Huuhaatako ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Huuhaatako ?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 27. Tammi 2011 15:15

Itse en kannata väkivallan käyttämistä itsensä tai toisen puolustamiseen. En kuitenkaan hyväksy väkivaltaa ja jos näen sitä niin siihen voi mennä väkivallattomasti väliin. Ensimmäiseksi tulisi rukoilla, että Jumala auttaa siinä tilanteessa tai sitten sanoa ääneen esimerkiksi, että lopeta Herran Jeesuksen nimessä. Eli ehdottomasti tulee puuttua väkivaltaan, mutta väkivallattomasti ja pyytäen Jumalaa auttamaan.

Jos turvaudumme oman käden oikeuteen, niin siloin emme turvaa Herraan, vaan omaan voimaamme, eli lihan voimaan.

Meidän tulee turvautua Jumalaan aina kaikessa. Siksi heti ensimmäiseksi meidän tulisi pyytää Jumalalta apua, jos itse joudumme tai lähimmäinen on väkivaltaisessa tilanteessa.

Otan pari esimerkkiä johon olen joutunut. Kun asuimme Nastolassa, niin yöllä heräsin kun joku särki rappukäytävän ikkunan. Menin ulkoovelle käytävään vain kalsarit jalassani, eli yläkroppa paljaana. Kun olin menossa alakertaan, niin näin näyn, jossa mies otti maasta pitkulaisen terävän lasinpalasen rikkoutuneesta ikkunasta ja nosti sen lyömäasentoon paljasta rintaani kohti. Kun tulin alas ja käskin miestä lähtemään pois myökkäämästä, niin hän teki juuri kuten olin näyssä nähnyt. Hän otti pitkulaisen lasinpalasen ja nosti sen rintaani kohti lyömäasentoon. En päässyt tilanteesta mihinkään, sillä takanani oli rappukäytävän ehjäksi jäänyt isoikkuna ja uhkaavasti käyttäytyvä mies nenäni edessä lyömässä minua terävällä pitkulaisella lasinpalalla. En sanonut mitään, olin hiljaa ja nostin rukouksen Jumalan puoleen ja katsoin suoraan miestä silmiin. Yhtäkkiä mies heitti lasinpalan käsistään ja lähti juoksemaan karkuun.

Kun asuin Mikkelissä ja olin mukaan teetupa työssä, niin kohtasin siellä muiden uskovien kanssa uhkaavan tilanteen. Teetuvalle tuli vaarallinen kaveri humalassa ja puukko kädessä. Pari nuorempaa uskovaa pääsi karkuun, mutta minä ja muutama jäimme paikoillemme istumaan. Tämä kaveri kiersi jokaisen meistä läpi, laittaen puukon kaulan lähelle uhaten meitä, sanoen että pystyy tappamaan meidät. Rukoilimme kaikki hiljaa mielessämme, siten tapahtui ihme. Tämä mies sanoi yhtäkkiä, että soittakaa poliisi, niin hän ei tapa ketään. Soitimme poliisit, jotka tulivat ja pidättivät tämän miehen.

Jos ja kun turvaamme Jumalaan, niin tietenkin Hän haluaa auttaa meitä. Toisaalta jos joku tappaisi meidät, niin sekään ei tapahdu ilman Jumalan sallimusta ja uskovalle kuolema on voitto.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja JHK » 27. Tammi 2011 15:49

jos mulla olis lapsia, en laittaisi heitä peruskouluun, vaan opettaisin lapsia kotona.

Näin luokanopettajaksi opiskelevana tekee mieli kuulla, miksi näin? :) Kysyn hyvällä, en pahalla.
JHK

ViestiKirjoittaja uuhi » 27. Tammi 2011 18:59

peruskoulusta saa monenlaisia huonoja vaikutteita, siellä opetetaan joitakin sellaisia asioita jotka on väärin ja peruskoulu ohjaa lasta vääränlaiseen ajattelumalliin. monesti myös koulumaailma ja kaverit tulevat lapselle liian tärkeiksi.
uuhi

ViestiKirjoittaja tadetski » 27. Tammi 2011 19:45

Siunausta sinulle ja perheellesi! :hugehug:

Kiitos Inka. :hugehug: Siunausta myös teille! :hearts:
tadetski

ViestiKirjoittaja JHK » 27. Tammi 2011 20:09

peruskoulusta saa monenlaisia huonoja vaikutteita, siellä opetetaan joitakin sellaisia asioita jotka on väärin ja peruskoulu ohjaa lasta vääränlaiseen ajattelumalliin. monesti myös koulumaailma ja kaverit tulevat lapselle liian tärkeiksi.

