Haukkuminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 24. Tammi 2013 08:27

En tiedä mitä sanoa teidän keskusteluun ,mutta se mopedi joka karkasi kyllä se löytyy .Ensiksi kumminkin kahvia ja pullaa .
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja pekka » 24. Tammi 2013 10:06

Mikko Murpatti kirjoitti:
pekka kirjoitti:Jengi ja bileet? Minun korvaani nuo termit kuulostavat lähinnä katujätkien puhekieleltä. Mutta toki saat käyttää niitä sanoja mitä haluat.

Mihin pyrit tällä puheella? Mitä haluat sillä saavuttaa?

Mikko hyvä, olen ymmärtänyt sillä tavalla, että kutsuit häävieraita jengiksi ja hääjuhlia bileiksi. Avioliitto ja häät ovat Raamatun mukaan Jumalan asettamat ja säätämät. Mielestäni kun noin ala-arvoisesti kutsut häävieraita ja hääjuhlia niin se antaa sen vaikutelman, että et anna sitä kunnioitusta avioliitolle mikä sille kuuluu antaa. Olisi hyvä käyttää samoja sanoja mitä Raamatussakin käytetään eikä mitään tämän päivän nuorison katuslangia! Jumalaa tulee kunnioittaa KAIKIN TAVOIN eikä vetää leikiksi Hänen Pyhää Sanaansa. Etkö tätä vielä tiedä ?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Tammi 2013 10:27

pekka kirjoitti:
pekka kirjoitti:Jengi ja bileet? Minun korvaani nuo termit kuulostavat lähinnä katujätkien puhekieleltä. Mutta toki saat käyttää niitä sanoja mitä haluat.

Mikko hyvä, olen ymmärtänyt sillä tavalla, että kutsuit häävieraita jengiksi ja hääjuhlia bileiksi. Avioliitto ja häät ovat Raamatun mukaan Jumalan asettamat ja säätämät. Mielestäni kun noin ala-arvoisesti kutsut häävieraita ja hääjuhlia niin se antaa sen vaikutelman, että et anna sitä kunnioitusta avioliitolle mikä sille kuuluu antaa. Olisi hyvä käyttää samoja sanoja mitä Raamatussakin käytetään eikä mitään tämän päivän nuorison katuslangia! Jumalaa tulee kunnioittaa KAIKIN TAVOIN eikä vetää leikiksi Hänen Pyhää Sanaansa. Etkö tätä vielä tiedä ?

Jaa sitäkö se oli. Minä luulin, että pyrit lauseellasi luomaan negatiivista kuvaa persoonastani, mutta kyse olikin ilmeisesti murteesta.

Minä asun paikkakunnalla, jossa olen kasvanut käyttämään paikkakunnan murretta. Tässä tapauksessa slangia.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja petsku » 24. Tammi 2013 10:43

pekka kirjoitti:

Miten nuo kaksi sanaa vetävät leikiksi Raamatun?
petsku

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Tammi 2013 10:48

Janne kirjoitti:Ajattelin vielä muutaman rivin kirjoittaa tästä aiheesta, ihan vaan nyt vielä selvyyden vuoksi.

Tämä on sinäänsä todella haastava aihe, koska tähän avioliitto kysymykseen liittyy paljon muutakin kuin mitä me olemme täällä keskustelleet. Ja uskon että kirjoittajillakin on oma haasteensa saada oma mielipiteensä esitettyä selvästi kirjoittamalla. Puhuminen olisi luonnollisesti helpompaa ja asiat saataisiin ilmaistua selvemmin ja realiajassa.
Mutta nyt ollaan foorumilla niin pitää yrittää mennä näillä eväillä mitä on. Eihän sitä tiedä jos Herra joskus mahdollistaa tästäkin asiasta puhumisen ihan naamatustenkin joidenkin kanssa, mutta sitä minä en tiedä, Herra tietää.

Haluan nyt vielä sanoa selvyydeksi sen, että siinä asiassa Mikko on ymmärtänyt ja kertonut raamatusta oikein, että häitä ei ole pakko viettää. Raamattu ei puhu meille sellaisesta hää pakosta mitään.

Ja sitten valtiolla tai muillakaan tahoilla ei ole mitään virkaa raamatullisessa avioliitossa. Eli raamatullinen avioliitto on voimassa kahden ihmisen keskinäisestä sopimuksesta olla yhdessä ikuisesti. Tästä asiasta ei täällä erimielisyyksiä ole ollutkaan.

Raamattu antaa meille kuitenkin sellaisen esimerkin että kun avioon mennään niin pidetään häät/tai liiton siunaus tilaisuus todistajien läsnäollessa. Juhlan tarkoitus on ilmoittaa ja julkistaa liitto. Lisäksi kahden ihmisen yhteen meneminen on kaunis asia että sitä on syytä juhlia . Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin, niin suoranaista pakkoa tällaisille juhlille ei ole, ja jos joku ei jostain syystä halua viettää häitä niin, sitä päätöstäkin tulee kunnioittaa.
Raamattu antaa meille kuitenkin esimerkin hääjuhlista, missä liitto julkaistaan todistajien läsnäollessa ja tätä esimerkkiä suurin osa ukovista haluaa seurata ja se on täysin raamatunmukaista ja oikeaa.

Itse koen että kuitenkin juhlia suurempi merkitys olisi sillä, että avioliitto julkaistaan vähintään kahden tai kolmen todistajan läsnäollessa. Ja kun uskovia ollaan niin näiden todistajien olisi hyvä olla seurakunnan vanhimpia. Tämäkään ei ole pakollinen asia ja voi olla joissain tilanteissa jopa mahdotonta, jo ihan tässä nykyajassakin.

Mutta jos ollaan seurakunan keskellä. eikä häitä tai muitakaan liiton julkistamis tilaisuuksia olla pidetty, niin näen että vähimmäisvaatimuksena on että liitosta ilmoitetaan seurakunnalle, jo ihan senkin takia että ei olla pahennukseksi seurakunnan keskuudessa, ja vältytään turhilta sekaanuksilta ja mahdollisilta ongelmilta.
Me kuitenkin seurakuntana olemme yksi perhe ja kaikkien asioiden tulisi olla meille yhteisiä, varsinkin oman paikallisseurakunan kanssa. Ja en usko että kukaan haluaa tahallaan langettaa veljen eteen estettä, sillä että olisi kertomatta asiasta.

Näin minä asian ymmärrän sen raamatun tuntemisen ja sen hengen kautta jonka olen Herralta saanut. Mutta minäkin olen vain vajavainen ihminen ja voin olla myös väärässä. Joten koetelkaa hengessä tämä kirjoitus ja jos joku kokee että siinä ilmenee jotain väärää niin tuokoon julki.

Toivottavasti sain nyt kirjoitettua mahdollisen selvästi sen mitä olen halunnut sanoa.

Siunausta kaikille tasapuolisesti
Janne

Tämä kirjoitus sopii minun pirtaani ja pystyn siihen yhtyä, kiitos mielipiteistäsi!

Voisin myös olla hiljaa asiasta,koska keskustelu selkeästi luo kiihkeitä tunteita monissa,mutta jos valitsen sen tien niin jätän kaikki perinnäissääntöjen orjiksi jakamaan pahaa oloa ympäristöönsä. Olen ottanut osaa moneen keskusteluun palstalla,mutta lopettanut keskustelun useasti vaikka olen ollut erimieltä vain siksi että ei tarvitsisi riidellä ja kiistellä ja olen huomannut että sekin lopputulos aiheuttaa minulle mielipahaa ja, kun en jaa ihmisille sitä tietoa mikä minulla asiasta on jäävät he vääriin käsityksiin (mielestäni).

En kapinoi Jumalan Sanaa vastaan, mutta ihmisten perinnäissääntöjä vastaan kylläkin. Monta uskovaa on satutettu syvästi pakottamalla heidät järjestämään isot ja kalliit häät vaikkapa vasten tahtoaan sekä väittämällä että vain teologisia opintoja suorittaneen papin aamen ja ihmisten kumileimasin ja paperi laillistaa pariskunnan ja Jumalan välisen liiton, vaikka näin ei mielestäni ole.

Myöskin karsastan seurakunnan roolia "syntimittarina" joka juoruaa ihmisten yksityis elämästä ja seksualisuudesta ja tarkkailee verestävin silmin mahdollisia rikkomuksia ja näin seurakunnan tehtäväksi on nykyaikana muuttunut juoruileva syntimittarointi suorastaan kilpaillen kuka on paras ja puhtoisin uskova,vaikka tulisi muistaa kuka sen ensimmäisen kiven saa heittää.

Joh. 8:7

Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä".

Mikähän voisi olla tämä seurakunnan tehtävä ja tarkoitus jota en tähän sanoina vielä laita? Mitä se mielestänne on? Onko se tehtävä kytätä ja juoruilla ja tonkia ihmisten yksityisasioita vai voisiko se olla joku muu? Minä meinaan väitän, että sydänten tutkija näkee ihmisten viat ja synnit ilman seurakunnan suullista raporttiakin asiasta.

Ei seurakunnalla ole pelkästään oikeuksia vaan myös vastuita.
Viimeksi muokannut Mikko Murpatti päivämäärä 24. Tammi 2013 11:19, muokattu yhteensä 1 kerran
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja pekka » 24. Tammi 2013 10:56

Petsku hyvä, selitin asian jo äskeisessä viestissäni ja jos et sanomaani jostain syystä ymmärrä niin en voi sille kaiketi mitään? Tuon paremmin en osaa asiaa selittää ja jos sitä ei ymmärrä niin minkä minä sille mahdan. Edelleen bileet kuuluvat vaikkapa disco-porukan järjestäjien sanavalikoimaan ja kaduilla maleksivat taasen jengit. Jumalaa tulee kaikin tavoin kunnioittaa eikä hyväksyä mitä tahansa sekasotkua.

Tämä on jo mennyt hyvin pitkälti jonkinlaiseksi huutoäänestykseksi mitä tulee Raamatulliseen Jumalan tahdon mukaiseen avioliittoon. Nyt on maailmassa vaikuttamassa niin sanottu "avoliittosukupolvi" ja sen huomaa keskusteluista ja kirjoituksista. Jumalan Sanassa asiat on avioliittoonkin liittyen ilmoitettu AIVAN SELKEÄSTI monine Raamatun kohtineen mutta ne halutaan vesittää ja näin todellisuudessa kapinoidaan Jumalaa vastaan eli ollaan ylpeitä eikä haluta nöyrtyä Jumalan tahdon edessä minkä Hän sanassaan meille ilmoittaa.
Viimeksi muokannut pekka päivämäärä 24. Tammi 2013 11:13, muokattu yhteensä 3 kertaa
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Tammi 2013 10:57

Mr Kerimäki kirjoitti:En tiedä mitä sanoa teidän keskusteluun ,mutta se mopedi joka karkasi kyllä se löytyy .Ensiksi kumminkin kahvia ja pullaa .

Joo pelti vaan kolisi kun pappa tunturi lähti asfaltilta lepikkköön :D.

Kahvia oli , pullaa ei :lol:
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Tammi 2013 11:14

pekka kirjoitti:Petsku hyvä, selitin asian jo äskeisessä viestissäni ja jos et sanomaani jostain syystä ymmärrä niin en voi sille kaiketi mitään? Tuon paremmin en osaa asiaa selittää ja jos sitä ei ymmärrä niin minkä minä sille mahdan. Edelleen bileet kuuluvat vaikkapa disco-porukan järjestäjien sanavalikoimaan ja kaduilla maleksivat taasen jengit. Jumalaa tulee kaikin tavoin kunnioittaa eikä hyväksyä mitä tahansa sekasotkua.

Tämä on jo mennyt hyvin pitkälti jonkinlaiseksi huutoäänestykseksi mitä tulee Raamatulliseen Jumalan tahdon mukaiseen avioliittoon. Nyt on maailmassa vaikuttamassa niin sanottu "avoliittosukupolvi" ja sen huomaa keskusteluista ja kirjoituksista. Jumalan Sanassa asiat on ilmoitettu AIVAN SELKEÄSTI monine Raamatun kohtineen mutta ne halutaan vesittää ja näin todellisuudessa kapinoidaan Jumalaa eli ollaan ylpeitä eikä haluta nörtyä Jumalan tahdon edessä minkä Hän sanassaan meille ilmoittaa.

Tässä kapinoidaan lähinnä ihmisten omia pikku lisäyksiä vastaan, joita ovat Jumalan sanan rinnalle vetäneet lisäksi.

Jumala kehoittaa meitä liittoon kumppanimme kanssa ---> ihminen lisää siihen vaatimuksia häistä ja kumileimasimista ja missä tilassa asia pitää tehdä (kirkko) ja omia lisäyksiään tuo siihen yksinkertaiseen mutta sitovaan liittoon jonka Jumala on sanassaan meille ilmoittanut. Sitten me vaadimme muilta ihmisiltä että nuo meidän lisäykset pitää kanssa täyttää eli pitää täyttää sekä Jumalan sana että ihmisten lisäykset.
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja pekka » 24. Tammi 2013 11:33

Tämmöinen kirjoitus löytyi jossa tuodaan sitä esille mitä Raamattu opettaa avioliitosta:

https://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk15.html

Kannattaa lukea koko kirjoitus mutta tässä lainaus eräästä kohtaa tuosta kirjoituksesta:

Vihkiminen ja hääjuhla

"Ja Iisak vei Rebekan äitinsä Saaran majaan ja otti hänet luokseen, ja hänestä tuli hänen vaimonsa, ja hän rakasti häntä. Niin Iisak sai lohdutuksen äitinsä kuoltua" (1.Moos.24:67).

"Senjälkeen Jaakob sanoi Laabanille: 'Anna minulle vaimoni, sillä aikani on nyt kulunut umpeen, mennäkseni hänen tykönsä. 'Silloin Laaban kutsui kokoon kaikki sen paikka­kunnan asukkaat ja laittoi pidot; mutta illalla hän otti tyttärensä Leean ja vei hänet hänen luokseen; ja hän yhtyi häneen...Vietä nyt vain tämä hääviikko loppuun, niin annetaan sinulle toinenkin, kunhan olet palveluksessani vielä toiset seitsemän vuotta" (1.Moos.29:21-23, 27).

"Tulkaa ulos Siionin tyttäret, ja katsokaa kuningas Salomoa, katsokaa kruunua, jolla hänen äitinsä hänet kruunasi hänen hääpäivänänsä, hänen sydämensä ilopäivänä" (KV 3:11).

"Ja kolmantena päivänä oli häät Galilean Kaanassa, ja Jeesuksen äiti oli siellä. Ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa olivat kutsutut häihin" (Joh.2:1-2).

"Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat. Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä turmion" (Room.13:1-2).

Kun Iisak avioitui, Raamattu mainitsee vain, että Iisak vei Rebekan telttaansa ja otti hänet vaimokseen. Jotkut uskovaiset ovat tämän perusteella vetäneet sen hätäisen johtopäätöksen, että mitään vihkimistä ja häitä ei tarvita, riittää kun vie naisen asun­toonsa ja ottaa hänet vaimokseen. Tämä ajattelutapa on valitettavasti yleistymässä myös uskovan nimeä kantavien joukossa tänä avoliittojen aikakautena pahan ja avionrik­kojan sukupolven keskellä (Mat.12:39).

Vaikka Iisakin tapauksessa ei kerrotakaan hääjuhlasta ja vihkimisestä, on se kuitenkin raamatullinen tapa kautta vanhan ja uuden liiton kirjoitusten. Uskovan ei tule noudattaa tämän maailman jumalattomia tapoja ja synnillistä elämää löyhine avoliittoineen ja avioeroineen, vaan mennä avioliittoon Jumalan Sanan ohjeita ja tapoja noudattaen. Vaikka ei haluaisikaan järjestää suuria hääjuhlia, on kuitenkin syytä mennä sillä tavoin naimisiin, että Jeshua on mukana siunaamassa avioliiton, kuten Galilean Kaanassa ja Jeshuan opetuslapset häävieraina todistamassa. Kun avioliitto aloitetaan raamatullisia tapoja noudattaen ja ennenkaikkea Herran siunaamana, on tästä eliniän kestävästä liitosta mahdollisuus tulla siunausrikas.

Lisäksi Raamattu opettaa, että meidän tulee olla kaikessa alamaisia maalliselle esivallalle. Ainoastaan siinä tapauksessa, että esivallan määräys on jyrkässä ristiriidassa Jumalan Sanan selkeiden ohjeiden kanssa, tulee totella enemmän Jumalaa kuin ihmisiä (Ap.t.5:29). Tämä koskee myös avioliiton solmimista ja merkitsee sitä, että meidän tulee noudattaa myös yhteiskunnan säätämiä lakeja ja normeja avioliiton solmimisen ja häiden suhteen.

Israelilainen hääjuhla - esikuva Karitsan häistä

Raamattu ja vallankin Uusi Testamentti puhuu melko runsaasti ns. Karitsan häistä, joilla tarkoitetaan taivaallisen Yljän, Jeshuan, ja maan päällä elävän ns. morsiusseura­kun­nan hengellistä yhtymistä iankaikkiseen liittoon lopullisesti ylöstempauksen yhteydes­sä, Herran tulemuksessa (Ps.45; Mat.22:1-14; 2.Kor.11:1-2; Efes.5:25-32; Ilm.19:6-9; Vanhassa Testamentissa Israel on Jumalan kihlattu morsian ja vaimo; Hoos.2:19; Jes.54:1-7; Uudessa liitossa Jumalan Israel eli seurakunta (uskovat juutalaiset ja uskovat pakanat) on morsian ja vaimo; Efes.2:11-22; Room.11:17-29; 3:1-3). Esikuvana näille taivaallisille Karitsan häille ovat itämaiset juutalaiset häät, joiden tapahtumien kulku noudatti suurimpiirtein seuraavaa järjestystä.

Ensimmäinen askel oli kihlaus, joka käsitti avioliittosopimuksen vahvistamisen (5.Moos.20:7). Jeshuan päivinä oli tavallista, että kihlaussopimus vahvistettiin sulhasen aloitteesta. Hän matkusti isänsä talosta tulevan morsiamensa kotiin ja neuvotteli nuoren naisen isän kanssa, määritelläkseen hinnan, joka hänen oli maksettava morsiamestaan (1.Moos.34:12; 2.Moos.22:16-17; 1.Sam.18:25). Heti kun sulhanen oli maksanut morsiamenhinnan, avioliittosopimus oli voimassa ja nuorta miestä ja naista pidettiin miehenä ja vaimona (5.Moos.22:23-29). Siitä hetkestä lähtien morsian oli erotettu ja pyhitetty miestänsä varten. Vahvistetun kihlaussopimuksen merkkinä morsian ja sulhanen joivat viiniastiasta, joka oli siunattu. Avioliittosopimuksen vahvistamisen jälkeen sulhanen lähti morsiamen isän kodista takaisin isänsä taloon, jossa hän vietti normaalisti kaksitoista kuukautta erossa morsiamestaan. Eron aikana morsian valmistautui tulevaa avioelämää varten ja valmisti kapioita (Ester.2:12). Sulhanen puolestaan valmisteli isänsä taloon asuinsijoja, jotta hän voisi tuoda sinne morsiamensa.

Eroajan kuluttua umpeen sulhanen lähti hakemaan morsiantaan. Hakeminen tapahtui tavallisesti öiseen aikaan (Mat.25:1-13). Sulhanen, sulhaspojat ja muut miespuoliset seuralaiset muodostivat öisen soihtukulkueen matkatessaan sulhasen kodista morsiamen kotiin (Tuom.14). Vaikka morsian tiesi odottaa sulhastaan tulevaksi, hän ei kuitenkaan tiennyt aivan tarkkaa aikaa ja siksi sulhasen tulo ennakoitiin huudolla, että morsian voisi valmistautua sulhasen saapumiseen. Kun sulhanen oli ottanut vastaan morsiamen morsiusneitoineen (vertaa 10 neitsyttä; Mat.25:1-13) ja palvelijattarineen, palasi hääjoukko sulhasen isän taloon, jossa häävieraat jo olivat kokoontuneet odottamaan.

Hääjuhlan uskonnollinen seremonia suoritettiin sulhasen kotitalon pihalla. Rukoiltiin, luettiin kirjallinen avioliittosopimus (jossa oli määritelty morsiamenhinta) ja lausuttiin siunaus. Vihkiseremonia tapahtui (myös nykyään) pienen katoksen, "chupan", alla. Kun morsiuspari oli juonut yhteisestä viinimaljasta (nyky-Israelissa sulhanen lopuksi murskaa viinimaljan lattialla kantapäällään, joka symbolisoi sitä surua, joka juutalaisilla on suurimmankin hääjuhlailon keskellä temppelin hävityksen tähden), lausuttiin Psalmin sanat: "Niinkuin nuolet sankarin kädessä, niin ovat nuoruudes­sa synnytetyt pojat" (Ps.127:4). (Vihkimistapahtuma suoritetaan yleensä viikon kolmantena päivänä, sillä se juutalaisuudessa on parempi viikon muita päiviä, koska ns. luomiskerto­muksen yhteydessä Jumala kolmantena päivänä sanoi kaksi kertaa: "se oli hyvä"; 1.Moo­s.1:9-13; vertaa Kaanaan häät, Joh.2:1-2).

Varsinainen hääjuhla alkoi juhla-aterialla, jonka yljän ystävä johti (Joh.3:27-30). Laululla ja musiikilla oli keskeinen asema hääjuhlassa ja yhdessä ololle antoi leimansa ilo ja riemu. Lopuksi morsiamen vanhemmat tai morsiusneidot johtivat paksuun huntuun käärityn morsiamen morsiuskammioon (Jooel.2:16). Tämän jälkeen sulhanen tuli ystäviensä saatta­mana. Siellä, morsiuskammiossa, he saattoivat ensimmäisen kerran täydelliseksi avioliiton, josta kerran oli sovittu. Kun avioliitto kaikkineen oli saatettu täytäntöön, sulha­nen ilmoitti siitä ulkopuolella odottaville häävieraille. Kuultuaan hyvät uutiset, häävieraat juhlivat ja viettivät iloa hääviikon ajan (1.Moos.29:20-28).

Tämä israelilainen hääjuhla, joka on pitkälti samankaltainen nykyäänkin, on esikuva taivaallisille Karitsan häille, jotka Isä Jumala on valmistanut Pojalleen Jeshualle (Mat.22:1-14). Sulhanen, Jeshua, lähti noin kaksituhatta vuotta sitten Isänsä kodista maan päälle, kihlatakseen itsellensä morsiusseurakunnan, jonka kanssa hän hallitsisi iankaikkisesti (2.Kor.11:1-2). Jeshua maksoi kalliin morsiamenhinnan, kun Hän omalla sovintoverellään ja ristinkuolemallaan lunasti morsiusseurakuntansa synnin vallasta (Ap.t.20:28; 1.Piet.1:17-21). Tämä kihlaus myös vahvistettiin uuden liiton viinimaljalla (Luuk.22:14-20). Maksettuaan "morsiamenhinnan" ristillä ja noustuaan kuolleista, Jeshua palasi taivaallisen Isänsä kotiin, valmistamaan sijaa omilleen, morsiusseurakun­nalleen (Joh.14:1-6). Morsiusseurakunta maan päällä valmistelee itseään sulhasen paluuta ja hääjuhlaa varten (Efes.5:25-32; Ilm.19:6-9). Mukana valmisteluissa on myöskin Yljän ystävä, Elian hengessä toimiva uskovien joukko, joka julistaen ennal­leenasettamisen sanomaa, valmistelee seurakunnan ennalleenasettamista apostoliseen tilaan ja rakkauteen, todelliseen yksisydämiseen morsiamen odotukseen (Mal.4:4-6; Luuk.1:17; Mat.17­:11; Efes.5:25-27; Joh.10:16; 13:35; Ap.t.4:31). Messiaan tulemukses­sa valvova ja odottava morsiusseurakunta, yhdessä valmiina olevien morsiusneitojen kanssa, viedään taivaallisen Isän kotiin suureen hääjuhlaan, jossa morsiusseurakunta yhtyy lopullisesti Herraansa, iankaikkista elämää varten (KV.6:8-9; Ps.45:11-16; Mat.25:1-13; Koko Messiaan tuhatvuotinen valtakunta on hääjuhlan aikaa).

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja petsku » 24. Tammi 2013 11:48

pekka kirjoitti:Petsku hyvä, selitin asian jo äskeisessä viestissäni ja jos et sanomaani jostain syystä ymmärrä niin en voi sille kaiketi mitään? Tuon paremmin en osaa asiaa selittää ja jos sitä ei ymmärrä niin minkä minä sille mahdan. Edelleen bileet kuuluvat vaikkapa disco-porukan järjestäjien sanavalikoimaan ja kaduilla maleksivat taasen jengit. Jumalaa tulee kaikin tavoin kunnioittaa eikä hyväksyä mitä tahansa sekasotkua.

No molemmat sanat ovat vain sanoja, enkä usko että ne halventavat Jumalaa millään tavalla. Käsittääkseni bileet-sanaa voidaan käyttää mistä tahansa juhlista ja jengi-sanaakin voidaan käyttää mistä tahansa joukosta.
petsku

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu