Oletko

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Oletko

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 29. Huhti 2013 22:06

Lisään... että rukouksessa kyllä saatan kokea Pyhän Hengen osallisuutta... ja iloa ja jonkinlaista yhteyttä Luojaan...mutta en nyt tätä liitä tätä siihen Pyhällä Hengellä täyttymiseen... koska silloinhan se olisi aika usein tapahtuvaa eli aika useinkin rukouksessa tulee Jumalan läsnäolon tunne, jolle ei löydy sanoja.

Odotan jollain tasolla, että Pyhän Hengen täyttymisessä, ihminen voidaa asettaa esim. johonkin palvelutehtävään seurakunnan taholta? Tai ylipäätänsä hän saa tietyntyyppisiä armolahjoja... alkaa puhua kielillä... ja samassa on jokin (ainakin mitä olen kuullut todistettavan) "aivan käsittämättömän mahtava juttu" kokemus, jossa Pyhä Henki jollain sanoinkuvaamattomalla tavalla saa ihmisen "hurmoksiin" varmaankin?... jota odotellessa :D
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 30. Huhti 2013 00:03

PetriFB kirjoitti:Opetus Pyhän Hengestä sekä siinä olevista ulottuvuuksista on moninainen: https://www.kotipetripaavola.com/Pyhan_ ... kaste.html

Tämä kannattaa lukea ajatuksella. Tyhjentävä kirjoitus aiheesta :)
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Huhti 2013 08:28

Petri opettaa tuos että uskoontulossa saadaan Pyhän hengen kaste eli sinetti...ootko lonelyr. tästä eri mieltä.
Mä en vähättelisi sitä että koet Pyhän Hengen täyteyttä tai "jotain" ...minäkin oon kokenu alusta lähtien sitä "jubileerausta" ja se on antanut mulle uskoa siihen että Pyhä Henki on ja toimii.Oon kokenu olevani osallinen Jumalan armosta ja rakkaudesta ja Pyhästä Hengestä.

2. Kor. 13:14
Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne.

Mikä oli merkitys näillä seuraavilla täyttymisillä :)

Luuk 1

41 Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.
42 Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!

67 Ja Sakarias, hänen isänsä, täytettiin Pyhällä Hengellä, ja hän ennusti sanoen:
68 "Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen
69 ja kohottanut meille pelastuksen sarven palvelijansa Daavidin huoneesta
systeri

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 30. Huhti 2013 08:51

Minun palvelijan ymmärrys tähän asiaan on se ,että kaikkia en ihan tunne ,mutta uskoisin,että tämän foorumin kirjoittajat ovat 99,9 pros Pyhän Hengen täyttämiä.Pyhä Henki asuu meissä ja olemme pieniä temppeleitä.Ei se ,että välillä kiukutellaan ku pikku kakarat tee meistä jumalattomia tai joku lipsahtaa sanoissaan tai teoissaan .Eikä Jumala (näin ymmärrän) kiukuttele meitä vastaan kun olemme erheitä tehneet kun olemme hänessä ,vaan Jumala on pitkämielinen ja tuntee meidät jokaikisen ja jaksaa odottaa ,että Pyhä Henki meissä ohjaa meitä takaisin tielle vaikka välillä lipsahtelee .Sillä paljon pitää meidän pahaa tehdä ,jotta Pyhä Henki meidät lopullisesti jättäisi ja se täytyy olla jo murehduttamisen yli mennyt asia ja lähentelee jo Kristuksen uudelleen ristiin naulitsemista. Silloi kylläkin ollaan pahoilla teillä .Mutta emmehän me niin tee vaan pysymme Herrassa ,kun olemme tälläisen armon ymmärryksen saaneet.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 30. Huhti 2013 10:06

Ennen uutta liittoa, ihmiset täytettiin Pyhällä Hengellä toisella tapaa, nyt Pyhä Henki omistetaan Kristuksessa. Kyllä koen omistavani Pyhän Hengen ja Kristus on läsnä minussa. Voi olla että käytän vääriä sanoja.

Eli haen tällä eri asiaa kuin sitä, ettäkö ihmisessä olisi Pyhä Henki. Raamatussa sanotaan, että ihminen alkaa puhua kielillä ja saa armolahjoja, tällaista kokemusta minulla ei ole ollut, oli siitä käytetty sanamuoto mikä hyvänsä.

En vähättele, mutta tiedän kyllä mitä omistan Kristuksessa Jeesuksessa ja mitä en... ja kyllä tiedän puhunko kielillä vai en esimerkiksi, vaikka eräs sisko kokouksessa olikin sitä mieltä, että olisi vaan pitänyt alkamaan puhua... mutta mitään omaa tuotosta en kyllä lähde vääntämään, se olisi synti Jumalan silmissäkin.

Kyllä, uskon että jokin kokemus jostain pitää olla ja siinä pysyn... mitään sellaista ei voi saada josta horjuu kahtaalla ja aion pysyä tässä uskossani, että Jumala vielä sen täyttää minkä raamatussa, sanassaan lupaa.

systeri kirjoitti:Petri opettaa tuos että uskoontulossa saadaan Pyhän hengen kaste eli sinetti...ootko lonelyr. tästä eri mieltä.
Mä en vähättelisi sitä että koet Pyhän Hengen täyteyttä tai "jotain" ...minäkin oon kokenu alusta lähtien sitä "jubileerausta" ja se on antanut mulle uskoa siihen että Pyhä Henki on ja toimii.Oon kokenu olevani osallinen Jumalan armosta ja rakkaudesta ja Pyhästä Hengestä.

2. Kor. 13:14
Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne.

Mikä oli merkitys näillä seuraavilla täyttymisillä :)

Luuk 1

41 Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.
42 Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!

67 Ja Sakarias, hänen isänsä, täytettiin Pyhällä Hengellä, ja hän ennusti sanoen:
68 "Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen
69 ja kohottanut meille pelastuksen sarven palvelijansa Daavidin huoneesta
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 30. Huhti 2013 10:19

Niin ja tosiaan käytin tuolla jossain aiemmin väärää sanaa... eli en ole eri mieltä... Petrikin kyllä tuossa kirjoituksessaan mielestäni sanoo, että Pyhän Hengen kasteen jälkeen voi tulla myös Pyhällä Hengellä täyttyminen toisella tapaa, jos ymmärsin oikein kirjoituksen...
lonelyrider

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Huhti 2013 12:11

Eli haen tällä eri asiaa kuin sitä, ettäkö ihmisessä olisi Pyhä Henki. Raamatussa sanotaan, että ihminen alkaa puhua kielillä ja saa armolahjoja, tällaista kokemusta minulla ei ole ollut, oli siitä käytetty sanamuoto mikä hyvänsä.

Mutta jos uskoontulo on jo yks armolahja niin miksi siinä perään ei voisi sitten saada myös muita armolahjoja? Pyhässä Hengessä saadaan voima todistaa ja elää Jumalan tahdon mukaista elämää.

Tää on jotenkin kimurantti asia :) Kun ihminen tulee uskoon niin hän ei oo enää eloton vaan Henki on tehnyt eläväksi .. 1 kor sanoo ei kaikki puhu kielillä ei kaikilla oo parantamisen armolahjaa mutta se sanoo kuitenkin pyrkikää saamaan parhaita lahjoja?

1 Kor 1:7. niin ettei teiltä mitään puutu missään armolahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä.

12:1. Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet, pitää teitä niistä tietämättöminä.
4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7. Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

Tässä sanotaan että samassa yhdessä Hengessä saadaan uskon lahja ja kaikkea muuta...miksi siihen pitäisi saada vielä erikseen lisää.

2 tim 1

6 Siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta.
7 Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen.
...virittämään palavaksi armolahjan joka sinussa on jo??

Onko kätten päälle panemisella oma merkityksensä täs asias?

Uskon myös että Pyhä Henki voi tulla hiljaa tai myrskyn lailla mutta sille joka uskoo se annetaan,ei tarvitse joutua hurmoksiin ..sen voi kokea muullakin lailla.
systeri

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 30. Huhti 2013 12:22

Niin... en tiedä...
Tietenkin... voi olla ettei kaikki näy heti, onhan se mahdollista, että saakin jonkin armolahjan esim. kättenpanon kautta ja ei sitä välttämättä heti ymmärrä tai se juuri siinä hetkessä jotenkin "hurmostila" tule päälle, ehkä voi olla kyse persoonastakin, Jumala tietää, ettei "hurmoksiin" joutuminen olisi minulle hyväksi vaan se voisi säikäyttääkin?... onkohan kyse sitten uskosta, että uskoo saaneensa sitä mitä rukoillaan... kyllä voi olla näin... hmm... eli kun minulle rukoiltiin Pyhän Hengen tulta(en kyllä muista tarkkaa, miten mutta jotenkin noin), uskon saaneeni sen. Mutta jos jotain odotan jotain kokemusta tai, mitään ei näy, koska uskoni on heikko ja kyse on omista odotuksista, ei siitä miten Jumala toimii. Pohdintaa.

No, pitää lähteä töihin, joten siunausta systerille ja muille.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Huhti 2013 12:31

Tulikaste on käsittääkseni sitä että poltetaan kuonaa pois...vai? pohditaan joo..munkin pitää lähteä töihin :) siunausta!
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 01. Touko 2013 09:15

Pyhä tuli palaa Herran alttarilla :) ..ja se tuli ei mielestäni itse saa ihmistä hurmoksiin vaan tuottaa mahdollisesti kipua ja tuskaakin,mutta puhdistumisen jälkeen voi kokea Pyhässä Hengessä Halleluja elämyksiä ja kertoa Jumalan suurista teoista. Tuli aamusta mieleen myös tämä Raamatunpaikka

2 tim 2:
19 Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee".
20 Mutta suuressa talossa ei ole ainoastaan kulta-ja hopea-astioita, vaan myös puu-ja saviastioita, ja toiset ovat jaloa, toiset halpaa käyttöä varten.
21 Jos nyt joku puhdistaa itsensä tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis.
22 Pakene nuoruuden himoja, harrasta vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä.
23 Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja.
systeri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu