Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja systeri » 17. Joulu 2012 20:55

Anteeksi nyt mutta on tosi kurja lukea taas näitä viestejä, jotka ovat suunnattu ihankuin uskostaosattomille tai uskonnollisille ihmisille jotka kunnioittavat Jumalaa vain huulillaan.Uskon että ne keille nämä toninkin sanat ja Raamatunpaikat on kohdistettu, ovat elävässä uskossa olevia sisaria ja veljiä, jotka vaan näkevät tällähetkellä asian eritavalla.Piirsivät kuvan tai ei ,se ei varmaankaan muuta heidän elävää uskoaan kuolleeksi kuvien palvomiseksi ...en pysty uskomaan niin!
systeri

ViestiKirjoittaja toni t » 17. Joulu 2012 21:55

systeri kirjoitti:Anteeksi nyt mutta on tosi kurja lukea taas näitä viestejä, jotka ovat suunnattu ihankuin uskostaosattomille tai uskonnollisille ihmisille jotka kunnioittavat Jumalaa vain huulillaan.Uskon että ne keille nämä toninkin sanat ja Raamatunpaikat on kohdistettu, ovat elävässä uskossa olevia sisaria ja veljiä, jotka vaan näkevät tällähetkellä asian eritavalla.Piirsivät kuvan tai ei ,se ei varmaankaan muuta heidän elävää uskoaan kuolleeksi kuvien palvomiseksi ...en pysty uskomaan niin!

Jumalan/Jeesuksen kuvaaminen valheen kautta on todella vakava asia josta jokaisen tulisi tehdä parannus joka siihen on sortunut. Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa sisarelle!

Hyvää yötä Jeesus myötä :sleep:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Joulu 2012 22:12

Kiitos Systeri pienestä puolustuspuheesta ;gladly:
Mutta kiitos myös Tonille siitä, että näkee vaivaa asiasta keskustelemalla ;gladly: Minulle saa ihan millä tavoin vain; kovilla tai lempeillä sanoilla kertoa, jos ajattelee minun olevan väärässä jossain asiassa.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että kuvat Raamatun kertomuksista ovat ok, mutta en tekisi sellaista kuvaa mistään, johon sisältyisi todennäköinen mahdollisuus muuttua epäjumalaksi. Esimerkiksi isot krusifiksit kirkoissa vaivaavat minua, koska niissä on se mahdollisuus, että niitä pidetään jotenkin "pyhinä kuvina". Ehkä nykyaikainen sana tälle toisen käskyn jumalankuvalle onkin juuri "pyhä kuva".
En pidä Jeesuksen kuvia muutenkaan suloisina kuvina antamaan ymmärrystä :) , enkä ole visuaalinen ihminen yleensä. Minulle asiat tulevat parhaiten selväksi joko puhuttujen tai luettujen sanojen kautta. En kannata minkään kuvien tai esineiden pitämistä pyhinä. Jotkut pitävät esimerkiksi Raamattua pyhänä esineenä, joka säilytetään kodissa jollain erityisellä paikalla ja jota ei saa laskea lattialle... Vaikka Raamattuhan on esineenä vain yksi esine muiden joukossa. Jos se menee rikki, niin voin hankkia uuden. Jos Raamattu nostetaan pyhäksi esineeksi, niin siitäkin tulee jumalankuva.
Henkilökohtaisesti minulle mitkään kuvat eivät merkitse mitään (paitsi omien lasteni hienoimmat valokuvat :D ). En ole koskaan saanut mistään kuvasta mitään erityisiä kiksejä ainakaan muistaakseni. Ihailen kyllä ihmisten taitoa tehdä hienoja kuvia, mutta kuvataide ei sinänsä tuota minulle kovinkaan paljoa mielihyvää ja käynkin taidenäyttelyissä yms. vain harvoin. Eli tässä asiassa minulla ei ole oma lehmä ojassa, mutta näin vain ajattelen, kun Raamattua tutkin.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Herman » 18. Joulu 2012 00:05

Äh poistin viestin, loppuun kaluttu luu tämä aihe omalta osaltani. Paitsi mielenkiinnolla odottelen Petrin ajatuksia ja näkemyksiä epäjumalista ja epäjumalanpalvonnasta.

Yksi kysymys äsken heräsi tähän kuva-asiaan liittyen, jos jaksatte vielä vastata. Eli tämän jakeen perusteella:

Niin Herra ilmestyi majassa pilvenpatsaassa, ja pilvenpatsas seisahtui majan ovelle. (5.Moos.31:5)

Onko pilvenpatsaan piirtäminenkin käskyn rikkomista?
Herman

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 18. Joulu 2012 00:29

Rauhaa!

Olen seurannut tätä keskusteluketjua alusta saakka ja kirjoitan hieman kiireellä, kun meidän pikku-neiti nukkuu nuhaisena ainakin toistaiseksi. Kysehän on Jumalan kuvan tekokiellosta ensisijaisesti. Siinä en näe jo aiemmin kirjoitettujen Raamatun aukottomien paikkojen perusteella kaikessa yksinkertaisuudessani mitään epäselvää. Jumalaa, Jeesusta ei tule kuvata, tehdä patsasta, piirrosta, videokuvaa, valokuvaa ylipäätään minkäänlaista kuvaa rikkomatta Jumalan lakia, tahtoa. Jos joku näin tekee, piirtää, veistää ym. tavalla koettaa "raapustaa" Jumalasta, Jeesuksesta kuvan, syyllistyy aina joko tieten, tietämättään, välinpitämättömyyttään jne. Jumalan lain rikkomiseen, syntiin. Kuva Jumalasta, Jeesuksesta on aina epäjumalan kuva ja valheellinen kuvaus Jumalasta, Jeesuksesta palvoipa sitä tai ei. Raamatulliset perusteet edelliselle on tuotu tässä keskusteluketjussa jo esille useaan kertaan vesiselvästi, joten en niitä uudestaan tuo.

Tottakai Jumalan Tahdolla, Jumalan lailla, kymmenellä käskyllä on myös hengellinen ulottuvuus. Uudestisynnyttyämme Jumalan Sanan, evankeliumin kuulemisen, lukemisen (minä uudestisynnyin lukemalla Raamattua Rm.4.luku)kautta Jumalan lapsiksi saimme Pyhän Hengen; synnyimme uusiksi luomuksiksi. Olemme tehneet parannuksen, tunnustaneet syntimme ja hylänneet ne sekä uskoneet Jumalan antaneen anteeksi kaikki syntimme yksin sen tähden, että Jeesus kuoli ristillä sovittaen syntimme, jotta meillä olisi Rauha Jumalan edessä. Tämä on varmasti jokaiselle Jumalan lapselle selvä asia hengellisesti ja selkenee yhä syvemmin matkan taittuessa kaidalla Tiellä. Jumala siis Jeesuksessa sovitti syntimme Golgatalla, joka on tosiasia ja tarkoitettu vastaanotettavaksi uskossa, minkä Pyhä Henki tekee eläväksi meille.

Tiedämme ja voimme lukea Raamatusta, mikä on Jumalan Tahto uusina luomuksina elämämme suhteen; ei elää synnissä vanhaa elämää, vaan uutta elämää kuuliaisuudessa Pyhän Hengen Voimassa kasvaen kohti Herran Jeesuksen kaltaiseksi niin teoissa, ajatuksissa ja sydämen asteellakin. Kiusaus ei ole vielä synti. Ja sen aikana voi tulla kaikenlaisia ajatuksia, joiden kanssa meidän tulee kiiruhtaa Jumalan luo itsessämme heikkoina huutaen avuksi Herraa, joka kiusauksen keskellä haluaa auttaa, ettemme lankeaisi.

”Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.” 1.Tess.10:13

Nyt ovat nousseet esiin mielikuvat, ajatukset, asioista, jotka ovat/olisivat Jumalan tahdon vastaisia. On Jumalan tahdon vastaista, mielessään ajatella, esim. vihata ihan ketä tahansa lähimmäistä. Jos vihastumme, jos meitä esim. lyödään, olemme tehneet syntiä ajatuksen tasolla. Meidän on Hengellä kuoletettava lihan teot, Rm.8:13. Jopa jokainen ajatuskin Jumalan tuntemista vastaan on syntiä. Emme itsessämme pysty elämään 100% synnittömästi, mutta Jumalan Sanasta tiedämme Jumalan Tahdon. Tiedämme myös, vaikka paha saatana koettaakin muuta väittää myös sen, että Jumalan armahtaa lapsiaan, jotka ovat kuuliaisia, kiiruhtavat Jumalan luo sellaisenaan ja tunnustavat syntinsä katuen sydämestään. saaden ne anteeksi. 1.Joh.1:6-10.

Jos alamme taas hellimään jo ajatuksen, mielikuvan tasolla jotain synnillistä ajatusta, tekoa, joita tulee sielullisuudesta, lihastamme - henkivallatkin koettavat niitä tuoda, lankeamme pian syntiin tekona. Näinhän ne Jumalan kuvatkin ovat esim. taiteessa syntyneet. On tullut jonkilainen mielikuva esim. Jeesuksesta. Mielessä asia on hyväksytty oikeaksi tai alettu hellimään Sanan vastaisesti mielikuvaa. Niinpä sitten lopulta on syntynyt kuva esim. Jeesuksesta vaikkapa maalauksena. Tällöin on rikottu toista käskyä vastaan sekä ajatuksin ja teoin. Kun ruokimme synnillisiä, sielullisia mielikuvia, ajatuksia, niin kylvämme lihaamme, josta himot nousevat ja johtavat lopulta myös tekosynteihin. Vanha lainalaisuus pitää paikkaansa; mitä ruokimme, se vahvistuu ja lankeamme. Tätä seuraavassa esim. Jaakob kuvaa,

1:14 "Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
1:15 kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman."

Ettemme lankeaisi, tulee meidän siis Jumalan Armossa Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa Hänen Voimassaan 'ottaa kiinni' jo ajatuksen tasolta synti. Jumalan täydellisen Rakkauden Armon suojissa, armahdettuina voimme turvallisin mielin luottaa, että kiusauksien tullen meillä ei ole mitään pelkäämistä ja kun opimme tuntemaan yhä syvemmin Jumalan äärettömän Rakkauden meitä kohtaan yksin Poikansa tähden, kasvattaa se meitä myös pois ajatustenkin tasolla yhä Jumalan mielenmukaisempaan elämään Kristuksessa niin, ettemme elä enää me, vaan Kristus meissä itsellemme kuollen Pyhän Hengen Voimassa Gal.2:20.

2.Kor.10:3 "Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan mukaan sodi;
10:4 sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia.
10:5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle."
Filip.4:7 "Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa."

Kiusauksesta Toni kirjoitti ihan oikein. Meille voi tulla ajatuksen häivähdys, jos esim. näemme vaikkapa naapurilla hienon auton ja haluaisimme sen omaksi. Mutta meidän ei tule himoita, haluta naapurin autoa omaksemme vääryydellä. Jos alamme siis hellimään ajatusta, niin karkeasti sanottuna pian varastamme naapurin auton, mutta sitä ennen olemme sydämessämme jo tehneet syntiä, joka on johtanut tekoon.

Palatakseni Jumalan kuvantekokieltoon, voi meille tulla mielikuvia, ajatuksia siitä, millainen Jeesus ehkäpä oli ulkonäöltään tai millainen Jumala oli, on ulkonäöltään, olemukseltaan. Raamattu on kyllä kuvannut Jeesusta ja Jumalaa sanoin, mikä riittää ja minkä Jumalan toisen käskyn perusteella tulee meille riittää! Tiedämme sen, että kukaan ei ole nähnyt Jumalaa, joten siis kuva, mikä sielullisuudesta, lihasta, henkivaltojenkin syöttämänä jne. nousee on valheellinen. Ja mikä on valhetta, on aina Jumalan Tahdon vastaista, mikä on sanomattakin selvää!

Törmäämme Jumalan kuviin (ne ovat epäjumalan kuvia ja siis valhetta) tuon tuostakin (jopa Herman veljeni niitä tähän keskusteluketjuun jakelee!!!), koska enemmistö uskovista joko tieten, tietämättään, välinpitämättömyyttään, ihmispelossakin tekee esim. Jeesuksesta kuvia, jotka kaikki ovat mitä erilaisempia. Tiedämme ne kaikki epäjumalan kuviksi ja ne ovat valhetta. Ja jokainen yrityskin kuvata piirtämällä, veistämällä jne. tehdä esim. Jeesuksesta kuva on syntiä, laittomuutta Jumalan edessä palvoipa niitä tai ei!

Joku kirjoitti visuaalisesta oppimisesta ja siksi Jumalan kuva olisi tarpeen piirtää. Jotensakin näin ymmärsin.
Raamattu sanoo selvästi:

”Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.” Joh.14:26.

1.Kor.2:12 ”Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
2:13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti. ”

Pyhä Henki on siis itseasiassa opettajamme, kasvattajamme ja ennen kaikkea Kristuksen kirkastaja, Sanan ’avaaja’! Jumala käyttää myös Sanan julistajia, jotka Hän on itse valinnut opettamaan meitä hengellisissä asioissa Pyhän Hengen johtamina.

Jumala suuressa yli meidän saviaivojemme käyvässä viisaudessaan on kieltänyt tekemästä itsestään kuvaa. Hän tietää juuri tasan tarkkaan, mitä tekoa olemme. Hän tietää tismalleen, miten helposti me harhaudumme, jos rikomme yksinkertaistakin yksinkertaisempaa Jumalan Rakkaudessaan meitä kohtaan asettamaa kieltoa esim. tekemättä kuvaa itsestään. Minä en uskalla lähteä leikittelemään synnillä. Tiedän kokemuksesta, mihin se johtaa. Näen myös omin silmin, mihin se on johtanut kristikunnassa. Jumalan tiet ovat suorat ja käskyt (kymmenen käskyä kokonaisuudessaan) harvinaisen yksinkertaiset. Jumalan Sana sanoo, että me ihmiset teemme monia mutkia, mutkittelemme, kiertelemme ja kaartelemme, ettemme taipuisi parannukseen ja kohta syntyykin oppi, joka on Jumalan Sanan vastainen.

”Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko.” Matt.26:41.

"Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa." Ef.6:12

”Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi, mutta itse he etsivät monia mutkia” Snr.7:29.

saatanallinen henkivalta koettaa eksyttää kaikin tavoin Jumalan lapsia pois tavalla tai toisella Jumalan Tahdosta. RKK:n tuon perkeleen luomuksen kautta on väännelty ja käännelty ihmisten toimesta Jumalan Sanaa niin, että elämme jo nyt valtavaa laittomuuden, Jumalan Sanasta luopumuksen aikaa, kuten Jeesus itse sen on ennustanut Matt.24 luvussa, muttei siitä sen enempää muuta kuin että kirkasta evankeliumia on himmentämässä valtava joukko ihmisoppeja, joilla ei ole Raamatun kanssa mitään tekemistä. Varmasti Kol.1 ja Kol.2 luvut ovat hyvä kerrata rukouksen hengessä. Paavali julistaa evankeliumin kirkkautta ja kohta samaan hengenvetoon varoittaa ihmisten perinnäissäännöistä, jotka kumpuavat aina ylpeästä langenneesta ihmisestä, sielullisuudesta, lihallisuudesta perkeleen pettäminä Jumalan tuntemista vastaan.

Herra armahtakoon jokaista lastaan tekemään parannusta ja riisuutumaan kaikesta sellaisesta pois, mikä ei ole Herrasta itseni mukaan lukien!

Ps.139:23 "Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
139:24 Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle."

Amen!

Siunausta kaikille veljille ja sisarille Herrassa :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 18. Joulu 2012 00:36

Kiitos Herralle!!!

Herman veljeni Herrassa poisti epäjumalan kuvat viestistään, mikä olisi ollut jo todella tahditonta liittyen aiheeseen ja siten olisi myös saattanut mahdollisesti kiusaukseen monia Herran Jeesuksen lapsia, sisaria ja veljiä. Tämä keskusteluketju loppuu välittömästi, mikäli vielä kerrankaan yhtäkään epäjumalan =Jumalan kuvaa ilmestyy kenenkään viestiin! Henkilöön ei katsota tällöin ja viesti poistetaan sekä keskustelu pistetään jäähylle.

Siunausta kuitenkin ja nyt menen nukkumaan :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja Janne » 18. Joulu 2012 01:23

Image
:pc: Teitä kaikkia runsaasti siunaten Janne
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne

ViestiKirjoittaja Herman » 18. Joulu 2012 07:08

Janne kirjoitti:Image
:pc: Teitä kaikkia runsaasti siunaten Janne

Siunausta Janne-veljelle myös runsain määrin!

Yksi ihminen sanoi muuten kerran minun youtube-videoni nähdessään, että olen videolla ihan Jeesuksen näköinen. Eli hän teki minusta Jeesuksen kuvan :o Toivottavasti kukaan ei tule minua tuhoamaan tästä syystä ;)

Siunausta myös kaikille muille, täysin riippumatta siitä mitä kuvista ajattelee tai on ajattelematta.
Herman

ViestiKirjoittaja systeri » 18. Joulu 2012 07:47

No en saanut rauhaa yöksikään tästä aiheesta :think2: ..mistä se johtuu.Siitäkö että Jumala on äärettömän kärsivällinen ja pitkämielinen lapsiaan kohtaan,mutta veljet tällä foorumilla ei oikein malttaisi koska ovat varmoja asiasta:D
Tämä on tosiaan aihe joka kannattaa jättää taas tauolle .(Munpuolestani) kylvää saa ja kastella mutta ei pakottaa kasvamaan koska eihän se Jumalan luomistyössäkään niin tapahdu.Siitä ei seuraa kuin korkeintaan se että kukinto lähtee käteen ja mennään takapakkia .Ihminen ei siihen kasvun antamiseen pysty.Rukoillaan vaan tään asian puolesta että se selkiäis itsekullekkin ja voitais olla yksimielisiä.
systeri

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Joulu 2012 11:16

Herman kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Raamattu käyttää epäjumalasta mm. seuraavia hepreankielen sanoja:
Elijl - epäjumala, kuva, asia jolla ei ole arvoa

Atsab - epäjumala, kuva

Pesel - kuva, epäjumala, veistetty kuva

Tarkasti ottaen Raamatun kääntäjät ovat kääntäneet nuo sanat sanalla "epäjumala".

PetriFB kirjoitti:Kun tutkitaan Raamattua, niin kuva, joka esittää Jumalaa tai epäjumalaa on jo pelkkänä kuvana (patsaana) epäjumala.

Edelleen, epäjumala tarkoittaa jotakin jota palvotaan. Eli joku kuva ei itsessään voi olla epäjumala, sillä epäjumala on henkilökohtainen asia. Esimerkiksi toiselle ihmiselle televisio tai raha voi olla epäjumala, mutta toiselle taas ei ole. Eli mikään asia ei itsessään ole epäjumala, mutta mikä tahansa asia on epäjumala sille, joka sitä palvoo Jumalan sijasta.

Ilmeisesti näkemystemme ydin on nyt tässä epäjumala-käsitteessä ja miten sen ymmärrämme, joten jos keskustelun jatkamisessa on mitään mieltä, tulee keskittyä tähän.

Onko jumalankuva epäjumala?

Jos jumalankuva ei ole epäjumala, kunhan sitä ei palvo, niin eikö Raamatussa pitäisi olla opetus ettei kuva itsessään ole syntiä ja Jumalasta saa tehdä kuvan, kunhan ei palvo sitä?

Raamatussa ei ole opetusta, että Jumalasta saa tehdä kuvan kunhan ei palvo sitä. Tämä tarkoittaa sitä että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa ja onhan siitä annettu selkeä käsky, että älä tee jumalankuvaa.

4 Moos 33:52 niin karkoittakaa tieltänne kaikki maan asukkaat ja hävittäkää kaikki heidän jumalankuvansa, hävittäkää kaikki heidän valetut kuvansa ja kukistakaa kaikki heidän uhrikukkulansa.

Tuossa kohtaa ei ollut käskyä, että koska te ette saa palvoa kuvia ja patsaita, niin jättäkää jumalankuvat rauhaan, niistä ei ole teille haittaa. Kyse oli siitä, että jumalankuvat ovat jo itsessään epäjumalia, siksi ne tuli hävittää.

Jes 31:7 Sillä sinä päivänä jokainen hylkää hopeaiset ja kultaiset epäjumalansa, jotka kätenne ovat tehneet teille synniksi.

Epäjumalankuva on epäjumala ja jo pelkkä sellaisen tekeminen on syntiä.

Naah 1:14 Mutta sinusta on Herra antanut käskyn: Ei kasva enää sinun nimellesi siementä. Minä hävitän sinun jumalasi (Elohim) temppelistä veistetyt ja valetut jumalankuvat. Minä teen sinulle haudan, sillä sinä olet rauennut tyhjiin.

Jos Jumalasta saisi tehdä kuvan, niin eikö tuossakin tulisi lukea, että Jumalan temppelissä (huoneessa) saa kyllä olla Jumalan kuvia, kunhan niitä ei palvo, mutta epäjumalankuvat tulee hävittää?

1. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
2. Älä tee itsellesi jumalankuvaa
3. äläkä mitään kuvaa,
4. älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa,
5. älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä,
6. äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
7. Älä kumarra niitä
8. äläkä palvele niitä.

Tuossa kohtaa on on kahdeksan kielto muotoa, jotka kieltävät tekemästä tai pitämästä jotakin. Älä tee itsellesi jumalankuvaa on kieltomuoto, joka tarkoitti ettei saa tehdä Jumalasta kuvaa. 5 Moos 4 tuo esille selvääkin selvemmin että Toinen Käsky tarkoittaa ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa. Tämä asia on selvääkin selvempi eikä tässä voi erehtyä, jos vain haluaa aidosti ja rehellisesti tietää mikä on totuus tässä asiassa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu