Haukkuminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 22. Tammi 2013 16:43

Tarkennan vielä:

Eli en ole sitämieltä että pelkkä yhdyntä tekee avioliiton vaan tarvitaan keskustelua ja kosintaa (osapuolien on tiedettävä mihin sitoudutaan ja mitä liitto pitää sisällään) ja sitten sen voi vahvistaa yhdynnällä halutessaan tai siis sanotaan niin että silloin on oikeus tulla yhdeksi lihaksi käytännössä.

En tarkoittanut että pelkkä yhdyntä tekee liiton. Toki siitä pitää puhua niin sitten vasta tietää liitton sitoutuvansa (loppu iäkseen ellei toinen petä).

Eikä minullakaan ole mitään todistajia vastaan tilaisuudessa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Tammi 2013 16:44

Mikko Murpatti kirjoitti:
pekka kirjoitti:
En minäkään halua alata väittelemään näistä asioista vaan olen tuonut sen esille kuinka ymmärrän Raamatun opettavan näistä asioista

Tahtoisin ymmärtää miksi ymmärrät Raamatun opettavan avioliitosta niin, että se on voimassa silloin kun on hääjuhlat pidetty väh. kolmen todistajan läsnäollessa ja vasta silloin voi yhtyä vaimoonsa ja sen jälkeen ollaan aviopari.

Itse tätä aikoinaan jonkin verran tutkin ja en löytänyt itse vastaavaa. Löysin vain kosinta+yhdyntä=avioliitto ja tätä oppia toitotan ihmisille eli jos olen Raamatun mukaan väärässä tahtoisin kovasti tietää sen Raamatunkohdan jossa teoriani kumotaan etten opeta ihmisille puppua.

En minäkään tahdo kiistellä, mutta keskustella asiasta tahtoisin.

Olen Mikko mielestäni jo moneen kertaan yrittänyt kertoa kuinka ymmärrän Raamatun opetukset liittyen avioliittoasioihin.

Edelleen avioliitto on mahdollisimman julkinen tapahtuma eli pienimuotoiset hääjuhlat olisi syytä viettää, että ulkopuolisetkin tietävät, että avioliitto on todellakin solmittu. Raamattu ei opeta, että avioliitto tulee salata muilta ihmisiltä ja, että se on vain kahdenkeskinen salainen "sopimus" tai mennään tekemään seksiä ja se olisi sitten avioliitto se.
Viimeksi muokannut pekka päivämäärä 22. Tammi 2013 16:46, muokattu yhteensä 1 kerran
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 22. Tammi 2013 16:46

pekka kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:
pekka kirjoitti:
En minäkään halua alata väittelemään näistä asioista vaan olen tuonut sen esille kuinka ymmärrän Raamatun opettavan näistä asioista

Tahtoisin ymmärtää miksi ymmärrät Raamatun opettavan avioliitosta niin, että se on voimassa silloin kun on hääjuhlat pidetty väh. kolmen todistajan läsnäollessa ja vasta silloin voi yhtyä vaimoonsa ja sen jälkeen ollaan aviopari.

Itse tätä aikoinaan jonkin verran tutkin ja en löytänyt itse vastaavaa. Löysin vain kosinta+yhdyntä=avioliitto ja tätä oppia toitotan ihmisille eli jos olen Raamatun mukaan väärässä tahtoisin kovasti tietää sen Raamatunkohdan jossa teoriani kumotaan etten opeta ihmisille puppua.

En minäkään tahdo kiistellä, mutta keskustella asiasta tahtoisin.

Olen Mikko mielestäni jo moneen kertaan yrittänyt kertoa kuinka ymmärrän Raamatun opetukset liittyen avioliittoasioihin.

Edelleen avioliitto on mahdollisimman julkinen tapahtuma eli pienimuotoiset hääjuhlat olisi syytä viettää, että ulkopuolisetkin tietävät, että avioliitto on todellakin solmittu. Raamattu ei opeta, että avioliitto tulee salata muilta ihmisiltä ja, että se on vain kahdenkeskinen "sopimus" tai mennään tekemään seksiä ja se olisi sitten avioliitto se.

Raamatun kohtia tuossa pummasin, niitä kohtia Sanassa jotka kehoittaa meitä tekemään niin kuin koet että tulisi tehdä.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Tammi 2013 16:56

Lisäsin vielä tuohon äskeiseen viestiini, että avioliitto ei ole tarkoitus solmia salaisesti kahdenkeskisenä sopimuksena kun sängyssä meni tarpeeksi hyvin. Eli tuon salaisesti-sanan.

Tarkoitatko Mikko, että minun pitäisi etsiä yhtäkkiä kaikki Raamatun kohdat mitkä liittyvät tähän avioliittoasiaan. Siihen en pysty koska niitä on niin paljon, kokonaisopetus, mitkä liittyvät tähän asiaan. Ehkä muut uskonystävät tulevat hätiin ja ehkä täsmentäisit yksi asia kerrallaan mihin kysymykseen niitä Raamatun kohtia pitäisi etsiä. Koitapa lukea myös nuo Tonin kirjoittamat kirjoitukset, niissä on mukana paljon myös Raamatun kohtia ja on täällä foorumilla jossain myös oikein avioliittoketjukin.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 22. Tammi 2013 17:16

pekka kirjoitti:Lisäsin vielä tuohon äskeiseen viestiini, että avioliitto ei ole tarkoitus solmia salaisesti kahdenkeskisenä sopimuksena kun sängyssä meni tarpeeksi hyvin. Eli tuon salaisesti-sanan.

Tarkoitatko Mikko, että minun pitäisi etsiä yhtäkkiä kaikki Raamatun kohdat mitkä liittyvät tähän avioliittoasiaan. Siihen en pysty koska niitä on niin paljon, kokonaisopetus, mitkä liittyvät tähän asiaan. Ehkä muut uskonystävät tulevat hätiin ja ehkä täsmentäisit yksi asia kerrallaan mihin kysymykseen niitä Raamatun kohtia pitäisi etsiä. Koitapa lukea myös nuo Tonin kirjoittamat kirjoitukset, niissä on mukana paljon myös Raamatun kohtia ja on täällä foorumilla jossain myös oikein avioliittoketjukin.

Ei tarvitse etsiä, koska minunkin päässäni on paljon oppia jonka tiedän olevan Raamatussa ripoteltuna sinne tänne lauseina mutta muodostaa yhtäpitävän kokonaisuuden päässäni. Mutta jos äkkiseltään joku kysäsee jotakin tarkkaa niin ei niitä ole helppo alkaa tonkimaan sieltä missä kohdassa mikin lause oli.

Esim.

Ei saa varastaa. Olen 100% saletti, että Raamatussa näin opetetaan muuallakin kuin 10-käskyä mutta missä siellä sitä en osaa sanoa äkkiseltään.

Riittänee että todetaan vain että olemme joistakin asioista erimieltä tässä avioliitto asiassa.
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja JoKi » 22. Tammi 2013 17:29

Mielestäni olisi ehkä rakentavaa keskustella mikä on "kosiminen".

Pitääkö kosiessa sanoa jotkin tietyt asiat mielestänne?

Entä jos molemmat tietää ilman sen kummempaa kertomatta mihin on ryhtymässä? Esimerkiksi aikaisempien keskustelujen perusteella?

Myös eräs asia mitä olen miettinyt tähän liittyen on se, että luin jostain, joka meni jotenkin niin, että Juutalaiset pitivät yhdyntää ns avioliittoon menemisenä. Jos he pitivät sitä avioliittoon menemisenä, eikä se sitä tarkoita, niin eikö Jumala olisi heille siitä sanonut mielestänne, vai onko?
JoKi

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Tammi 2013 17:44

Silloinhan ilotaloonkin mentäisiin avioliittoja solmimaan. Ja baarista kun löytyisi kapakkaillan jälkeen sänkyseuraa niin saisi kavereilleen sanoa, että menin viime yönä avioliittoon. Taitaisi kaverit pitää ihan hulluna. Jos noin olisi niin olisin ollut elämässäni avioliitossa todella monta kertaa mutta todellisuudessa en ole koskaan solminut avioliittoa kenenkään naisen kanssa. Lapsenikin ovat molemmat aikoinaan huoruudessa siitetyt.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 22. Tammi 2013 17:54

JoKi kirjoitti:Mielestäni olisi ehkä rakentavaa keskustella mikä on "kosiminen".

Pitääkö kosiessa sanoa jotkin tietyt asiat mielestänne?

Entä jos molemmat tietää ilman sen kummempaa kertomatta mihin on ryhtymässä? Esimerkiksi aikaisempien keskustelujen perusteella?

Myös eräs asia mitä olen miettinyt tähän liittyen on se, että luin jostain, joka meni jotenkin niin, että Juutalaiset pitivät yhdyntää ns avioliittoon menemisenä. Jos he pitivät sitä avioliittoon menemisenä, eikä se sitä tarkoita, niin eikö Jumala olisi heille siitä sanonut mielestänne, vai onko?

Hyvä kysmys

Mielestäni kosiessa tärkeintä olisi painottaa, että on kyseessä loppuelämän kestävä liitto, jossa myös Jumala on keskeisesti mukana. Ja ehkä olisi aiheellista ennen yhdyntää tai kosintaan vastausta puhua haluaako toinen lapsia yms. Ja myös olisi hyvä puhua kiinnostaako toista seksi ollenkaan eli onko hänellä sen kaltaisia tunteita vai mennäänkö kädestä pitämisellä. Voisi olla toiselle osapuolelle iso pettymys kun 2-v vonkauksen jälkeen toinen pamauttaisi että ei tuu, ei oo, eikä tule. Ei sillä, että seksi olisi tärkeintä liitossa,mutta kyllä se siellä kärjen tuntumassa jossain sijalla usealla meistä roikkuu.

Juutalais kysymykseen katson viisaaksi pitää suuni kiinni, sillä teoriani ovat jopa omasta mielestäni turhan lennokkaita siinä :D
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja JoKi » 22. Tammi 2013 18:16

Heitänpä kuvitteellisen (saattaa olla myös totta) tilanteen.

Mies ja nainen, jotka ovat tavanneet 10 vuotta sitten. He ovat puhuneet edelliset 5-vuotta lapsen hankkimisesta. Heillä on 1-vuotias lapsi. He säästävät eläketilille rahaa eläkettä varten. He ovat ostaneet asunnon jossa on kiinni paljon rahaa. He käyttävät yhteisiä rahoja. Kumpikin olettaa, että he ovat yhdessä koko "maallisen ajan". Heidän puheensakkin toisilleen ovat samantyylisiä. He ovat myös harrastaneet seksiä.

Mutta, kumpikaan ei ole sanonut toiselleen, että haluaa olla yhdessä koko maallisen ajan.

Mielestäni he ovat avioliitossa.
JoKi

ViestiKirjoittaja JoKi » 22. Tammi 2013 18:24

Uskon, että avioliitto ei ole liitto, johon päästään tietyillä sanoilla taikka juhlilla.

Minä uskon, että avioliitto on liitto jonka mies ja nainen tekevät, kun he perustavat perheen, kun he lähtevät aikaisemmasta perheestään ( esimerkiksi isänsä ja äitinsä luota.) ja perustavat oman perheen, ja tulevat yhdeksi lihaksi.
JoKi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu