Valehtelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja AuMaT » 18. Kesä 2012 10:54

pekka kirjoitti:
AuMaT kirjoitti:En jaksanut nyt lukea koko ketjua läpi, joten en tiedä oletteko käsitelleet tämän aiheen jo täällä (sori siitä) mutta kysymykseni kuuluu että entäs se onko se valehtelua jos jättää kertomatta toiselle osapuolelle joistain asioista? Eli toisinsanoen onko joidenkin asioiden jättämättä kertominen valehtelua?? Jos tämä aihe käsitelty niin jättäkää suosiolla väliin sitten ja jatkakaa muissa aiheissa. ;)

Etsiskelin tuossa äsken tästä ketjusta vastausta tähän sinun kysymykseesi ja mielestäni löysin sen tämän ketjun sivulta neljä.

Toni on kirjoittanut tällä tavalla, lainaus:

"Valehtelu ei ole KOSKAAN oikein sillä kaikki valhe on valheen isästä perkeleestä. Jumala joka on totuus ei koskaan valehtele eikä myöskään Jumalan lasten tule valehdella vaan seurata Jumalan tahtoa. Esimerkissäsi ei tarvitse valehdella. Se että ei suostu kertomaan missä naapuri piileskelee ei ole valehtelemista. Herra Jeesuskin vaikeni Pilatuksen edessä eikä vastannut Pilatukselle. Jeesus olisi voinut kertoa totuuden mutta ei halunnut. Jeesus ei kuitenkaan valehdellut eli tehnyt syntiä vaan vaikeni. Joskus on syytä olla kertomatta totuutta mutta silloin ei saa alkaa valehtelemaan."

Kiitos selvennyksestä. :)
"Minä olen tie, totuus ja elämä." Herramme Jeesus Kristus
AuMaT

Valehtelu

ViestiKirjoittaja JoKi » 17. Joulu 2012 20:30

Mitä on mielestänne valehtelu?
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 06. Joulu 2016 19:09, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ketju yhdistetty
JoKi

ViestiKirjoittaja pekka » 17. Joulu 2012 20:42

1. Sam. 15:23

Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana."

Ps. 4:2

(4:3) Te miehet, kuinka kauan minun kunniaani pidetään pilkkana, kuinka kauan te rakastatte turhuutta, etsitte valhetta? Sela.

Ps. 12:2

(12:3) He puhuvat valhetta toinen toisellensa, puhuvat liukkain huulin, kaksimielisin sydämin.

Ps. 52:3

(52:5) Sinä rakastat pahaa etkä hyvää, sinä puhut valhetta etkä totta. Sela.

Ps. 62:4

(62:5) He vain pitävät neuvoa, miten syöstä hänet korkeudestaan. He rakastavat valhetta, he siunaavat suullansa ja kiroavat sydämessänsä. Sela.

Ps. 62:9

(62:10) Vain tuulen henkäystä ovat ihmiset, vain valhetta ihmisten lapset: kaikki he nousevat vaa'assa ylös köykäisempinä kuin tuulenhenkäys.

Ps. 119:163

Valhetta minä vihaan ja inhoan, mutta sinun lakiasi minä rakastan.

Jes. 9:15

(9:14) Vanhin ja arvomies on pää, mutta profeetta, joka valhetta opettaa, on häntä.

Jes. 59:3

Sillä teidän kätenne ovat tahratut verellä ja sormenne vääryydellä; teidän huulenne puhuvat valhetta, teidän kielenne latelee petosta.

Jer. 5:31

profeetat ennustavat valhetta, ja papit hallitsevat yksissä neuvoin heidän kanssaan, ja sitä minun kansani rakastaa. Mutta mitä te teette, kun tästä tulee loppu?

Jer. 9:5

He pettävät toinen toisensa eivätkä puhu totta; he ovat totuttaneet kielensä puhumaan valhetta, ovat tehneet vääryyttä väsyksiin asti.

Jer. 14:14

Mutta Herra sanoi minulle: "Valhetta ennustavat profeetat minun nimessäni; minä en ole lähettänyt heitä, en käskenyt heitä enkä puhunut heille. Valhenäkyjä, turhia ennustuksia ja oman sydämensä petosta he ennustavat teille.

Jer. 20:6

Ja sinä, Pashur, ynnä kaikki, jotka talossasi asuvat, te saatte vaeltaa vankeuteen, ja sinä tulet Baabeliin; sinne sinä kuolet ja sinne sinut haudataan, sinut ja kaikki ystäväsi, joille olet valhetta ennustanut."

5. Moos. 5:20

Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

Sananl. 6:19

väärää todistajaa, joka valheita puhuu, ja riidan rakentajaa veljesten kesken.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja JoKi » 17. Joulu 2012 20:50

Voiko valehdella vahingossa mielestänne?

Onko mielestänne valehtelua jos sanoo jonkin asian olevan totta, vaikka todellisuudessa ei olisi täysin varma onko asia niin?

Jos kaksi ihmistä keskustelee tietystä asiasta jossa on vain yksi totuus, molemmat sanovat tietävänsä olevansa oikeassa vaikka on erilainen näkemys asiasta. Valehteleeko toinen heistä varmasti mielestänne?
JoKi

ViestiKirjoittaja toni t » 17. Joulu 2012 21:49

Tämä on hyvä aihe ja palaan tähän kun kerkeän. Tätä aihetta on hyvä käydä Raamatun valossa läpi. Nyt minun täytyy kuitenkin lähteä töihin.

:pc:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Joulu 2012 22:26

Ajattelen, että kukaan ihminen ei ole täydellinen totuudessa. Jeesus on TÄYNNÄ armoa ja totuutta, mutta me ihmiset emme ole. Pidän kaikkea teeskentelyä ja epäaitoutta valheena. Ja onhan sekin valehtelua, jos jättää kertomatta ja huomioimatta asiat, jotka eivät tue omaa käsitystä jostain asiasta. Siis joskus on valheellista myös jättää kertomatta jotakin, mikä oleellisesti vaikuttaisi asiaan, josta keskustellaan. Jos esimerkiksi keskusteltaisiin Oulun profetia -lahkosta, jota pitäisin ehdottoman pahana ja haluaisin vakuuttaa myös keskustelukumppanini tästä. Kertoisin totuudellisesti kaikista vääryyksistä ja vääristä opeista, joita siellä opetetaan, mutta jättäisin kertomatta, mitä hyvää tuo lahko olisi kuitenkin joillekin tuonut, niin eikö puheeni olisi manipuloimista ja valheellista? Tällaista ihmiset kuitenkin tekevät tiedostamattaankin. Ihmiselle jää kuulemma paremmin mieleen asiat, jotka tukevat hänen omaa uskomustaan.

Pyrkimys uskovilla tulee kuitenkin olla täydelliseen totuuteen ja siihenkin on avain seistä Jumalan neuvottelussa ja viipyä rukoillen Hänen edessään. Hän kuorii yltämme epäaitoa ja valheellista kuorta ja tekee totuudellaan todella vapaaksi. Hänessä meidän ei enää tarvitse esittää mitään eikä yrittää olla mitään ihmisten silmissä :hearts: Vihollinen on valheen Isä, mutta meidän Jumalamme on Totuuden Isä; onhan Hänen Poikansa Jeesus Kristus itse Totuus.

Mun mieheni just tässä sanoi, että todella tärkeä taito on oppia sanomaan rehellisesti: "En tiedä" silloin, kun ei tiedä jotain asiaa. Voihan silloinkin keskustella, mutta voi sanoa, että uskon näin tai ajattelen tällä hetkellä näin tai luulen tms. On tietenkin valehtelua puhua jostain asiasta totuutena jos ei ole siitä varma.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja systeri » 18. Joulu 2012 21:25

Tuli mieleen tämä Raamatun paikka kun luin Aamu-Usvan kirjoituksen

1 joh 1

7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

Jokaisen on tunnustettava epätäydellisyytensä..meidän vanhurskautemmekin on kuin saastainen vaate Jumalan edessä,tarvitaan Jeesuksen veren puhdistusta jatkuvasti.Kerskauksemme olkoon Herra ja Jumalan kirkkauden toivo! :)
systeri

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Joulu 2012 23:03

Systerin laittama raamatunpaikka on NIIN hyvä! Jos me valkeudessa vaellamme, niin meillä ON yhteys keskenämme ;gladly: Vain valkeudessa vaeltaen me saamme tuntea yhteyttä veljiin ja sisariin, eikä tämä yhteys hajoa erimielisyyksiin tai siihen, että toinen kuuluu tai on kuulumatta johonkin "seurakuntaan".

Ja tässä kerrotaan ainakin yksi asia, minkä sanoessaan ihminen aina valehtelee. Eli jos sanoo, ettei ole syntiä tehnyt.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 19. Joulu 2012 14:53

JoKi kirjoitti:Voiko valehdella vahingossa mielestänne?

Onko mielestänne valehtelua jos sanoo jonkin asian olevan totta, vaikka todellisuudessa ei olisi täysin varma onko asia niin?

Jos kaksi ihmistä keskustelee tietystä asiasta jossa on vain yksi totuus, molemmat sanovat tietävänsä olevansa oikeassa vaikka on erilainen näkemys asiasta. Valehteleeko toinen heistä varmasti mielestänne?

Itse olen syyllistynyt koko elämäni aikana valehteluun, vahingossa valehteluun, kieroiluun yms. synteihin. Olen saanut tehdä niistä parannusta ja korjata, mitä korjattavissa on. Eikä meidän tule katsoa taaksemme enää, vaan puhdistetulla sydämellä kiiruhtaa eteenpäin kohti Voittopalkintoa, kuten Paavali,

Filip.3:13 "Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
3:14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa."

Voihan sitä mennä ns. 'senoissa sakaisin' ja vahingossa, hajamielisyydessään sanoa, vaikkapa tehneensä jotain vastaamalla kyllä, vaikka tarkoittikin ei. Mutta asiahan on luonnollisesti korjattava heti, kun sen huomaa. Itselläni saattaa mennä hajamielisyydessä "sanat sekaisin". Huomaan kyllä ja korjaan asian. Asia on siis kuitenkin korjattava, kun sen huomaa. Muutoin ei ole kyse vahingossa valehtelemisesta, inhimillisestä virheestä, vaan 'valehtelu' muuttuukin tietoiseksi.

Jos ei ole varma jostain asiasta, on yksinkertaista sanoa, etten ole varma, onko asia niin. Sellainen ei mielestäni ole valehtelua. Mutta jos on asiasta varma, mutta jostain syystä ei uskalla kertoa totuutta, vaan pyörittelee asiaa siten, että sanoo:" En ole varma." Niin silloin valehtelee minun mielestäni.

Jos siis kaksi ihmistä on yhdestä Totuudesta eri mieltä vilpittömästi ja perustavat saman asian vilpittömästi mielessään, sydämessään faktoihin, niin jompikumpi on väärässä. Kumpikaan ei tässä tapauksessa valehtele. Mutta jos jompikumpi tulee totuudentuntoon, huomaa olleensa väärässä, eikä tee parannusta, niin silloin se, joka ei tuo muuttunutta kantaansa rohkeasti esille ja myönnä erehtyneensä, pysyy entisessä kannassaan, on mielestäni vilpillinen ja valehtelee.

JP :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 19. Joulu 2012 15:34

Meidän vanhurskautemme, on Kristus ja Hän on täydellinen. Se mikä on meistä ihmisistä, joka on meissä jokaisessa, se on epätäydellinen. Mutta kyllä Jumala sen tietää, että meidän ihmisyytemme on kieroutta ja petosta täynnänsä, siksi meidän ei tule jäädä katsomaan sitä, mikä ei ole pyhää, vaan katsoa Kristukseen ja uskoa että Hän on vanhurskauttanut meidät, ei jäädä sanomaan... olemme epätäydellisiä. Jeesus on vanhurskauttanut meidät, mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, ettei meidän epätäydellisyyteen katsota enää, vaan saamme armosta katsoa Kristukseen. Yksikään ihminen ei itsessään pelastuisi, koska Aadamin kautta, ihminen on syntinen, yhdenkään hyvän työn kautta ihminen ei pelastuisi, koska se ei ole siinä, kuinka hyvä olet tai olet olematta.

Mutta uskon ydin on siinä, että Jeesus vanhurskauttaa! Hänessä on se muuttava voima, ei siinä mitä minä olen.

Kun tämän ymmärtää ja näkee, uskon Jumalan tekevän työtä meissä, niin ettemme toimi ja tee sen ihmismielen mukaan, vaan alamme tehdä hyviä tekoja Kristuksessa Jeesuksessa, ainakin enenevässä määrin.

Silti tunnustan epätäydellisyyden, joka minussa on, mutta en jää katsomaan sitä, vaan luotan siihen sanaan ja totuuteen, joka meille on raamatussa annettu. En minä halua elää, vaan haluan että Kristus elää minussa.

Valehtelu on aina väärin ja siitä on tehtävä parannusta. Salaisimmatkin sopukat ihmismielestä Jumala voi paljastaa.

Siunausta kaikille kirjoittajille.
lonelyrider

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu