua etsitte, niin antakaat näiden mennä,

Tässä joitain kohti (ei kaikkia) jossa sana ego eimi oli Johanneksen evankeliumissa. Kieliopillisesti se oli täysin samanlaisessa muodossa kuin Joh.18:6. Huomaa myös että Joh 18:6 sana ego eimi on keskellä lausetta! Niin se on monissa muissakin kohdissa ja sitten se on lauseen alussa ja lopussa ja missään kohdassa ei kerrota että juutalaiset olisivat kumartaneet sen kuullessa.

Huomioitavaa on myös se että kun Jeesus käyttää sanaa ego eimi on se aina yhteydessä jossa Hän kuvaa ominaisuuksia jotka kuvaavat ja kuuluvat Jumalalle.

lonelyrider kirjoitti:Kun nyt tästä perinnäissäännöistä on ollut tässä. Niin tänäkin päivänä juutalaiset taitavat elää aika samallatavoin perinnäissääntöjensä kanssa. Joten yksi asia jonka kautta tätäkin olisi luultavasti hyvä tutkia, niin voisi kysyä, että onko tällainen perinnäissääntö tänä päivänä voimassa, jos ei ole, ei ole luultavasti ollut silloin Jeesuksen aikanakaan. Jos ei ole tänä päivänä, mistä on otettu tämä asia, että aina kun kuulee sanan "minä olen", pitäisi kumartaa? Tämä, minä olen ja kumarrus -traditio, jos tätä ei ole ollut olemassa eikä ole vieläkään, niin kehoittaisin tutkimaan, ennen kuin tuo tällaista opetusta, koska niin kauan se on pelkkä oman mielen tuotos, ennen kuin sen voi sitten aukottomasti todistaa.

Juuri näin.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 17. Touko 2013 13:29

uuhi ,,kun näemmä olet tekstejä lukenut mies niin poiketen otsikosta kysäisen ,että mitkä on mielestäsi Jumalan oikeat nimet näillä meidän aakkosilla ja samoin Jeesuksen joita olet oppinut käyttämään ja pidät totena.Ja onko sinulla UT tai VT puolelta joku alue ,joka sytyttää sinua eritoten ja on tiettyä paloa.Ei tietty ole pakko vastata ,mutta ihan mielenkiinnosta.Ja kun aihe on Raamattu niin aina kannattaa keskustella ja minua henk koht sytyttäisi tuntea vielä enemmän Juutalaisten asioita sekä Messiaanista menoa .
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Minä vain » 17. Touko 2013 13:56

Toni,

Tässä joitain kohti (ei kaikkia) jossa sana ego eimi oli Johanneksen evankeliumissa. Kieliopillisesti se oli täysin samanlaisessa muodossa kuin Joh.18:6. Huomaa myös että Joh 18:6 sana ego eimi on keskellä lausetta! Niin se on monissa muissakin kohdissa ja sitten se on lauseen alussa ja lopussa ja missään kohdassa ei kerrota että juutalaiset olisivat kumartaneet sen kuullessa.

Tarkkuutta
Minä olen sijaitsee, Huom! Keskellä kirjoitettua kertomusta tapahtuneesta, tämän lauseen keskellä se on, mutta se on sanottuna yksistään, tässä on ero.

Todellisuus sanotuista sanoista on tämä:
Jeesus: Ketä te etsitte?
Joukko: Jeesusta Nasaretilaista
Jeesus: Minä olen. ( yksin ) (Jahve) (Jehova)?
Jeesus: Ketä te etsitte?
Joukko: Jeesusta Nasaretilaista.
Jeesus: Minähän sanoin että minä olen. (lauseyhteydessä) (Ehje)?

Näin ajattelen sen, en ole ihan varma näistä hebrean sanoista jotka ovat suluissa.
Olisi hyvä jos joku osaisi hebreaa tai arameaa, ja kirjoittaisi nämä hebreaksi tai arameaksi
Minä vain

ViestiKirjoittaja uuhi » 17. Touko 2013 16:52

en ole mies, niin en saa opettaa. mutta veljet ovat opettaneet että elohimin nimi on jhwh . otaksun että se lausutaan jahue , mutta en ole täysin varma siitä miten nimi lausutaan.

eräs mies opettaa että elohimin pojan nimi on jahuwšu'a .