Haluatko vielä tarkentaa? Kiinnostaa tietää mitkä ovat ne huonot vaikutteet ja vääränlainen ajatusmalli? Lapselle tulee väistämättä jossain vaiheessa tarve saada ns. "omaa elämää" kavereiden ja kodin/perheen ulkopuolisen toiminnan muodossa, se ei ole koulun vika vaan osa kasvuprosessia jossa lapsi vähitellen irtautuu vanhemmistaan.
JHK

ViestiKirjoittaja uuhi » 29. Tammi 2011 10:39

itse sain peruskoulusta mm. humanistisia ja sosiaalidemokraattisia vaikutteita, ja ne vaikutteet ovat huonoja. peruskoulussa oppilailla oli myös tapana puhua pahaa toisista sekä puhua rivouksia. yläasteella äidinkielen tunnilla joutui lukemaan sellasen romaanin, jossa oli jotain niin iljettävää, että sitä ei pidä ääneen sanoa.

peruskoulu myös rikkoo lapsen siveellisiä rajoja laittamalla tekemään ryhmätöitä ylemmillä luokilla vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa. itse jouduin opettajan puhutteluun oven taakse, kun kieltäydyin yläasteella tekemästä ryhmätyötä kahden pojan kanssa. lisäksi monet nuoret neidot pukeutuvat nykyisin siveettömästi, ja sellaisten neitojen katselu ei ole nuorukaisille hyväksi vaan se on pahasta. ja jos neito pukeutuu siveästi, on suurempi riski tulla kiusatuksi koulussa.

myös uinti ja tanssiminen liikuntatunneilla vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa rikkoo siveyttä.

monta hyvää tekoa jäi tekemättä peruskoulun vuoksi. jos saisin elää lapsuuteni uudelleen, tekisin monta asiaa toisin, auttaisin vanhempiani enemmän arjen askareissa ja kävisin katsomassa vanhoja sukulaisia ja muitakin vanhuksia. luopuisin huonosta viihteestä, ja sellasista kavereista joilta sai huonoja vaikutteita. hyvät ystävät jättäisin jäljelle.
uuhi

ViestiKirjoittaja Hessu » 29. Tammi 2011 11:00

Minä olen myös kotiopetuksen kannalla ja olen aikeissa tehdä sen, jos Herra suo, omien lapsieni kohdalla (vanhimmalla alkaa oppivelvollisuus 1,5 vuoden kuluttua). Aiheesta voisin kirjoittaa pitkästikin, mutta nyt ei ole aikaa joten sanon lyhyesti, että laitoskoulut koittavat monella tavalla pakottaa ihmiset tiettyihin muotteihin jotta sopeutuisimme ja pärjäisimme tässä yhteiskunnassa. Ja kun yhteiskunta on luopunut Jumalan tahdosta ja teistä, eikä luopumuksen kehitykselle näy loppua, niin mielestäni on aika tervettä ettei halua antaa lastaan koululaitoksen kasvatettavaksi. Amerikassa ja Englannissa kotikoulutus on paljon yleisempää kuin täällä, ja sitä on siellä tutkittu paljon ja todettu, että kotona opetetut lapset ovat joka suhteessa keskimäärin menestyksekkäämpiä kuin laitoksessa - myös sosiaalisten taitojen osalta. Toki sillä on varmasti merkitystä, että kotiopetusta antavat aikuiset ovat varmasti lähes aina hyvin motivoituneita, ja enemmän vaivaahan se vaatii vanhemmilta.
Hessu

ViestiKirjoittaja toni t » 29. Tammi 2011 14:03

Minä olen myös sitä mieltä että kouluopettaa monessa kohtaa väärin ja aivopesee ihmisiä. Esim, biologiassa opetetaan valheellista evoluutioteoriaa. Silti koulussa on myös hyvää siellä opetetaan lukemaan ja laskemaan ja lapselle on myös tärkeää että hän on toisten lasten seurassa. Eristäminen maailmasta ei ole hyvä juttu mutta vanhempien tulisi opettaa lapselle mikä on oikein ja väärin sillä koulu ei sitä kaikessa tee.

peruskoulu myös rikkoo lapsen siveellisiä rajoja laittamalla tekemään ryhmätöitä ylemmillä luokilla vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa. itse jouduin opettajan puhutteluun oven taakse, kun kieltäydyin yläasteella tekemästä ryhmätyötä kahden pojan kanssa.

Tämä on kyllä mielestäni jo liioittelua. Ei ole mitenkään siveellisesti väärin opiskella ja tehdä ryhmätyötä tyttöjen ja poikien yhdessä. Lapset ovat aina leikkineet yhdessä eikä siinä ole mitään pahaa ja siveetöntä. Jos ei voi samaa ryhmätyötä tehdä vastakkaisensukupuolen kanssa niin miten pystyy edes samaa koulua käymään sillä näkeehän siellä vastakkaisensukupuolen edustajia silloin.

1.Kor.5:9 Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa;
5:10 en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
5:11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.

Paavali ei kiellä ihmisiä seurustelemasta uskottomien kanssa sillä silloinhan meidän täytyisi maailmasta pois lähteä. Samoiten ei ole väärin koulussa keskustella ja tehdä ryhmätöitä uskottimien tai vastakkaisensukupuolen kanssa.

JHK:lta kysyn mielenkiinnolla kun olet opettajaksi opiskelemassa että miten suhtaudut siihen jos joudut opettamaan koulussa lapsille evoluutioteoriaa eli kehitysoppia ihmisen alkuperänä? Sehän on täysi valhe sillä ihminen on luotu mutta opettaisitko kehitysoppia eli valhetta?
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 29. Tammi 2011 14:36

Mielenkiintoisia pointteja tästä kouluteemasta. Antaa JHK:n vastata Tonin kysymykseen mutta itse, jos olisin uskonnonopettaja tai biologian opettaja, en voisi opettaa vastoin Raamatun sanaa. Tämä oli toki teoreettista koska en ole missään koululaitoksessa opettaja. Mutta tunnen tämän päivän koulumaailmaa varsin hyvin ja sanon sen mitä moni muukin sanoo, että täysin antikristillistähän se on ollut jo vuosikausia ja pahenee vain päivä päivältä. Myös lievän kurittamisen puutteen takia nykyään ala- ja yläasteella oppilaat "saavat" hyppiä opettajien ja muiden oppilaiden "silmille" niin kuin sanontatapa kuuluu. Eli aikamoinen sekasorto vallitsee ala- ja yläasteiden kouluissa. Oppilaat tuovat kouluihin kaiken pahan olonsa mitä ovat kodeissansa joutuneet kokemaan ja näkemään. Lapset myös pinnaavat koulusta ja menevät kaupunkien kaduille koettamaan onneaan ja rupeavat harrastamaan ryypiskelyä. Minun tyttöni raiskattiin vähän alle kolmetoista vuotiaana kun sotkeennutti itsensä tällaiseen elämään. Nyt tyttöni on ollut huostaanotettuna noin kolme vuotta ja hänellä menee jo paljonkin paremmin noin kokonaisuutena.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja JHK » 29. Tammi 2011 14:56

myös uinti ja tanssiminen liikuntatunneilla vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa rikkoo siveyttä.

Tanssimisesta olen erimieltä, uimisesta on hieman hankala sanoa - sekaryhmiä ei ainakaan ennen vanhaan ole uinnissa ollut. Uimahallit olisi hyvä olla tietysti sukupuolieroteltuja, mutta en pidä hallissa uimista vääränä, mikäli vain uskova ei anna himojensa herätä.

Minä olen myös kotiopetuksen kannalla ja olen aikeissa tehdä sen, jos Herra suo, omien lapsieni kohdalla (vanhimmalla alkaa oppivelvollisuus 1,5 vuoden kuluttua). Aiheesta voisin kirjoittaa pitkästikin, mutta nyt ei ole aikaa joten sanon lyhyesti, että laitoskoulut koittavat monella tavalla pakottaa ihmiset tiettyihin muotteihin jotta sopeutuisimme ja pärjäisimme tässä yhteiskunnassa. Ja kun yhteiskunta on luopunut Jumalan tahdosta ja teistä, eikä luopumuksen kehitykselle näy loppua, niin mielestäni on aika tervettä ettei halua antaa lastaan koululaitoksen kasvatettavaksi.

Olen samaa mieltä siinä että koulussa on paljon epätervettä lokerointia, koulu palvelee yhteiskunnan tarpeita, jotka eivät ole inhimillisesti katsoen paikoin kovin hyviä. Tässä astuu kuitenkin mukaan se kuvio että vanhempien on pyrittävä selittämään lapselle se että koulu ei ole kaikki kaikessa. Paljon riippuu myös opettajasta, tässä maassa on paljon kristittyjä opettajia.

itse sain peruskoulusta mm. humanistisia ja sosiaalidemokraattisia vaikutteita, ja ne vaikutteet ovat huonoja. peruskoulussa oppilailla oli myös tapana puhua pahaa toisista sekä puhua rivouksia. yläasteella äidinkielen tunnilla joutui lukemaan sellasen romaanin, jossa oli jotain niin iljettävää, että sitä ei pidä ääneen sanoa.

Tässä on jokaisen toimittava Jumalan edessä, rukoillen, mutta ajattelen näin: Ei lasta voi suojata maailmalta, viimeistään ammattikoulussa tai lukiossa tulee kontakti maailman ihmisiin, ei sitä voi välttää. Lisäksi lapsilla on kuitenkin tarve nähdä, kokea ja olla mukana, ja jos se pyritään tukahduttamaan väärällä tavalla hyvääkin tarkoittavalla kotikasvatuksella, voi pahimmillaan päätyä työntämään lasta pois luotaan - vanhemmat eivät voi väärällä tavalla hallinnoida lapsiaan kaikessa. Kotona annettu hyvä kasvatus kantaa, mutta vääränlainen suojelu voi vahingoittaa lasta.

Myös lievän kurittamisen puutteen takia nykyään ala- ja yläasteella oppilaat "saavat" hyppiä opettajien ja muiden oppilaiden "silmille" niin kuin sanontatapa kuuluu. Eli aikamoinen sekasorto vallitsee ala- ja yläasteiden kouluissa. Oppilaat tuovat kouluihin kaiken pahan olonsa mitä ovat kodeissansa joutuneet kokemaan ja näkemään.

Juuri näin; Kurittomuus on osa ajan henkeä, vanhan ajan kuri ja normisto murtui aikoinaan, ja tämä mitä koulussa näemme on nyt sen hedelmää - koulu ei yksin voi pitää yllä kurin kultuuria, joko kodit saavat auttaa siinä tai sitten unohdetaan vanhanmallinen kuri kokonaan ja siirrytään johonkin "demokraattisempaan" vaihtoehtoon. Kurin puute ei ole koulun vika, vaan ympäröivän yhteiskunnan tuote.

Mielenkiintoisia pointteja tästä kouluteemasta. Antaa JHK:n vastata Tonin kysymykseen mutta itse, jos olisin uskonnonopettaja tai biologian opettaja, en voisi opettaa vastoin Raamatun sanaa. Tämä oli toki teoreettista koska en ole missään koululaitoksessa opettaja.

JHK:lta kysyn mielenkiinnolla kun olet opettajaksi opiskelemassa että miten suhtaudut siihen jos joudut opettamaan koulussa lapsille evoluutioteoriaa eli kehitysoppia ihmisen alkuperänä? Sehän on täysi valhe sillä ihminen on luotu mutta opettaisitko kehitysoppia eli valhetta?

Koulussa opettajalla on vapaus olla erimieltä opetettavien asioiden kanssa, ja itse aion kyllä rehellisesti ilmaista että en usko kaikkea mitä kirjoissa lukee. Opetussuunnitelma periaatteessa vaatii että asioista puhutaan. Ei ole valhetta sanoa että näin uskotaan - on totta, että ihmiset ajattelevat näin. Onhan periaatteessa kristityllekkin kerrottava mitä teoria sanoo, muutoin ei ymmärrä mistä ihmiset puhuvat - mutta mikään pakko ei ole uskoa sitä tai sanoa sitä totuudeksi. Lisäksi aion kertoa että asiasta väitellään tiedeyhteisössä, ja että tämä näkemys ei ole ainoa mahdollinen. Aion käyttää opettajuuden suomia vapauksia ja painottaa muita asioita niin paljon kuin voin. Onneksi ala-asteella nämä asiat eivät ole kauhean olennaisessa roolissa. Mitäpä muuta voin? Tiedän että Herra on minut tähän työhön kutsunut.
JHK

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu