Kirjoittaja Jukka-Pekka » 01. Maalis 2013 14:43
Eihän tämä jalovaara-episodi ole ollut mikään helppo minullekaan. Vaisuliinin aloittama tämä ketju on ollut framilla, enkä ole siihen reagoinut aiemmin. Jotenkin olen ollut turtunut, vaikka hänen toimintansa epäraamatullisuus onkin ollut tiedossani. En ilosta Jalovaaraa lyöden tuo eksytyksiä ja epäraamatullisuuksia hänen toiminnassaan esille. En usko, että kukaan sellaista ainakaan tällä foorumilla on tehnyt tässä ketjussa ja Petrinkään Jalovaaraan liittyvässä toisessa ketjussa.
Ei lihallinen harhaoppisen eksyttäjän lyöminen ole Jumalan mielenmukaista, vaikka oikeassa olisikin. Olen joskus sellaiseen touhuiluun sotkeutunut ja Jumalan Armosta hänen koulussaan silmäni ovat avautuneet omalle itselle ja sen raadollisuudelle. Kova rakkaudeton oikeaoppisuus ja sen nimissä Raamatulla päähän sananmukaisesti lyöminen on myös eräänlaista eksytystä. Jumala kyllä sellaisesta ottaa kiinni ja nöyryyttää. Toivottavasti nöyryytettävä sitten nöyrtyy ja tekee parannuksen. Saamme varmasti itsekukin Armossa leväten ja siihen perustuen tehdä parannusta joka päivä,
Rm.12:9 "Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni."
Paavali teroittaa Jumalan vaikuttamaa Rakkautta meissä. Se lisääntyköön Jumalan Armossa leväten ja siitä käsin lisääntyen. Jumala puhdistaa lapsistaan koulussaan koko ajan kaikkea sellaista kuonaa, mikä ei ole Hänestä. Kiitos Herralle, että olemme yksin Armosta ilman omia ansioita pelastut. Tämä on sitä maitoruokaa, jota jokainen Herran oma tarvitsee joka päivä ja sen uskon kasvun mukaan, missä olemme menossa myös sitä rukiimpaa Sanaa. Pääasia, ettei mene ruoansulatus sekaisin ja ettemme paisu pitäen itseämme sisaria/veljiä parempina. Kyllä meissä perkaamista ja karsimista riittää loppuun saakka.
On oikein Rakkauden Hengessä paljastaa valhe. Siinä tarvitaan taidollisuutta ja Jumalan viisautta. Siitä huolimatta, vaikka Jumalan johtamana ja Hänen mielenmukaan toimisi, joutuu kyllä varmasti tulilinjalle tavalla tai toisella. saatanan yksi suurimpia tavoitteita on saada mukaansa mahdollsimman monta sielua helvettiin. saatana kohdistaa kaiken raivonsa Jumalan lapsia kohtaan ja on äärettömän ovela. Ei vihtahousu halua, että kohdalle sattuvat eksytykset paljastetaan. Minua surettaa itse Jalovaaran puolesta, että hänen uhriensa puolesta, joista monet ovat Jumalan lapsia. Minua murehduttaa, että monet Jumalan lapset puolustavat Jalovaraa väärällä tavalla, vaikka minkälaiset faktat olisivat pöydässä koettelematta sen enempää hänen toimintaansa ja opetuksiaan.
On päivänselvää, että elämme lopunaikoja ja luopumus on päivä päivältä pidemmällä ja pimeys muuttuu entistä pimeämmäksi. Toisaalta näinhän se Raamatussakin on ennustettukin. Odotetaan suurta herätystä, mutta toisaalta ikäänkuin kielletään, ettei eksytyksiä olisikaan, eikä tulisikaan. Olenko ihan väärässä...? Monesti käykin sitten niin, että harhaanjohtajien paljastajat käännetäänkin jopa uskovien taholta tuomitsijoiksi, joita tulee karttaa. Eihän ketään saa tuomita. Ei ymmärretä Raamatun kokonaisopetuksen valossa, mitä tuomiolla tarkoitetaan. Meillä ei ole lupa tuomita ketään kadotukseen,
Jaak.4:12 "Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?"
Edellä on kyse siitä, jos lausumme jollekulle helvetintuomion. Tällöin olemme asettuneet Jumalan paikalle. Näin minä sen ymmärrän. Jalovaaraa ei kukaan ole helvettiin tuominnut. Sen sijaan,
Jaak.5:19 "Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja hänet joku palauttaa,
5:20 niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden."
Edelliseen viittaavia Raamatun paikkoja on muitakin runsaasti, eikä siinä ole mitään väärää, jos eksytyksen paljastaa ja siihen kehoituksen saa. Mutta tapahtukoon se rakkauden hengessä, ei lihallisesti. Nöyrältä paikalta on asiat tuotava julki Jumalan armahtamana vajavaisena lapsena. On oltava myös valmis erehdyksensä nöyrästi myöntämään. Mielelläni sen esim. Jalovaaran kohdalla tekisin, mikäli sellaista tulisi ilmi, ettei hän olisikaan eksyttäjä. Sellaista vaan ei ole tullut ilmi, vaan päinvastoin. Vielä tuomitsemisesta vähän,
Joh.12:48 "Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä."
Heidät, jotka eivät ota Jeesusta vastaan uskon kautta syntiensä sovittajaksi ja eivät tee parannusta kaikesta, mikä on syntiä, jonka Totuuden Henki synniksi meille näyttää ja antaa Voiman siitä kasvaa, luopua pois, sellaiset Jumalan Sana itse tuomitsee. Jumalan Tahto on, että jumalaton tekee parannuksen ja ottaa vastaan evankeliumin. Jumalan Tahto on myös, että eksyttäjä tekee parannuksen ja eksytettykin tekee parannuksen. Se on suurta armoa jo, kun ja jos näin tapahtuu. Näinhän Paavalillekin kävi.
Katselin tuossa joku päivä sitten Pirkko Jalovaaran kotisivuja ja kirjallisuutta, mitä hän myy. En kehoita ostamaan! Kirjojen joukossa oli myös yhden menestysteologin Joyce Meyerin teos. Joyce Meyer on ainakin minun tietojeni mukaan yhä vielä JDS-opin kannattaja. Moni lähtee mukaan tämänkin väärässä hengessä toimivan naissaarnaajan mukaan. Ihmettelen miksi ja joitain hänen ohjelmiaan olen vähän aikaa TV 7:n puolelta seurannut ja ahdistunut. Kehoitan myös irtisanoutumaan kyseisestä naisesta, jonka opetuksissa on oikeaakin, mutta väärää ja se kaikkein väärin ja Herralle kauhistus on JDS-oppi, jolla Hänen sovitustyönsä Ristillä mitätöidään.
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."