eräs mies opettaa että masoreetit lisäsivät keskiajalla raamattuun, siis hebreankieliseen, nikkudit eli vokaalimerkit, ja että he ilmeisesti eivät tahtoneet kenenkään vahingossa lausuvan elohimin nimeä, joten he muuttivat joidenkin nimien vokaalit. kun nimien alussa oli jhw he usein muuttivat vokaalit a u vokaaleiksi e o , mutta kun jhw oli nimen lopussa he jättivät vokaalit a u , jahuw .
mies opettaa että kirjurit eivät muuttaneet noiden saman kolmen kirjaimen lausumista kun ne olivat henkilön nimen lopussa. esimerkiksi ješa'jahuw ja jirmejahuw . (nimistä ješa'jahuw ja jirmejahuw on raamatussa myös lyhyemmät muodot ješa'jah ja jirmejah .)
Viimeksi muokannut uuhi päivämäärä 17. Touko 2013 18:44, muokattu yhteensä 1 kerran
uuhi

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 17. Touko 2013 17:09

kiitän ,, uuhi .Itse tässä arkikielessä käytän Jumala ja Jumalan poika Jeesus nimeä ,mutta ihan mielenkiintoista tekstiä .Jeesuksen nimestä (alkup) olen kuullut sitä lyhyttä versiota Yeshua ,mutta olen ymmärtänyt ,että on lyhempikin versio joka on ymmärtääkseni pilkka versio.Ja tietty pidempi versio .Täytyy varmaan alkaa lukea hebreaa ja arameaa ,,,,,onko hyviä neuvoja yleisellä tasolla ,mitkä olis ns järkeviä netti oppikirjoja KAIKILLE ,jotta mahdollisimman moni pääsisi alkuun ,,,hyviä vinkkejä. Kiitos jo etukäteen .Rakentuaksemme kaikki yhdessä Kristuksessa.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja uuhi » 17. Touko 2013 20:08

en uskalla suositella eräitä tietämiäni nettioppikirjoja , koska ne ovat uutta liitoa väheksyvien judaistien tekemiä , enkä tahdo että kukaan eksyisi heidän oppeihinsa.
mutta osoitteesta https://www.blueletterbible.org on ollut mulle hyötyä sanojen merkityksen tutkimisessa, mm. sillä tavalla että olen tutkinut missä lauseissa joku hebrean tai kreikan sana löytyy. sivustolla on myös sanakirjat, mutta valitettavasti nekään sanakirjat eivät ole täydellisiä, vaan virheitäkin niistä löytyy. enkä ole opillisesti täysin samaa mieltä kyseisen sivuston ylläpitäjien kanssa.

https://www.scripture4all.org voi olla myös hyödyllinen mutta virheitä siinäkin on.

bibleworks tietokoneohjelma maksaa, se ei ole netissä, mutta siinä on kerrottu sanojen kieliopilliset muodot. mutta en ole tyytyväinen kyseisen ohjelman sanakirjaan enkä sanahakuun.
uuhi

Re:

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Touko 2013 13:20

uuhi kirjoitti:en ole mies, niin en saa opettaa. mutta veljet ovat opettaneet että elohimin nimi on jhwh . otaksun että se lausutaan jahue , mutta en ole täysin varma siitä miten nimi lausutaan.

eräs mies opettaa että elohimin pojan nimi on jahuwšu'a .

eräs mies opettaa että masoreetit lisäsivät keskiajalla raamattuun, siis hebreankieliseen, nikkudit eli vokaalimerkit, ja että he ilmeisesti eivät tahtoneet kenenkään vahingossa lausuvan elohimin nimeä, joten he muuttivat joidenkin nimien vokaalit. kun nimien alussa oli jhw he usein muuttivat vokaalit a u vokaaleiksi e o , mutta kun jhw oli nimen lopussa he jättivät vokaalit a u , jahuw .
mies opettaa että kirjurit eivät muuttaneet noiden saman kolmen kirjaimen lausumista kun ne olivat henkilön nimen lopussa. esimerkiksi ješa'jahuw ja jirmejahuw . (nimistä ješa'jahuw ja jirmejahuw on raamatussa myös lyhyemmät muodot ješa'jah ja jirmejah .)

Hyvimpä sinä uuhi rikot ja kierrät omaa käskyäsi ettet saa opettaa. Se että monesti aloitat kirjoituksesi tapaan "eräs mies opettaa" ei kumoa sitä ettetkö sinä pyrkisi opettamaan näkemyksiäsi foorumilaisille. Onko kaikki kirjoituksesi suoria kopioita tuolta eräältä mieheltä vaiko sinun tulkintaa ja opetusta tämän erään miehen opetuksesta?

Kun koulussa opettaja siteeraa tunnilla vaikka erästä miestä niin hän kuitenkin pyrkii opettamaan siteerauksensa kautta oppilaita. Samoin kun Jeesuksen opetuslapsi siteeraa Jeesusta niin hän pyrkii Jeesuksen sanojen kautta opettamaan kuulijoita. Samoin uuhi sinä pyrit opettamaan omia näkemyksiäsi ja tulkintojasi vaikka laitatkin joskus kirjoituksesi eteen sanat "eräs mies opettaa".

Eräs mieskin voi niin opettaa kuin sanot mutta täällä foorumilla se olet uuhi sinä joka opetat näkemyksiäsi meille vaikka omien sanojesi mukaan et saa opettaa. Huijaat siis omaa käsitystäsi opettamisesta parilla sanalla "eräs mies opettaa".

Sitten vielä hieman opetuksestasi. Sanon tämän kaikella rakkaudella sinua kohtaan mutta minusta sinä et vain opeta vaan opetat valhetta. Tulkitset alkutekstin sanoja usein tavalla joka antaa ristiriitaisen kuvan kun tulkintojasi katsoo Raamatun kokonasilmoituksen valossa. Hebrean kielen sanoilla on usein useampi eri merkitys ja olen huomannut että pyrit valitsemaan usein merkityksen joka olisi Jeesuksen Jumaluutta ja Herruutta (Jhwh) vastaan koska et usko että Jeesus on Herra Jhwh. Koko opetuksesi syvin sisältö perustuu siihen että pyrit omien alkuteksti tulkintojesi kautta vastustamaan ja kumoamaan Jeesuksen olevan Herra Jhwh. Lisäksi pyrit kumoamaan uuden liiton järjestyksen mukaisen opetuksen Jumalan laista opetuksellasi jossa tulkitset alkutekstia omien näkemyksiesi mukaan.

Olen myös huomannut että jos jotain alkuteksti sanaa Raamattu käyttää yhdessä tai vain parissa kohdassa tietyssä merkityksessä ja monissa muissa kohdissa toisessa merkityksessä niin valitset tämän merkityksen jota käytettiin vain yhdessä tai muutamassa kohdassa ja koitat sitten istuttaa merkityksen muihinkin kohtiin vaikka merkitys antaisikin ristiriitaisen kokonaiskuvan ja perustelet sen sillä että sitä käytettiin jossain kohdassa. Raamatun alkuteksti sanoja on käytetty eri kohdissa ilmaisemaan eri merkityksiä koska hebrean kielen sanoilla on useampi eri merkitys ja siksi Raamatun kokonaisopetuksen tunteminen on todella tärkeää kun sanoja tulkitaan.

Mielestäni olet näissä tulkinnoissasi eksynyt useasti opettamaan Raamatun kokonaisilmoituksen vastaisesti ja tämä kaikki ponnistaa siitä että koska et usko Jeesukseen niinkuin Raamattu sanoo vaan kiellät Jeesuksen Herruuden (Jhwh) niin se ajaa ihmisen valheeseen koska vain uskomalla Jeesukseen niinkuin Raamattu sanoo Jeesus on Herra (Jhwh) saadaan Pyhä Henki. Pyhä Henki on Hän joka avaa ja opettaa sitten Jumalan sanaa Jumalan lapsille niille jotka tunnustavat Jeesukselle minun Jumalani (Elohim) ja Herrani (Jhwh).

Korostan vielä että kirjoitin nyt suoraan mutta rakkaudella sillä sinua ei auta ainakaan se ettei asiasta sinua nuhdeltaisi. Ja koska olet tuonut opetuksiasi esille yleisellä foorumilla jossa on monia lukijoita niin opetuksiesi sisältöä tulee arvoida myös julkisesti, sillä kaikki eivät varmaan tiedä esim; sitä ettet usko Jeesuksen olevan Herra Jhwh.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Touko 2013 13:54

Kaikille -sekä veljille että sisarille- on annettu ohjeeksi, etteivät vieraita oppeja opettaisi. Vaimon ei tule opettaa eikä vallita omaa miestänsä. Mutta kyllä vaimo ja mies voivat keskenään keskustella uskonasioista ihan rauhassa ;gladly: Ainakin minä keskustelen mieheni kanssa ja hän toivoisi ehkä minun enemmänkin osallistuvan keskusteluun aiheesta kuin aiheesta :think2: Myös muiden uskovien veljien ja sisarien kanssa yhdessä ollessa kaikki voivat keskustella keskenään, mutta seurakunnan opettajan tehtävä on tarkoitettu ainoastaan veljille.

Vaimon alamaisuus miehelle oli tärkeää, ettei seurakunta toiminnallaan aiheuttaisi pahennusta ympärillä elävissä ihmisissä. Silloin oli siis ulkopuolella olevien mielestä häpeällistä, että vaimokin osallistuisi johonkin kokoukseen ja puhuisi siellä. Sellaista tapaa ei yksinkertaisesti ollut. Nykyäänkin tulee toimia sillä tavalla, ettei seurakunnassa olisi sellaista toimintaa, joka olisi maailman silmissä jotenkin häpeällistä. Tulee elää siveellistä elämää sen kulttuurin mukaan, jossa elää. Kuitenkin tietenkin kunnioittaen Luojaa enemmän kuin luotua. Ulkoisia tapoja tärkeämpää on laupeus ja uskollisuus. Vaimon ja miehen välillä on tärkeää pysyä keskinäisessä rakkaudessa ja kunnioituksessa :hearts: .
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 18. Touko 2013 15:07

,,,mutta toni t,,,eikös uuhi sanonut ,että jotkut kirjoitukset ovat uutta liittoa väheksyviä tai vastaavaa.Olispa enemmän tietoa tästä hebrea puolesta.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Touko 2013 15:43

Mr Kerimäki kirjoitti:,,,mutta toni t,,,eikös uuhi sanonut ,että jotkut kirjoitukset ovat uutta liittoa väheksyviä tai vastaavaa.Olispa enemmän tietoa tästä hebrea puolesta.

uuhi kirjoitti: en uskalla suositella eräitä tietämiäni nettioppikirjoja , koska ne ovat uutta liitoa väheksyvien judaistien tekemiä , enkä tahdo että kukaan eksyisi heidän oppeihinsa.

uuhi kirjoittaa: uskon toki että on uusi liitto. mutta sitä että suuri osa tooran käskyistä olisi muka kumottu, en totisesti usko, etkä sinäkään pysty sellaista todistamaan. mitä sanot jakeista matt. 5:17-19, 1.tim. 1:7-10, apt. 21:20-26 ,room. 1:32, 1.kor. 5:13 ja 1. kor.9:9-10?

uuhi antaa kuvan ettei hän väheksy uutta liittoa. Kuitenkin hän itse opetaa uuden liiton järjestystä vastaan. uuhi ei usko että suurin osa vanhan liiton 613 käskyistä on kumottu uudessa liitossa. Tiedän tämän koska olen keskustellut hänen kanssaan aiheesta niin yksityisviestein kuin myös foorumilla. tooralla uuhi tarkoittaa vanhan liiton Mooseksen lakia joka sisälsi 613 käskyä. uuhin mielestä suurinta osaa näistä käskyistä ei ole kumottu uudessa liitossa. uuhi ajattelee että noissa hänen laittamissa uuden liiton kirjoituksien kohdissa toora (laki) sana tarkoittaa Mooseksen lakia. uuhi ei usko että Jumalan laki jota Jeesus ei kumonnut oli kymmenen käskyä vaan uuhin mielestä Jumalan laki jota Jeesus ei kumonnut on Mooseksen laki 613 käskyä.

On eksyttävää sanoa ettei suosittele uutta liittoa väheksyviä kirjoituksia jos sitten kuitenkin itse opettaa uutta liittoa vastaan. Vanha liitto ei ole enään voimassa eikä uudessa liitossa ole voimassa enään vanhan liiton Jumalan palvelus järjestys eikä mikään muukaan Mooseksen lain käsky jota uusi liitto ei vahvista olevan voimassa.

Tässä yksi hyvä kirjoitus jossa Petri tuo Raamatullisen opetuksen kahdesta eri liitosta (vanha ja uusi).

https://www.kotipetripaavola.com/kaksiliittoa.html
toni t
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu