Valehtelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja toni t » 21. Joulu 2012 15:08

matkalla kirjoitti:No kuinkas on, täytyykö aina puhua totta? Esim. jos totuus vahingoittaa toista ihmistä, vaikkapa murhaaja kyselee murhattavaksi aikomansa piilopaikkaa, tai kun ihmiset piilottivat juutalaisia. Vielä jos se murhattava sattuisi olemaan vaikka sinun oma lapsesi.
Onko tärkeämpää olla "pyhä" ja sanatarkasti noudattaa Raamattua, vai pelastaa lähimmäinen vaaralta, vaikka joutuukin valehtelemaan?

Nappasin noista laittamistanne sanan paikoista muutaman kohdan malliksi, niin eikös kaikki nuo valheeseen viittaavat paikat puhukin jotenkin syntiin liittyvistä valheista.

niskoittelu on valhetta,
kuinka kauan te rakastatte turhuutta, etsitte valhetta?
He puhuvat valhetta toinen toisellensa, puhuvat liukkain huulin, kaksimielisin sydämin.
Sillä teidän kätenne ovat tahratut verellä ja sormenne vääryydellä; teidän huulenne puhuvat valhetta, teidän kielenne latelee petosta.
Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

Siihen tulisi pyrkiä ettei sorru koskaan valehtelemaan sillä kaikki valhe on valheen isästä. Noissa esimerkeissäsi ei mielestäni täydy valehdella mutta se ei tarkoita sitä että sinun tulisi kertoa missä lähimmäisesi on jos hän sen vuoksi joutuisi vaaraan. Herra Jeesuskin vaikeni Pilatuksen edessä eikä vastannut Pilatukselle. Jeesus olisi voinut kertoa totuuden mutta ei halunnut. Jeesus ei kuitenkaan valehdellut eli tehnyt syntiä vaan vaikeni. Joskus on syytä olla kertomatta totuutta mutta silloin ei saa alkaa valehtelemaan.

Olen myös sitä mieltä että Jumalaa miellyttää suuresti se jos Hänen omansa eivät sorru valehtelemaan Jumalan pelon vuoksi missään tilanteessa vaan he pelkäävät enemmän Jumalaa kuin ihmisiä. Raamatussa on myös joitain kohtia jossa valehtelemalla autettiin ihmisiä ja tämä auttaminen oli Jumalan mielenmukaista mutta nekään kohdat eivät kuitenkaan sano sitä että valehteleminen olisi oikein. Vajavaiset ihmiset ovat sortuneet valheeseen auttaakseen lähimmäisiään mutta se ei tarkoita sitä että valehteleminen olisi kuitenkaan ollut oikein.

Jumalan omien tulee selvitä tässä maailmassa Jumalan avuilla ja mikään valhe ei ole Jumalasta. Siksi mikään tilannekkaan ei ole sellainen että tarvitsisi valehdella. Jos se on Jumalan tahto että me joudumme kärsimään tai jopa kuolemme kun emme sorru valheeseen niin se on silloin oikein.

Fil.1:21 Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 21. Joulu 2012 19:50

Valehtelussa ja kaikessa muussakin on lähdettävä siitä lähtökohdasta, miten Jeesus toimisi. Tonilta hyvä vastaus ja lähtökohta on aina kuitenkin, ettei valehdella. Vaieta voi, ei ole pakko vastata, kun kysytään. En minä ainakaan vastaisi, jos joku murhamies olisi liikkeellä ja kysyisi tietämäni henkilön paikkaa, missä hän on tappaakseen hänet. Mutta lopunaikoina tullaan siihen pisteeseen vielä, että uskovia vainotaan ja uskon tähden kieltämättä Jeesusta Herran Armosta tullaan kuolemaan (eivät varmaan kaikki, eikä tämä olkoon ahdistukseksi kellekään). Matt.24.luku kertoo tulevista tapahtumista. Lujittukaamme uskossa siis ja armahtakoon Herra, että varjeltuisimme uskomme säilyttäen. Paavali oli vankeudessa Roomassa ja tiesi maallisen vaelluksensa tulleen päätökseen. Iloitsi siitä ja kirjoitti Timoteukselle Efesoon,

2.Tim.4:6 "Sillä minut jo uhrataan, ja minun lähtöni aika on jo tullut.
4:7 Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt.
4:8 Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat."

Taisi Paavali joutua jonkun lähteen mukaan giljotiiniin...? Kaikki apostolit Johannesta lukuunottamatta kuolivat evankeliumin julistamisen tähden.
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja systeri » 23. Joulu 2012 22:24

Tuli mieleen että onko se valehtelua jos esiintyy väärällä nimellä tämmösillä foorumeilla...esim jos mä olisin täällä joku Pirkko Virtanen vaikka en oikeasti oo :) Anteeksi jos joku sen niminen lukee täällä :P
systeri

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Joulu 2012 22:32

Eihän se ole..? :oops:
Mun nimeni ei nimittäin oikeasti ole Aamu-Usva :D
Olen kyllä aika julkisesti aina kaikkialla tällä nimimerkillä ja tuttuni tietävät kyllä, kuka tämän nimimerkin takana on. Mutta kaikki varmaan yleisesti ottaen tietävät, että nämä nimimerkit eivät aina ole kirjoittajien oikeita nimiä, eli minä en valehtele olevani Aamu-Usva, vaan voin kaikille kertoa, että oikea nimeni on Kristiina ;gladly: Näin varmasti muidenkin kohdalla.
Onhan sekin hyvä toimia netissä ja kaikkialla ihan omalla koko nimellä ja osoitteella ja puhelinnumerolla varustettuna, mutta jotenkin minusta itsestäni ei kuitenkaan ole siihen :?
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja systeri » 23. Joulu 2012 22:35

No en mäkään ajattele nimimerkin tai lempinimen olevan väärin, mutta jos olis oikein etu ja sukunimi joka ei oo oikeasti omiasi?
systeri

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 24. Joulu 2012 14:46

Niin no tarkemmin kun ajattelee, niin olisihan ehdottomasti valehtelemista, jos alkaisin esiintyä jonkun toisen tuntemani henkilön nimellä netissä. Ja varmaan sitten myös se, jos tekaisin itselleni nimen, joka kuitenkin näyttäisi ihan oikealta nimeltä...
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 26. Joulu 2012 17:13

Mie kirjoitan täällä omalla etunimellä. Koko nimen saa kyllä tietoonsa, jos kuka haluaa. Nimerkillä on mielestäni oikein kirjoittaa, varsinkaan, jos ei rohkene omalla nimellään kirjoittaa. Ehkäpä rohkeutta tulee sitten myöhemmin ja vaikka ei tulisikaan niin en näe nimimerkissä väärää. Tekaistun nimen itselleen keksiminen voi olla ja onkin valhetta. Mutta jos kirjoittaa vaikkapa jossain kolumnissa valokuvineen ja kaikki tuntevat kirjoittajan, mutta nimi/nimerkki on vaikkapa "Pekka Peitsi" (parempaa en keksinyt). Toivottavasti ymmärretään nyt, mitä tarkoitan niin ei se synti ole. Minä kirjoitan foorumeilla riippuen vähän footumista sekä etunimellä että nimimerkillä. Mutta jos tilanne menee sellaiseksi, että oman nimen esille tuonti olisi Jumalan kehoituksesta oikein, niin kyllä mie sen esiin toisin. En ns. puskista huutelua koe oikeaksi. Tämä nyt on vaan minun näkemys ja tällä foorumilla on säännöt, että voi nimimerkillä kirjoittaa, enkä näe siinä väärää. Moni hedelmällinenkin keskusteluketju ehkäpä tyrehtyisi, jos olisi ns. nimipakko, kun keskustelijoita ei juuri olisi - ehkäpä. Tehköön kukin omantunnon mukaan.

Siunausta :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja Sonja » 27. Joulu 2012 20:09

Valehtelu on painava sana..
kertomatta jättämistä harrastan aika ajoin, että välttyisin loukkaamasta toista. Ei kaikkea kuulemaansa tarvitse toistaa eteenpäin, jos se on negatiivista ja tarpeetonta tietoa.Tärkeissä asioissa en valehtele, enkä hyväksy sitä toisiltakaan.
Keskustelufoorumeissa kaikinpuolinen rehellisyys tuntuu joissain kohdissa liian uskaliaalta. En uskalla omaa nimeä ja omia tietoja laittaa joka paikkaan, kun arveluttaa että minne kaikki tiedot voi joutua. Harkitsen aina tarkkaan tietojen luovusta, varsinkin kun en ole yksin eläjä ja vaikka olisinkin, en silti olisi sen rohkeampi.
Kirjoitan täällä keskusteluissa melkein omalla nimelläni, vain kirjaimen heitto on oikeaan verraten. Minusta se on riittävän hyvä nimimerkki :cool:
Sillä suuri on sinun armosi ja ulottuu ylitse taivasten ja sinun totuutesi hamaan pilviin asti. Ps.108:5
Sonja

ViestiKirjoittaja matkalla » 27. Joulu 2012 20:22

Jukka-Pekka kirjoitti:Valehtelussa ja kaikessa muussakin on lähdettävä siitä lähtökohdasta, miten Jeesus toimisi. Tonilta hyvä vastaus ja lähtökohta on aina kuitenkin, ettei valehdella. Vaieta voi, ei ole pakko vastata, kun kysytään. En minä ainakaan vastaisi, jos joku murhamies olisi liikkeellä ja kysyisi tietämäni henkilön paikkaa, missä hän on tappaakseen hänet. Mutta lopunaikoina tullaan siihen pisteeseen vielä, että uskovia vainotaan ja uskon tähden kieltämättä Jeesusta Herran Armosta tullaan kuolemaan (eivät varmaan kaikki, eikä tämä olkoon ahdistukseksi kellekään). Matt.24.luku kertoo tulevista tapahtumista. Lujittukaamme uskossa siis ja armahtakoon Herra, että varjeltuisimme uskomme säilyttäen. Paavali oli vankeudessa Roomassa ja tiesi maallisen vaelluksensa tulleen päätökseen. Iloitsi siitä ja kirjoitti Timoteukselle Efesoon,

4:7 Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt.
4:8 Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat."

Taisi Paavali joutua jonkun lähteen mukaan giljotiiniin...? Kaikki apostolit Johannesta lukuunottamatta kuolivat evankeliumin julistamisen tähden.

Jukka-Pekka mainitsi tuossa, että toimisimme niinkuin Jeesuskin toimi, aivan, olen samaa mieltä, mutta kuinkas Jeesus toimikaan tuon alla olevan mukaan.
Johannes 7
1 Ja sen jälkeen Jeesus vaelsi ympäri Galileassa; sillä hän ei tahtonut vaeltaa Juudeassa, koska juutalaiset tavoittelivat häntä tappaaksensa.
2 Ja juutalaisten juhla, lehtimajanjuhla, oli lähellä.
3 Niin hänen veljensä sanoivat hänelle: "Lähde täältä ja mene Juudeaan, että myös sinun opetuslapsesi näkisivät sinun tekosi, joita sinä teet;
4 sillä ei kukaan, joka itse tahtoo tulla julki, tee mitään salassa. Koska sinä näitä tekoja teet, niin ilmoita itsesi maailmalle."
5 Sillä hänen veljensäkään eivät häneen uskoneet.
6 Niin Jeesus sanoi heille: "Minun aikani ei ole vielä tullut; mutta teille aika on aina sovelias.
7 Teitä ei maailma voi vihata, mutta minua se vihaa, sillä minä todistan siitä, että sen teot ovat pahat.
8 Menkää te ylös juhlille
; minä en vielä mene näille juhlille, sillä minun aikani ei ole vielä täyttynyt.
9 Tämän hän sanoi heille ja jäi Galileaan.
10 Mutta kun hänen veljensä olivat menneet juhlille, silloin hänkin meni sinne, ei julki, vaan ikäänkuin salaa.
11 Niin juutalaiset etsivät häntä juhlan aikana ja sanoivat: "Missä hän on?"
12 Ja hänestä oli paljon kiistelyä kansassa; muutamat sanoivat: "Hän on hyvä", mutta toiset sanoivat: "Ei ole, vaan hän villitsee kansan".

Siis Jeesus halusi salata aikomuksensa mennä lehtimajajuhlaan, vaikka aivan ilmeisesti aikomus kuitenkin oli sinne mennä ja menikin.
matkalla

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 27. Joulu 2012 20:57

matkalla kirjoitti:
Jukka-Pekka kirjoitti:Valehtelussa ja kaikessa muussakin on lähdettävä siitä lähtökohdasta, miten Jeesus toimisi. Tonilta hyvä vastaus ja lähtökohta on aina kuitenkin, ettei valehdella. Vaieta voi, ei ole pakko vastata, kun kysytään. En minä ainakaan vastaisi, jos joku murhamies olisi liikkeellä ja kysyisi tietämäni henkilön paikkaa, missä hän on tappaakseen hänet. Mutta lopunaikoina tullaan siihen pisteeseen vielä, että uskovia vainotaan ja uskon tähden kieltämättä Jeesusta Herran Armosta tullaan kuolemaan (eivät varmaan kaikki, eikä tämä olkoon ahdistukseksi kellekään). Matt.24.luku kertoo tulevista tapahtumista. Lujittukaamme uskossa siis ja armahtakoon Herra, että varjeltuisimme uskomme säilyttäen. Paavali oli vankeudessa Roomassa ja tiesi maallisen vaelluksensa tulleen päätökseen. Iloitsi siitä ja kirjoitti Timoteukselle Efesoon,

Jukka-Pekka mainitsi tuossa, että toimisimme niinkuin Jeesuskin toimi, aivan, olen samaa mieltä, mutta kuinkas Jeesus toimikaan tuon alla olevan mukaan.
Johannes 7
1 Ja sen jälkeen Jeesus vaelsi ympäri Galileassa; sillä hän ei tahtonut vaeltaa Juudeassa, koska juutalaiset tavoittelivat häntä tappaaksensa.
2 Ja juutalaisten juhla, lehtimajanjuhla, oli lähellä.
3 Niin hänen veljensä sanoivat hänelle: "Lähde täältä ja mene Juudeaan, että myös sinun opetuslapsesi näkisivät sinun tekosi, joita sinä teet;
4 sillä ei kukaan, joka itse tahtoo tulla julki, tee mitään salassa. Koska sinä näitä tekoja teet, niin ilmoita itsesi maailmalle."
5 Sillä hänen veljensäkään eivät häneen uskoneet.
6 Niin Jeesus sanoi heille: "Minun aikani ei ole vielä tullut; mutta teille aika on aina sovelias.
7 Teitä ei maailma voi vihata, mutta minua se vihaa, sillä minä todistan siitä, että sen teot ovat pahat.
8 Menkää te ylös juhlille
; minä en vielä mene näille juhlille, sillä minun aikani ei ole vielä täyttynyt.
9 Tämän hän sanoi heille ja jäi Galileaan.
10 Mutta kun hänen veljensä olivat menneet juhlille, silloin hänkin meni sinne, ei julki, vaan ikäänkuin salaa.
11 Niin juutalaiset etsivät häntä juhlan aikana ja sanoivat: "Missä hän on?"
12 Ja hänestä oli paljon kiistelyä kansassa; muutamat sanoivat: "Hän on hyvä", mutta toiset sanoivat: "Ei ole, vaan hän villitsee kansan".

Siis Jeesus halusi salata aikomuksensa mennä lehtimajajuhlaan, vaikka aivan ilmeisesti aikomus kuitenkin oli sinne mennä ja menikin.

Kannattaa lukea tarkkaan asiayhteys ja se, mitä Jeesus tarkoitti, ettei Hänen aikansa ole tullut/täyttynyt...ja miksi Hän ei halunnut vaeltaa Juudeassa. Jeesuksessa ei ole tuonkaan Raamatun paikan osalta mitään vilppiä ja valhetta.
Jukka-Pekka

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu