Kirjoittaja PetriFB » 14. Joulu 2012 12:33
Herman kirjoitti: Kysyisin vielä Petri tai Toni (riittää kun jompikumpi vastaa, kun teiltä ilmeisesti tulee täysin sama vastaus), voitteko näyttää Raamatusta jonkun kohdan, jossa joku koittaa tehdä Jumalasta (JHVH) kuvan?
2 Moos 32:
1 ¶ Mutta kun kansa näki, että Mooses viipyi eikä tullut alas vuorelta, kokoontui kansa Aaronin ympärille ja sanoi hänelle: "Nouse, tee meille jumala (Elohim), joka käy meidän edellämme. Sillä me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, tälle miehelle, joka johdatti meidät Egyptin maasta."
2 Niin Aaron sanoi heille: "Irroittakaa kultarenkaat, jotka ovat vaimojenne, poikienne ja tyttärienne korvissa, ja tuokaa ne minulle".
3 Ja kaikki kansa irroitti kultarenkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja he toivat ne Aaronille;
4 ja hän otti vastaan kullan heidän käsistään, kaavaili sitä piirtimellä ja teki siitä valetun vasikan. Ja he sanoivat: "Tämä on sinun jumalasi (Elohim), Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta".
5 Kun Aaron tämän näki, rakensi hän sille alttarin; ja Aaron julisti ja sanoi: "Huomenna on Herran juhla".
Tälle yritykselle jumalankuvasta, jonka sanottiin olevan sen Jumalan kuva, joka johdatti Israelin pois Egyptin orjuudesta kävi köpelösti ja tuomio tuli jumalankuvan tekemisestä. Tähän kuvaan liittyi myöskin palvontaa, mutta tuomio tuli kuvan (patsas) tekemisestä:
2 Moos 32:35 Niin Herra rankaisi kansaa, koska he olivat teettäneet vasikan, jonka Aaron teki.
Eikö Jumala olisi voinut sanoa, etten ole vasikan näköinen, ja tehkää nyt uusi kuva Minusta, mutta älkää palvoko sitä! Jos Raamatussa lukisi näin, niin sitten voisimme tehdä kuvan Jumalasta. Rangaistus tuli kuvan (patsas) tekemisestä. Kansa palvoi kuvaa, mutta rangaistus tuli kuvan (patsaan) tekemisestä miksi? Koska Toisessa Käskyssä on: Älä tee jumalankuvaa ..... . On itsestään selvää, että jos rikkoo kuvanteko kieltoa tehden kuvan ja palvoo kuvaa, niin totta kai kuvan palvonta on myös väärin. Herra itse sanoi sanassaan ensin, että älä tee jumalankuvaa. Kansa rikkoi tätä vastaan ja sen jälkeen vielä lisäsi syntiä palvoen tekemäänsä kuvaa.
Kuva Jumalasta on aina epäjumala riippumatta siitä palvotko sitä kuvaa vai et, koska se on valheellinen kuvaus Jumalasta. Siksi jokainen yritys kuvata Jumalaa piirtäen, patsas jne. on aina epäjumalankuva, niin oli myös kultainen vasikka.
Elohim sana on monikossa, koska se on monikollinen muoto. Alussa Jumala (Elohim) loi .... Elohim ja Jhwh tarkoittavat samaa asiaa ja samaa Jumalaa. Ei tässäkään suhteessa pysty kiertämään Jumalan kuvan tekemisen kieltoa.
Tutkitaan Toista Käskyä:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3 Älä pidä muita jumalia (Elohim) minun rinnallani.
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
Jakeessa kolme on sana Elohim, eli älä pidä muita jumalia (tarkoittaen kuvaa, patsas sekä epäjumalia). Kuten olen koko ajan sanonut 5 Moos 4 luku selitti tarkasti Toisen Käskyn ja kyse on siitä ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa, eikä kumartaa ja palvella Jumalan luomia asioita.
Koska jakeessa kolme on sana Elohim, niin se tarkoittaa juuri sitä ettei Jumalan Kansalla saa olla mitään muuta jumalaa (ei kuvaa, patsasta) Jumalan rinnalla. Ei Jumalan kuvaa, ei Jumalan kuvaa jota kumartaa ja palvella.
Älä tee jumalankuvaa, älä kumarra ja palvele niitä. Sinä sanoit, että tuossa on yksi käsky. Minä kysyin onko tuossa Toisessa Käskyssä (Toinen Käsky on yksi käsky) kaksi kieltoa, eli kieltääkö se tekemästä jumalankuvaa ja kieltääkö se kumartamasta ja palvelemasta niitä? En kysynyt onko kyseessä yksi Käsky, vaan onko tässä yhdessä käskyssä kaksi kieltoa. Jos kysymykseni oli vaikea ymmärtää, niin uskoisin, että tulin nyt ymmärretyksi.
Eli et vastannut kysymykseeni. Joko et sitä ymmärtänyt tai sitten koitit kiertää vastaamasta siihen. Toivon että ymmärsit sen väärin, mutta nyt kun esitin sen uudestaan, niin ymmärrät varmasti mitä kysyin, eli onko tuossa yhdessä käskyssä kaksi kieltoa?
Raamattu opettaa selkeästi ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa, vaikka ei sitä palvoisi. Aikoinani en tätä asiaa ymmärtänyt, koska lähdin siitä ajatuksesta, että Jumalasta saa tehdä kuvan, kunhan ei sitä palvo. Minun lähtökohtani oli väärän opin kautta Raamatun sanaa lähestyminen, siksi en nähnyt Raamatun selvääkin selvempää opetusta. Kun heitin väärän lähtökohdan pois päästäni ja tutkin mitä Raamattu opettaa, niin silloin asia avautui minulle.
Raamatussa ei ole missään kohdassa opetusta, että Jumalasta saa tehdä kuvan kunhan ei kumarra ja palvele sitä. Jos oppi Jumalan kuvien tekemisestä olisi sallittua, kunhan ei palvo sitä kuvaa, niin millä tavalla Raamatusta voisimme sen tietää? Miten Raamattu tämän kertoisi meille? Näihin kysymyksiin toivoisin vielä vastauksen, koska oppisi ei voi olla Raamatullinen ellei sitä löydy Raamatusta. Jos löydät yhdenkin selkeän kohdan, josta käy ilmi että Jumalasta saa tehdä kuvan, kunhan ei palvo sitä, niin olen valmis muuttamaan käsitystäni tässä asiassa.
Oletko sinä valmis muuttamaan käsitystäsi, jos et löydä yhtään kohtaa Raamatusta, joka selvästi sanoisi että Jumalasta saa tehdä kuvan, kunhan ei palvo sitä?
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!