Mikko Murpatti
38 Johannes sanoi hänelle: "Opettaja, me näimme erään, joka ei seuraa meitä, sinun nimessäsi ajavan ulos riivaajia; ja me kielsimme häntä, koska hän ei seurannut meitä".
39 Mutta Jeesus sanoi: "Älkää häntä kieltäkö; sillä ei kukaan, joka tekee voimallisen teon minun nimeeni, voi kohta sen jälkeen puhua minusta pahaa.
Herra Jeesuksen nimen voima on niin vahva, että henkilöt jotka eivät seuraa Jeesusta voivat ajaa ulos riivaajia. Toin kohdan tähän siksi, että on aprikoitu onko uskon määrällä ja voimalla ja muulla semmoisella vaikutusta Jeesuksen nimen käyttöön ja tehoon. Tämä Raamatunpaikka näyttäisi kertovan että ei, sillä käsitin tämän Raamatun paikan niin ettei tuo henkilö vielä uskonut Jeesukseen ja on ilmeisesti puhunut hänestä jopa pahaa, sillä sekin mainitaan. Eli hän ei ole ollut mikään seuraaja tai "fani".
Mielestäni jakeen mies koitti vain hänen nimeään vähän kuin joku taikuri joka on käyttänyt ennen sanaa simsalabim koittaisi ihan vain uutuuden viehätyksestä sanaa hokkus pokkus. Tässä tapauksessa Jeesus ja sitten alkoikin tapahtua ja riivaajat vapisivat. Miten itse koette Raamatun kohdan?
Tuo on tärkeä pointti ettei missään vaiheessa vastaa riivaajahengelle mitään vaan komentaa vain Jeesuksen nimen suojista käskien ja käskyttäen topakasti ja määrätietoisesti.
On mielenkiintoinen kohta, Jeesus sallii kaikkien tehdä hänen nimissään hyvää ja antaa siihen voimankin, mutta sitten taas apostolien teoissa kävikin näin:
Apostolien teot 19
13 Myöskin muutamat kuljeksivat
juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: "Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa".
14 Ja niiden joukossa, jotka näin tekivät, oli myös erään juutalaisen ylipapin, Skeuaan, seitsemän poikaa;
15 mutta paha henki vastasi heille sanoen: "Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?"
16 Ja se mies, jossa paha henki oli, karkasi heidän kimppuunsa, voitti heidät toisen toisensa perästä ja runteli heitä, niin että he alastomina ja haavoitettuina pakenivat siitä huoneesta.
17 Ja tämän saivat tietää kaikki Efeson asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset; ja heidät kaikki valtasi pelko, ja Herran Jeesuksen nimeä ylistettiin suuresti.
Mutta tässä apt. on juuri kyse loitsijoista, eli ehkä se vastaa sinulle ettei se evankeliumin mies koittanut simsalabim juttuja vaan alkoi ajamaan riivaajia ulos, ja teki sen kuin opetuslapsetkin, Jeesuksen nimessä, ja näin hän oli Jeesuksen puolella. evankeliumin kohta jatkuu tuosta vielä (Sillä joka ei ole meitä vastaan, se on meidän puolellamme. ja samaa ajaa tämä: joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa)
Sitten taas apt. loitsijat "oppisivat uuden loitsun", heillä ei ollut tarkoitusta varmaankaan pelastaa ketään Jeesuksen nimen kunniaksi vaan omien loitsujen avulla loitsia paha henki pois, ja ehkäpä pyytää maksua loitsinnasta?
eli asenne oli väärää, he eivät tienneet kenen nimeä käyttävät, eivät edes tunteneet nimen omistajaa ja hänen tahtoaan, ( sen Jeesuksen jota Paavali julistaa )
eli tämmöistä nousee mieleen