Itse en kannata väkivallan käyttämistä itsensä tai toisen puolustamiseen. En kuitenkaan hyväksy väkivaltaa ja jos näen sitä niin siihen voi mennä väkivallattomasti väliin. Ensimmäiseksi tulisi rukoilla, että Jumala auttaa siinä tilanteessa tai sitten sanoa ääneen esimerkiksi, että lopeta Herran Jeesuksen nimessä. Eli ehdottomasti tulee puuttua väkivaltaan, mutta väkivallattomasti ja pyytäen Jumalaa auttamaan.
Jos turvaudumme oman käden oikeuteen, niin siloin emme turvaa Herraan, vaan omaan voimaamme, eli lihan voimaan.
Meidän tulee turvautua Jumalaan aina kaikessa. Siksi heti ensimmäiseksi meidän tulisi pyytää Jumalalta apua, jos itse joudumme tai lähimmäinen on väkivaltaisessa tilanteessa.
Otan pari esimerkkiä johon olen joutunut. Kun asuimme Nastolassa, niin yöllä heräsin kun joku särki rappukäytävän ikkunan. Menin ulkoovelle käytävään vain kalsarit jalassani, eli yläkroppa paljaana. Kun olin menossa alakertaan, niin näin näyn, jossa mies otti maasta pitkulaisen terävän lasinpalasen rikkoutuneesta ikkunasta ja nosti sen lyömäasentoon paljasta rintaani kohti. Kun tulin alas ja käskin miestä lähtemään pois myökkäämästä, niin hän teki juuri kuten olin näyssä nähnyt. Hän otti pitkulaisen lasinpalasen ja nosti sen rintaani kohti lyömäasentoon. En päässyt tilanteesta mihinkään, sillä takanani oli rappukäytävän ehjäksi jäänyt isoikkuna ja uhkaavasti käyttäytyvä mies nenäni edessä lyömässä minua terävällä pitkulaisella lasinpalalla. En sanonut mitään, olin hiljaa ja nostin rukouksen Jumalan puoleen ja katsoin suoraan miestä silmiin. Yhtäkkiä mies heitti lasinpalan käsistään ja lähti juoksemaan karkuun.
Kun asuin Mikkelissä ja olin mukaan teetupa työssä, niin kohtasin siellä muiden uskovien kanssa uhkaavan tilanteen. Teetuvalle tuli vaarallinen kaveri humalassa ja puukko kädessä. Pari nuorempaa uskovaa pääsi karkuun, mutta minä ja muutama jäimme paikoillemme istumaan. Tämä kaveri kiersi jokaisen meistä läpi, laittaen puukon kaulan lähelle uhaten meitä, sanoen että pystyy tappamaan meidät. Rukoilimme kaikki hiljaa mielessämme, siten tapahtui ihme. Tämä mies sanoi yhtäkkiä, että soittakaa poliisi, niin hän ei tapa ketään. Soitimme poliisit, jotka tulivat ja pidättivät tämän miehen.
Jos ja kun turvaamme Jumalaan, niin tietenkin Hän haluaa auttaa meitä. Toisaalta jos joku tappaisi meidät, niin sekään ei tapahdu ilman Jumalan sallimusta ja uskovalle kuolema on voitto.